همه‌چیز درباره برند اسیکس؛ تاریخچه و نکاتی جذاب درباره این برند کم‌نظیر ژاپنی

برند اسیکس یکی از برندهای بزرگ و مستقل در زمینه تولید تجهیزات ورزشی است و جزو معدود برندهایی در این زمینه است که قبل از سال ۱۹۵۰ تأسیس شده است. اگر دوست دارید بیشتر درباره این برند ژاپنی و تاریخچه جذاب آن بدانید، این مطلب را بخوانید.

آغاز راه برند اسیکس

برند اسیکس - آقای اونیتسوکا
آقای اونیتسوکا؛ بنیانگذار برند اسیکس

همان‌طور که گفتیم، برند اسیکس از معدود برندهای تجهیزات ورزشی است که قبل از سال ۱۹۵۰ تأسیس شده است. جنگ جهانی دوم تازه به پایان رسیده بود و عرضه اسنیکرها در بازار ژاپن و سراسر جهان با کمبود شدیدی مواجه بود. در آن زمان، آقای کیهاچیرو اونیتسوکا (Kihachiro Onitsuka) که در شهر کوبه ژاپن زندگی می‌کرد و شغلی کاملا معمولی داشت، متوجه این نیاز در بازار شد و در اول سپتامبر ۱۹۴۹، شرکتی را با عنوان «شرکت با مسئولیت محدود اونیتسوکا» راه‌اندازی کرد. بنابراین برند اسیکس در ابتدا نامش اسیکس نبود.

اولین سرمایه‌گذاری شرکت اونیتسوکا روی تولید کفش‌های مخصوص بسکتبال بود. این کفش‌ها به‌طورکلی جزو سخت‌ترین کفش‌های ورزشی بودند و تولید آنها به دقت زیادی نیاز داشت. آقای اونیتسوکا بر این باور بود که اگر بتواند کفش بسکتبال خوب تولید کند، از پس تولید هر کفش دیگری برخواهد آمد. به این ترتیب با همکاری یک شرکت تولید لاستیک محلی، کفش بسکتبالی طراحی کرد که ترکیبی از آل استار کانورس و هایتاپ پی‌اف فلایرز بود. براساس حروف اول نام بنیانگذار شرکت، این کفش را اُکی (OK) نامیدند و با اینکه نوآوری خاصی در آن صورت نگرفته بود، در بازار پس از جنگِ ژاپن دهه ۱۹۵۰ که موجودبودن چیزی بیشتر از اصالت آن اهمیت داشت، به موفقیت رسید: کاچی به از هیچی.

تولید کفش با الهام از اختاپوس

شاید برایتان عجیب باشد اما آقای اونیتسوکا برای تولید اولین کفشی که با طراحی نوین و خلاقانه به بازار عرضه کرد، از اختاپوس الهام گرفته بود. ماجرا از این قرار بود که یک روز آقای اونیتسوکا برای ناهار داشت سالاد اختاپوس می‌خورد که با دیدن کاپ‌های مکنده این حیوان، ایده‌ای به ذهنش رسید. او فکر کرد اگر از همین ویژگی در زیره کفش‌های بسکتبال استفاده کند، چسبندگی آن با سطح به جلوگیری از سُرخوردن بازیکنان در زمین کمک می‌کند. او این نوآوری را در کفش‌های جدیدش پیاده کرد؛ ولی گودی‌های عمیق و چسبندگی زیاد این کفش‌ها به حدی بود که باعث می‌شد بازیکنان آسیب ببینند.

درست است که این شرکت در عرضه کفش‌های بسکتبال با زیره‌های الهام‌گرفته از اختاپوس به موفقیت نرسید، اما نامش بر سر زبان‌ها افتاد و بسیاری از کفش‌های آنها استقبال کردند. آقای اونیتسوکا که از فلسفه کایزن که در فرهنگ ژاپنی به‌معنای بهبود مستمر است پیروی می‌کرد، تصمیم به اصلاح این کفش‌ها گرفت. آنها آن‌قدر آزمایش کردند و بازخوردهای بازیکنان را تحلیل کردند تا توانستند در نهایت به بهترین فرمول برسند.

گسترش محصولات شرکت به سایر ورزش‌ها

برند اسیکس - کفش‌های ماراتون تبی
کفش‌های ماراتون تبی قدیمی

بعد از آن این شرکت روی تولید کفش‌های ورزشی برای سایر ورزش‌ها ازجمله والیبال و تنیس تمرکز کرد. در سال ۱۹۵۳، اونیتسوکا کارخانه خودش را بازگشایی کرد و با این کار توانست کنترل بیشتری بر تولید و مقیاس‌پذیری محصولاتش پیدا کند.

در همان سال اونیتسوکا کفش ماراتون تابی (Marathon Tabi) را به بازار عرضه کرد؛ کفشی که مخصوص دویدن بود و با الهام از کفش‌های سنتی ژاپنی که پنجه نداشتند و یک نوار الاستیک از لای انگشت‌ها عبور می‌کرد طراحی شده بود. این کفش زیره‌ای لاستیکی و سبک‌وزن داشت و رویه آن بادوام و قابل‌تنفس بود. تابی اولین کفش از سری کفش‌های ماراتون اسیکس بود.

در آن زمان یک مدل سفارشی از این کفش را برای دونده ژاپنی، شیگاکی تاناکا (Shigeki Tanaka)، طراحی کردند و او با این کفش‌ها در ماراتون بوستون برنده شد. ظاهر آن کفش طوری بود که به اونیتسوکا کمک کرد جایگاهش را هم به‌عنوان شرکت تولیدکننده کفش‌های مخصوص دویدن و هم به‌عنوان یک ژاپنی تثبیت کند. متأسفانه یک حادثه آتش‌سوزی در سال ۱۹۵۴ کارخانه اونیتسوکا را نابود کرد و به این ترتیب تولید ماراتون تابی متوقف شد. بعد از آن، اونیتسوکا کفش دیگری برای دویدن با زیره فومی جدید به بازار عرضه کرد که در آن شرایط بحرانی به داد اونیتسوکا رسید و به موفقیت بزرگی تبدیل شد.

ورود اسیکس به آمریکا

شرکت اونیتسوکا جایگاهش را در صنعت ورزش در دهه ۵۰ میلادی تثیبت کرد؛ اما پیشرفت سریع آن در دهه ۱۹۶۰ اتفاق افتاد. در سال ۱۹۶۳، آقای فیل نایت که به‌تازگی از دانشکده بازرگانی استنفورد فارغ‌التحصیل شده بود و قرار بود به‌زودی مدیرعامل نایکی شود، از ژاپن بازدید کرد و از اونیتسوکا خواست مجوز فروش کفش‌هایش را در آمریکا به شرکت خود نایت یعنی بلو ریبون اسپورتز (Blue Ribbon Sports) بدهد. این امر موفقیت بیشتری برای این برند به همراه آورد.

دو سال بعد اونیتسوکا که در تمام ۱۵ سال گذشته برای محصولات و برندهایش از لوگوهای مختلفی استفاده کرده بود، یک لوگوی واحد به نام اونیتسوکا تایگر طراحی کرد. این کار به‌موقع انجام شد؛ زیرا المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی نزدیک بود و آنجا جایی بود که اونیتسوکا می‌توانست تمام محصولاتش را با یک لوگوی واحد در معرض نمایش بگذارد. کفش‌های میخ‌دار فوتبال و اسنیکرهای مخصوص نرمش برای تیم ژاپن که مکزیکو ۶۶ نام داشت، همگی راه‌راه‌های مشخص این برند را که خطوط مکزیک نام داشتند به نمایش گذاشتند. این اولین بار بود که یک نماد واحد به‌وضوح برند اونیتسوکا را نشان می‌داد.

تغییر نام شرکت و تولد برند اسیکس

در اواخر دهه ۱۹۷۰، دویدن نه تنها به‌عنوان یک ورزش حرفه‌ای، بلکه به‌عنوان نرمش روزانه، تفریح و تناسب اندام محبوبیت زیادی پیدا کرده بود. به این ترتیب بیشتر برندها به تشویق فعالیت‌های ورزشی مخصوصا دویدن روی آورده بودند. شرکت اونیتسوکا هم که کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی برای طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها ازجمله دویدن، بسکتبال و والیبال طراحی می‌کرد، تصمیم گرفت جوانان ژاپنی را به ورزش و سبک زندگی سالم تشویق کند. به این ترتیب مجموعه‌ای از کفش‌های دویدن به‌روزشده از جمله ماراپ نایلون، کُرسر (corsair) و ران اسپارک اسپایک (Runspark spike) را رونمایی کرد که خطوط جانبی آنها به‌راحتی آنها را قابل‌تشخیص می‌کرد. از بین این سه تا، کرسر تأثیرگذاری بیشتری داشت.

در سال ۱۹۷۷ اونیتسوکا نام برند را به اسیکس (ASICS) تغییر داد. اسیکس مخفف عبارت لاتین anima sana in corpore sano است که معنای آن این است: عقل سالم در بدن سالم است. آنها ورزش را به‌عنوان سبک زندگی برای بهبود سلامت کلی ذهن، بدن و روح تشویق می‌کنند و هدف آنها کمک به ارتقای فرهنگ ورزش در سطح جهانی است.

دهه ۱۹۸۰ به بعد و تولید کفش‌های سری ژل

برند اسیکس - ژل لایت ۳
نسخه سوم ژل لایت، کفشی با رنگ‌های هماهنگ و زیبا

در سال ۱۹۸۰، اسیکس در کفشی به نام اسکای سنسور که در خارج از ژاپن به ایکس‌کالیبور معروف بود، از زیره میانی EVA استفاده کرد. در آن زمان این کفش سبک‌ترین کفش مخصوص دویدن موجود در بازار بود. مدتی بعد اسیکس با ارتقای این زیره‌ها و استفاده از کانال‌های هوای ایرفلکس در آنها، کفش آلیانس رانر (Alliance Runner) را به بازار عرضه کرد که با جذب شوک و ضربه، نرمی و راحتی را برای دوندگان به ارمغان می‌آورد.

درحالی‌که اسیکس به تولید کفش‌های ایرفلکس ادامه می‌داد، آزمایشگاه تحقیقاتی این شرکت روی ژل‌های سیلیکونی نیمه‌مایع به‌عنوان جایگزین کار می‌کرد. سرانجام در سال ۱۹۸۶ موفق شدند و فناوری پیشگامانه آلفا ژل را که از پاها دربرابر ضربه محافظت می‌کرد در کفش‌های سری جدید به کار بردند. این کفش ژل فریک (GEL Freak) نام داشت و کفش انحصاری اسیکس به شمار می‌رفت. یک سال بعد آنها نسخه دوم این کفش یعنی ژل لایت را به بازار سراسر جهان عرضه کردند که به‌سرعت به محصول شاخص این برند تبدیل شد. این کفش بسیار سبک بود و از فناوری آلفا ژل استفاده می‌کرد؛ به همین دلیل دوندگان از نظر عملکردی آن را دوست داشتند. بااین‌حال این کفش برخلاف سایر کفش‌های اسیکس، یک ویژگی بارز زیبایی‌شناختی هم داشت و آن این بود که در آن از روش کالربلاکینگ (colorblocking) استفاده کرده بودند؛ ترکیبی رنگارنگ اما بسیار جذاب که باعث شد محبوبیتی دوچندان پیدا کند.

نسخه‌های بعدی ژل لایت

برند اسیکس - ژل لایت ۵
ژل لایت نسخه پنجم با رنگ‌هایی که به روش کالر بلاکینگ رنگ‌آمیزی شده‌اند.

در سال ۱۹۹۰، اسیکس از سومین نسخه ژل لایت رونمایی کرد. این مدل را شیگایوکی میتسویی طراحی کرده بود و یک زبانه دوبخشی داشت که برای هر دونده به تناسب پای خودش تطبیق پیدا می‌کرد. میتسویی برای این کفش از یک زیره با چگالی سه‌برابر استفاده کرد که هرچند تولید آن بسیار دشوار بود، مزایای زیادی برای دوندگان داشت. بااین‌حال اسیکس موفق شد آن را تولید کند و به موفقیت بزرگی دست یافت. شاید بتوان این نسخه سوم را بهترین کفش ژلی اسیکس دانست.

بعد از آن اسیکس نسخه پنجم ژل لایت را ارائه کردند. شاید برایتان جالب باشد چرا این کفش نسخه چهارم ندارد؛ دلیلش این است که در فرهنگ ژاپنی چهار را عدد بدشانسی می‌دانند و اسیکس هم از نسخه سوم به نسخه پنجم پرید!

وقتی ژل لایت اولترا به بازار آمد، دیگر کسی دنبال نسخه سوم نرفت. بعد از آن این شرکت به توسعه این کفش‌ها ادامه داد و ژل کایانو، ژل نیمباس و ژل کومولوس را تولید کرد.

تأسیس مؤسسه تحقیقاتی علوم ورزشی برند اسیکس

برند اسیکس - مؤسسه تحقیقاتی اسیکس

در سال ۱۹۹۰، اسیکس به‌دلیل تعهدی که به بهبود مستمر داشت، مؤسسه تحقیقاتی علوم ورزشی اسیکس را تأسیس کرد. این مؤسسه با هدف انجام تحقیقات انسان‌محور و توسعه محصولات با توجه به تجزیه‌وتحلیل شکل و حرکت طبیعی انسان در شهر کوبه ژاپن راه‌اندازی شد. این مؤسسه یک پیست ورزشی با سه سطح مختلف، دو زمین تنیس، یک استخر، یک سالن ورزشی، یک آزمایشگاه که امکان کنترل دما و رطوبت را فراهم می‌کند، آزمایشگاه چندمنظوره، سیستم شبکه کامپیوتری، آزمایشگاهی برای تست محصولات، آزمایشگاه پزشکی ورزشی و اتاق برای نرمش دارد. آنها در این مؤسسه محصولات را در محیط‌های ورزشی واقعی آزمایش می‌کنند و این به آنها در درک بهتر و دقیق‌تر محصولاتشان کمک می‌کند.

قانون ۲ از ۸ اسیکس

برند اسیکس - ژل کایانو ۲۶
کفش ژل کایانو با زیره فلایت فوم

اسیکس در کار خود یک قانون ساده دارد. با عرضه هر کفش جدید، حداقل دو ویژگی از ۸ ویژگی زیر باید بهبود یافته باشد:

  • لایه‌گذاری یا کوشن
  • ثبات
  • انعطاف‌پذیری
  • تناسب
  • گریپ
  • قابلیت تنفس
  • وزن
  • دوام‌پذیری یا ماندگاری

این قانون می‌گوید هر تغییر یا بهبود که در طراحی کفش از ظاهرش گرفته تا ساختار و فناوری‌های به‌کاررفته در آن ایجاد می‌شود، باید به اندازه‌ای قابل‌توجه باشد که بتوان گفت کفش جدیدی به بازار آمده است.

برای مثال، کفش ژل کایانو ۲۶ در این دو زمینه پیشرفت کرده بود:

لایه‌گذاری: استفاده از ژل مخصوص و فلایت فوم در این کفش، باعث جهش قوی‌تر و احساس نرمی بیشتر در پای فرد می‌شد.

تناسب: محفظه پنجه کمی پهن‌تر طراحی شده بود تا پاها در آن راحت باشند.

دسته‌بندی کفش‌های اسیکس

اسیکس کفش‌هایش را به سه دسته تقسیم می‌کند:

کفش‌هایی برای طی‌کردن مسافت طولانی

این کفش‌ها خنثا و باثبات هستند و برای این طراحی شده‌اند که مسافت طولانی‌تری با آنها بدون خستگی طی کنید.

کفش‌های سرعتی

این کفش‌ها هم خنثا هستند، ولی سبک‌وزن طراحی شده‌اند تا سریع‌تر با آنها حرکت کنید.

کفش‌های مناسب برای اهدافی غیر از دویدن

این دسته از کفش‌ها برای دویدن طراحی نشده‌اند؛ مانند کفش‌های تریل که برای دویدن در مسیرهای ناشناخته مناسب است.

برخی از مهم‌ترین کفش‌های برند اسیکس

برند اسیکس - ژل نیمباس
کفش ژل نیمباس

اصلی‌ترین کفش‌های اسیکس آنهایی هستند که بیشترین راحتی را برای دوندگان فراهم می‌کنند. سری‌های ژل نیمباس برای دوندگانی که می‌خواهند تا حد زیادی ضربه گام‌هایشان گرفته شود عالی است. سری ژل کایانو برای افرادی خوب است که به‌دنبال ساختار و ثبات بیشتری هستند و می‌خواهند هر گام آنها هنگام دویدن فرود نرمی روی زمین داشته باشد.

کفش‌های محبوب اسیکس جی‌تی برای دوندگانی مناسب هستند که می‌خواهند پاهایشان از پشتیبانی بیشتری برخوردار باشد. سری ژل کومولوس کفشی همه‌کاره است که روزانه از آن استفاده می‌کنند و بسیار نرم و راحت است.

سری مجیک اسپید با روکش کربنی طراحی شده است و برای روزهای مسابقه یا جلسات تمرینی سرعتی مناسب است. تصویر زیر کفش مجیک اسپید را نشان می‌دهد:

برند اسیکس - مجیک اسپید
کفش مجیک اسپید

پروژه فرانت رانر

در سال ۲۰۱۰، شرکت اسیکس برای تجلیل از میراث اونیتسوکا پروژه فرانت رانر را آغاز کرد تا با ایجاد یک جامعه جهانی دویدن، مردم را از هر طبقه‌ای با عشق مشترک به ورزش دور هم جمع کند تا همگی اشتیاقی را که به ورزش دارند نشان دهند. این کار به دیگران انگیزه می‌دهد تحرک بیشتری داشته باشند.

این تیم از گروه بسیار متنوعی از افراد در ۳۰ کشور جهان تشکیل شده است. پیر و جوان، مبتدی تا حرفه‌ای، دوندگان دو سرعت، ماراتون، تریل، دو استقامت در این پروژه شرکت می‌کنند و جامعه‌ای قوی و منحصربه‌فرد ایجاد می‌کنند که هدف آن ورزش برای سلامتی است.

نکاتی جذاب درباره برند اسیکس و درس‌های مهمی که به ما می‌آموزد

۱. اسیکس یک عبارت مخفف است نه اسم خاص

با اینکه اسیکس را با حروف کوچک انگلیسی می‌نویسند، این نام مخفف یک عبارت لاتین است به‌معنای «عقل سالم در بدن سالم است». برخی تصور می‌کنند اگر این اسم مخفف یک عبارت بود باید با حروف بزرگ نوشته می‌شد.

۲. نام اصلی شرکت اسیکس، اونیتسوکا بود

نام کارخانه اسیکس در اصل اونیتسوکا بود و بعدها به اسیکس تغییر یافت. این نام ارتباطی هم با بازیکن شوتینگ گارد تیم بسکتبال لس‌آنجلس لیکرز ندارد.

۳. اسیکس یک خط ارتباطی برای گزارش کارهای غیرقانونی دارد

بسیاری از کسب‌وکارها فقط درباره فرهنگ کسب‌وکار آزادانه صحبت می‌کنند؛ اما اسیکس آن را عملی می‌کند. اسیکس‌پوینت در اسیکس جایی است که به کارمندانی که می‌خواهند درباره فعالیت‌های غیراخلاقی، خطرناک یا غیرقانونی که پشت درهای بسته در شرکت انجام می‌شود گزارش دهند ولی درعین‌حال ناشناس بمانند، کمک می‌کند. این خط شبانه‌روز در دسترس است و می‌توان از آن به‌شکل تلفنی یا آنلاین استفاده کرد. وقتی گزارشی داده می‌شود، اسیکس درباره آن تحقیق می‌کند و سپس مشکل پیش‌آمده را برطرف می‌کند.

۴. کفش تایگر حاصل همکاری تیم طراحی اسیکس با مارک اونگ است

اسیکس کفش تایگر را با ایده‌ای که مارک اونگ، هنرمند سنگاپوری، به آنها داد، برای دویدن در روزهای بارانی طراحی کرد. در زادگاه مارک اونگ بارش‌های سیل‌آسای فصلی اتفاق می‌افتاد و افرادی که حتی این باران‌ها آنها را از دویدن بازنمی‌داشت با مشکل مواجه می‌شدند. او ایده کفش را به طراحان اسیکس داد و آنها مدلی را طراحی کردند که به دوندگان کمک کند در زمین‌های باران‌خورده راحت بدوند.

۵. رئیس و مدیرعامل سابق اسیکس آمریکا خود یک دونده است

جین مک‌کارتی، مدیرعامل اسیکس آمریکا
جین مک‌کارتی، مدیرعامل اسیکس آمریکا

برخلاف بسیاری از مدیران کسب‌وکارهای مختلف که ظاهری رسمی دارند، جین مک‌کارتی، مدیرعامل اسیکس آمریکا، هرروز صبح می‌دود و به همین دلیل با لباس‌های ورزشی در محل کار حاضر می‌شود. این کار باعث می‌شود مشتریانی که برای محصولات اسیکس پول خرج می‌کنند، مطمئن باشند که مدیر آنها از چالش‌ها و لذت‌های فردی که به‌شکل منظم می‌دود آگاه است (از سال ۲۰۲۲ ریچارد سولیوان جایگزین او شده است).

حرفه‌ای‌ترین کفش‌های مردانه مخصوص دویدن

حرفه‌ای‌ترین کفش‌های زنانه مخصوص دویدن

۶. مؤسسه تحقیقاتی آنها صرفا اتاقی نیست که پر از فناوری‌ها و گجت‌ها باشد

مؤسسه RISS این برند، درواقع فضایی بزرگ است که سالن‌های جداگانه برای بسکتبال و والیبال و یک پیست دو ۳۵۰متری دارد و به آنها کمک می‌کند همه کفش‌ها را در انواع آب‌وهوا و در محیط‌های ورزشی واقعی آزمایش کنند. این مرکز بیش از ۲۰۰ نفر را استخدام کرده است و ورزشکاران فعال که از محصولات این برند استفاده می‌کنند و حامیان مالی آن هستند، حداقل سالی یک‌بار به آنجا می‌آیند تا روند تحقیقات را ببینند و اگر پیشنهادی دارند درباره کفش‌ها و پوشاک ارائه دهند.

۸. برند اسیکس فعال حقوق بشر است

اسیکس به‌عنوان شرکتی که در ایالت کالیفرنیا آمریکا تجارت می‌کند به الزامات قانون شفافیت این ایالت درباره زنجیره تأمین در سال ۲۰۱۰ پایبند است. این قانون می‌گوید همه خرده‌فروشان و تولیدکنندگان در این ایالت باید تلاش‌هایی را که در زمینه ریشه‌کن‌کردن برده‌داری نوین و قاچاق انسان که در زنجیره تأمین مستقیم شرکت آنها وجود دارد افشا کنند. اسیکس یکی از فعالان این حوزه است و در مبارزه با این مشکل مشارکت دارد. این در حالی است که برخی از کشورهای آسیایی ازجمله چین به‌عنوان ناقض این قانون گزارش شده‌اند.

۹. اسیکس محصولات تاریخی‌اش را در ویترین شیشه‌ای نگه می‌دارد

برند اسیکس - محصولات تاریخی برند اسیکس

اسیکس محصولات قدیمی را ازجمله یک جفت کفش میخ‌دار که در بازی‌های المپیک پوشیده شده بود، بوت‌های برفی مخصوص اکتشافات قطبی، چندین جفت کفش با برچسب‌های طلایی و نقره‌ای که اکنون تولید آنها متوقف شده است در ظروف دربسته در یک ویترین نگهداری می‌کند تا از فساد و آسیب ناشی از عناصر خارجی محفوظ بمانند. این ویترین که در دفتر مرکزی اسیکس در کوبه قرار دارد، شامل تبلیغات قدیمی، انواع اکسسوری و مجموعه‌ای از تجهیزات است که جدول زمانی ۷۳ ساله این برند را نشان می‌دهد.

۱۰. اسیکس هیچ مشارکتی را در ویترین مجموعه تاریخی‌اش نمی‌پذیرد

این یکی از سیاست‌های مهم اسیکس درباره مجموعه تاریخی آن است: آنها مشارکت کلکسیونرهای خصوصی را نمی‌پذیرند. دلیلش این است که آنها از نگه‌داشتن محصولات برند اسیکس خود به‌دنبال سود مالی بوده‌اند. بااین‌حال این شرکت اعلام کرد که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، منتخبی از تاریخچه این شرکت را برای بازدید عموم آزاد می‌کند.

۱۱. اولین کفش ورزشی مدیرعامل فعلی اسیکس آمریکا اسیکس بوده است

گاهی در زندگی اتفاقات جالبی می‌افتند. مدیرعامل فعلی اسیکس آمریکا می‌گوید اولین کفش دویدن خود را از یک خرده‌فروشی در نیویورک به‌نام پاراگون اسپرت خریده بود که از برند اسیکس بود. در آن زمان او حتی فکرش را نمی‌کرد که روزی مدیرعامل شرکت اسیکس شود.

۱۲. کفش‌های تورمن در فیلم «بیل را بکش» از برند اسیکس بودند

برند اسیکس - ارتباط بیل را بکش با اسیکس
اوما تورمن در بیل را بکش با کفش‌های زرد اسیکس

اوما تورمن را در فیلم جذاب «بیل را بکش» ساخته تارانتینو به یاد دارید؟ کفش‌های زرد تورمن در آن فیلم از برند اسیکس بودند. نمی‌توان گفت مدیرعامل شرکت چه احساسی داشت وقتی این کفش‌ها با خون آغشته شدند؛ اما به معروفیت آن کفش‌ها کمک زیادی کرد.

۱۳. اسیکس می‌داند چرا مصرف‌کنندگان ارزشمند و مهم هستند

بسیاری از شرکت‌ها شعار حمایت از حقوق مصرف‌کننده را طوطی‌وار تکرار می‌کنند؛ اما اسیکس آن را باور دارد و عملی می‌کند. اسیکس می‌گوید برند درواقع محصولی از مصرف‌کننده است نه شرکت. بنابراین شرکت مدیر برند است نه مالک مستقیم آن. مالک برند مصرف‌کنندگان هستند. اسیکس با برداشتی واقع‌بینانه و مدرن از نحوه مدیریت شرکت، می‌داند که شرکت‌ها در پی مشتری هستند و عکس این صادق نیست.

۱۴. اسیکس نقش زنان را فراتر از اشتغال ساده می‌داند

مدیرعامل آمریکایی اسیکس، جین مک‌کارتی، از توری برچ (Tory Burch) به‌عنوان یکی از مدیران تحسین‌برانگیز یاد می‌کند. توری برچ یک طراح مد است که رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکتی به نام خودش است. او در سال ۲۰۱۵ در جایگاه هفتادوسومین زن قدرتمند جهان در فهرست مجله فوربز قرار گرفت. مک‌کارتی می‌گوید برچ تجسم توانمندی زنان است و این ویژگی را با الهام‌بخشی به زنان دیگر انتقال می‌دهد.

۱۵. اسیکس می‌گوید احساس مشتریان مهم‌تر از ظاهر محصول است

اسیکس روی فناوری کفش و احساس دوندگان درباره استفاده از آن تمرکز دارد. به همین دلیل است که کفش‌های اسیکس بیشتر عملکردی هستند و ظاهرشان شاید مانند برندهایی مانند نایکی و آدیداس پرجلوه نباشد. اسیکس به‌دنبال رقابت با این برندها نیست و بیشتر به ورزشکاران واقعی فکر می‌کند. درحالی‌که سایر تولیدکنندگان کفش از رویکرد بازار انبوه برای بازاریابی استفاده می‌کنند، اسیکس صرفا به افزایش تدریجی تعداد مشتریانش ادامه می‌دهد. این برند بر این باور است که این کیفیت محصول و هوش مصرف‌کننده است که امکان رشد شرکت را فراهم می‌کند.

این بدان معناست که افراد پیرو سبک و مد که اهمیتی به عملکرد نمی‌دهند، به احتمال زیاد بابت اسیکس پول نخواهند داد. واقعیت این است که تفاوت بصری زیادی بین مدل‌های تمرینی اسیکس و مدل‌های مسابقه‌ای آنها وجود ندارد. وقتی پای کیفیت حسی به میان می‌آید، کفش‌ها سبک‌وزن و مسطح هستند و این باعث می‌شود برای هر دونده جدی عالی باشند.


حتما بخوانید: همه‌چیز درباره برند آدیداس؛ تاریخچه و داستان شیرین موفقیت

۱۶. فلسفه این شرکت ایجاد فرهنگ قوی شرکتی است

اسیکس بر این باور است که برای ایجاد فرهنگ سازمانی، باید ابتدا پذیرفت که کارکنان قلب کسب‌وکار هستند. زندگی یک کسب‌وکار به همه کارکنان آن از مدیر سطح بالا گرفته تا کسی که جلوی در از بازدیدکنندگان و مشتریان استقبال می‌کند وابسته است. ازآنجاکه مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شخصیت‌های متضاد سازمان را شکل می‌دهند، برای تقویت فرهنگ سازمانی باید ابتدا به کارکنان اهمیت و ارزش داد.

کفش‌های برند اسیکس در دیجی‌کالا را ببینید

سخن پایانی: آینده برند اسیکس

تعهد اسیکس به طراحی انسان‌محور همچنان ادامه خواهد داشت. این برند از زمان آغاز به کار، نوآوری‌ها و اختراعات زیادی را توسعه داده است که تعدادی از آنها به رکوردشکنی عملکرد افراد در رویدادهای ورزشی در سراسر جهان کمک کرده‌اند.

اسیکس با تجزیه‌وتحلیل حرکات طبیعی بدن افراد، مواد و ساختارهای منحصربه‌فردی را برای پاسخ‌گویی به نیاز ورزشکاران به کار می‌برد. این برند با همین رویکرد انواع کفش مخصوص دویدن را برای تطبیق با شرایط مختلف و اطمینان از راحتی ورزشکاران تولید می‌کند.

برندهای زیادی برای تولید کفش‌های مخصوص دویدن با هم رقابت می‌کنند و بنابراین اسیکس مانند هر برند دیگری، باید تلاش کند در این مسیر تکامل یابد و محصولاتی متناسب با خواسته‌ها و نیازهای آنها تولید کند تا در این عرصه باقی بماند.

حالا شما برای ما بگویید؛ به‌نظر شما چرا بسیاری از برندهای ایرانی به این درس‌هایی که از داستان برندهای موفق می‌آموزیم توجه نمی‌کنند؟ فکر می‌کنید چه عاملی باعث می‌شود بسیاری از محصولات ایرانی توان رقابت با نمونه‌های خارجی را نداشته باشند؟ منتظر دیدگاه‌های ارزشمندتان هستیم.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره برند نایکی؛ نکاتی که حتما برایتان جذاب است
منبع grailed run4it moneyinc
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.