انواع یقه لباس زنانه؛ ویژگی‌ها و تصاویر دقیق

با خیاطی آشنا هستید؟ اطلاعاتی درباره انواع مدل‌ها و بخش‌های مختلف لباس دارید؟ حتی اگر اهل خیاطی نباشید، شناخت چیزهایی مانند انواع یقه لباس به خوش‌پوشی‌تان کمک می‌کند. در این مقاله با انواع یقه لباس زنانه آشنا می‌شوید.

انواع یقه لباس زنانه را بشناسید

یقه یا بخشی جدایی‌ناپذیر از لباس است یا به‌طور جداگانه به لباس وصل می‌شود و می‌تواند به‌کلی روی ظاهر و جلوه کل لباس اثر بگذارد. هویت بسیاری از لباس‌ها به همین بخش وابسته است. با اندکی دقت در شناخت و دوخت یقه می‌توانید یک دست لباس داشته باشید که کاملا برازنده  شماست.

لباس مناسب شما را زیباتر و شیک‌تر می‌کند. یقه نامناسب هم می‌تواند روی تیپ و استایل‌تان آثار جبران‌ناپذیری بگذارد. مثلا فرم سینه، اندازه گردن و… از جمله نکات مهمی هستند که با انتخاب یقه متناسب با آنها می‌توانید تیپ خوبی پیدا کنید.

گذشته‌ها، یقه‌ها حکم بخشی زینتی از استایل را داشته‌اند. وقتی می‌گوییم در گذشته‌ها، منظورمان زمانی در حوالی قرون وسطی است. در آن دوران، یقه‌ها مانند جواهرات برای زینت‌دادن به لباس استفاده می‌شده‌اند. اجازه بدهید که حاشیه نرویم و انواع یقه لباس زنانه را در ادامه برای‌تان معرفی کنیم.

یقه چلسی

انواع یقه لباس زنانه

یقه چلسی یقه‌ای است با پهنای متوسط که گوشه‌هایش تیز و مربعی است. چلسی حالت وی (V) دارد و نه خیلی باز است و نه خیلی بسته. این یقه در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی رواج زیادی داشته است.

یقه جانی

انواع یقه لباس زنانه

آدم‌ها سه دسته‌اند، دسته نخست با شنیدن جانی یاد جرم و جنایت می‌افتند. دسته دوم با شنیدن این کلمه یاد جانی‌دپ هنرپیشه می‌افتند. دسته سوم هم خیاط‌ها و کاربلدهای دنیای مد و فشن هستند که با شنیدن جانی یاد یقه جانی می‌افتند. منظور از یقه جانی، یقه‌ای است کوچک و ایستاده که در بخش پایینی به یک هفت یا وی(V) کوچک وصل می‌شود.


حتما بخوانید: چطور با کت جین زنانه استایلی خاص و دیدنی بسازیم؟

یقه برمودا

انواع یقه لباس زنانه

یقه‌های برمودا باریک‌اند و در بخش پایینی حالت مستطیل دارند. این یقه‌ها هم در انواع بلوز و پیراهن استفاده می‌شوند. برای کسانی که به‌دنبال دوختن لباسی پوشیده هستند، این یقه گزینه خوبی است.

یقه پیتر پَن یا بِ‌بِ

انواع یقه لباس زنانه

ما در ایران به یقه پیتر پن، یقه ب‌‌ب می‌گوییم. پیتر پن همان شخصیت کارتونی معروفی است که بچه‌ها را به سرزمین رویایی هیچِستان می‌برد؛ کتاب جالبی است که در قالب انیمیشن‌ و فیلم هم می‌توانید داستانش را دنبال کنید. از اینها که بگذریم، منظور از یقه پیتر پن یا ب‌ب خودمان، یقه‌ای گِرد است که بخش‌های پایینی آن هم حالت گرد و مدور دارند. پیتر پن دوست‌داشتنی لباسی با همین شکل از یقه به تن دارد و دلیل نام‌گذاری اش هم همین است. این سبک از یقه بیشتر در لباس‌های دختربچه‌ها استفاده می‌شود.

یقه پوریتانی

انواع یقه لباس زنانه

یقه پوریتانی همان یقه ب‌ب یا پیتر پن است؛ با این تفاوت که پهنای بیشتری دارد و گاهی روی شانه‌ها را هم حتی می‌پوشاند. پوریتان‌ها فرقه‌ای مذهبی بوده‌اند. ما ارتباط دقیق میان این فرقه و این یقه را نمی‌دانیم. اما حتما داستانی به میان است و ارتباطاتی وجود دارد. شما چه فکر می‌کنید؟

یقه شکاری

انواع یقه لباس زنانه

یقه‌ای که قسمت پایینی آن در هر دو سمت، نوک‌تیز است و رو به بیرون برگردانده می‌شود. استفاده از لباس‌هایی با این یقه در قرن ۱۷ میلادی رواج داشته است. یقه شکاری یکی از انواع یقه لباس زنانه است که اگر در استایلی مناسب و برای فردی مناسب استفاده شود، جلوه زیبایی پیدا خواهد کرد.

یقه آرشال یا برگردان

انواع یقه لباس زنانه

یقه آرشال یا برگردان: از نامش مشخص است که چه نوع یقه‌ای است: بخشی از پارچه لباس در نواحی گردن و شانه‌ها برمی‌گردد و تبدیل به یقه می‌شود.  این سبک از یقه بیشتر در ژاکت‌ها و روپوش‌ها استفاده می‌شود.

یقه ناچ

انواع یقه لباس زنانه

یقه ناچ از آن یقه‌هایی است که دو طبقه‌اند. یعنی طبقه اول حالتی کوتاه‌تر دارد و لبه‌هایش شبیه حرف C است. در طبقه پایینی آن هم شاهد بخش دیگری هستیم که حالت مثلث دارد. در کت‌وشلوارهای رسمی از این یقه‌ها استفاده می‌شود. قسمت پایینی یقه می‌تواند مثلثی با گوشه‌های تیز باشد یا نوک اضلاع حالت گرد پیدا کند.

یقه قابل‌تبدیل

انواع یقه لباس زنانه

یقه‌های قابل‌تبدیل یعنی یقه‌هایی که می‌توان دو حالت مختلف به آنها داد. در حالت نخست، یقه‌ای معمولی هستند که بخشی از آن به سمت بیرون برمی‌گردد و حالت یقه انگلیسی کوچک ایجاد می‌کند. در حالت دوم هم با یقه‌ای روبه‌رو خواهید بود که بخش پایینی آن به حالت ایستاده قرار می‌گیرد و فقط یک لبه از یقه قابل‌مشاهده است.

یقه مردانه

انواع یقه لباس زنانه

با یقه مردانه دیگر آشنا هستید. یقه‌ای که در پیراهن‌های مردانه استفاده می‌شود، مردانه نام دارد. نوک یقه مردانه می‌تواند گرد، تیز یا مربعی معمولی باشد. این یقه هم از مدل‌های معمول و رایجی است که در انواع لباس‌ها کاربرد دارد.

یقه ماندارین

انواع یقه لباس زنانه

یقه ماندارین با الهام از لباس‌های سنتی چینی طراحی شده است. این یقه حالتی ایستاده دارد و لبه‌های آن که به سمت بالا می‌ایستند، می‌توانند حالت گرد یا تیز داشته باشند. البته ما به این یقه نام‌های دیگری هم داده‌ایم: یقه دیپلمات، یقه ایرانی و … .

یقه پیش‌بندی

انواع یقه لباس زنانه

یقه پیش‌بندی هم یکی از انواع یقه زنانه است که باتوجه به نامش، حدس‌زدن ترکیب و حالت آن سخت نیست. بله! این یقه حالت پیش‌بند کودکان را دارد.  قسمت ابتدایی این یقه دور گلو و گردن قرار می‌گیرد و تا نواحی روی سینه هم دنباله‌ای دارد که دقیقا شبیه پیش‌بند کودکان است.

یقه رافل

انواع یقه لباس زنانه

یقه رافل نوعی یقه ایستاده است که یا از جنس پارچه لباس درست می‌شود یا با تور و پارچه‌ای دیگر. این بخش ایستاده از لباس حالت موج‌دار و پلیسه دارد. یقه‌های رافل در دوران رنسانس زیاد استفاده می‌شدند و به آنها یقه سنگ‌آسیابی هم گفته می‌شد. چرا؟‌ چون تشابهاتی میان حالت این یقه و سنگ آسیاب وجود دارد.

یقه کراواتی

انواع یقه لباس زنانه

یقه کراواتی هم یکی از انواع یقه زنانه زیباست که می‌تواند یک بلوز یا پیراهن را به‌سادگی از سادگی دربیاورد. این یقه بندی است که دور گردن پاپیون می‌شود یا به حالت کراوات درمی‌آید. یقه جابوت هم از انواع همین یقه کراواتی است و حالتی تزئینی برای دور گردن دارد.

یقه آبشاری

انواع یقه لباس زنانه

یقه آبشاری یقه‌ای است که تکه‌ای پارچه با چین‌وشکن‌های زیاد به مرکز خط گردن متصل می‌شود. این مدل از یقه می‌تواند ادامه‌ای متصل از پارچه لباس هم باشد و به حالتی چندلایه در هر دو سمت یقه بر روی سینه بریزد.

یقه انگلیسی

انواع یقه لباس زنانه

یقه انگلیسی یقه‌ای به شکل هفت است که طرفین هفت یا وی(V) در آن به سمت بیرون برگردانده می‌شود. دست خیاط در طراحی انواع یقه انگلیسی باز است. مثلا می‌تواند آن را پهن و باز بگیرد یا باریک و بسته و بلند. یقه‌های انگلیسی در انواع لباس به‌ویژه لباس‌های رسمی استفاده می‌شوند و طرفدار دارند.

یقه خشتی

انواع یقه لباس زنانه

یقه خشتی یقه‌ای باز است که حالت مستطیل یا ذوزنقه دارد. یعنی بلوز یا پیراهن در بخش بالایی که منتهی به گردن و سینه می‌شود، حالتی شبیه یک مستطیل یا ذوزنقه‌ای برعکس پیدا می‌کند. میزان بازبودن این یقه به سلیقه شما بستگی دارد.

یقه قایقی

انواع یقه لباس زنانه

یقه قایقی از آن یقه‌های بازی است که در طول دو شانه کشیده می‌شود؛ چیزی شبیه لباس پرنسس‌های کارتون‌های دیزنی. اگر از دور نگاهی دقیق به این یقه کنید، متوجه می‌شوید که در قسمت روی سینه و گردن در پارچه لباس، حالتی شبیه یک قایق ایجاد شده است. میزان بازبودن این یقه به میل شما بستگی دارد.

لینک تهیه انواع الگوی آماده خیاطی

در آخر

انواع دیگری هم وجود دارد که دیگر از آنها برای‌تان نگفتیم. مثلا همه یقه گرد یا هفت را می‌شناسند. توضیح‌دادن درباره اینها شرح واضحات است. انتخاب یقه مناسب می‌تواند به شیک‌پوش‌تر و خوش‌استایل‌ترشدن شما کمک شایانی کند. به نظرتان یقه مهم و خاص دیگری باقی مانده که درباره‌اش نگفته‌ایم؟


در ادامه بخوانید: مناسب‌ترین پارچه‌ها برای لباس تابستانی؛ خنک و راحت بپوشید
منبع beautips.info
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.