استایل گوتیک چیست؟ چطور با این سبک منحصربه‌فرد شویم؟

یکی از استایل‌های ساختار‌شکن و رمزآلود را می‌توان استایل گوتیک دانست. این روزها استایل گوتیک در دنیای مد توجه طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. با ما در مجله «منومد» تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به بررسی دقیق این استایل خاص بپردازیم.

استایل گوتیک چیست؟

استایل گوتیک

اجازه دهید با هم در زمان سفر کنیم و به اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ برویم؛ در آن زمان خرده فرهنگی به وجود آمد که افراد در آن تمایل زیادی به پوشیدن لباس‌های تیره و گشاد داشتند؛ این خرده فرهنگ در انگلستان طرفداران زیادی پیدا کرد که آن را با نام گوت یا گوتیک (Gothic) می‌شناختند. کم‌کم گوتیک توانست در هنر، ادبیات، معماری، موسیقی و دنیای مد معروف شود و اولین لباس را الکساندر مک‌کوئین در سال ۲۰۰۰ با همین سبک طراحی کرد. گوتیک از هیچ نظم و قانونی تبعیت نمی‌کند و اصول و زیبایی خاص خود را در کنار هنجارشکنی و منحصربه‌فرد بودن دارد.

استایل گوتیک دارای تنوع بسیار زیادی است که به‌طور کلی عبارتند از:
۱. استیم پانک؛
۲. قبیله‌ای؛
۳. نظامی؛
۴. ویکتوریایی؛
۵. خون‌آشام؛
۶. پاستل؛
۷. رمانتیک؛
۸. بت کیو؛
۹. فرشته؛
۱۰. غربی؛
۱۱. جی؛
۱۲. مدرن؛
۱۳. سنتی؛
۱۴. آنتیک؛
۱۵. لولیتا.

ویژگی استایل گوتیک

استایل گوتیک

استایل گوتیک (Gothic Style) بسیار خاص و در عین حال پیچیده و رمزآلود است و به همین دلیل از ویژگی‌های اصلی این استایل می‌توان به همین موارد اشاره کرد. در استایل گوتیک معمولا از رنگ مشکی بسیار استفاده می‌شود؛ ولی با اینکه مشکی رنگ اصلی در این استایل هست ولی می‌توان از رنگ‌های تیره دیگر مثل بنفش تیره، قرمز اسکارلت هم در این استایل استفاده کرد. از ویژگی‌های دیگر استایل گوتیک استفاده از پارچه‌های چرم، مخمل، ساتن، گیپور، اصلس و توری اشاره کرد. آرایش در این استایل بسیار جسورانه است و معمولا پوست باید سفید و رنگ پریده به نظر برسد؛ استفاده از اکسسوری‌های خاص نیز در این استایل بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهید به سبک استایل گوتیک لباس بپوشید به هیچ‌عنوان مجبور نیستید فقط از رنگ مشکی استفاده کنید بلکه می‌توانید در کنار رنگ مشکی از انواع رنگ‌های تیره و جذاب نیز بهره ببرید.

تاریخچه استایل گوتیک و زمان پیدایش آن

استایل گوتیک

پیدایش استایل گوتیک به قرون ۱۰ تا ۱۴ میلادی بازمی‌گردد؛ در این استایل رنگ مشکی در لباس و پوست سفید و رنگ پریده یادآور عصر ویکتوریایی است. بر اساس تحقیقات سبک گوتیک به دو دوره زمانی تقسیم می‌شود. دوره اول بین سال‌های ۱۲۰۰ و ۱۳۵۰ میلادی بود که در آن زمان پارچه‌ها به‌طور ظریف برش زده می‌شد و ظرافت لباس‌های بلند بیشتر به چشم می‌خورد؛ در دوره دوم لباس‌ها پر از چین و پلیسه، تور و گیپور بود.
استایل گوتیک در قرن مدرن حاضر نیز طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی امروزه سعی می‌کنند حداقل یکی از المان‌های این استایل را در لباس‌های خود بگنجانند.


حتما بخوانید: استایل آوانگارد چیست؟ سلبریتی‌ها و طراحان پیرو این استایل خاص

سبک گوتیک برای چه موقعیت‌هایی مناسب است؟

استایل گوتیک

این سبک طرفداران خاص خود را دارد و آنها سعی می‌کنند بر اساس یکی از انواع گستره استایل گوتیک در موقعیت‌های مختلف مثل جشن و مهمانی، ملاقات‌های کاری، رویداد اجتماعی به سبک گوتیک لباس بپوشند.

خانم‌ها چطور به سبک گوتیک لباس بپوشند؟

استایل گوتیک برای خانم‌ها دارای ریزه‌کاری‌های خیلی زیادی است؛ اجازه دهید ابتدا از لباس‌های مناسب با سبک گوتیک و سپس درباره اکسسوری، مدل مو، آرایش مناسب، کفش با سبک گوتیک صحبت کنیم.

انواع لباس‌های مناسب با استایل گوتیک

استایل گوتیک
ریانا، در لباسی به سبک کوتیک

لباس‌های استایل گوتیک دارای تنوع بسیار زیادی است؛ تنها ویژگی مشترک در بین آنها استفاده از انواع پارچه‌های توری، گیپور، چرم و مخمل است. رنگ مشکی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این استایل چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان است. خانم‌ها می‌توانند از ست دامن و کرست استفاده کنند و جذابیت خود را افزایش دهند؛ این ست به‌عنوان گوتیک سنتی شناخته می‌شود. پیراهن‌های مشکی بلند برای خانم‌ها یادآور دوره ویکتوریایی است. استفاده از شلوارهای چرم جذب به‌عنوان گوتیک مدرن معروف است.

اکسسوری در استایل گوتیک

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در استایل گوتیک مربوط به اکسسوری است؛ اکسسوری نقش ویژه‌ای در استایل گوتیک خانم‌ها به حساب می‌آید. استفاده از انواع گردنبند‌های زنجیری، کلاه، دستکش، گوشواره، انگشتر از انواع زینت‌های اساسی به شمار می‌رود. طرفداران گوتیک همچنین از انواع زیورآلات چرمی نیز استفاده می‌کنند.

آرایش در استایل گوتیک

آرایش استایل گوتیک

آرایش غلیظ حرف اول و آخر را در استایل گوتیک می‌زند. یکی از انواع آرایش منحصربه‌فرد برای این استایل آرایش اسموکی است. پوست باید حالت سفید و رنگ پریده داشته باشد، به همین جهت استفاده از انواع پنکک و کرم‌پودر با تناژ روشن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از انواع رژ لب‌های تیره مثل مشکی یا قرمز جگری نیز انتخاب گوت‌ها است. این همه تضاد در این سبک واقعا خارق‌العاده و جذاب است!

رژلب‌های مشکی و قرمز اینجاست

مدل مو در استایل گوتیک

مدل مو در استایل گوتیک

در استایل گوتیک طرفداران سعی می‌کنند مدل موهایی با رنگ تیره، مخوف، رمزآلود داشته باشند و معمولا انتخاب‌شان موهای صاف و لخت است. بعضی از دختران دوست دارند موهای خرگوشی درست کنند و در عین زیبایی منحصربه‌فرد دیده شوند. مدل مو در استایل گوتیک یکی از جسورانه‌ترین بخش‌های این استایل به شمار می‌رود.

کفش در استایل گوتیک

کفش در استایل گوتیک

خانم‌ها در استایل گوتیک به‌طور معمول از کفش‌های لژدار و پاشنه‌بلند با طرح‌های عجیب‌وغریب استفاده می‌کنند. انواع بوت‌های خاص، ارتشی، ساق‌بلند با رنگ مشکی و انواع سنگ و بند نیز جزو کفش‌های گوت است.

آقایان چطور می‌توانند به سبک گوتیک لباس بپوشند؟

استایل گوتیک

برای آقایانی که علاقه‌مند استایل گوتیک هستند، استفاده از رنگ مشکی از الزامات محسوب می‌شود و به قول معروف رنگ مشکی حرف اول را در این استایل می‌زند. اجازه دهید المان‌های استایل گوتیک برای آقایان را به‌طور تک به تک توضیح دهیم.

کت و شلوار مردانه با استایل گوتیک

کت و شلوار مردانه در استایل گوتیک

در این استایل کت‌وشلوار جایگاه خیلی خاصی دارد. این استایل جذابیت و وقار منحصربه‌فردی به آقایان می‌بخشد؛ در دوخت کت‌وشلوارهای مخصوص این استایل از انواع پارچه‌های ابریشم و اطلس استفاده می‌شود و ظاهر بیشتر کت‌ها بلند با طرح‌های خاص هستند.

کفش مردانه با استایل گوتیک

کفش مردانه استایل گوتیک

آقایان نیز در این استایل از انواع بوت‌های نظامی و چکمه‌های براق استفاده می‌کنند.

انواع مدل‌های بوت اینجاست

اکسسوری مردانه برای تکمیل استایل گوتیک

اکسسوری مردانه استایل گوتیک

آقایان از انواع انگشترهای زمخت و بزرگ، زنجیرها، گردنبندها، چتر، پیرسینگ و چوکر در اکسسوری مربوط به این استایل استفاده می‌کنند و سعی دارند وحشتناک و ظاهری خون‌آشامی به خود بگیرند.

کدام یک از سلبریتی‌ها استایل گوتیک پوشیدند؟

۱. اما استون

اما استون استایل گوتیک

اغلب طرفداران دنیای مد حتما فیلم کروئلا را با بازی زیبای اما استون دیده‌اند. او نیز یکی از طرفدارن استایل گوتیک است.

۲. بلا حدید

بلاحدید با استایل گوتیک

این مدل جذاب یکی از طرفدارن پروپاقرص استایل گوتیک است. او در سال ۲۰۱۷ در مهمانی هفته مد لندن با لباس مشکی، چکمه‌های بلند، چوکر چرم زیبایی‌اش را به نمایش گذاشت.

۳. آنجلینا جولی

آنجلیا جولی با استایل گوتیک

این بازیگر زیبا و جذاب در مراسم اهدای اسکار سال ۲۰۰۰ با ظاهر گوتیک برابر دوربین‌ها قرار گرفت.

۴. رابرت پتینسون

رابرت پتینسون با استایل گوتیک

بازیگر جذاب را با ظاهر خون‌آشامی به یاد می‌آوریم! این مرد خوش‌استایل معمولا سعی می‌کند با ظاهر گوتیک خود را نشان دهد.

چند مدل شلوار چرم اینجاست

شما بگویید

آیا تا به امروز از استایل گوتیک استفاده کرده‌اید؟ این استایل چقدر برای شما جذاب است؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگران در قسمت «دیدگاه‌ها» به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: خاص‌ترین لباس عروس‌های جهان؛ لباس‌هایی که منبع الهام طراحان شدند
منبع bikerringshop skullflow atomicjaneclothing
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
۱ دیدگاه
  1. ریحانه می‌گوید

    تو کشورمون همه مشکی میپوشن الان فهمیدم اسم تیپمون چیه :))

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.