مراقبت از مو بعد از دکلره؛ با ۹ روش آسان و کاملا موثر

دکلره‌کردن کار حساسی است و می‌تواند برای موها ضررهای زیادی به همراه داشته باشد. مراقبت از مو بعد از دکلره واجب است. اگر ندانید که چطور از موهای خود مراقبت کنید، سلامت و زیبایی‌شان به یغما می‌رود. پس بگذارید از راه‌های احیا و مراقبت از موهای دکلره‌شده برایتان بگوییم.

مراقبت از مو بعد از دکلره و احیای آن

مراقبت از مو بعد از دکلره
مراقبت از موی دکلره

چه بخواهید موهایتان را در منزل رنگ کنید و چه در مراکز و سالن‌های حرفه‌ای، در مواقعی نیاز به دکلره‌کردن وجود دارد. دکلره باعث می‌شود که موها رنگ واقعی‌شان را از دست بدهند و امکان پیاده‌سازی رنگ‌های جدید روی آنها مقدور شود.

در ادامه راهکارهایی را به شما یاد می‌دهیم که از موهای بی‌رنگ و دکلره‌شده‌تان بهتر مراقبت کنید. اگر هوای موهایتان را نداشته باشید، حسابی به دردسر می‌افتید چون هم سلامتشان زیر سؤال می‌رود و هم زیبایی‌شان.

۱. ۲۴ تا ۴۸ساعت پس از دکلره، موها را نشویید

زمانی که موها دکلره می‌شوند، حالت خشکی پیدا می‌کنند و در معرض شوره‌زدن قرار می‌گیرند. پس بهتر است که ۲۴ تا ۴۸ساعت پس از دکلره دور شامپوکردن موها را خط بکشید.

اگر موهایتان را بلافاصله یا دو روز پس از دکلره‌کردن شامپو کنید، سلامتشان به خطر می‌افتد و بسیار خشک و شکننده می‌شوند. مویی که ضعیف و خشک شود از طراوات و شادابی دور می‌ماند.

۲. به‌جای استفاده از نرم‌کننده‌ها به فکر آبرسانی به مو باشید

موهای دکلره‌شده می‌توانند زود و سریع خشک شوند. پس بهتر است که به سراغ درمان‌ها و روش‌های آبرسانی به مو بروید. به‌جای نرم‌کننده‌ها از کرم‌های موی روز و شب استفاده کنید. این کرم‌ها را روی موها بمالید  ماساژ بدهید و بگذارید پنج دقیقه روی سطح ساقه موها بمانند. پیش از هربار شستن موها هم از روغن‌ها مرطوب‌کننده‌ای مانند روغن نارگیل یا زیتون کمک بگیرید.

انواع کرم آبرسان مو

۳. موها را با آب برنج بشویید

موهایتان را با آب برنجی بشویید که دم کرده‌اید. این آب می‌تواند موهای ضعیف‌شده را قوی‌تر کند. اگر موهایتان به‌شدت آسیب دیده است، هر روز می‌توانید آنها را با آب برنج آبکشی کنید. برنج را بجوشانید و آبش را به‌مدت یک شب در یخچال بگذارید. سپس این آب آماده شست‌وشوی موهای آسیب‌دیده و حساس با دکلره خواهد بود.

۴. از ماسک‌های پروتئین‌دار استفاده کنید

مراقبت از مو بعد از دکلره
ماسک مو

از ماسک‌های مرطوب‌کننده و آبرسانی استفاده کنید که حاوی پروتئین هستند. بهتر است که ماسک‌ها را دو بار در هفته یا دست‌کم یک‌بار در ماه استفاده کنید. لازم نیست که حتما به سراغ ماسک‌های آماده بروید.

ماسک‌های پروتئینی که در منزل قابل‌تهیه‌اند هم گزینه‌های خوبی هستند. برای مثال، ماسک تخم‌مرغ و ماست را فراموش نکنید. برای درست‌کردن آن مراحل زیر را طی کنید:

  • یک تخم‌مرغ را به‌اتفاق دو قاشق غذاخوری ماست با هم ترکیب کنید تا مخلوطی خمیری و یک‌دست به وجود بیاید.
  • خمیر را روی پوست سر بمالید و بگذارید به‌مدت ۳۰دقیقه بماند.
  • موها را با آب سرد بشویید و سپس شامپو بزنید.
  • این کار را دوبار در هفته تکرار کنید.

ماسک نارگیل هم گزینه خوب دیگری است که به شرح زیر درست می‌شود:

  • ۳ قاشق غذاخوری شیر نارگیل را به‌مدت ۱دقیقه حرارت بدهید.
  • پوست سر را با آن ماساژ بدهید.
  • موها را در حوله بپیچید و یک شبانه‌روز به همان حالت باقی بگذارید.
  • روز بعد، موها را با شامپو و نرم‌کننده بشویید.
  • این کار را دوبار در هفته تکرار کنید.

انواع ماسک مو حاوی پروتئین

۵. موها را در معرض حرارت و نور خورشید قرار ندهید

زمانی که موها را دکلره می‌کنید، نباید آنها را در معرض حرارت قرار بدهید. اتوی مو یا سشوار و نور خورشید برای موهای دکلره‌شده خوب نیست. پس بهتر است که پوششی برای موها در معرض نور خورشید در نظر بگیرید. موهایتان را با سشوار خشک نکنید و اتوی مو را هم کنار بگذارید. اجازه بدهید که موها به حالت طبیعی‌شان برگردند و بعد دوباره به سراغ این‌ها بروید.

۶. موهای دکلره‌شده را نوک‌گیری کنید

مراقبت از مو بعد از دکلره
نوک‌گیری موها

موخوره هم از آن مشکلاتی است که باید بعد از دکلره در نظر بگیرید. حواستان به نوک دو یا چندشاخه موها باشد و آنها را نوک‌گیری کنید. هر سه تا چهار ماه، کمی از نوک موها را کوتاه کنید.

در هنگام نوک‌گیری از متخصصان کمک بگیرید یا از قیچی مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است که آسیب‌های بیشتری هم به موهایتان وارد شود.

۷. موها را با آب سرد بشویید

موهای دکلره‌شده آسیب‌دیده و حساس اند. برای شست‌وشوی آنها نباید به سراغ آب داغ بروید. استفاده از آب سرد یا دست‌کم ولرم فکر بهتری است و مانع از تخریب بیشتر و حساس‌شدن آنها می‌شود.

بخاری که آب داغ به وجود می‌آورد، باعث بازشدن کوتیکول‌های مو یعنی بیرونی‌ترین لایه ساقه مو می‌شود. این روند موها را حساس‌تر و شکننده‌تر می‌کند و باید از آن پرهیز کرد.

۸. از روغن‌های طبیعی بهره ببرید

استفاده از روغن‌هایی مانند بادام و روغن آرگان هم فکر خوبی است و برای مراقبت از مو بعد از دکلره مفید خواهد بود. روغن بادام سرشار از پروتئین‌ها و ویتامین E است. قبل از خروج از منزل، با چند قطره روغن بادام، موهایتان را ماساژ بدهید.

روغن آرگان هم سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این روغن می‌تواند موها را مرطوب کند و آنها را از خشکی دربیاورد. استفاده از این روغن باعث براق‌شدن موها هم می‌شود.

روغن بادام برای تقویت مو

روغن آرگان برای تقویت مو

۹. با موها ملایم برخورد کنید

مراقبت از موهای دکلره شده
برخورد ملایم با موی دکلره شده

در مراقبت از مو بعد از دکلره باید به شانه‌زدن درست موها هم اهمیت بیشتری بدهید. یادتان باشد که موهای خیس را شانه نکنید. اجازه بدهید که کمی خشک شوند و رطوبتشان گرفته شود و بعد دست‌به‌کار شوید.

شانه و بُرستان هم باید پهن و دندانه‌های نرمی داشته باشد. موهایتان را با کلیپس‌های سفت هم نبندید. این کار هم باعث می‌شود که موها فشار زیادی متحمل شوند.

انواع شانه و برس چوبی

در آخر

مراقبت از مو بعد از دکلره واجب است. معمولا همه موها بعد از این کار آسیب می‌بینند. برای اینکه همه‌چیز به حالت عادی بازگردد، نیاز به کمی زمان و رسیدگی است. اگر موهایتان را دکلره کرده‌اید و منتظر هستید که بهبود پیدا کند، بهترین نتیجه را زمانی می‌گیرید که برنامه‌ای منظم برای خود تدارک ببینید.

از میان روش‌ها و راه‌کارهای حفاظت از مو، موارد مناسبتان را انتخاب کنید و در اجرای آنها به شکلی منظم کوتاهی نکنید. شما هم تجربه دکلره‌کردن دارید؟ برایتان پیش آمده که بعد از آن موهایتان حساس شوند و آسیب ببینند؟ برای این وضعیت چه کرده‌اید؟


در ادامه بخوانید: همه نکات برای مراقبت از موی فر؛ مخصوص خانم‌ها و آقایان
منبع healthline.com guides.com.tn
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.