لیفت صورت چیست؟ بهترین روش‌های لیفت صورت کدامند؟

راهنمایی کامل درباره همه روش‌های لیفت صورت

امروزه با استفاده از پیشرفته‌ترین ابزارهای جوانسازی پوست و لیفت صورت می‌توانیم ظاهر جوان و شاداب خود را تا جای ممکن حفظ کنیم. در این مقاله از «منومد» هر آنچه که می‌خواهید از لیفت صورت و انواع روش‌های آن بدانید، برایتان گفته‌ایم.

لیفت صورت

لیفت صورت چیست؟

هرچه مسن‌تر می‌شویم، بافت‌ها و پوست‌مان به‌طور طبیعی انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند. این وضعیت موجب چین و چروک، پف و افتادگی پوست تمام بدن‌مان می‌شود که در نواحی صورت و گردن بیش از هر جای دیگر خود را نشان می‌دهد. امروزه برای بهبود وضعیت پوست روش‌های متفاوتی به‌کار برده می‌شود و هر کس بنابه نیاز و توان خود می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند.

عمل زیبایی لیفت صورت که با نام ریتیدکتومی (Rhytidectomy) هم شناخته می‌شود، یک روش جراحی است که با کمک آن بافت‌های پوست کشیده شده و سفت می‌شوند. در این عمل پوست‌های اضافی برداشته، چین‌ و چروک‌های پوست صاف و بافت‌های پوستی محکم می‌شوند. البته در لیفت صورت، ابروها و لیفت چشم انجام نمی‌شود. با اینحال می‌توان این دو کار را هم همزمان با لیفت صورت انجام داد. لیفت صورت فقط دوسوم صورت و اغلب همراه با گردن را شامل می‌شود.

به‌طور معمول هنگام جراحی، در خط رویش مو و نزدیک شقیقه‌ها برشی زده می‌شود. این برش از جلوی گوش حرکت کرده و به پایین گوش می‌رسد و لاله گوش را دربرمی‌گیرد. سپس به سمت عقب و قسمت پایینی پوست سر و پشت گوش‌ها می‌رود. چربی و پوست اضافی برداشته شده و بافت‌های همبند و ماهیچه‌های زیرین سفت و محکم می‌شوند. اگر در بخشی از صورت افتادگی پوست وجود داشته باشد، آن کمی بالا کشیده می‌شود.

انواع لیفت صورت: تهاجمی و غیرتهاجمی

لیفت صورت با روش‌های مختلف تهاجمی (جراحی) و غیرتهاجمی (غیرجراحی) انجام می‌شود. افراد به دلایل مختلف به سراغ لیفت صورت با روش‌های غیرجراحی می‌روند اما برخی دیگر با روش جراحی مشکلی ندارند و چین و چروک‌های خود را با این روش برطرف می‌کنند.

هر کدام از این نوع لیفت‌های صورت روش‌های متفاوتی دارند. از روش‌های تهاجمی لیفت صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش‌های تهاجمی

۱. لیفت صورت به روش عمقی و SMAS

لیفت صورت SMAS

هدف از انجام این نوع لیفت صورت، از بین بردن افتادگی پوست در زیر چانه و گردن است و این کار با بالا کشیدن پوست و تقویت ماهیچه‌های شل در ناحیه پوست انجام می‌شود. در این روش بافت‌های نرم زیر پوست سفت می‌شوند و بدون اینکه جراح مجبور باشد با استفاده از پرکننده‌ها حجم و شکل گونه‌ها را برگرداند یا از ایمپلنت استفاده کند، با سفت کردن ماهیچه‌های زیر پوست این کار را انجام می‌دهد.

در روش عمقی ماهیچه‌های عمیق پوست، لایه سیستم اپونورتیک عضلانی سطحی (SMAS) و پوست با هم به بالا کشیده می‌شوند. اما در روش SMAS، لایه‌های ماهیچه‌ای و سیستم اپونورتیک عضلانی سطحی به‌طور مجزا و تک‌تک بالا کشیده می‌شوند. اضافه‌‌های پوست هم جدا شده و بخیه‌های لازم زیر لاله گوش زده می‌شوند. بدین‌ترتیب جای بخیه‌ها هم دیده نمی‌شود.

جراح با این روش ماهیچه‌های خط لبخند و همچنین خط اخم را سفت و محکم می‌کند. وقتی لایه SMAS صاف شود، چین و چروک‌های روی پوست آن نواحی هم صاف شده و صورت جوان‌تر به‌نظر می‌رسد.

این روش مناسب چه افرادی است؟

این روش مناسب افراد میانسال و مسنی است که پوست بیش از حد چروک‌شده‌ای دارند. این روش معمولا ظاهر فرد را ۱۲ سال جوان‌تر نشان می‌دهد.

مزایا

لیفت صورت به صورت عمقی و SMAS در مقایسه با روش‌های دیگر بادوام‌تر است و ظاهر طبیعی فرد را حفظ می‌کند. در ضمن در این روش لیفت، پوست نواحی گردن را هم می‌توان صاف کرد. کاری که در روش‌های دیگر انجام نمی‌شود.

معایب

بزرگترین عیب این نوع روش لیفت صورت، تهاجمی بودن آن است که احتمال دارد فرد در خطر صدمه به عصب‌های موجود در صورت قرار گیرد. علاوه‌بر این هزینه و مدت زمان بهبود این روش از لیفت صورت بسیار بیشتر از روش‌های دیگر است.

عوارض جانبی

از عوارض جانبی این روش لیفت صورت می‌توان به تورم، خونریزی، کبودی، عفونت و صدمه به عصب‌ها و نامتقارن شدن صورت اشاره کرد.

مدت زمان بهبودی

پس از جراحی، کل صورت متورم و کبود خواهد بود که بهبود آن از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. معمولا جراح پس از جراحی صورت‌تان را پانسمان می‌کند و گاهی ممکن است تا ۱ هفته لازم باشد آب اضافی که زیر پوست‌تان جمع می‌شود را هم بردارد.

بیمار تا ۲ هفته اول پس از جراحی نباید گردن خود را به این طرف و آن طرف بچرخاند و در عین حال حرکات فک خود را باید به حداقل برساند. پس از ۳ هفته می‌توان ورزش‌های سبک انجام داد و برای انجام دادن ورزش‌های سنگین باید ۶ هفته صبر کرد. بنابراین برای بهبودی کامل یک ماه و نیم وقت لازم است. البته نتیجه کامل این نوع درمان معمولا تا ۱ سال بعد به‌خوبی مشاهده می‌شود.

جراح برای دردهای احتمالی پس از جراحی به بیمار مسکن می‌دهد و البته بیمار می‌تواند با بهبود تورم صورت خود از کمپرس آب سرد استفاده کند.

انواع کمپرس آب سرد را ببینید

۲. مینی‌لیفت صورت

لیفت صورت، عمقی

مینی‌لیفت صورت، شکل تغییریافته لیفت صورت معمولی است. در واقع در این روش هم که مانند لیفت صورت به روش عمقی، تهاجمی است اما از برش‌ها و بخیه‌های کمتری استفاده می‌شود. در عمل زیبایی ضدپیری مینی‌لیفت صورت، روی افتادگی‌های پوست تاکید می‌شود. در این عمل جراحی پوست با کمک برش‌های کوچکی که روی آن زده شده است، به سمت بالا کشیده می‌شود. بخش‌های اضافی پوست جدا شده و بافت‌های پوستی محکم‌تر می‌شود.

گاهی‌اوقات هم همراه با مینی‌لیفت صورت، لیفت پلک چشم و ابرو انجام می‌شود. این کار به این دلیل انجام می‌شود که معمولا در لیفت صورت، نیمه پایینی صورت فرد که آن هم عمدتا خط فک و گونه‌هاست هدف قرار می‌گیرد.

در عمل زیبایی مینی‌لیفت صورت از بیهوشی کلی یا بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

خطرات یا عوارض جانبی مینی‌لیفت صورت

از رایج‌ترین عوارض مینی‌لیفت صورت می‌توان به درد، تورم، کبودی بلافاصله پس از جراحی اشاره کرد. این عوارض معمولا چند روز پس از جراحی برطرف می‌شوند. اما اگر درد و تورم بیشتر شد یا از محل بخیه‌ها خونریزی وجود داشت یا فرد به تب و لرز مبتلا شد یا احتمالا بخشی از صورت او بی‌حس بود، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

اقدامات پیش از جراحی زیبایی مینی‌لیفت

پیش از عمل زیبایی مینی‌لیفت نباید هیچ نوع دارو، اعم از گیاهی و شیمیایی و مکمل‌ها را مصرف کنید. همچنین مصرف برخی داروها مانند آسپرین و ایبوپروفن هم باید متوقف شود.

اگر سیگار می‌کشید، باید از ۴ تا ۶ هفته پیش از عمل، دخانیات را کنار بگذارید.

اقدامات پس از جراحی زیبایی مینی‌لیفت

پس از جراحی، بخیه‌های روی صورت پانسمان می‌شوند که این بخیه‌ها معمولا تا ۱۰ روز باید باقی بمانند. بعد از اینکه بخیه‌ها کشیده شدند، جای بخیه‌ها اندکی کبودی و تورم خواهد داشت. فرد نباید در این مدت کارهای سنگین انجام دهد. بهبودی کامل هم معمولا چند هفته طول می‌کشد. مگر اینکه مشکل خاصی پیش بیاید.

وقتی شرایط پوست‌تان به حال عادی برگشت می‌توانید برای دائمی کردن نتیجه عمل زیبایی مینی‌لیفت صورت، از پزشک‌تان بخواهید روش‌های غیرتهاجمی ضدپیری، مانند پرکننده‌های پوستی، هم برایتان به کار برد.

اگرچه مینی‌لیفت صورت مانند لیفت کامل صورت روی صورت برش ایجاد نمی‌کند، این روش هنوز هم تهاجمی به حساب می‌آید و مانند هر نوع جراحی دیگر خطر خونریزی، عفونت و جراحت دربردارد.

۳. لیفت وسط صورت یا لیفت گونه

لیفت وسط صورت

در لیفت وسط صورت که به آن لیفت گونه هم گفته می‌شود، بافت‌های قسمت‌های افتاده گونه سفت و محکم و در نتیجه خط خنده صاف می‌شود. در این لیفت، جراح کاری به چانه یا پیشانی ندارد؛ چراکه قرار نیست کل صورت لیفت شود. در این لیفت هدف گوشه‌های بالای دهان و گوشه‌های چشم‌هاست.

جراح برای انجام این کار دو برش کوچک زیر خط رویش مو ایجاد کرده و ماهیچه‌های زیر پوست گونه‌ها را سفت می‌کند. این روش لیفت صورت برای افرادی خوب است که می‌خواهند نه‌تنها ظاهرشان جوان‌تر دیده شود، بلکه گونه‌هایشان هم برجسته‌تر به نظر برسد.

نتایج لیفت وسط صورت

  • پس از انجام این نوع لیفت پوست صورت صاف شده و چین و چروک محو می‌شود؛
  • پوست اضافه روی صورت برداشته می‌شود؛
  • پوست صورت کشیده شده و محکم می‌شود؛
  • گودی اطراف چشم برطرف می‌شود.

عوارض جانبی

این نوع لیفت خطر بسیار کمی دارد و از برخی از عوارض آن می‌توان به کبودی، تورم طولانی‌مدت، خطر بی‌حسی صورت، عفونت، درد و ماندن جای زخم اشاره کرد.

دوران نقاهت

یک هفته پس از عمل جراحی و برداشتن بخیه‌ها، فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره‌اش بازگردد، مگر اینکه جراح از بخیه‌های قابل جذب استفاده کند که برای بهبودی به مدت زمان بیشتری نیاز است. همچنین بهبودی کامل از این نوع لیفت صورت ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بیشتر مردم ۲ تا ۳ ماه بعد از این نوع لیفت صورت، نتایج کار آن را می‌بینند.

در این نوع لیفت هم فرد پیش از عمل زیبایی باید از چند هفته قبل ، الکل، سیگار، داروهای رقیق‌کننده خون مانند ایبوپروفن و مکمل‌های گیاهی مصرف نکرده باشد.

۴. لیفت گونه

لیفت گونه مانند لیفت وسط صورت، گونه‌ها را هدف می‌گیرد و بدین‌ترتیب ظاهر گونه‌ها را بهبود می‌بخشد و در همان حال از چین و چروک‌های وسط صورت کاسته می‌شود. همچنین پفی زیر چشم هم با استفاده از این روش لیفت صورت برطرف می‌شود.

۵. جوانسازی خط فک

جوانسازی خط فک، لیفت صورت

علایم پیری پوست بیشتر مردم به‌ویژه خانم‌ها، از زیر فک و خط گردن آنها شروع می‌شود و گاهی‌اوقات غبغب‌های بزرگی زیر فک آنها مشاهده می‌شود. برای برطرف کردن این نوع چربی‌ها و چین‌وچروک می‌توان از جراحی خط فک استفاده کرد. به این نوع جراحی ارتوگناتیک هم گفته می‌شود.

در این جراحی از  اندازه استخوان فک کم می‌شود تا ظاهری متقارن به چانه داده شود. این نوع جراحی از انواع جراحی‌های لیفت صورت است که با بهبود خط فک، ظاهر فرد جوان‌تر دیده می‌شود.

البته این نوع لیفت صورت به روش غیرتهاجمی و با استفاده از تزریق نوعی پرکننده پوستی هم انجام می‌شود.

۶. لیفت صورت S-Lift

این لیفت، نوعی مینی‌لیفت صورت است و به علت اینکه برشی شبیه حرف لاتین S در نیمه پایین صورت و اطراف گردن و فک ایجاد می‌کند، با نام S-Lift معروف شده است. این روش برش به جراح این امکان را می‌دهد تا لایه بالایی پوست را از بافت‌ها و ماهیچه‌های زیر آن جدا کند. بدین‌ترتیب او می‌تواند علاوه‌بر بالا کشیدن پوست، سلول‌های چرب اضافی را هم بردارد.

۷. لیفت صورت با روش جراحی اندوسکوپیک (آندوسکوپی)

جراحی آندوسکوپی یکی از روش‌های رایج لیفت صورت به روش جراحی است که تهاجمی حداقلی دارد. در این روش جراح چند برش کوچک ایجاد کرده و با فرستادن لوله منعطف و بلند دستگاه آندوسکوپی مخصوص لیفت صورت که یک دوربین کوچک فیبرنوری روی سر آن تعبیه شده به زیر پوست، بخش‌هایی از بافت‌های پوست که به سفت و محکم‌شدن نیاز دارند را روی یک صفحه نمایش مشاهده می‌کند. جراح ممکن است برای رسیدن به بافت‌های مورد نظر زیر پوست چند برش کوچک دیگر ایجاد کند اما در این روش جراحی لیفت صورت به برش‌های زیادی نیاز نیست.

جراحی آندوسکوپی مناسب چه افرادی است؟

این روش جراحی لیفت صورت مناسب افرادی است که در دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی‌شان هستند. در واقع افرادی که به لیفت صورت در حد متوسط نیاز دارند، مناسب این نوع لیفت هستند. معمولا بافت‌های چربی اضافی و شل شدن ماهیچه‌های صورت در اطراف گونه‌ها، خطوط واضح کنار بینی و لب‌های نازک که کمی به سمت پایین افتاده‌اند، مشکل این افراد است که با این روش جراحی درمان می‌شوند. همچنین این افراد باید سلامت بوده و اهل سیگار نباشند.

فواید جراحی لیفت صورت به روش آندوسکوپی

از برخی فواید این روش از جراحی لیفت صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  دسترسی به بافت‌هایی که رسیدن به آنها سخت است. در روش‌های قدیمی جراحی لیفت صورت، جراح به برخی از بافت‌های صورت دسترسی کامل نداشت اما در این روش به تمام قسمت‌های صورت به‌راحتی دسترسی دارد.
  •  لیفت طبیعی‌تر. در این روش، پوست در جهت‌های عمودی و افقی بسیار طبیعی‌تر از روش‌های دیگر جراحی لیفت صورت بالا کشیده شده و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند.
  •  دقت. در این روش با استفاده از دستگاه آندوسکوپی، دقت جراح در بالا کشیدن بافت‌های صورت افزایش می‌یابد.
  •  به حداقل رسیدن آثار جراحی. در روش جراحی آندوسکوپی، فقط چند برش کوچک ایجاد می‌شود و آثار این برش‌ها زیر خط ریش مو و پشت گوش کاملا پنهان باقی می‌مانند.
  •  سرعت بالا. این روش جراحی زمان کمتری برای انجام لیفت صورت لازم دارد.
  • دوران نقاهت کوتاه‌تر. در این روش لیفت صورت فرد نه‌تنها سریع‌تر بهبود می‌یابد، بلکه دوران نقاهت او بسیار راحت‌تر از روش‌های دیگر جراحی لیفت صورت می‌گذرد. در ضمن خطر ابتلا به عفونت، خونریزی و مشکلات دیگر در این روش بسیار کمتر است.

روش‌های غیرتهاجمی

نوع لیفت صورت بنابر اینکه چه تغییری می‌خواهید به پوست‌تان بدهید، متغیر است. برخی از افراد می‌خواهند که پوست‌شان را کمی محکم‌تر کنند، چین‌ و چروک‌ها را کمتر کرده و پوست‌شان باطراوت‌تر شود. برای این کارها لازم نیست حتما لیفت صورت با روش عمقی یا روش‌های دیگر جراحی انجام شود. بلکه پزشک یک نوع عمل زیبایی غیرتهاجمی که مناسب فرد است، پیشنهاد می‌دهد. از روش‌های غیرتهاجمی لیفت صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. هایفوتراپی

لیفت صورت، هایفوتراپی

هایفوتراپی (HIFU) مخفف کلمات High-intensity focused ultrasound و به معنای امواج متمرکز فراصوت با شدت بالاست که کاربرد درمانی دارد. استفاده از این فناوری برای درمان پوست شل و افتاده و سفت کردن پوست، نسبتا جدید است. در واقع از این روش بیشتر برای درمان تومورها استفاده می‌شد و اولین بار سال ۲۰۰۸میلادی برای زیبایی پوست به‌کار رفت.  این روش درمانی از نوع لیفت صورت بدون جراحی و غیرتهاجمی است که دردی هم ندارد.

در روش هایفوتراپی هدف تولید کلاژن است که در نتیجه آن پوست محکم‌تر می‌شود. نتیجه این درمان معمولا چند ماه پس از درمان مشاهده می‌شود. اگرچه از هایفوتراپی برای احیای پوست، لیفت و سفت کردن پوست بدن انجام می‌شود اما این روش از نوع «بدون مجوز» به حساب می‌آید. بدین معنا که استفاده از امواج فراصوت برای درمان و زیبایی پوست هنوز به تایید سازمان سازمان غذا و داروی آمریکا نرسیده است.

هنوز برای اینکه مشخص شود این روش درمانی بیشتر مناسب چه افرادی است باید تحقیق بیشتری انجام شود. اما معمولا افراد جوان‌تر که نمی‌خواهند خطر جراحی را به جان بخرند، از این نوع درمان استفاده می‌کنند.

در روش هایفوتراپی انرژی امواج فراصوت روی لایه‌های زیرین پوست متمرکز می‌شود و حرارت پوست را به‌سرعت بالا می‌رود.

وقتی سلول‌های پوستی به دمای خاصی برسند، صدمات سلولی رخ می‌دهد و این اتفاق باعث تحریک کلاژن برای ترمیم سلول‌ها می‌شود. کلاژن پروتئینی است که ساختار پوست را حفظ می‌کند.

هایفوتراپی مناسب چه افرادی است؟

این روش زیبایی پوست برای همه افراد مناسب نیست. به‌طور‌ کلی این روش روی افراد ۳۰ سال به بالا که سستی پوست‌شان در حد خفیف تا متوسط است کار می‌کند. افراد مسنی که افتادگی پوست شدیدی دارند یا پوست اطراف گردن‌شان بسیار شل شده‌ است داوطلب‌های مناسبی برای این نوع درمان زیبایی نیستند.

همچنین افرادی که به عفونت‌های پوستی و زخم‌های باز پوستی یا آکنه شدید یا کیستیک مبتلا هستند و همچنین کسانی‌که زیر پوست صورت‌شان ایمپلنت‌های فلزی دارند، مناسب این روش درمانی نیستند.

مزایای هایفوتراپی

هایفوتراپی روش بدون جراحی درمان سستی پوست است که عوارض کمتری در مقایسه با روش‌های جراحی دارد. از مزایای زیبایی این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش چین‌وچروک؛
  • محکم کردن افتادگی پوست در نواحی گردن؛
  • بالا کشیدن گونه‌ها، ابروها و پلک‌ها؛
  • اصلاح خط فک؛
  • محکم کردن پوست گردن؛
  • صاف کردن چروک‌های پوست؛
  • احساس درد بسیار کم هنگام ضربات بسیار ریز الکتریسیته (البته پزشک گاهی‌اوقات پیش از انجام هایفوتراپی به بیمار استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب و غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن می‌دهد.)؛
  • بدون دوران نقاهت (فرد بلافاصله پس از هایفوتراپی می‌تواند فعالیت‌های خود را از سر بگیرد.)

معایب و عوارض جانبی هایفوتراپی

این روش برای پوست‌هایی که خیلی چروک شده مناسب نیست. درضمن پس از درمان پوست کمی متورم یا قرمز می‌شود که البته این وضعیت زودگذر است. همچنین ممکن است احساس سوزش پوست تا چند هفته باقی بماند. در ضمن ممکن است پوست صورت‌تان چند روزی دچار بی‌حسی یا کبودی شود.

هایفوتراپی در برخی از افراد مشکلاتی به‌ وجود آورده است که البته نادر بوده‌اند. چند مورد ابتلا به اریتما (سرخی پوست)،‌ پوپورا (خونریزی زیرپوستی و کبودشدگی مخاطی) و کبودی شدید وجود داشته است. البته این مشکلات خفیف و موقتی بوده‌اند.

همچنین یک مورد هم صدمه به عصب‌های صورت در تایلند گزارش شده است. ۴ سال قبل در تایلند زنی ۳۳ ساله پس از انجام هایفوتراپی به اریتما و آماس مبتلا شد که فورا اثر خود را روی سمت راست لب بالایی گذاشت و باعث بی‌حسی و عدم تحرک این قسمت از صورت او شد.

مراقبت‌های پس از درمان

افرادی که هایفوتراپی انجام می‌دهند تا چند هفته باید موارد زیر را رعایت کنند:

  •  پرهیز از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید؛
  • پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی؛
  •  پیشگیری از خارش پوست؛
  • نوشیدن فراوان آب؛
  •  پیشگیری از حمام داغ.

مراقبت‌های پس از هایفوتراپی همانند خود درمان مهم است و باعث می‌شود نتیجه کار دوام بیشتری داشته باشد.

نتیجه و ماندگاری هایفوتراپی

دوام این روش درمانی به نوع پوست افراد بستگی دارد. معمولا ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا نتیجه کار کاملا خود را نشان دهد.

۲. اندولیفت لیفت صورت، اندولیفت

اندولیفت (Endolift)، نوعی لیفت صورت مبتنی بر فناوری حداقل تهاجمی است که با فعال‌سازی عملکردهای تولید کلاژن جدید و مابولیستی شبکه برون‌سلولی، پوست را سفت کرده و از سستی آن می‌کاهد. به عبارت دیگر اندولیفت با تحریک تولید کلاژن پوست را تقویت و سفت می‌کند.

اندولیفت عمل زیبایی بدون درد است که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته می‌توان به نتایجی دست یافت که معمولا با جراحی‌های زیبایی به آن می‌رسند. با استفاده از این روش نه‌تنها می‌توان پوست را سفت کرد، بلکه چربی‌های اضافه هم برداشته می‌شوند. در اندولیفت معمولا نواحی زیر هدف قرار می‌گیرند:

  • خط فک؛
  • گونه‌ها؛
  • ناحیه دهان؛
  • قسمت‌های درونی ران‌ها؛
  • زانوها؛
  • کاهش ذخایر چربی در خط فک و چانه ( منظور غبغب)؛
  • کاهش ذخایر چربی و مایعات.

در واقع اندولیفت یک درمان لیزری بینابینی با حداقل تهاجم است که با استفاده از لیزر یک‌بار مصرف فیبر نوری که به نازکی یک تار مو (۲۰۰تا۳۰۰ میکرون) هستند، انجام می‌شود. این نوع لیزر که طول ۱۴۷۰نانومتر دارد به‌راحتی به زیرپوست (هیپودرم) نفوذ کرده و بدون هیچ نوع بریدگی و خراشی کار خود را انجام می‌دهد. طول موج این لیزر به‌گونه‌ای تعیین شده است که بتواند بافت‌های شل‌شده پوست را هدف گرفته و درمان کند. اشعه لیزر با دستکاری آب و چربی بافت‌های پوستی، چربی‌های اضافی زیر پوست را حذف می‌کند.

در ضمن با روش اندولیفت می‌توان پف زیر چشم را هم درمان کرد. این نوع عمل زیبایی با افزایش انعطاف‌پذیری پوست می‌تواند کیفیت پوست را به آن برگرداند. سوخت‌وساز ماتریکس‌های برون‌سلولی فعال می‌شوند. از فیبرهای پروتئینی که در این ماتریکس قرار دارند می‌توان به کلاژن، الاستین و گلیکوپروتئین فیبرونکتین اشاره کرد که برای سفت و باطراوت نگهداشتن پوست مفید هستند.

نتیجه اندولیفت معمولا تااندازه‌ای بلافاصله پس از انجام لیزر مشاهده می‌شود اما نتیجه اصلی به‌دلیل اینکه عملکرد کلاژنی که با لیزر تحریک شده باید خود را به‌مرور نشان دهد، ۳ تا ۶ ماه بعد معلوم می‌شود. نتیجه عمل زیبایی اندولیفت بین ۳ تا ۵ سال باقی می‌ماند و برای اینکه پوست همیشه سفت و باطراوت بماند، بهتر است سالی یک‌بار این روش زیبایی را تکرار کرد.

زمان بهبودی

خوشبختانه این روش زیبایی دوران نقاهت ندارد و فرد پس از گذشت چند ساعت از لیفت صورت می‌تواند کارهای روزمره خود را از سر بگیرد. درضمن این روش زیبایی به بی‌حسی یا برش و بخیه نیازی ندارد و به همین دلیل پیش از انجام عمل به هیچ نوع آماده‌سازی نیاز نیست و در یک جلسه درمان انجام می‌شود. البته برخی از افراد هنگام اندولیفت کمی احساس درد می‌کنند که اگر نمی‌خواهند این اندک درد را هم تحمل کنند، پزشک برای آنها داروی بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند.

این نوع لیفت صورت مناسب چه افرادی است؟

این نوع عمل زیبایی برای افرادی که اواسط دهه ۳۰ تا ۵۰ سالگی هستند ایده‌آل است. شلی پوست این افراد معمولا خفیف تا متوسط است. البته اگر فرد باردار است یا کودک خود را شیر می‌دهد این روش برای کودک او خطر دارد و باید صبر کند تا مراحل بارداری و شیردهی‌اش بگذرند.

عوارض جانبی و فواید اندولیفت

خوشبختانه عارضه خاصی در این عمل زیبایی مشاهده نشده است و فقط صورت کمی متورم شده که چند ساعت پس از عمل برطرف می‌شود. اندولیفت که روش نسبتا جدیدی است معایب خاصی ندارد اما مزایای متعددی برای فرد دارد:

  • به بی‌حسی نیازی نیست و فقط شاید کمی لازم باشد با هوا صورت خنک شود؛
  • ایمن است و بخشی از نتایج کار فورا خود را نشان می‌دهد؛
  • لیپولیز فورا رخ می‌دهد (از بین رفتن چربی‌های زیرپوست)؛
  • دوام بالایی دارد؛
  • یک جلسه درمان کافی است و دوران نقاهت ندارد؛
  • هیچ نوع برش و بخیه‌ای لازم نیست و خونریزی و کبودی مشاهده نمی‌شود.

این عمل زیبایی را می‌توان با عمل‌های زیبایی دیگر به‌صورت ترکیبی انجام داد

۳. اولتراپی

لیفت صورت، اولتراپی

اولتراپی (Ultherapy)، نوعی لیفت صورت است که عمل زیبایی غیرتهاجمی به حساب می‌آید. در این روش با استفاده از نیرو و انرژی امواج فراصوت پوست به‌طور طبیعی بالا کشیده شده و محکم می‌شود. با این روش می‌توان پوست صورت، گردن، زیر چانه، ابروها را بالا کشید و چین و چروک‌ها را صاف کرد.

در این روش با استفاده از دستگاه، بخشی از انرژی فراصوت با دمای مناسب به بافت پوست اعمال می‌شود. انرژی امواج فراصوتِ میکروفوکوس‌شده،بدون اینکه به سطح پوست صدمه‌ای بزنند، تا لایه‌های عمیق ساختاری پوست نفوذ می‌کنند. فرآیند تعمیر بافت‌های پوستی بدن موجب تولید کلاژن و الاستین جدید شده و پوست به‌طور طبیعی کشیده می‌شود.

در واقع در روش لیفت اولتراپی، بافت‌های پوست از زیر به رو درمان می‌شوند. این تنها روش درمانی لیفت غیرتهاجمی پوست است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای کشیدن بخش بالایی و پایینی پوست صورت، چانه، گردن و ابرو تایید شده است. این روش حتی می‌تواند چین‌ و چروک نواحی زیر گردن و بالای سینه را هم از بین ببرد. پزشک هنگام به‌کارگیری امواج فراصوت مراقب است از مقدار دقیق انرژی استفاده کند تا به دمای مناسب دست یابد و درست آن بخش از بافت‌های پوستی زیر پوست را که نیاز به درمان دارند، هدف گرفته شود.

زمان بهبودی

برخی از بیماران بلافاصله پس از درمان متوجه بهبود‌های اولیه پوست‌شان می‌شوند. اما نتایج اصلی این درمان پس از ۲ تا ۳ ماه، زمانی‌که کلاژن جدید کار خود را شروع کرد، مشاهده می‌شود. پوست صورت، گردن و تمام قسمت‌هایی که تحت درمان اولتراپی قرار گرفته‌اند، سفت و محکم و کشیده می‌شوند.

اگرچه نتایج اولتراپی مانند لیفت صورت به روش عمقی نیست، این روش از نظر بالینی ثابت کرده برای افرادی که تمایلی به جراحی یا به‌دلیلی امکان آن را ندارند، روش مناسبی است.

فواید اولتراپی

  • این روش لیفت صورت کاملا علمی و تایید‌شده است؛
  • غیرتهاجمی است؛
  • موجب تولید کلاژن جدید و الاستین می‌شود؛
  • اثراتی طولانی‌مدت دارد؛
  • درمان بین ۶۰ تا ۹۰دقیقه طول می‌کشد؛
  • برای انواع پوست‌ها با هر رنگی مناسب است.

مراحل درمان با روش اولتراپی

خوشبختانه در این روش درمان لازم نیست که قبل از عمل آماده شوید یا رژیم غذایی خاصی داشته باشید. هنگام درمان، پزشک ژل مخصوص امواج فراصوت را روی پوست‌تان می‌مالد و دستگاه را مقابل آن قرار می‌دهد. سپس با استفاده از تصویربرداری فراصوت پوست و بافت‌های زیرپوستی را بررسی می‌کند تا بهترین مکان را برای متمرکز کردن انرژی بیابد. سپس انرژی فراصوت را به آن قسمت اعمال می‌کند.

هنگام درمان در صورت‌تان کمی احساس گرما می‌کنید و این نشان می‌دهد که فرآیند تولید کلاژن آغاز شده است. مقدار انرژی که فرد با آن راحت است و دچار درد نمی‌شود از فردی با فرد دیگر متفاوت است اما این احساس فقط زمانی که انرژی در حال تابش به پوست است وجود دارد. اولتراپی پوست صورت و گردن معمولا ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. درحالی‌که درمان قسمت زیر گردن حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

پس از درمان

پس از درمان می‌توانید فورا به فعالیت‌های عادی روزمره‌تان برگردید و هیچ محدودیتی برای روزهای اولیه پس از درمان ندارید. پوست‌تان ابتدا کمی قرمز به نظر می‌رسد اما در همان چند ساعت اولیه قرمزی برطرف می‌شود. پوست برخی از بیماران مختصری متورم و در برابر لمس حساس می‌شود اما این شرایط کاملا موقتی است. البته از عوارض موقتی و بسیار نادر دیگر کبودی یا بی‌حسی در بخشی از نواحی پوست است.

۴. لیفت صورت با نخ

لیفت صورت، روش با نخ

لیفت صورت با نخ یکی دیگر از روش‌های عمل زیبایی صورت است که جایگزین کم‌تهاجمی برای جراحی لیفت صورت به حساب می‌آید. در این نوع لیفت صورت، پزشک متخصص با وارد کردن نخ پزشکی به زیر پوست و محکم کردن آن، پوست را به سمت بالا می‌کشد.

لیفت صورت با نخ (که با نام لیفت بخیه خاردار هم نامیده می‌شود) مناسب افرادی است که در دهه۳۰ تا اوائل  ۵۰ سالگی زندگی‌شان هستند. افرادی که به‌طور کلی از سلامت عمومی برخوردار هستند و آثار کمی از افتادگی در پوست‌شان مشاهده می‌کنند می‌توانند از این نوع لیفت صورت استفاده کنند.

افرادی که به دلیل مشکلات جسمی نمی‌توانند لیفت صورت با روش‌های جراحی انجام دهند و بیهوشی برای آنها خطرناک است، استفاده از لیفت صورت با نخ برای آنها گزینه بهتری است.

روند کار لیفت صورت با نخ

لیفت صورت با نخ به دو روش انجام می‌شود:

نخ‌های بخیه نازک پزشکی که قابل جذب است زیر پوست شما فرستاده می‌شود و پزشک آنها را اطراف پیشانی، گردن یا زیر گردن سفت و محکم می‌کند. نخ‌های خاردار –که البته خارهای آن نامرئی است- بافت‌ها و ماهیچه‌های زیر پوست را گرفته و به سمت بالا کشیده و آنها را محکم می‌کند.

وقتی نخ خاردار به زیر پوست‌تان رفت، بدن به آن واکنش نشان می‌دهد. بدن فورا نخ‌های بخیه را پیدا کرده و برای درمان آن قسمت از پوست که در معرض نخ‌ها قرار گرفته شروع به تولید کلاژن می‌کند. کلاژن قسمت‌های خالی پوست افتاده را پر کرده و انعطاف‌پذیری پوست را به آن برمی‌گرداند و پوست‌تان جوان‌ و شاداب‌تر دیده می‌شود.

این نوع لیفت با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. محل ورود سوزن به زیر پوست که نخ را وارد پوست صورت می‌کند را هم با الکل تمیز می‌کنند. وارد کردن نخ‌ها به صورت معمولا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

وقتی نخ‌ها زیر پوست قرار گرفتند،‌ سوزن‌ها کنار گذاشته می‌شوند. ممکن است زیر پوست‌تان کمی احساس فشار یا سفتی کنید. چند دقیقه بعد از اینکه سوزن‌ها درآورده شدند، کار تمام است و می‌توانید به خانه برگردید.

مناطق مناسب لیفت صورت با نخ

  • غبغب، خط فک؛
  • خط ابرو؛
  • ناحیه زیر چشم؛
  • پیشانی؛
  • گونه‌ها؛
  • همچنین پس از بارداری یا کاهش وزن می‌توان سینه‌ها را هم با استفاده از نخ بالا کشید و محکم کرد.

عوارض جانبی و خطرات لیفت صورت با نخ

لیفت صورت با نخ فرآیند کم‌خطر با حداقل زمان بهبودی است اما باز هم عوارض یا خطراتی به همراه دارد که از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کبودی، تورم، خونریزی، درد خفیف در محل تزریق، ۱۵ تا ۲۰درصد احتمال عوارضی چون فرورفتگی پوست وجود دارد. البته این عوارض معمولا جزئی و به‌راحتی قابل اصلاح‌اند.

از عوارض جدی‌تر که باید به آنها توجه کرد:

  • واکنش حساسیتی به نخ مخصوص لیفت؛
  • خونریزی زیر پوست؛
  • فرورفتگی یا کشیدگی در بخشی از پوست‌تان که نخ‌ها درون آن قرار گرفته‌اند؛
  • اگر نخ زیر پوست بیش از اندازه «سفت» شده باشد یا نامناسب قرار گرفته باشد، ممکن است دردناک شود؛
  • احتمال عفونت در محل نخ‌ها (که باید فورا به پزشک اطلاع داده شود). در واقع از میان عوارض این روش لیفت، عفونت چیزی است که باید بسیار مراقب آن بود. به محض مشاهده ترشحات سبز، سیاه، قهوه‌ای یا قرمز از محل نخ‌ها یا تورم بیش از ۴۸ ساعت، سردرد مداوم یا تب بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

پس از لیفت صورت با نخ

پس موفقیت در لیفت صورت با نخ، دوره نقاهت و زمان بهبودی بسیار کم می‌شود. نتایج این نوع لیفت فورا مشخص می‌شود. اما چند روز و چند هفته بعد که تورم و کبودی‌ها کاملا برطرف شدند، نتایج عمل بهتر مشخص می‌شوند.

ماندگاری لیفت صورت با نخ

۱ سال پس از این نوع لیفت همانطور که نخ بخیه‌ها جذب می‌شوند، اثر این نوع لیفت هم کاسته می‌شود. اما با انجام دوباره این نوع لیفت، ماندگاری آن به ۳ سال افزایش می‌یابد. این روش مانند پرکننده‌های پوستی مانند بوتاکس، نخ‌ها پس از اینکه جذب بافت‌های زیرپوست شدند، اثرشان از بین می‌رود.

نخ‌های مورد استفاده در لیفت صورت با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در حال حاضر سه نوع نخ پلی‌دیوکسانون (PDO)، پلی‌لاکتیک اسید (PLA) و پلی‌کاپرولاکتون (PCA) برای لیفت صورت با نخ وجود دارد.

نخ‌های PDO

نخ‌های PDO از پلیمر‌های مصنوعی تجزیه‌پذیر تولید شده‌اند و از دو نخ دیگر دوام بیشتری دارند و سال‌هاست که در بیشتر جراحی‌ها از این نخ استفاده می‌شود. این نوع نخ با تحریک فیبروبلاست‌های موجود در پوست موجب تولید کلاژن می‌شود.

سه نمونه از نخ‌های PDO در بازار وجود دارد: نخ تک‌رشته‌ای (mono)، کاگ (cog) و پیچشی (اسکرو).

نخ‌های تک‌رشته‌ای بدون خار هستند و عمدتا برای بخش‌هایی از صورت که به بالا کشیدن زیاد نیاز ندارند، استفاده می‌شوند.

نخ‌های کاگ، خاردار هستند و برای کشیدن افتادگی‌های نسبتا شدید مناسب هستند. نخ‌های پیچشی یا اسکرو از یک یا دو رشته نخ پیچانده شده درست شده‌اند که می‌توانند قسمت‌های گود و فرورفته پوست را حجیم‌تر کنند. تولید کلاژن اطراف نخ‌ها و خارهای آنها به بازگشت حجم به زیر پوست و بهبود ساختار و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند.

نخ‌های PLA

پس از نخ‌های PDO، نخ‌های PLA از پلیمر مشتق‌شده از اسید‌لاکتیک ساخته شد. این نوع پلیمر با بافت‌های زنده بدن سازگار است. این نخ‌ها قابل جذب هستند و البته برای بازسازی کلاژن در مقایسه با نخ‌های PDO، به زمان بیشتری نیاز دارند. نخ‌های PLA با استفاده از مخروط‌های خاصی به بافت‌های پوستی متصل می‌شوند و حجم مناطقی که پوست در آنجا شل شده است را بیشتر کرده و ظاهر پوست را به آن برمی‌گرداند.

نخ‌های PCA

این نخ‌ها جدیدترین نخ‌های تولید‌شده‌اند که قابل جذب‌اند. البته این نخ‌ها، برای تولید کلاژن از دو نمونه نخ قبلی زمان بیشتری لازم دارند. این نوع نخ هم بافت‌های پوست را محکم می‌کند و ساختار طبیعی آن را باز می‌گرداند.

کدام نخ مناسب‌تر است؟

پیش از انتخاب نخ مناسب، اول باید تصمیم بگیرید که قصد لیفت صورت دارید یا صرفا جوانسازی مختصر پوست است. اگر قرار است لیفت صورت انجام دهید، نخ‌های تک‌رشته‌ای مناسب نیست زیرا این نخ‌ها بیشتر روی سطح پوست قرار می‌گیرند و کاملا صاف و بدون خار هستند. اگرچه این نخ‌ها می‌توانند ظاهر پوست را بهبود بخشند اما نمی‌توانند مقدار زیادی از بافت‌های پوستی را بالا بکشند. برای این کار باید از نخ‌های خاردار استفاده کرد.

ویژگی دیگر نخ‌های لیفت صورت تک‌جهته یا دوجهته بودن آنهاست که برای بالا کشیدن بافت‌های صورتی که افتادگی زیادی دارد، از نخ‌های دوجهته استفاده می‌شود تا بافت‌ها پس از کشیده شدن بدون حرکت و ثابت باقی بمانند.

۵. لیفت صورت مایع

لیفت صورت مایع

لیفت صورت مایع روشی بدون جراحی است و در این روش با تزریق پرکننده‌های پوستی به پوست برای حجیم شدن پوست استفاه می‌شده است. این نوع لیفت صورت جراحی در این است که هیچ نوع برشی صورت نمی‌گیرد.

هدف از لیفت صورت مایع کاهش افتادگی‌ها و چروک‌هاست. همچنین این روش می‌تواند:

  •  حجیم کردن لب‌ها؛
  • کاهش گودی‌های زیر چشم؛
  • پر کردن گونه‌های لاغر و استخوانی؛
  • محکم کردن چروک اطراف لب‌ها، چشم‌ها و پیشانی؛
  • کاهش اثر زخم‌ها.

این روش از لیفت صورت مناسب افرادی است که چین و چروک‌ و افتادگی پوست نسبتا کمی دارند. البته اگر افتادگی پوست زیاد باشد، لیفت صورت به روش جراحی، مناسب‌تان است.

لیفت صورت مایع چگونه کار می‌کند؟

بافت‌های همبند در پوست –مانند کلاژن و الاستین- با افزایش سن از بین می‌روند. همچنین ممکن است چربی صورت خود را از دست بدهید که می‌تواند منجر به لاغری صورت شود.

بسیاری از مردم احساس می‌کنند که این وضعیت باعث می‌شود آنها مسن‌تر دیده شوند و باید با روشی «معکوس» شود. پرکننده‌ها در واقع فضای بین لایه‌های پوست را پر می‌کنند. این پر‌کننده‌ها موجب حجیم شدن پوست می‌شوند و بدین‌ترتیب ظاهر چین و چروک و افتادگی پوست برطرف می‌شود.

روش کار لیفت صورت مایع

پزشک ابتدا نوعی پرکننده به صورت‌تان تزریق می‌کند. این تزریق‌ها می‌تواند کمی موجب احساس سوزش شود. تزریق‌ها معمولا (هر کدام از تزریق‌ها) چند دقیقه طول می‌کشند و همه تزریق‌ها را هم می‌توان در یک جلسه انجام داد. کل جلسه معمولا بین ۱۵ و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

لیفت صورت مایع عموما قسمت‌های مختلف صورت را هدف قرار می‌دهد. اما همچنین می‌توانید از پرکننده‌های پوستی روی دست‌هایتان استفاده کنید. از قسمت‌هایی روی صورت که در این لیفت درمان می‌شود می‌توان به زیرچشم، نزدیک ابرو، گونه‌ها، اطراف اثرهای زخم و مناطقی که نیاز به تزریق دارند.

خطرات لیفت صورت مایع

اگرچه در روش لیفت صورت مایع مانند لیفت به روش جراحی کبودی‌های کمتری وجود دارد، باز هم پس از تزریق پرکننده کبودی‌هایی روی صورت، به‌ویژه اطراف چشم دیده می‌شود.

همچنین اگر داروهای رقیق‌کننده مصرف می‌کنید، ظاهر این کبودی‌ها بدتر هم خواهد شد. بنابراین پیش از لیفت صورت باید هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید حتی مکمل‌هایی مانند مولتی‌ویتامین را باید با پزشک‌ مطرح کنید. کمی درد، تورم و قرمزی هم پس از عمل مشاهده می‌شود.

البته بنابر بررسی‌هایی که انجام شده علاوه‌بر چند عارضه معمول لیفت صورت مایع که به آنها اشاره شد، برخی از عوارض زیر هم ممکن است بروز کند:

  • واکنش‌های حساسیتی به مایع پرکننده؛
  • عفونت‌های باکتریایی مانند باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس یا استرپتوکوک که از طریق سوزن تزریق وارد بدن می‌شود؛
  • احتمال ابتلا به ویروس‌های هرپس سیمپلکس (که نوع ۱ آن موجب تب‌خال و نوع ۲ آن موجب تب‌خال تناسلی می‌شود).

گاهی‌اوقات ممکن است پرکننده وارد رگ‌های خونی نواحی تزریق صورت شود و آن قسمت از پوست را به بافت‌مردگی (نکروز) مبتلا کند. در این حالت سلول‌ها و بافت‌های پوستی بدن دچار مرگ و در نهایت سیاه می‌شوند. این بافت‌ها را باید از بدن با روش برش و جراحی خارج کرد.

البته این عوارض بسیار نادر هستند اما اگر پس از جراحی علایمی شبیه آنفلوآنزا یا حساسیت داشتید حتما با پزشک تماس بگیرید.

مراقبت‌های پس از لیفت صورت مایع

بلافاصله پس از این نوع لیفت صورت فرد می‌تواند کارهای روزمره خود را از سر بگیرد. البته اگر کبودی صورت زیاد بود باید چند روزی به آن فرصت بهبودی دهد.

از موارد مراقبتی پس از لیفت، شما باید درست پس از انجام تزریق روی محل تزریق یخ بگذارید تا از تورم آن کاسته شود. در ضمن نباید تا روز بعد هیچ نوع حرکت ورزشی سنگین داشته باشید. همچنین در معرض نور خورشید هم نباید قرار بگیرید.

همچنین اگر پزشک برای لیفت صورت از پرکننده‌ای به نام اسید پلی-ال-لاکتیک استفاده کند، بنابر تجویز پزشک بعد از لیفت باید محل تزریق را ماساژ دهید اما در موارد دیگر نباید حداقل ۳ روز به محل تزریق دست بزنید.

نتایج این نوع لیفت فورا خود را نشان می‌دهد. فقط در مورد تزریق اسید پلی-ال-لاکتیک باید تا مشاهده علائم چند هفته صبر کنید.

بسته به نوع پرکننده مورد استفاده در لیفت صورت مایع نتایج کار از ۶ تا ۲۴ ماه ماندگاری دارند. پس از این زمان ممکن است مجبور شوید دوباره این نوع لیفت را تکرار کنید.

۶. مزوتراپی

مزوتراپی

مزوتراپی نوعی درمان افتادگی و پیری پوست است که در آن با تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون و عصاره‌های گیاهی پوست را محکم و جوان و در عین حال بافت‌های چرب اضافی را هم حذف می‌کنند.

موارد استفاده از روش مزوتراپی:

از مزوتراپی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • برداشتن چربی‌های اضافی صورت (و البته شکم، ران، باسن، پاها و دست‌ها)؛
  • کاهش سلولیت‌ها؛
  • محو کردن چین و چروک‌ها؛
  • سفت کردن پوست شل؛
  • روشن کردن پوستی که تیره و دچار عارضه هایپرپیگمنتاسیون شده است. در این عارضه که گاهی با افزایش سن هم همراه است، بخش‌هایی از پوست تیره‌تر از بخش‌های دیگر می‌شود؛
  • درمان ریزش مو.

روش کار مزوتراپی

در این روش برای انجام دادن تزریق‌ها و فرستادن مواد به لایه میانی پوست (مزودرم) از یکسری سرنگ‌های بسیار ریز و ظریف استفاده می‌شود. ایده پشت این روش لیفت صورت، هدف گرفتن بافت‌های زیر پوست است که جریان خون کمتری دارند و یا دچار التهاب و در نتیجه آسیب شده‌اند.

مواد مورد استفاده در این نوع روش ثابت و استاندارد نیست و جراح پوست با توجه به نیاز فرد از مواد مختلف استفاده می‌کند. از این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  هورمون‌هایی مانند کلسی‌تونین و تیروکسین؛
  •  آنزیم‌هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز؛
  •  عصاره‌های گیاهی؛
  •  انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی.

روند کار مزوتراپی

یک هفته قبل از انجام مزوتراپی فرد باید مصرف آسپرین و داروهای دیگر ضدالتهاب غیراستروئیدی خود را متوقف کند. این داروها خطر خونریزی و کبودی صورت هنگام مزوتراپی را افزایش می‌دهد.

هنگام انجام کار پزشک داروی بی‌حسی روی پوست فرد می‌زند و سپس با استفاده از تفنگ مکانیکی که روی سر آن سوزن‌های مناسب تزریق نصب شده است، تزریق‌ها را ردیفی انجام می‌دهد. تزریق محلول زیر پوست بنابر وضعیت پوست و نوع درمان در عمق‌های مختلف ۱ تا ۴ میلی‌متری انجام می‌شود. در هر بار تزریق هم فقط یک قطره بسیار کوچک از محلول به زیر پوست فرستاده می‌شود.

جلسات تزریق با توجه به مقدار چین و چروک‌ها و مشکلات دیگر پوستی از ۳ تا ۱۵ دفعه متغیر هستند. همچنین تزریق‌های اولیه هر ۷ تا ۱۰ روز انجام می‌شود و وقتی روند بهبود پوست شروع شد، تزریق دو هفته یا ماهی یکبار انجام می‌شود.

عوارض جانبی

خطرات و عوارض جانبی این روش لیفت صورت و جوانسازی بسیار کم است اما برخی از افراد با عوارضی چون تهوع، درد، حساس شدن پوست، تورم، خارش، قرمزی، کبودی، برآمدگی در محل تزریق، ایجاد لکه‌های تیره روی پوست، جوش، عفونت و باقی ماندن اثر تزریق‌ها روی پوست.

بهبودی

از آنجایی‌که مزوتراپی از روش‌های غیرجراحی لیفت صورت است، دوران نقاهت ندارد. بسیاری از افراد بلافاصله پس از انجام دادن تزریق‌ها به فعالیت‌های روزمره‌شان مشغول می‌شوند. برخی از افراد هم ممکن است برای بهبود درد در محل تزریق یک روز وقت لازم داشته باشند.

۷. کربوکسی‌تراپی

کربوکسی‌تراپی

کربوکسی‌تراپی یکی دیگر از روش درمان زیبایی غیرجراحی است که در آن مانند روش مزوتراپی از سوزن‌های بسیار ظریف در نواحی زیر پوست استفاده می‌شود. اما در این روش برخلاف مزوتراپی که از هر نوع محلولی استفاده می‌شود، فقط گاز بی‌خطر CO2 به‌کار برده می‌‌شود. در این روش از لیفت صورت، با تزریق دی‌اکسید کربن به پوست، به بدن چنین القا می‌شود که به اکسیژن نیاز است و بدین‌ترتیب اکسیژن بافت‌ها افزایش یافته و فیبروبلاست‌ها تحریک می‌شوند و در نتیجه کلاژن در بافت‌های پوستی تولید می‌شود. در ضمن چربی‌های اضافی زیر پوست هم از بین می‌روند.

از کربوکسی‌تراپی بیشتر برای درمان سلولیت‌ها، تیرگی‌های دور چشم، ترک پوست، از بین بردن جوش‌ها، جای زخم و چین و چروک‌های ظریف صورت استفاده می‌شود. در این روش جریان خون و در نتیجه انعطاف‌پذیری پوست افزایش می‌یابد و چین و چروک‌های ظریف صورت برطرف می‌شود.

روند درمان

سلول‌های بدن گاز دی‌اکسید کربن را به عنوان یک ماده زاید آزاد می‌کنند. گلبول‌های قرمز خون هم اکسیژنی که با تنفس وارد بدن می‌شود را به بافت‌ها رسانده و دی‌اکسید کربن را دفع می‌کنند. بنابراین وقتی پزشک دی‌اکسید کربن به پوست تزریق کند، گلبول‌های قرمز به محل هجوم آورده و جریان خون در آن قسمت بهبود می‌یابد که در نتیجه انعطاف‌پذیری به پوست باز می‌گردد. همچنین تیرگی‌های دور چشم و پوست برطرف می‌شوند.

پرفروش‌ترین کرم‌های دور چشم

عوارض کربوکسی‌تراپی

این روش درمان عارضه خاصی ندارد و فقط ممکن است جای تزریق‌ها کمی کبود شوند. همچنین افرادی که از این روش برای درمان سلولیت‌ها استفاده کرده‌اند تا ۲۴ ساعت بعد از درمان نباید استخر رفته یا درون وان حمام بروند.

۸. لیفت صورت با روش ترماژ

لیفت صورت، ترماژ

لیفت صورت ترماژ هم نوعی لیفت صورت غیرتهاجمی است که بدون هیچ نوع جراحی و برش و حتی بدون هیچ نوع تزریقی بافت پوست صورت را سفت و محکم می‌کند. در روش ترماژ، کلاژن‌سازی در بدن تحریک می‌شود که پس از مدتی پوست به‌طور طبیعی جوان‌تر به نظر می‌رسد.

این نوع درمان برای تمام افراد مناسب است و موجب طراوات و شادابی پوست می‌شود.

 روند لیفت صورت با روش ترماژ

در این روش با استفاده از فناوری فرکانس رادیویی لایه‌های عمیق پوستی حرارت دیده و پوست تحریک به تولید کلاژن جدید می‌کند. در نتیجه بازسازی مقدار کلاژن، بافت پوست صاف و بدون چروک خواهد شد. در واقع با این روش درونی‌ترین لایه پوست حرارت دیده و تولید کلاژن تحریک می‌شود.

از مزایای ترماژ این است که می‌توان از آن علاوه بر پوست صورت، اطراف چشم و کل بدن هم استفاده کرد.

پیش از شروع این نوع لیفت، پزشک متخصص ابتدا شبکه‌ای روی صورت فرد طراحی می‌کند تا محل دقیق اعمال امواج فرکانس رادیویی را به‌درستی انتخاب کند.  سپس به محل ژل می‌مالد و درمان را شروع می‌کند. هنگام کار فرد روی پوست خود کمی احساس خنکی و کمی هم لرزش ناشی از اعمال حرارت دستگاه می‌کند.

نتیجه لیفت صورت ترماژ، ۶ ماه پس از درمان مشاهده می‌شود و اثر آن بسته به نوع پوست و فرآیند بالا رفتن سن‌تان ممکن است تا چند سال باقی بماند. البته برای گرفتن بهترین نتیجه از این روش درمان بهتر است سالی یکبار لیفت صورت به روش ترماژ را انجام دهید.

۹. لیفت صورت با روش بوتاکس

لیفت صورت با روش بوتاکس

بوتاکس، که با نام سم بوتولینوم هم شناخته می‌شود، نوعی لیفت صورت به روش غیرتهاجمی است. بوتاکس نوعی تعدیل‌کننده عصبی است که به درون ماهیچه زیر پوست صورت تزریق می‌شود. پس از آن ماهیچه دائما در حالت استراحت قرار می‌گیرد و توانایی انقباض خود را از دست می‌دهد. بدین‌ترتیب چین و چروکی روی پوست ایجاد نمی‌شود.

تزریق‌ بوتاکس می‌تواند به ‌خوبی چین و چروک‌های بین ابرو، پیشانی و چروک پنجه‌کلاغی اطراف چشم و دیگر چروک‌های بخش بالایی پوست را بهبود بخشد. همچنین اگر بر اثر افتادگی پوست، خطی روی گردن‌تان به‌وجود آمده استش، راه‌حل آن بوتاکس است.

نتیجه لیفت صورت با تزریق بوتاکس در نواحی پیشانی و چشم‌ها بین ۳ تا ۷ روز پس از آن دیده می‌شود. دو تا ۳ هفته هم طول می‌کشد تا وضعیت پوست نواحی فک هم بهبود یابد.

معمولا بوتاکس ۳ تا۶ ماه دوام دارد و برای درمان چین و چروک‌های عمیق‌تر باید چند بار این تزریق را تکرار کرد.

عوارض جانبی

اگرچه بوتاکس روشی نسبتا ایمن است اما عوارض جانبی خفیفی دارد که از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد، تورم یا کبود در ناحیه تزریق بوتاکس؛
  • سردرد؛
  • تب و لرز.

برخی از عوارض هم به محل تزریق مربوط می‌شوند. مثلا اگر تزریق در نواحی چشم‌ها انجام شود، ممکن است فرد به مشکلات زیر مبتلا شود:

  • افتادگی پلک؛
  • ابروهای نامتناسب؛
  • خشکی چشم؛
  • تزریق اطراف دهان ممکن است کمی منجر به لبخند «کج» شود.

بیشتر عوارض جانبی این نوع لیفت صورت پس از چند روز برطرف می‌شوند اما بهبود برخی از آنها، مانند افتادگی پلک، ممکن است چند هفته زمان لازم داشته باشد.

در موارد بسیار نادر هم مشکلات زیر مشاهده می‌شود که حتما باید با پزشک در میان گذاشت:

  • اشکال در حرف زدن؛
  • اشکال در بلع؛
  • اشکال در تنفس؛
  • مشکل در دید؛
  • عدم کنترل ادرار؛
  • ضعف عمومی.

چه وقت برای لیفت صورت دیر است؟

تا زمانی‌که افراد در هر سنی که هستند بتوانند سلامت جسمی‌شان را حفظ کنند و از پس سختی‌های عمل جراحی و بیهوشی برآیند، هیچ سنی برای لیفت صورت دیر نیست. در واقع قوای جسمانی‌ افراد تعیین می‌کند که آیا می‌توانند بیهوشی و جراحی را تحمل کنند یا خیر.

در بررسی انجمن جراحان پلاستیک مشخص شده است، سن متوسط افرادی که دست به جراحی پلاستیک زدند، ۳۹ تا ۶۹ سال بوده است. البته افراد جوان‌تر از نظر سلامت جسمانی به‌طورکلی بهتر از افراد مسن‌تر بودند اما نرخ عوارض جراحی در افراد مسن ۱,۹۴درصد و در افراد جوان‌تر ۱,۸۴درصد بوده است که تفاوت خیلی زیادی بین آنها دیده نمی‌شود.

پرفروش‌ترین کرم‌های ضدچروک اینجاست

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم بیشتر روش‌های لیفت صورت را معرفی کنیم. امیدواریم بتوانید نوع مناسب خود را انتخاب کنید. اگر تجربه‌‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.

منبع drtorkian.com healthline.com torontofacialplastic.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.