همه چیز درباره پارچه مخمل کبریتی؛ کاربردها و روش‌های نگهداری و شست‌وشو

پارچه مخمل کبریتی یکی از پارچه‌های بادوام، جذاب و راحت است که جان می‌دهد برای فصل پاییز و زمستان. لباس‌های متنوع بچه‌گانه، زنانه و مردانه را از پارچه مخمل کبریتی می‌دوزند.

این پارچه ضخیم اما گرم و نرم اغلب از پنبه یا ترکیب پنبه و پشم تهیه می‌شود. بیشترین کاربرد پارچه مخمل کبریتی برای دوخت شلوار است. شومیز، کت، دامن یا سرهمی بچه‌گانه هم با این جنس پارچه جذاب از آب درمی‌آید. این بار می‌خواهیم از ویژگی‌های این پارچه قشنگ و کاربردی برای‌تان بگوییم.

داستان پارچه مخمل کبریتی از کجا آغاز شد؟پارچه مخمل کبریتی

تاریخچه این پارچه به ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. در آن زمان پارچه‌ای به نام متقال (Fustain) در مصر بافته می‌شد که خیلی شبیه مخمل کبریتی امروزی‌ است. صدها سال طول کشید تا این پارچه راهش را به اروپا پیدا کند. بازرگانان ایتالیایی و اسپانیایی در قرن ۱۶ متقال را به اروپا آوردند تا به پارچه‌ گرم و محبوبی برای دربار تبدیل شود.

در قرن ۱۸ این پارچه کم‌کم به پارچه‌ای مدرن و امروزی تبدیل شد. کارگرانی که در طبقه‌ پایین جامعه جا داشتند، بیشتر از آن بهره می‌بردند.  اگر سری به دیکشنری آکسفورد بزنیم، خواهیم دید که نخستین بار در ۱۷۷۴ واژه‌ مخمل کبریتی وارد آن شده. در دوره ویکتوریا یا همان اوج انقلاب صنعتی این پارچه کاربردی در همه اروپا و امریکا به تولید انبوه رسید تا به لباس مناسبی برای قشر کم‌درآمد جامعه تبدیل شود.پارچه مخمل کبریتی

مخمل کبریتی محبوب ماند و به قرن بیستم رسید. کم‌کم سرنوشتش تغییر کرد و مردم از آن به‌عنوان لباس مناسب پوشاک کودک یاد کردند. در جنگ اول جهانی برای تولید پوشاک نظامی سراغش رفتند. زمان گذشت تا در دهه ۱۹۷۰ به نماد اعتراضی تبدیل شد. افراد معروفی مثل وودی آلن، باب دیلن و پبلو پیکاسو زیاد با لباس‌های مخمل کبریتی دیده می‌شدند.

ویژگی پارچه مخمل کبریتی چیست؟پارچه مخمل کبریتی

وجه تمایز این پارچه جذاب، راه‌های عمودی برجسته‌ آن ست. همین ویژگی راه‌راه است که آن را از پارچه‌هایی مثل ابریشم و جیر متمایز می‌کند. جذابیت آن زمانی بیشتر می‌شود که راه‌هایش را افقی یا مورب در لباس به‌کار بگیریم. به‌این ترتیب بدون این که لباس برش‌های پیچیده‌ای داشته باشد، جذاب‌ و متفاوت از آب درمی‌آید.

این پارچه قشنگ، می‌تواند تک رنگ یا طرح‌دار باشد، مثل گل‌دار یا چهارخانه. بعضی از آنها ظریف‌تر و نازک‌ترند و بعضی دیگر ضخیم‌تر با راه‌های برجسته‌تر.

کاربرد پارچه مخمل کبریتی

پارچه مخمل کبریتی

همان‌طور که در مرور بر تاریخچه گفتیم، این پارچه بادوام کاربرد زیادی در دوخت لباس کارگران و نظامیان داشت. بعدها که با اقبال بیشتری روبه‌رو شد، برای دوخت لباس کودک، شلوار، کلاه و کت انتخابش کردند. تولیدکنندگان اکسسوری هم ناخنکی به مخمل کبریتی زده‌اند و برای پارچه روکش آباژور و کاناپه نیم‌نگاهی به آن داشته‌اند.

پارچه مخمل کبریتی سر نمی‌خورد. به همین دلیل دوخت و دوز با آن کار راحتی‌ است. خیاط‌های غیرحرفه‌ای هم می‌توانند با خیال آسوده لباس‌هایی از این جنس بدوزند.

این روزها آن را برای تولید و دوخت شلوار، سرهمی، انواع لباس کودک، دامن، کت، اورکت، پیراهن و شومیز به‌کار می‌برند.

چه لباس‌های زنانه‌ای می‌توانیم با مخمل کبریتی بدوزیم؟پارچه مخمل کبریتی

مخمل کبریتی در فصل سرد سال گزینه خوبی برای کت تک زنانه، شلوار، کت و دامن، دامن تک یا پیراهن به‌حساب می‌آید. اگرچه ترند ۲۰۲۱ به‌حساب نمی‌آید، همچنان طرفدار خودش را دارد.

کدام لباس‌های مردانه با این پارچه جذاب از آب درمی‌آیند؟پارچه مخمل کبریتی

شلوار یکی از پرطرفدارترین گزینه برای آقایان است. همچنین کت که برای روزهای پاییزی با سرمای ملایم بهترین است. بعضی‌ها هم کلاه مخمل کبریتی می‌پسندند.

چطور لباس‌های مخمل کبریتی را بشوییم؟پارچه مخمل کبریتی

اغلب لباس‌ها را می‌توانیم با آب سرد یا گرم بشوییم. البته که آب داغ انتخاب خوبی نیست. پارچه را چروک می‌کند. بهترین کار این است که برچسب شست‌وشوی لباس را چک کنیم.

  • کت مخمل کبریتی بهتر است خشکشویی شود. کت‌ها اغلب از پارچه ضخیم تهیه می‌شوند و خشکشویی به حفظ ظاهر و دوام آن کمک می‌کند.
  • دکمه و زیپ شلوار را می‌بندیم و آن را پشت و رو می‌کنیم. این بهترین حالت برای شستن شلوار به‌حساب می‌آید. چروک نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند.
  • بهتر است هنگام شست‌وشوی لباس‌های مخمل کبریتی، ماشین لباس‌شویی را خیلی پر نکنیم. لباس‌های حوله‌ای، فوتر یا پرزدار را همزمان با مخمل کبریتی در لباس‌شویی نمی‌ریزیم.
  • لباس‌های تیره رنگ با آب سرد میانه‌ بهتری دارند. رنگ‌های پاستلی و سفید را با آب گرم می‌توانیم بشوییم.
  • بعد از پایان کار لباسشویی، لباس‌ها را می‌تکانیم. بهتر است خشک‌کن را روی بیشترین درجه تنظیم نکنیم و اجازه دهیم لباس با مقداری رطوبت از لباس‌شویی بیرون بیاید. حالا دکمه‌ها را می‌بندیم. جیب‌ها را مرتب می‌کنیم و با سلیقه آویزانش می‌کنیم.

اتو و نگهداری این پارچه جذاب و بادوام چگونه است؟

پارچه مخمل کبریتی

اگر با وجود همه احتیاطی که کرده‌ایم، لباس‌مان چروک شد، آن را از پشت اتو می‌کنیم. حرارت متوسط اتو کافی‌ است. نباید اتو را مدت زیادی روی پارچه نگه داریم، چراکه ممکن است جای اتو روی لباس بماند.

یکی از بدترین اتفاق‌هایی که ممکن است در لباس‌شویی بیفتد، وجود اشتباهی دستمال کاغذی در آن است! هیچکس از منظره‌ لباس‌های آغشته به پرز و تکه‌های دستمال خوشش نمی‌آید. اگر چنین اتفاقی برای لباس مخمل کبریتی ما افتاد یا پرز لباس‌های دیگر به آن چسبید، از برس لباس یا پرزگیر کمک می‌گیریم. گاهی هم محبور می‌شویم دوباره آن را بشوییم.

شما به این پارچه علاقه دارید؟ چه لباس‌های مخمل کبریتی در کمدتان پیدا می‌‌شود؟


در ادامه بخوانید: همه نکات درباره پارچه مخمل؛ این پارچه فاخر و شیک را بیشتر بشناسید
منبع fabricsgalore.co.uk thespruce.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.