همه چیز درباره پرز لباس و روش‌های از بین بردن آن

روی لباس موردعلاقه‌تان پرز نشسته است؟ خبر خوبی نیست و حتما ناراحت هستید. حق هم دارید. ظهور تدریجی پرزها همان است و از دست‌رفتن تدریجی زیبایی و شکیل‌بودن لباس هم همان. اما در این مقاله برایتان از روش‌های از بین بردن پرز لباس گفته‌ایم. پس نگران نباشید.

دلیل ایجاد پرز روی لباس‌ها چیست؟

روش‌های از بین‌ بردن پرز لباس
ظهور پرز روی سطح لباس

پرزها همان گلوله‌ها یا ذرات ریزی از جنس بافت خود لباس‌ها هستند که روی سطح پارچه‌شان جای خوش می‌کنند. دلیل اصلی ایجادشان هم استفاده زیاد از یک لباس است. پوشیدن مداوم لباس و اصطکاکی که میان سطح پارچه و محیط به وجود می‌آید، باعث شکل‌گیری پرزها می‌شود.

لباس‌هایی از جنس نخ و پلی‌استر بیشتر از موارد دیگر مستعد تولید پرز هستند. پارچه‌هایی که بافت انعطاف‌پذیری دارند، نسبت به تولید پرز مقاومت بیشتری از خودشان نشان می‌دهند. مثلا چه نوع پارچه‌ای؟ پارچه‌های لاکرا یا اسپاندکس.

روش‌های از بین بردن پرز لباس چیست؟

روش‌های مختلفی برای از بین‌بردن پرز لباس وجود دارد. آشنایی با آنها می‌تواند راه خوبی برای صحیح و سالم نگه‌داشتن لباس‌ها باشد. در ادامه با چند مورد آشنا می‌شویم:

 پرزگیر لباس

روش‌های از بین‌ بردن پرز لباس
پرزگیر دستی

پرزگیرها وسایل بامزه و جالبی هستند. با کمک آنها تاحد زیادی می‌توانید پرزهای سطح لباس‌های مختلف را از بین ببرید. پرزگیر شبیه برس است اما در بخش سر آن، دندانه‌ها و شانه وجود ندارد. این وسیله را روی سطح لباس می‌کِشید و به‌آرامی پرزها را از روی پارچه جدا می‌کنید.

 سنگ‌پا

سنگ‌پا هم به کارتان می‌آید. این وسیله را در جهت خواب بافت پارچه بکشید و پرزها را از روی سطح لباس بلند کنید و از بین ببرید. فکرش را هم نمی‌کردید که یکی از روش‌های از بین بردن پرز لباس سنگ پا باشد، نه؟

 تیغ اصلاح صورت

روش‌های از بین‌ بردن پرز لباس
از بین‌بردن پرز با تیغ اصلاح

تیغ‌های اصلاح صورت هم برای از بین‌بردن پرزهایی مناسب هستند که عمیقا در بافت پارچه خانه کرده‌اند. شما می‌توانید با کشیدن تیغ روی سطح لباس، پرزهایش را از بین ببرید. البته این کار را به‌آرامی انجام بدهید تا پارچه در بخش‌های دیگر تخریب نشود.

چسب نواری پهن

چسب؟ بله! چسبی پهن و وردنه فراهم کنید. بعد چسب را دور وردنه بپیچید. حواستان باشد که بخش چسبناک نوار چسب به سمت بیرون و بخش معمولی‌اش به سمت داخل باشد. وردنه را روی سطح پرزهای لباس بکشید؛ انگار در حال پهن‌کردن خمیر روی یک سطح هستید. با کشیدن وردنه به لباس، پرزها به چسب می‌چسبند و از سطح پارچه جدا می‌شوند.

اسفنج مرطوب

اسفنجی را کمی با آب مرطوب کنید و روی سطح پارچه بکشید. پرزها می‌توانند تاحدی به این اسفنج بچسبند و از لباستان جدا شوند. شاید کارایی این روش برای لباس‌هایی که پرز در عمق جان پارچه نفوذ کرده، کمی کم‌کاربرد باشد. امتحانش ضرری ندارد.

دستکش پلاستیکی

دستکشی پلاستیکی به دست کنید و با دست روی سطح لباس بکشید. این کار را در جهت‌هایی منظم و از بالابه‌پایین انجام بدهید. اگر موی حیوانات خانگی یا پرز در بافت لباس گیر کرده باشد، دستکش به شما کمک می‌کند که آنها را از بین ببرید.

پرزگیر برقی

روش‌های از بین‌ بردن پرز لباس
پرزگیر برقی

دستگاه‌هایی به نام پرزگیر برقی هم وجود دارد. شما می‌توانید این دستگاه‌ها را که با باتری کار می‌کنند از فروشگاه‌ها تهیه کنید و روی لباس بکِشید. بعد از اینکه کارتان با پرزگیر برقی تمام شد، نیاز است که مخزن وسیله را تخلیه کنید تا به آن فشار نیاید و درست به کارش ادامه بدهد.

روش‌های جلوگیری از ایجاد پرز لباس چیست؟

روش‌های مختلفی برای از بین بردن پرز لباس وجود دارد. قبل از هر چیز باید یادتان باشد که پرزها به اصطکاک و گرما علاقه زیادی دارند. در شرایطی که پارچه لباس با سطوح مختلف اصطکاک پیدا کند یا زمانی که در معرض گرماست، احتمال ایجاد پرز هم بیشتر می‌شود.

در ادامه توصیه‌هایی داریم که برای دورکردن و از بین‌بردن پرزها از لباس کاربرد دارند:

شست‌وشو با شوینده ملایم و آب سرد

برای شستن لباس‌ها به سراغ آب سرد یا دست‌کم ولرم بروید. مایع و مواد شوینده هم نباید خیلی تند و غلیظ باشند. اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید هم نگذارید که لباس داخل آن زیاد بچرخد.

دقت در مرتب‌کردن لباس‌هایتان در کمد

برای اینکه لباس‌هایتان در اثر اصطکاک دچار پرزهای ریزودرشت نشوند، بهتر است که در چیدن لباس‌ها در کمد هم دقت به خرج بدهید. چه کنید؟ لباس‌های سنگین‌تر و مواردی را که دارای زیپ و دکمه هستند در بخشی جدا از لباس‌های حساس‌تر بگذارید.


حتما بخوانید: اصول نگهداری از لباس‌های بافتنی؛ چند اصل مهم که باید بدانید

شستن لباس‌های پرزدار به‌طور جداگانه از لباس‌های دیگر

 روش‌های از بین‌ بردن پرز لباس

شنیدستی که گاوی در علف‌خوار، بیالاید همه گاوان دیگر؟ بی‌ربط به نظر می‌رسد؟ نه واقعیت این است که حتما در میان لباس‌ها و ملافه‌هایتان موردی وجود دارد که پرز تولید می‌کند یا پرزدار شده است. این لباس و پارچه می‌تواند لباس‌های دیگری را که در کنارش هستند به درد خود گرفتار کند. از شستن آنها با لباس‌های دیگر خودداری کنید. حوله‌تان را هم با لباس‌های دیگر نشویید. این کار احتمال تولید پرز در لباس‌های سالم را بیشتر می‌کند.

پهن‌کردن لباس‌ها روی بند

خشک‌کن‌ها عاملی برای تولید پرز روی سطح لباس‌ها هستند. پس دور آنها را خط بکشید و لباس‌هایی با پارچه‌های حساس را با این وسیله‌ها خشک نکنید. استفاده از بند رخت بهترین گزینه است. لباس‌ها را روی بند پهن کنید و اجازه بدهید که با گردش جریان هوا و نور خورشید خشک شوند.

برعکس‌کردن لباس‌ها

یکی از راه‌های مناسب برای جلوگیری از بروز پرز روی لباس، این است که آن را پشت‌ورو کنید. لباستان را به پشت تا کنید یا در کمد بیاویزید. این روش برای مراقبت از بافت پارچه و جلوگیری از پرزگرفتن بسیار جواب می‌دهد.

قراردادن در کیسه شست‌وشو

برای شست‌وشوی لباس‌هایتان از کیسه‌های شست‌وشو استفاده کنید. این کیسه‌ها مانع از خراب‌شدن بافت لباس و ایجاد پرز روی آنها می‌شوند. برای گذاشتن لباس‌های حساستان در ماشین لباسشویی حتما از این کیسه‌ها استفاده کنید.

انواع کیسه شست‌وشوی لباس

آیا خشک‌شویی به از بین‌بردن پرزها کمک می‌کند؟

 روش‌های از بین‌ بردن پرز لباس

خشک‌شویی راهی برای از بین‌بردن پرزهای لباس نیست. این روش تمیزکردن لباس‌ها برای پارچه‌هایی است که حساسیت زیادی دارند و شستن معمولی باعث می‌شود که آب بروند. برای زدودن لک و بو از لباس هم می‌توانید روی خشک‌شویی حساب کنید.

اما دقت کنید که خشک‌شویی راهی برای از بین‌بردن پرزها یا تعمیر لباس نیست. در فرایند خشک‌شویی از مواد حلال شیمیایی پاک‌کننده به جای آب و بخار استفاده می‌شود. پس یادتان باشد که این روش برای تمیز‌کردن لباس‌هایی از جنس و بافت حساس مناسب است اما نه برای از بین‌بردن پرزها.

 

ماجرای پرزهای لباس‌های بافتنی و خشک‌شویی

اگر ژاکت‌ها و لباس‌های بافتنی‌تان پُر از پرز شده، پای دلایلی به میان است. چه دلایلی؟ جنس بافت و شیوه‌ای که آن را شسته‌اید باعث بروز پرزها شده است. بافتنی‌هایی که از جنس کاموای نامرغوب‌اند باید به دست خشک‌شویی سپرده شوند. در غیر این صورت، هم پرز می‌گیرند و هم ممکن است که اندازه‌شان آب برود.

پرزها بیشتر در نواحی زیر بغل لباس و روی سینه‌اش دیده می‌شوند. چون در این قسمت‌ها اصطکاک بیشتری وجود دارد. زیر بغل ساییدگی دارد. بخش سینه هم در اثر برخورد با بند کیف یا کمربند ماشین در معرض اصطکاک و تولید پرز است.

جدیدترین مدل‌های پرزگیر لباس

در آخر

 روش‌های از بین‌ بردن پرز لباس

روش‌های از بین بردن پرز لباس را با هم مرور کردیم. پرز چیز جذابی روی سطح پارچه نیست اما وجودش روی برخی از لباس‌ها مثلا بافتنی‌ها آن‌قدرها بد و ناخوشایند جلوه نمی‌کند. اما اگر حساس هستید، باید بیشتر به روش‌های جلوگیری از پرز توجه کنید.

از لباس‌هایتان مراقبت کنید تا پرز نگیرند. اگر هم گلوله‌های پرز روی سطح لباستان جای خوش کرد، از روش‌های پیشنهادی ما استفاده کنید. شما هم روشی برای این کار سراغ دارید؟ ما را در جریان بگذارید.


در ادامه بخوانید: این لباس‌ها را هرگز خودتان نشویید
منبع wikihow.com dengarden.com grove.co
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.