مناسب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس زمستانی

روزهای سرد سال فرا رسیده‌اند. کم‌کم باید لباس‌های تابستانی را جمع کنیم و به‌فکر لباس‌هایی باشیم که از پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی تهیه شده‌اند. ازآنجاکه ممکن است افرادی باشند که گرمایی باشند و حتی در زمستان هم لباس ضخیم نپوشند، سعی کرده‌ایم نوع نازک‌تر این پارچه‌ها را هم در کنار پارچه‌های ضخیم بررسی کنیم.

۱. پشم؛ شیک و بی‌نظیر

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم

برخی پارچه‌های پشمی نازک و برخی دیگر ضخیم هستند. به همین دلیل برای روزهای نیمه‌سرد و سرد مناسب‌اند. پارچه پشمی انواع مختلفی دارد:

  • پارچه پشمی مرینو؛
  • فلانل؛
  • شرلینگ؛
  • موهر؛
  • تویید؛
  • آلپاکا؛
  • فاستونی؛
  • کشمیر.

چرا پشم برای روزهای زمستانی مناسب است؟

پارچه پشمی به این دلایل برای زمستان مناسب است:

عایق خوبی است

پشم یکی از بهترین عایق‌ها در طبیعت است. الیاف پشم از مولکول‌های پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است که در به‌دام‌انداختن هوا و رطوبت برای گرم نگه‌داشتن بدن مناسب است و به‌طرز شگفت‌آوری در تابستان برعکس عمل می‌کند.

از سوی دیگر پشم جاذب رطوبت است و تا ۴۰ درصد وزن خودش رطوبت جذب می‌کند و بنابراین می‌تواند دمای بدنتان را تنظیم کند.

بادوام است

پشم با وجود سبک‌بودن بسیار بادوام است. درواقع الیاف پشم خاصیت کشسانی طبیعی دارد و بسیار مقاوم‌تر از پنبه و ابریشم است. این باعث می‌شود عمر بیشتری نسبت به سایر الیاف داشته باشد.

ضد باکتری و میکروب است

الیاف پشم دارای یک پوشش مومی نازک است که مانع از رشد کپک و باکتری می‌شود. در حقیقت، محصولات پشمی به اندازه سایر پارچه‌ها نیاز به شستشو ندارند.

ضدحساسیت است

ازآنجاکه پشم در برابر باکتری‌ها مقاوم است، برای افرادی که آلرژی دارند، فوق‌العاده است.

پایدار است

پشم محصولی کاملا طبیعی و تجزیه‌پذیر است به همین دلیل سازگار با محیط‌زیست است.

شیک است

انواع پارچه پشمی از فلانل تا تویید و فاستونی، جزو شیک‌ترین پارچه‌ها هستند که با آنها می‌توان زیباترین لباس‌های زمستانی را دوخت.

به همین دلیل از ژاکت و کت گرفته تا پالتو و مانتو، می‌توانید روی پارچه‌های پشمی با ضخامت‌های مختلف حساب کنید.

حالا بیایید انواع پارچه پشمی را ببینیم.

انواع پارچه پشمی

پارچه پشمی مرینو

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم مرینو

این پشم نرم‌ترین و بهترین نوع پشم است. پارچه تهیه‌شده از آن بسیار شیک و لوکس است. از نظر ظاهر به کشمیر شبیه است و زیاد هم ضخیم نیست. به همین دلیل می‌توان از آن برای دوخت لباس‌های مناسب روزهای نیمه‌سرد استفاده کرد.

این پارچه برای دوخت هودی، ژاکت و مانتو عالی است.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم مرینو

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم مرینو

فلانل

آقایان که صددرصد این پارچه را می‌شناسند و طرفدار پیراهن‌های دوخته‌شده از فلانل چهارخانه یا شطرنجی هستند. البته امسال مانتوهای فلانل چهارخانه هم برای خانم‌ها مد خواهد بود.

فلانل گرما را به‌خوبی نگه می‌دارد، عایق فوق‌العاده‌ای است و البته قابل‌تنفس هم هست. همچنین ازآنجاکه در فرایند تولید آن را کمی چرب می‌کنند، بافت بسیار نرمی دارد.

هرچند فلانل به‌طور سنتی از پشم تهیه می‌شود، فلانل‌های با الیاف مصنوعی هم در بازار موجود است.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - فلانل

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - فلانل

شرلینگ

این هم نوعی پارچه پشمی زمستانی است که لباس‌های تهیه‌شده از آن شیک و پرطرفدار هستند. این پارچه معمولا در یقه‌ها و قسمت داخلی ژاکت و کاپشن به کار می‌رود. شرلینگ از گوسفند ۱ تا ۲ ساله که پشم آن فقط یک بار کوتاه شده است به دست می‌آید.

جایگزین مصنوعی این پارچه شرپا (sherpa) یا شرلینگ مصنوعی است. شرپا از پلی‌استر، اکریلیک یا پنبه تهیه می‌شود. شرلینگ و شرپا هر دو از گرم‌ترین پارچه‌های زمستانی موجود هستند.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم شرلینگ
پشم شرلینگ در یقه و به‌عنوان آستر دوخته شده است

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم شرلینگ
پشم شرلینگ در یقه و به‌عنوان آستر دوخته شده است

موهر

پارچه موهر از پشم بز آنگورا به دست می‌آید. این پارچه فوق‌العاده نرم و بادوام است و به‌خوبی شما را گرم نگه می‌دارد. ظاهر آن متمایز است و پر از موهای کوتاه سفت و پرزهایی است که قابل‌مشاهده هستند. معمولا باید زیر آن یک لباس بپوشید زیرا پوست را قلقلک می‌دهد.

کت‌وشلوار موهر به‌سختی در بازار پیدا می‌شود. اگر کت‌وشلوار موهر می‌خواهید باید بدهید سفارشی برایتان بدوزند. البته خیلی گران است زیرا پرورش بزهای آنگورا بسیار کمتر از گوسفند است.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - موهر

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - موهر

تویید

این پارچه خوش‌دوخت و محکم هم مخصوص روزهای سرد است و کت‌وشلوار یا مانتوی تهیه‌شده از آن بسیار شیک خواهد بود. البته افرادی که سرمایی نیستند، می‌توانند تویید را در زمستان بپوشند، وگرنه بیشتر برای هوای نیمه‌سرد مناسب است.

تویید بافتی خشن با منافذی درشت‌تر دارد. طرح‌های متنوع آن عبارت‌اند از تویید دانگال، تویید هرینگبون، تویید شتلند و تویید بارلی‌کورن که یکی از دیگری زیباترند.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - تویید

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - تویید

آلپاکا

این پشم از آلپاکا که بومی آمریکای جنوبی است به دست می‌آید. پشم آلپاکا سفت‌تر از مرینو یا کشمیر است و بنابراین باید با مرینو یا پشم‌های دیگر ترکیب شود که پوشش آن بهبود یابد.

مانند کشمیر و آنگورا، از آلپاکا هم لباس‌هایی نرم و ظریف به دست می‌آید و یکی از بهترین انواع پشم است. این پشم به‌شکل طبیعی ضدحساسیت است و به همین دلیل انتخاب خوبی برای تهیه لباس‌های گرم است.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم آلپاکا

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم آلپاکا

فاستونی

یکی از محبوب‌ترین پارچه‌های پشمی که برای کت‌وشلوار و مانتو عالی است. این پارچه بسیار خوش‌دوخت است و درزهای آن صاف و تمیز درمی‌آیند. هرچند فاستونی بسیار مقاوم است و چروک نمی‌شود، اما به‌اندازه سایر انواع پارچه‌های پشمی عایق نیست.

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - فاستونی

کشمیر

پارچه کشمیر بسیار گران‌قیمت است. این پارچه لوکس واقعا نرم و زیباست و این را مرهون پرزهای بسیار بلندش است.

کشمیر به‌اندازه سایر پارچه‌های پشمی بادوام نیست و نگهداری آن بسیار دشوار است. این پارچه از پشم بز کشمیر به دست می‌آید. به‌دلیل الیاف بسیار ظریفی که دارد از پشم گوسفند لطیف‌تر است.

از کشمیر می‌توان برای ژاکت، کت، پالتو و سایر لباس‌های مخصوص روزهای سرد استفاده کرد.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - کشمیر

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - کشمیر

۲. پشم پلار؛ جایگزینی برای پشم طبیعی

پشم پلار نوعی پشم مصنوعی است که از نظر ظاهری شبیه پشم گوسفند است. این پارچه نرم و کرکی شما را در ماه‌های سرد گرم نگه می‌دارد، قابل‌تنفس است و سریع خشک می‌شود اما دربرابر آب مقاوم نیست.

پشم پلار از چه چیزی درست شده است؟

پشم پلار صددرصد مصنوعی است و از نوعی پلاستیک درست شده است. حتی برخی برندها از بطری پلاستیکی این الیاف را تولید می‌کنند.

چرا برای زمستان مناسب است؟

این پارچه برای روزهای نسبتا سرد مناسب است. سبک و قابل‌تنفس است و دمای بدن را تنظیم می‌کند.

به‌جز گرم و راحت بودنش، مزیت دیگری هم دارد و آن این است که نسبت به پشم طبیعی ارزان‌تر است. بااین‌حال معایبی هم دارد. برای نمونه، وقتی مرطوب است خاصیت عایق‌بودنش را از دست می‌دهد و بنابراین نباید در باران آن را بپوشید.

همچنین ازآنجاکه از منابع تجدیدناپذیر ساخته می‌شود (به‌جز زمانی که از پلاستیک بازیافتی تولید شده باشد) و نیز در تهیه آن از نوعی موادشیمیایی استفاده می‌کنند که در برابر باد مقاوم باشد، تولید آن برای محیط زیست می‌تواند بد باشد.

البته اگر از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی در تهیه آن استفاده کنیم، بهتر است؛ زیرا از آن سو زباله‌های بطری‌های پلاستیکی را کاهش داده‌ایم.

از این پارچه در تهیه سویشرت، بلوز، کت و سایر لباس‌های زمستانی استفاده می‌کنند.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم پلار

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پشم پلار

۳. خز مصنوعی؛ نشانه تجمل و زیبایی

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - خز مصنوعی

خز پارچه‌ای کرکی و نرم است و معمولا نشانه تجمل و لوکس‌بودن است. ازآنجاکه تولید خز واقعی به حیوانات آسیب می‌رساند و کاری غیراخلاقی است، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند نوعی خز مصنوعی تولید کنند که هم مقرون‌به‌صرفه باشد و هم به حیوانات آسیبی نرساند.

خز مصنوعی از چه چیزی درست شده است؟

خز مصنوعی معمولا از الیاف مصنوعی مانند اکریلیک یا پلی استر تهیه می‌شود، در یک کلام پلاستیکی به شمار می‌رود.

چرا برای زمستان مناسب است؟

خز مصنوعی می‌تواند شما را گرم نگه دارد. عایق خوبی هم هست، اما برای روزهای بارانی مناسب نیست. اگر با جلب‌شدن توجه دیگران به خودتان مشکلی ندارید از خز مصنوعی کت، ژاکت و پالتو بدوزید و در روزهای سرد بپوشید.

هرچند خز مصنوعی به حیوانات آسیب نمی‌رساند و دوست‌داران حیوانات از آن استقبال می‌کنند، استفاده از نیروی کار ارزان و مواد شیمیایی مضر برای تولید آن یکی از جوانب منفی این پارچه است.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - خز مصنوعی

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - خز مصنوعی

۴. چرم؛ پارچه‌ای برای تمام فصول

چرم پارچه‌ای است که در تمام طول سال می‌توانید آن را بپوشید، بااین‌حال برای بهار و پاییز مناسب‌تر است. جیر هم در دسته چرم‌ها قرار می‌گیرد.

چرم از چه چیزی درست شده است؟

چرم پارچه‌ای بادوام است که آن را از پوست حیوانات و خزندگانی مانند گاو، گاومیش، بره و تمساح درست می‌کنند. هرچه مدت زمان بیشتری از عمرش می‌گذرد بهتر و باکیفیت‌تر می‌شود.

چرا برای زمستان مناسب است؟

چرم نه تنها بادوام و راحت است بلکه یکی از شیک‌ترین پارچه‌ها برای پوشاک مردانه است. به‌علاوه چرم این قابلیت را دارد که به‌مرور زمان فرم بدن را به خودش بگیرد.

چرم پوست بره بافت نرم‌تری دارد، در حالی‌که چرم پوست گوساله سفت‌تر است و شکلش را بهتر حفظ می‌کند. این پارچه در هوای پاییزی بسیار خوب عمل می‌کند، نوع ضخیم‌تر آن هم برای روزهایی که هوا سرد است مناسب است. بااین‌حال افرادی که سرمایی هستند ممکن است در روزهای خیلی سرد نتوانند چرم بپوشند.

از ترکیب چرم با پارچه‌های عایق، کت، مانتو و پالتو درست می‌کنند.

جنبه منفی چرم این است که از پوست حیوانات به دست می‌آید و به همین دلیل دوست‌داران حیوانات با آن مخالف‌اند. چرم مصنوعی که از حیوانات تهیه نمی‌شود و با موم، رنگ یا پلی‌اورتان به رنگ و بافت چرم واقعی درمی‌آید، جایگزینی برای چرم است که دوست‌داران حیوانات آن را می‌پسندند.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - چرم

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - چرم

جیر

این پارچه در دسته چرم‌ها قرار می‌گیرد، درواقع نوعی چرم است که آن را از پوست بره، بز، خوک، گوساله و گوزن تهیه می‌کنند. پارچه جیر خیلی شبیه مخمل هم هست. از جیر کاپشن، کت و بامبر کت درست می‌کنند.

نوع دیگری از چرم که جایگزین جیر است، نوبوک است که معمولا از پوست گاو تهیه می‌شود. این پارچه هم در لباس‌های زمستانی پرکاربرد است.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - جیر

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - جیر

۵. مخمل؛ پارچه‌ای با سایه‌روشن‌های زیبا

مخمل پارچه‌ای نرم و صاف است و می‌تواند شما را گرم نگه دارد. البته باید از نوع ضخیم آن با آستری پشمی برای لباس‌های زمستانی استفاده کنید.

مخمل از چه چیزی درست شده است؟

مخمل پارچه‌ای نرم و مجلل است و با انبوهی از تارهای متراکم از الیاف یکنواخت تهیه می‌شود. ظاهر نرم و براق آن به‌دلیل پرزهای کوتاه آن است.

چرا برای زمستان مناسب است؟

مخمل پارچه‌ای شیک است و ظاهری برازنده به خانم‌ها می‌دهد. البته آقایان هم از آن استفاده می‌کنند ولی بیشتر نوع کبریتی آن را ترجیح می‌دهند. مخمل برای دوخت کت، مانتو و شلوار مناسب است و سایه‌روشن‌های زیبایی ایجاد می‌کند که این ویژگی را مرهون پرزهایش است. مخمل ضخیم راحت شما را گرم نگه می‌دارد، بااین‌حال دربرابر رطوبت چندان مقاوم نیست.


حتما بخوانید: همه نکات درباره پارچه مخمل؛ این پارچه فاخر و شیک را بیشتر بشناسید

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - مخمل

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - مخمل

۶. مخمل کبریتی؛ پارچه‌ای خوش‌رنگ و بادوام

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - کودری

مخمل کبریتی همان پارچه کودری است. این پارچه برای اولین بار در فرانسه و انگلیس در دهه ۱۷۰۰ میلادی محبوبیت پیدا کرد. ازآنجاکه شبیه مخمل ولی ارزان‌‌تر از آن بود، آن را مخمل فقرا می‌نامیدند و افراد سطح بالا و ثروتمندان از مخمل ساده استفاده می‌کردند.

مخمل کبریتی از چه چیزی درست شده است؟

مخمل کبریتی در گذشته از الیاف پنبه درست می‌شد اما امروزه می‌توان آن را از الیاف مختلفی تهیه کرد. رایج‌ترین مخمل کبریتی ترکیبی از پنبه و پلی‌استر است. این پارچه نرم و بادوام است و نوارهایی برجسته دارد که می‌توانند باریک یا پهن باشند. الگوی این نوارها در کل پارچه یکنواخت است.

چرا مخمل کبریتی برای زمستان مناسب است؟

در گذشته مخمل کبریتی را پارچه شیکی نمی‌دانستند، اما حالا دیگر این طور نیست. این پارچه رنگ‌های بسیار خوش‌رنگی به خود می‌گیرد و لباس‌های بسیار زیبایی می‌توان از آن تهیه کرد. اگر بخواهیم نقطه آغاز محبوبیت آن را بدانیم باید به سال ۱۹۸۲ برگردیم که ورساچه شلوارهای مخمل کبریتی را وارد بازار کرد و محبوبیت این شلوارها به‌شدت افزایش یافت. ضخامت و بافت متراکم این پارچه شما را در روزهای نسبتا سرد گرم نگه می‌دارد. اگر سرمایی نیستید، می‌توانید آن را در روزهای سردِ زمستان هم بپوشید.

از این پارچه می‌توانید برای دوخت شلوار، کت، ژاکت، مانتو و سویشرت استفاده کنید.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - کودری

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - کودری

۷. کتان؛ تهیه‌شده از الیاف طبیعی

پنبه یا کتان برای هر چهار فصل سال مناسب است، زیرا هم نوع ضخیم دارد و هم نازک. نوع ضخیم آن برای روزهای سرد خوب است.

کتان از چه چیزی درست شده است؟

این پارچه را از غوزه پنبه تهیه می‌کنند. بنابراین کاملا طبیعی است و هیچ نوع حساسیتی برای کسی ایجاد نمی‌کند. همچنین برای دوست‌داران محیط زیست گزینه‌ای مناسب به شمار می‌رود.

چرا برای روزهای نسبتا سرد مناسب است؟

نوع ضخیم این پارچه به‌خوبی شما را گرم نگه می‌دارد و بنابراین برای روزهای نسبتا سرد مناسب است. می‌توانید از آن مانتو، شلوار، کت و پیراهن درست کنید. آقایان می‌توانند تی‌شرت آستین بلند کتان را با یک جلیقه بپوشند که بسیار شیک و درعین‌حال گرم است. خانم‌ها می‌توانند مانتو و شلوار از این پارچه بدوزند. رنگ‌های کتان هم بسیار خوش‌رنگ و شیک است.

در کنار این مزایا، کتان چون از الیاف پنبه تهیه می‌شود معایبی هم دارد و آن این است که جاذب رطوبت است و بنابراین برای روزهای بارانی و روزهای خیلی سرد چندان مناسب نیست. اگر خیس شود، خواه به‌دلیل باران یا تعریق، خیلی سریع سرما را حس خواهید کرد. به همین دلیل بیشتر برای روزهای خنک که بارانی نباشد مناسب‌تر است.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - کتان

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - کتان

۸. ابریشم؛ پارچه‌ای لوکس با لطافت مثال‌زدنی

شاید تعجب کنید که چرا پارچه‌ای نازک و لیز مانند ابریشم در این فهرست قرار دارد. توضیح خواهیم داد که چرا از ابریشم می‌توانید در روزهای نیمه‌سرد استفاده کنید.

ابریشم از چه چیزی درست شده است؟

الیاف ابریشم از حشره کرم ابریشم تهیه می‌شود. پارچه‌ای قابل‌تنفس که معمولا در ربدوشامبر، لباس زیر، کت‌وشلوار و کت اسپرت کاربرد دارد.

این پارچه به‌دلیل نرمی و لطافت بی‌نظیرش ارزشمند است. کشوری که اولین بار این پارچه را تولید کرد چین بود و درحال‌حاضر هم بزرگ‌ترین صادرکننده ابریشم است.

چرا برای روزهای نسبتا مناسب است؟

ابریشم عایق خوبی است که برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، بیشتر برای آب‌وهوای سرد خوب است تا گرم. مثلا اگر در تابستان ابریشم بپوشید به پوست‌تان می‌چسبد و کلافه‌تان می‌کند. هرچند به اندازه پشم مرینو گرم نیست، اما در روزهایی که هوا هنوز کاملا سرد نیست می‌تواند شما را گرم نگه دارد. بنابراین زمانی می‌توانید آن را در روزهای خیلی سرد بپوشید که به‌شدت گرمایی باشید.

می‌توانید از ابریشم به‌عنوان لایه درونی در لباس‌های زمستانی استفاده کنید. لطافت آن حس خوبی به پوست می‌دهد.

بااین‌حال ابریشم هم معایبی دارد. با اینکه منبع این پارچه تجدیدپذیر است و تأثیر زیادی بر محیط زیست ندارد، باز هم بسیاری از برندهای مد و فشن پوشیدن ابریشم را به‌خاطر پروسه تولیدش و آزاری که به کرم‌های ابریشم می‌رساند، غیراخلاقی می‌دانند و استفاده از آن را در لباس‌های تولیدی خودشان ممنوع کرده‌اند.

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - ابریشم

۹. فوتر؛ پارچه‌ای با رنگ‌های متنوع

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - فوتر

فوتر معمولا پارچه ضخیمی است و برای لباس‌های زمستانی کاربرد دارد. تراکم این پارچه بسیار زیاد است و به همین دلیل پارچه‌ای محکم و سنگین به شمار می‌رود.

فوتر از چه چیزی درست شده است؟

پارچه فوتر نوعی پارچه نمدی است ولی چون بافته شده است، از آن بسیار نرم‌تر و زیباتر است. این پارچه از پشم شسته‌شده و هم‌زده بافته می‌شود. به همین دلیل پارچه‌ای بسیار محکم و متراکم به دست می‌آید.

چرا برای زمستان مناسب است؟

فوتر هم در اصل از پشم تهیه می‌شود و به همین دلیل ضخیم و محکم است. بنابراین می‌تواند در روزهای سرد شما را گرم نگه دارد.

فوتر در گذشته رنگ‌های بسیار محدودی داشت اما امروزه فوترهایی به بازار آمده‌اند که رنگ‌های بسیار متنوع و زیبایی دارند.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - فوتر

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - فوتر

۱۰. پارچه بارانی؛ مناسب برای روزهای پرباران

پارچه بارانی ضدآب برای روزهای بارانی عالی است. البته این پارچه باید با آستری و لایه‌ای از پشم‌شیشه دوخته شود تا شما را از سرما محفوظ نگه دارد.

پارچه بارانی از چه چیزی درست شده است؟

پارچه بارانی از انواع مختلفی درست می‌شود. برخی از متداول‌ترین آنها پلی‌استر، نایلون و ترکیبی از پارچه‌های ضدآب مانند پنبه چندلایه و وینیل هستند. پارچه بارانی باید ضدآب یا مقاوم دربرابر آب باشد و هوا به‌خوبی در آن ردوبدل شود.

چرا برای زمستان مناسب است؟

در ترکیب پارچه بارانی از الیاف مختلفی استفاده می‌کنند و سپس با موادشیمیایی مختلف آن را تبدیل به پارچه‌ای ضدآب می‌کنند که رطوبت را نفوذ ندهد. به همین دلیل شما را خشک نگه می‌دارد. برای اینکه گرم هم بمانید بهتر است آن را با یک لایه پشم‌شیشه ترکیب کنید.

بارانی‌ها معمولا خیلی شیک هستند و می‌توانند بلند یا کوتاه باشند.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - بارانی

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - بارانی

۱۱. ژاکارد؛ پارچه‌ای دو رو با طرح‌های برجسته

ژاکارد پارچه‌ای شیک و بادوام است و دربرابر چین و چروک مقاوم است. بافت آن بسیار ظریف و زیباست.

ژاکارد از چه چیزی درست شده است؟

ژاکارد را از پنبه، ابریشم، پشم و سایر الیاف طبیعی درست می‌کنند. الگوهای آن با خود پارچه بافته شده‌اند نه اینکه روی آن دوخته شده یا چاپ شده باشند. به همین دلیل برخلاف پارچه‌های دیگر، طرح‌های پارچه ژاکارد از پشت هم زیبا هستند. می‌توانید هر دو روی این پارچه را استفاده کنید.

طرح‌های ژاکارد به‌شکلی بافته می‌شود که از پشت به‌صورت وارونه بیفتد. یعنی قسمت‌های برجسته در روی پارچه، در پشت فرورفته هستند و برعکس قسمت‌های فرورفته در روی پارچه در پشت برجسته هستند. رنگ‌های آن هم در پشت و روی پارچه به‌صورت وارون است.

چرا برای زمستان مناسب است؟

ژاکاردی که از الیاف پشمی درست شده است گرم و ضخیم است و به همین دلیل برای زمستان بسیار مناسب است. با خیال راحت از آن مانتو یا ژاکت بدوزید و در روزهای سرد بپوشید.

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - ژاکارد

۱۲. داون؛ عایق طبیعی از پوست پرندگان

پارچه داون (Down) بیشتر برای کاپشن کاربرد دارد و برای روزهای سرد بسیار مناسب است.

داون از چه چیزی درست شده است؟

داون نوعی عایق طبیعی است که از لایه زیرین پوست پرندگان آبزی مانند غازها و اردک‌ها گرفته می‌شود نه از پر آنها. این پارچه از عایق‌های بسیار خوب است، با اینکه وزن چندانی ندارد.

چرا داون برای زمستان مناسب است؟

داون شما را گرم نگه می‌دارد، بسیار سبک است و به‌راحتی فشرده می‌شود. اگر از آن به‌درستی مراقبت کنید، کاملا بادوام است. از این پارچه کت و کاپشن درست می‌کنند و روی آن معمولا دوخت‌هایی با فواصل منظم انجام می‌دهند.

بااین‌حال داون معایبی دارد. وقتی خیس می‌شود رطوبت را جذب می‌کند و بنابراین شاید در آب‌وهوای مرطوب مناسب نباشد. یکی از دیگر معایب آن جنبه اخلاقی استفاده از آن است که برای حامیان حقوق حیوانات ناراحت‌کننده است.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - داون

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - داون

۱۳. پریمالوفت؛ نسخه مصنوعی داون

این پارچه از الیاف مصنوعی تهیه شده است و جایگزینی برای داون است، اما به اندازه داون گران نیست. این پارچه هم برای روزهای سرد مناسب است.

پریمالوفت از چه چیزی درست شده است؟

این پارچه از پلی‌استر ساخته شده است که به‌شدت عایق است، سریع خشک می‌شود و حتی وقتی مرطوب است همچنان ویژگی عایق‌بودنش را حفظ می‌کند. پریمالوفت ضدحساسیت است، اما اغلب سنگین‌تر از داون است و مانند آن گرم‌تان نمی‌کند. همچنین دوام آن از داون کمتر است.

چرا پریمالوفت برای زمستان مناسب است؟

پریمالوفت برای روزهای بارانی پاییز و روزهای سرد زمستانی مناسب است. چون عایق است، هم شما را گرم نگه می‌دارد و هم خشک. از سوی دیگر چون به‌شکلی مصنوعی تهیه می‌شود برای دوست‌داران حیوانات گزینه بهتری است.

از این پارچه هم می‌توانید برای کت و کاپشن استفاده کنید.

برای خانم‌ها:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پریمالوفت

برای آقایان:

پارچه مناسب دوخت لباس زمستانی - پریمالوفت

خرید پارچه ارزان مخصوص لباس زمستانی

بسیار خوب، امیدواریم با پارچه‌های زیبایی که در این مطلب با آنها آشنا شدید، لباس‌هایی شیک بدوزید یا بخرید و روزهای سرد پیش رو را با خوشی بگذرانید. خوش‌پوش‌ترین باشید!


در ادامه بخوانید: پارچه الیاف طبیعی دقیقا چیست؟ انواع، کاربردها و فواید آن برای محیط زیست
منبع gentlemanwithin
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.