۱۵ راه مفید برای افزایش طول عمر لباس که باید بدانید

نگهداری از لباس‌ها به‌شیوه‌ای مناسب که باعث افزایش طول عمر آنها شود، بیشتر از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه اخلاقی دارد. وقتی لباس‌هایتان را مدت طولانی‌تری نگه می‌دارید، هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده‌اید و هم زباله کمتری تولید می‌کنید که به کاهش ردپای کربن کمک می‌کند. بااین‌حال این کار فوت‌وفن مخصوص خودش را دارد. در این مطلب به راه‌های مفید برای افزایش طول عمر لباس اشاره خواهیم کرد.

۱. لباس‌هایی بخرید که کیفیت بهتری داشته باشند

همیشه لباس‌هایی را بخرید که از مواد اولیه باکیفیت تهیه شده‌اند. این لباس‌ها شاید گران‌تر باشند، اما مدت‌زمان بیشتری دوام می‌آورند. درحالی‌که لباس‌های بی‌کیفیت بنجل را باید بعد از چند بار استفاده دور بریزید. با این کار زباله‌های بیشتری به محیط‌زیست اضافه می‌کنید. همچنین مواد اولیه‌ای که این لباس‌ها از آنها تهیه شده‌اند برای محیط‌زیست مضر هستند.

۲. به دستورالعمل شستشوی هر لباس دقت کنید

راه‌های مفید برای افزایش طول عمر لباس - دستورالعمل شستشوی لباس را دنبال کنید

شستشوی درست لباس‌ها بخش مهمی از نگهداری آنهاست. بیشتر لباس‌ها روی برچسب‌شان دستورالعمل شستشو دارند که شما را راهنمایی می‌کنند چطور باید لباس را بشویید. برای مثال، برخی لباس‌ها را نباید با آب داغ بشویید، برخی از آنها را نباید آویزان کنید و بعضی از آنها را نباید اصلا اتو بکشید. اگر به این موارد دقت نکنید، ممکن است لباس‌هایتان خراب شوند.

۳. از محصولات مراقبت از لباس استفاده کنید

برخی لباس‌ها هستند که حتی اگر آنها را با شوینده‌های ملایم بشویید باز هم نرمی طبیعی و لطافت‌شان را از دست می‌دهند. در برخی مواقع ممکن است به رنگ پارچه آسیب برسانید. این لباس‌ها را فقط هر از گاهی بشویید و در عوض بین وعده‌های شستن آنها را با تمیزکننده‌های مخصوص لباس تمیز کنید.

۴. سعی کنید لباس‌ها را با آب سرد بشویید

اگر لباس‌ها را با آب سرد بشویید، از مواد شوینده ملایم استفاده کنید و سفیدکننده را فقط برای موارد نادر به کار ببرید، عمر لباس‌هایتان را افزایش خواهید داد. آب سرد معمولا مشکلی برای لباس‌ها ایجاد نمی‌کند. همچنین تا جایی که می‌توانید لباس‌ها را با دست بشویید؛ مخصوصا اگر از پارچه‌های ظریف تهیه شده‌اند.

۵. لباس‌ها را در جای مناسبی بگذارید

راه‌های مفید برای افزایش طول عمر لباس - لباس‌ها را در جای مناسبی بگذارید

لباس‌ها را هر جایی نیندازید یا آویزان نکنید. لباس‌های ارزشمندتان را حتما درون کاور (پوشش مخصوص لباس) و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. برخی از لباس‌ها مانند لباس‌های پشمی نباید آویزان شوند، زیرا شکل طبیعی‌شان را از دست می‌دهند. سعی کنید آنها را تا کنید و در کشوها قرار دهید. برای لباس‌هایی که باید آویزان کنید، چوب‌لباسی مناسب خودش را به کار ببرید:

راه‌های مفید برای افزایش طول عمر لباس - لباس‌های ضخیم را تا کنید

به‌عنوان مثال چوب‌لباسی‌های نازک برای لباس‌های سنگین مانند کت مناسب نیستند. برای کت‌وشلوار و پالتو چوب‌لباسی‌های چوبی ضخیم بهتر هستند. نوع پلاستیکی آن برای لباس‌های سبک‌تر مناسب است. از ما می‌شنوید اصلا از چوب‌لباسی سیمی استفاده نکنید. این چوب‌لباسی‌ها را فقط در فروشگاه‌ها برای آویزان‌کردن موقت لباس استفاده می‌کنند.

محبوب‌ترین انواع چوب‌لباسی را ببینید

سعی کنید تا حد امکان لباس را در کمد نگه دارید. محلی که کمد هست بهتر است خشک و خنک باشد. در کمد هم سعی کنید لباس‌ها زیاد به هم نچسبند و جای تنفس داشته باشند. در این صورت کمتر چروک می‌شوند و در اثر مالش لباس‌ها به هم، رنگ‌شان محو نمی‌شود. اگر هم یکی از لباس‌ها تزئیناتی داشته باشد، لباس کناری‌اش را نخ‌کش نمی‌کند.

برای کفش‌ها می‌توانید فرم‌دهنده کفش بگذارید تا شکل‌شان را حفظ کنند.

۶. خشک‌کن‌ها لباس‌های زیبایتان را خراب می‌کنند

حرارت خشک‌کن نه‌تنها باعث کوچک‌شدن پارچه لباس می‌شود، بلکه می‌تواند الیاف آنها را به‌مرور زمان خراب کند. اگر هنگام شستشو از مایع نرم‌کننده مخصوص استفاده کنید و سپس لباس‌ها را صاف قرار دهید تا خشک شوند، هم عمر لباس افزایش می‌یابد و هم هزینه کمتری برای انرژی خواهید پرداخت.

۷. لک‌ها را هر چه زودتر پاک کنید

راه‌های مفید برای افزایش طول عمر لباس - لک‌ها را هر چه سریع‌تر پاک کنید

اگر لکه‌ای روی لباس افتاد در سریع‌ترین زمان ممکن آن را پاک کنید. بسیاری از لباس‌ها بعد از خشک‌شدن لکه آن را کامل جذب می‌کنند و دیگر پاک نخواهد شد. مگر اینکه لباس سفید باشد و بخواهید از سفیدکننده استفاده کنید که هرچند لکه را از بین می‌برد، عمر لباس را کوتاه می‌کند.

۸. با عطر دوش نگیرید

نمی‌دانم دلیل برخی افراد برای استفاده بیش‌ازحد از عطر چیست. اگر لباس‌هایتان پاکیزه باشد و عطر ماندگار استفاده کنید، دو تا سه پاف هم کافی است. بسیاری از افراد متوجه نیستند که ترکیبات موجود در عطر، اسپری مو و سایر محصولات زیبایی دمار از روزگار لباس درمی‌آورند. بنابراین بیش‌ازحد به خودتان عطر نپاشید یا حداقل ابتدا آن را روی بدن (درصورتی‌که برای پوست مضر نیست، مثل بادی اسپلش‌ها) یا لباس زیرین بزنید و بعد لباس ارزشمندتان را بپوشید.

۹. از کیسه‌های توری برای گذاشتن لباس در لباسشویی استفاده کنید

راه‌های مفید برای افزایش طول عمر لباس - توری مخصوص لباس استفاده کنید

ماشین لباسشویی لباس‌ها را به‌شکلی خشن می‌چرخاند یا در لباس‌های دیگر می‌پیچد. بنابراین اگر لباس‌ها ظریف باشند راحت خراب می‌شوند. به‌تازگی کیسه‌های توری ظریفی به بازار آمده‌اند که مخصوص ماشین لباسشویی هستند. خودتان هم می‌توانید آنها را درست کنید، کافی است مقداری توری‌های مشبک بگیرید و به‌شکل کیسه بدوزید. لباس‌های ظریف را در این کیسه‌های توری قرار دهید و در ماشین لباسشویی بشویید. به این ترتیب عمرشان را طولانی‌تر می‌کنید.


حتما بخوانید: پارچه الیاف طبیعی دقیقا چیست؟ انواع، کاربردها و فواید آن برای محیط زیست

۱۰. گاهی با دست لباس‌ها را بشویید

شستن لباس‌ها در لباسشویی نه‌تنها به رنگ آنها آسیب می‌زند، بلکه باعث ازبین‌رفتن خاصیت کشسانی آنها می‌شود. خشک‌کن ماشین هم آنها را جمع و کوچک می‌کند.

از سوی دیگر گاهی اوقات لباس زیاد کثیف نیست و با چند دقیقه شستن تمیز می‌شود. در چنین مواردی با دست و به‌آرامی لباس‌ها را بشویید. هر سه چهار بار در میان یک بار از لباسشویی استفاده کنید. لباسشویی لباس‌ها را به‌مدت طولانی می‌شوید و خشک می‌کند. این امر باعث کوتاه‌شدن عمر لباس‌ها می‌شود.

۱۱. مدام لباس‌ها را به خشکشویی نبرید

بسیاری از افراد مخصوصا آقایان زیاد لباس‌هایشان را به خشکشویی می‌فرستند. غیر از هزینه زیاد این کار، در خشکشویی از موادشیمیایی استفاده می‌کنند که هم برای لباس و هم برای محیط‌زیست بد است. این کار لباس‌های گران‌قیمت شما را فرسوده می‌کند. بهتر است خشکشویی را برای ملافه، پرده، پتو و لباس‌های سنگینی بگذارید که شستن آنها با دست یا ماشین بسیار سخت است یا امکان‌پذیر نیست. اگر لباسی را می‌توانید با دست بشویید این کار را انجام دهید.

۱۲. شوینده کمتری مصرف کنید

راه‌های مفید برای افزایش طول عمر لباس - شوینده کمتری استفاده کنید

شوینده‌ها نه‌تنها برای محیط زیست مضر هستند بلکه لباس‌ها را کدرتر و سفت‌تر می‌کنند. به‌جای این کار از نصف پیمانه شوینده و نصف دیگر آن جوش‌شیرین استفاده کنید. این کار باعث می‌شود لباس‌ها به همان اندازه تمیز شوند و البته سالم‌تر بمانند.

۱۳. لباس‌ها را پشت‌ورو بشویید

برای اینکه رنگ و طرح روی لباس‌ها خراب نشود، موقع شستن آنها را به پشت برگردانید. به همان شکل هم در آفتاب خشک کنید. با این کار لباس‌ها (مخصوصا لباس‌های تیره) دیرتر رنگ‌ورو رفته می‌شوند و هم اینکه اگر طرح چاپی دارند، دیرتر ترک می‌خورد یا محو می‌شود.

۱۴. لباس‌ها را در محیطی مناسب خشک کنید

حتی‌الامکان لباس‌ها را با خشک‌کن لباسشویی خشک نکنید. از سوی دیگر نور مستقیم آفتاب رنگ لباس‌ها را از بین می‌برد. بنابراین سعی کنید لباس‌ها را به‌صورت پشت‌ورو در آفتاب خشک کنید. لباس‌ها را روی خشک‌کن حمام جا نگذارید و به‌محض خشک‌شدن آنها را بردارید، زیرا محیط حمام مرطوب است و احتمال رشد باکتری‌ها زیاد است.

۱۵. دستورالعمل اتوکشی یادتان نرود

راه‌های مفید برای افزایش طول عمر لباس - دستور اتوکشی هر لباس را بدانید

اتوکشیدن لباس‌ها با هر حرارتی بدون توجه به نوع پارچه آنها، می‌تواند به‌راحتی لباس‌ها را خراب کند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که لباس‌های افراد زودتر از آنچه باید خراب می‌شود این است که آنها را تا نکرده و مچاله کرده در کشوها قرار می‌دهند و هر بار قبل از پوشیدن آنها را اتو می‌کشند. اگر لباس‌ها را مرتب آویزان کنید یا در کشو قرار دهید، مجبور نیستید هر بار آنها را اتو بکشید. هنگام اتو کشیدن لباس حرارت آن را متناسب با پارچه لباس تنظیم کنید. بیشترین حرارت برای لباس‌های کتان است و کمترین حرارت برای لباس‌های ابریشمی و توری.

زودبه‌زود لباس خریدن هنر نیست

لباس‌هایتان را به‌خاطر یک دکمه پاره‌شده یا به‌خاطر یک درز شکافته دور نیندازید یا کنار نگذارید. هر از گاهی کار رفوکردن و تعمیرات لباس‌ها را انجام دهید تا هم صرفه‌جویی کرده باشید و هم کمترین زباله را به طبیعت تحویل دهید.

بسیاری از ما ایرانی‌ها یک عادت بسیار بد داریم و آن این است که اگر یک لباس مجلسی را در یک مراسم بپوشیم، در هیچ مراسم دیگری از آن استفاده نمی‌کنیم و اگر هم کسی این کار را انجام دهد، از او انتقاد کرده یا پشت‌سرش حرف می‌زنیم. نظر شما چیست؟ تصور می‌کنید اگر کسی بودجه خریدن لباس‌های زیاد را دارد باید بعد از یک‌بار استفاده از لباس آن را دور بریزد یا کنار بگذارد؟ آیا باید در هر جشنی لباس جدید بپوشیم؟ به نظر شما چطور می‌توان این باورهای نادرست را از ذهن افراد جامعه پاک کرد؟ برایمان در بخش کامنت‌ها بنویسید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره مد پایدار؛ از کمک به حفظ زمین برای آیندگان تا کاهش فرهنگ مصرف‌گرایی

 

منبع goodonyou whistles
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.