بهترین روغن‌های طبیعی برای مراقبت از موهای فر

برخی از روغن‌های طبیعی برای موهایی که در اثر فر کردن، رنگ کردن و یا عدم رسیدگی وز شده‌ و یا آسیب دیده‌اند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب ۱۰ مورد از بهترین روغن‌های طبیعی برای مراقبت از موهای فر را برایتان معرفی و بررسی خواهیم کرد.

مراقبت از موهای فر

در انواع موهای صاف و لخت، معمولی و فر، مراقبت از موهای فر به‌دلیل فرم و بافت خشکی که دارند به‌مراتب سخت‌تر است. باید دقت داشته باشید که برای موهای فر و نگهداری از آن‌ها حتماً از مواد مرغوب استفاده کنید که این نکته برای آن‌هایی که موی فر طبیعی ندارند و با مواد شیمیایی فر کرده‌اند بیش‌تر توصیه می‌شود. مواد شیمیایی‌ای که برای فرکردن و یا رنگ‌کردن موها به‌کار می‌روند، خود منجربه خشکی موها، ازدست رفتن رطوبت و آسیب رساندن به بافت آن‌ها می‌شوند. بنابراین بعد از انجام هرکدام از کارهایی که برای زیبایی مو انجام می‌شود، باید برنامه‌ای برای نگهداری از موها هم در ذهن‌تان داشته باشید.

موهای فر چه طبیعی باشند و چه غیرطبیعی نیاز به مراقبت‌های بالا دارند، حال اگر این نوع موها رنگ یا دکلره شوند هم میزان این مراقبت افزایش بیش‌تری پیدا می‌کند. در ادامه می‌خواهیم ۱۰ مدل روغن‌های طبیعی که دسترسی به آن‌ها آسان است و استفاده از آن‌ها به سلامت مو کمک بسیاری می‌کند را معرفی کنیم.

معیارهای منومد برای انتخاب این روغن‌ها

  • کیفیت بالا
  • منشا طبیعی و گیاهی
  • رطوبت‌رسانی
  • اثربخشی سریع
  • عمر مفید

این ۱۰ روغن از شماره ۱ که بهترین و قوی‌ترین ویژگی‌ها را دارد تا شما ۱۰ که محصولی معمولی اما کاربردی است، شماره‌گذاری شده‌اند.

فراموش نکنید که همه روغن‌ها باید فقط به ساقه مو بخورند و به هیچ وجه پوست کف سرتان را به روغن آغشته نکنید.

روغن‌های طبیعی و ویژگی‌های آن‌ها

۱. روغن نارگیل

coconut oil

روغن نارگیل که ساختاری غیرچرب و سبک دارد، می‌تواند توسط افراد با تمامی نوع و جنس موها استفاده شود. همچنین روغن نارگیل جزو روغن‌هایی است که می‌تواند به پیاز مو نفوذ کرده و تاثیر بگذارد. روغن نارگیل انواع مختلفی دارد که همگی در دسترس هستند اما بهتر است سراغ نوعی بروید که از همه خالص‌تر و بدون هیچ‌گونه افزودنی باشد. این روغن معمولاً در حالت مایع کاملاً بی‌رنگ است و در دمای اتاق جامد و به رنگ سفید است. این روغن از نارگیل‌های نارس و کال یا مغز نارگیل خشک شده گرفته می‌شود. روغن نارگیل به درمان ریزش مو کمک کرده و موها را رطوبت‌رسانی و نرم می‌کند. اگر ریزش مو دارید، می‌توانید روغن نارگیل را با آب گرم ترکیب کرد و پوست سر را با آن ماساژ دهید. روغن نارگیل تقریباً بین ۱ تا ۲ سال عمر مفید دارد و پس از آن منقضی می‌شود. مهمتر اینکه بسیار خوشبوست و حس خوشایندی بعد از استفاده از آن خواهید داشت.

لینک خرید روغن نارگیل مخصوص مو

۲. روغن زیتون

olive oil

این روغن چندکاره است و در بسیاری از رژیم‌هایی مراقبت از مو، جزو مواد اصلی و اساسی محسوب می‌شود. روغن زیتون نه‌تنها به‌عنوان یک ماده برای جلوگیری از پوسیدگی مو و نوع گرم آن گزینه‌ای است که در بسیاری از درمان‌ها استفاده می‌شود، بلکه نوع خالص آن مرطوب‌کننده‌ و آبرسانی بسیار قوی است که به‌صورت روتین و روزانه می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر موهای خوبی دارید که مشکلی ندارند و سالم هستند، شاید بخواهید کمی از روغن زیتون بر روی موهای‌تان استفاده کنید تا سنگین و بی‌حالت نشوند. عمر مفید روغن زیتون تا ۲ سال و پس از آن باید یک روغن جدید را برای استفاده تهیه کنید. بهتر است بدانید که زیاده‌روی در استفاده از روغن زیتون می‌تواند به موهای نازک آسیب وارد کند و نباید آن را به‌صورت مستقیم بر روی پوست سر قرار دهید.

لینک خرید روغن زیتون مخصوص مو

۳. روغن کرچک

castor oil

روغن کرچک که به آن کاستور هم گفته می‌شود، روغنی قوی است که برای موهای پرپیچ و تاب‌تر استفاده می‌شود. روغن کرچک قادر است رطوبت را در موهای شما حفظ کند. بسیاری از افراد از روغن کرچک برای افزایش ضخامت موهای‌شان در ناحیه خط رویش مو استفاده می‌کنند که البته تاثیرگذاری آن کمی زمان می‌برد. استفاده بیش از حد این روغن بر روی موها، آن‌ها را سنگین و افتاده می‌کند که به سختی حالت می‌گیرند. عمر مفید این روغن مشخص نیست و تا زمانی که موثر است و تغییر در ساختار آن ایجاد نشده، می‌توان از آن استفاده کرد. روغن کرچک برای موهایی که ضخیم و بلند هستند محصولی بسیار مناسب است. این روغن حاوی ویتامین E و مواد معدنی است که در لطافت موها تاثیرگذار است.

لینک خرید روغن کرچک مخصوص مو

۴. روغن هسته انگور

grape oil

این روغن مو بسیار سبک بوده و دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی بالایی است که برای انواع موهای فر قابلیت استفاده دارد. روغن هسته انگور می‌تواند به عنوان یک محافظ طبیعی در برابر گرما و حرارت تا ۴۲۵ درجه عمل کند. این حرارت در وسایلی مانند سشوار با باد گرم مستقیم و یا حتی اتوهای موی تخت وجود دارد که اگر قبل از استفاده روغن اانگور را بر روی موهای‌تان داشته باشید، از موها محافظت خواهد شد. قبل از رسیدن حرارت به موها، بهتر است سراسر موها را کمی به روغن انگور آغشته کنید تا درخشان‌تر شده و لایه‌ای محافظتی داشته باشند. این روغن در قوی کردن تارهای مو، افزایش حالت‌پذیری مو، مبارزه با پوسته‌های خشک و شوره سر بی‌نظیر است. عمر مفید این محصول تقریباً ۱ سال است. روغن هسته انگور در ساخت بسیاری از شامپوهای تقویت‌کننده مو کاربرد دارد. از ویژگی‌های این روغن می‌توان‌به افزایش رشد موها، کمک به درمان شوره سر و موخوره، درخشان و براق‌کننده مو و همین‌طور خوش حالت شدن آن‌ها اشاره کرد.

لینک خرید روغن هسته انگور مخصوص مو

۵. روغن جوجوبا

jojoba oil

این روغن به‌دلیل شباهت زیادی که به سبوم مو و روغن طبیعی موها دارد، می‌تواند به‌صورت یک ماده اصلی در مراقبت روتین موهای‌تان مورداستفاده قرار بگیرد. این روغن مو را می‌توان برای متعادل کردن چربی پوست سر استفاده کرد. غدد سباسه با ترشح بیش‌ازحد منجربه چرب شدن پوست سر و ایجاد پوسته و چرب شدن موها می‌شوند؛ استفاده از روغن جوجوبا این چربی را کنترل می‌کند. همچنین روغن جوجوبا غیرچرب است و درخششی طبیعی به موها می‌بخشد. عمر مفید این روغن هم نامعین است و تا مدت طولانی می‌توان از آن استفاده کرد. این روغن در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی پوست و مو موجود است. جوجوبا نرم‌کننده‌ای قوی است که خشکی و شکنندگی موها را ازبین می‌برد. جوجوبا سرشار از مس و روی و ویتامین‌های E، C و B است که از ریزش موها جلوگیری کرده و ضخامت تارهای مو را افزایش می‌دهد.

لینک خرید روغن جووبا مخصوص مو


حتما بخوانید: همه نکات برای آرایش با موهای مشکی؛ یک آرایش جذاب کلاسیک داشته باشید

۶. روغن بادام تلخ

almond oil

روغن بادام تلخ برای پوست و مو بسیار مفید است و به‌دلیل مواد سمی‌ای که دارد تنها برای استعمال خارجی مناسب است. این روغن خاصیت ضدباکتری و ضدقارچ دارند و استفاده از آن به کسانی که پوست سرشان دچار بیماری‌های قارچی و باکتریایی شده است توصیه می‌شود. ترمیم موهای آسیب‌دیده، شکننده، خشک و فر از ویژگی‌های این روغن است. روغن بادام تلخ می‌تواند به جلوگیری و حتی درمان ریزش مو همین‌طور رویش مجدد آن‌ها کمک کرده و موها را تقویت کند. این روغن در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از عواملی که به افزایش ماندگاری و طول عمر روغن‌ها کمک می‌کنند، می‌توان به نگهداری در دمای مناسب و دور از نور مستقیم و همین‌طور اطمینان از بسته بودن در محصول اشاره کرد.

لینک خرید روغن بادام تلخ مخصوص مو

۷. روغن آووکادو

avocado oil

این روغن مغذی، محصولی بسیار مفید برای موهای فر با ضخامت کم و نازک است. روغن آووکادو سرشار از مواد مفید طبیعی مانند آمینو اسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. روغن آووکادو قادر است به افزایش رشد موها کمک کند و در برنامه‌های درمانی، مانند یک نرم‌کننده عمقی بر روی موها اثر بگذارد. شما می‌توانید این روغن را با نرم‌کننده مورداستفاده برای موهای‌تان مخلوط کرده و موها را به آن آغشته کنید، سر و موها را با یک پلاستیک یا کلاه بپوشانید و بگذارید چند دقیقه باقی بماند که این خود نوعی روش درمان موهای آسیب‌دیده است. از آن‌جایی‌که این روغن کمی سنگین و چرب است، بهتر است آن را بر روی دسته‌های بزرگی از موها قرار دهید. عمر مفید روغن آووکادو تا ۱ سال تخمین زده شده است.

لینک خرید روغن آووکادو مخصوص مو

۸. روغن آرگان

argan oil

یکی از روغن‌های نادر است که توانایی ایجاد موج در موهای طبیعی و رطوبت‌رسانی به آن‌ها را دارد. به آسانی جذب موها شده و آن‌ها را تغذیه می‌کند. این روغن برای موها، پوست و همچنین ناخن‌ها بسیار مناسب است. برای زنانی که موهای فر دارند، استفاده از آرگان کمک می‌کند موهای‌شان را حالت‌پذیر و قوی کنند. تاثیرگذاری آرگان ممکن است کمی زمان‌بر باشد و طول بکشد اما به‌ هر حال ارزشمند است. این روغن نسبت‌به سایر روغن‌های طبیعی قیمت بالاتری دارد و عمر مفید آن تا حدوداً ۲ سال است که به آن طلای مایع هم گفته می‌شود. از ویژگی‌های این روغن می‌توان محافظت از موها در برابر حرارت، نرم کردن موها و کمک به درمان و کاهش شوره سر و ریزش مو را نام برد.

لینک خرید روغن آرگان مخصوص مو

۹. روغن‌های طب آیورودا

ayurveda oil

آیورودا روشی سنتی از علم زندگی است که گذشته آن به هند بازمی‌گردد. در این روش بیش‌تر از انرژی‌های موجود در طبیعت برای درمان استفاده می‌شود که در آن از مواد طبیعی مانند انواع روغن‌ها برای درمان پوست و مو مورد استفاده می‌کنند. مدت‌های زیادی است که این نوع از روغن‌ها تاثیر اعجاب‌انگیزی بر روی موها داشته‌اند و گزینه‌های مناسبی برای داشتن موهایی سالم و طبیعی محسوب می‌شوند. برخی از روغن‌های مهم و شناخته شده عبارتند از آملا و برهمی هرکدام تاثیر مختص به خود را بر روی موهای فر شما خواهند داشت. به‌طور مثال روغن آملا برای نرم کردن موها، روغن چریش برای برطرف کردن و مقابله با شوره سر و روغن برهمی برای کمک و تحریک کردن سرعت رشد موها مناسب هستند. روغن‌های معرفی شده همگی روغن‌هایی هستند که در طب آیورودا از آن‌ها استفاده می‌شود و به همین دلیل به آن‌ها روغن آیورودا گفته می‌شود.

۱۰. روغن گل رز

rose oil

یک روغن سبک وزن است که برای موهای مجعد و حالت‌دار، موهای سالم و موهای با تراکم پایین و کم‌حجم قابلیت استفاده دارد. روغن گل رز ریشه موها را محکم و قوی می‌کند، موها را در برابر وزشدن محافظت می‌کند و درخشندگی و زیبایی به موها می‌بخشد این روغن در موها رطوبت ایجاد می‌کند و به کاهش التهابات پوست سر کمک می‌کند. این روغن برای افرادی که موهای فر، وز و آسیب‌دیده دارند بسیار مناسب است و پس از استفاده بوی مطبوعی در موها برجای می‌گذارد. همچنین از دیگر کاربردهای روغن گل رز می‌توان به درمان التهابات پوست سر و بیماری‌هایی همچون اگزما یا درماتیت و پسوریازیس اشاره کرد.

در آخر

بهتر است بدانید چه موهای‌تان فر، رنگ‌شده و آسیب‌دیده باشد و چه سالم در هر صورت توصیه می‌شود از روغن‌های طبیعی بر روی موها استفاده کنید. موهای سالم هم ممکن است در اثر فر کردن و یا استفاده مکرر از رنگ‌های شیمیایی رطوبت، لطافت و حالت خود را ازدست بدهند؛ در نتیجه بهتر است یک یا چند مورد از روغن‌های گیاهی معرفی شده در بالا را که از نوع خالص باشند، برای موهای‌تان استفاده کنید. نور خورشید، استفاده از خشک‌کننده‌ها و حالت‌دهنده‌های مو، کم نوشیدن آب و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند در خشکی و آسیب‌دیدن موها نقش داشته باشند. تمامی این روغن‌ها برای بانوان و آقایان قابلیت استفاده دارند.

به این نکته توجه داشته باشید تنها زمانی می‌توانید به خوبی از موهای خود مراقبت کنید و یا آن‌ها را درمان کنید که جنس موهای خود، نوع و میزان آسیبی که به آن‌ها رسیده است را شناسایی کرده و سپس محصول موردنیاز موهای‌تان را خریداری کنید.


در ادامه بخوانید: همه نکات برای مراقبت از موی فر؛ مخصوص خانم‌ها و آقایان
منبع www.naturallycurly.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.