همه چیز درباره انتخاب و خرید روبدوشامبر

روبدوشامبر لباسی گشاد و جلوباز است که به‌دلایل مختلف آن را روی لباس‌های دیگر می‌پوشند. البته در کشور ما این طور نیست که همه تمایل به پوشیدن روبدوشامبر داشته باشند؛ با این حال طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم درباره انتخاب و خرید روبدوشامبر به شما کمک کنیم.

شکل اصلی روبدوشامبر

انتخاب و خرید روبدوشامبر - شکل اصلی روبدوشامبر
همان طور که گفتیم روبدوشامبر لباسی کاملا گشاد است و آستین‌های گشادی هم دارد. بدون دکمه و ساسون دوخته می‌شود و معمولا یقه ندارد یا اگر دارد از نوع شال یا آرشال است. مهم‌ترین بخش روبدوشامبر جیب و کمربند آن است. بیشتر روبدوشامبرها دو جیب رویه بزرگ دارند و یک بند بلند که از دو بندینک در پهلوها رد می‌شود و می‌توانید آن را در وسط جلو یا پهلو ببندید.

طول روبدوشامبر را می‌توانید تا زانو، وسط ساق پا و حتی تا مچ پا انتخاب کنید؛ هرچند به‌ندرت کسی روبدوشامبری تا آن اندازه بلند می‌پوشد. بیشتر افراد روبدوشامبر میدی را ترجیح می‌دهند. می‌توانید روبدوشامبر را روی لباس زیر، لباس خواب یا روی لباس‌های روزانه‌تان بپوشید.

تاریخچه روبدوشامبر

روبدوشامبر از اولین لباس‌هایی بوده است که انسان‌ها می‌پوشیدند. در دوران ماقبل تاریخ این لباس ساده‌ترین نوع لباس بود و به‌راحتی آن را تهیه می‌کردند، زیرا فقط از چند قطعه پارچه بدون هیچ برش پیچیده‌ای تشکیل می‌شد و اندازه‌گیری، دوخت و پوشیدن آن دشواری خاصی نداشت.

روبدوشامبرهای ابریشمی در چین، رداهای پشمی و پنبه‌ای در خاورمیانه، کیمونوی ژاپنی‌ها، لباس‌های دانشگاهی یا قضات در اروپا و لباس‌های رومی و یونان باستان ازجمله توگاس، همگی نوعی روبدوشامبر هستند.

روبدوشامبر و پیژامه که لباس خواب نامیده می‌شد، هر دو در طی دهه‌های ۱۵۰۰و ۱۶۰۰ میلادی به اروپا وارد شدند و در اصل از خاورمیانه آمده بودند. کلمه لباس خواب یا پی جامه در اصل از دو واژه ایرانی گرفته شده است (Pai Jamahs) و به شلوار گشادی گفته می‌شد که در ایران، ترکیه و هند می‌پوشیدند. روبدوشامبر هم نسخه تکامل یافته «بانیان» است؛ روپوشی گشاد و بلند که ایرانیان و ترک‌ها برای راحتی و پوشاندن خودشان از آن استفاده می‌کردند و نشانه حجب‌وحیا بود.

به همین ترتیب روبدوشامبر، روبدوشامبر حمام و پیژامه کلا از خاورمیانه یا غرب آسیا وارد اروپا شدند.

مدل اروپایی روبدوشامبر

همان طور که گفتیم روبدوشامبر در دهه ۱۵۰۰ میلادی در اروپا به محبوبیت دست یافت. تا اوایل قرن بیستم، همه انواع پیراهن از تی‌شرت و تونیک تا پیراهن یقه‌دار، درست مانند انواع شورت‌ها و شلوارک‌ها، به‌عنوان لباس زیر در نظر گرفته می‌شدند. بنابراین افراد برای حفظ عفت، حتما باید روی آنها لباس‌های روزانه‌شان را می‌پوشیدند یا از آنها به‌عنوان لباس خواب استفاده می‌کردند.

در آن زمان پوشیدن پیراهن در حضور مهمان یا افراد دیگر، بسیار ناپسند و بی‌ادبانه به شمار می‌رفت. بنابراین قبل از ورود به اتاقی که مهمان حضور داشت، باید روپوشی می‌پوشیدند که احترام را حفظ کند.

روبدوشامبر به‌عنوان مد

انتخاب و خرید روبدوشامبر - پوشیدن روبدوشامبر با هدف خوش‌تیپی

در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی منتهی به قرن بیستم، روبدوشامبر تقریبا یک جزء ضروری از لباس‌های افراد شده بود و پوشیدن آن مد بود. هنرمندان، ادیبان و سایر افراد مشهور در جاانداختن روبدوشامبر در فرهنگ عامه بسیار تأثیرگذار بودند. جیمز باند یکی از این افراد مشهور بود که باعث شد تا مدت‌ها روبدوشامبر پیوندی ناگسستنی با جذابیت مردانه داشته باشد.

در همین دوره انواع روبدوشامبر با پارچه‌های گران‌قیمت و طرح‌دار از جمله ابریشم و ساتن محبوبیت بیشتری پیدا کرد. گلدوزی‌ها و قیطان‌دوزی مخصوصا در امتداد درزهای جیب و حلقه‌ها، دکمه‌های سردست و تزئینات دیگر هم به این لباس‌ها که تا پیش از این ساده‌ترین شکل ممکن را داشتند راه پیدا کرد.

فیلم‌های هالیوودی در دهه‌های ۲۰ تا ۵۰ میلادی، با کمک بازیگران بزرگی ازجمله باسیل راتبون، نایجل بروک، کری گرانت، نوئل کووارد و شون کانری در محبوبیت هرچه بیشتر روبدوشامبر نقش داشتند.

روبدوشامبر فراتر از مد و برای کاربردهای عملی

بااین‌حال افرادی که در کشورهای سردسیر اروپا، استرالیای جنوبی، نیوزیلند و مناطق شمالی آمریکا و کانادا زندگی می‌کردند بیشتر از همه حق داشتند عاشق روبدوشامبر شوند، چرا که زمستان در این کشورها بسیار سرد بود و به همین دلیل روبدوشامبر به‌دردبخورترین لباس ممکن به شمار می‌آمد.

در آن کشورها گرمایش مرکزی هم وجود نداشت. اتاق‌ها شومینه داشتند ولی سایر قسمت‌های خانه مثل راهروها و آشپزخانه یا جاهای دیگر در زمستان گرم نمی‌شدند. مخصوصا اگر کسی مجبور می‌شد نیمه‌شب از تختخوابش بیرون بیاید و مثلا برود آب بخورد؛ تا دوباره به تختخوابش برگردد یخ می‌زد! به همین دلیل یک روبدوشامبر ضخیم و سنگین که با آن بتوانند در کل خانه بگردند و احساس سرما نکنند ضروری بود. در آن زمان دمای کره زمین به‌طور قابل‌توجهی سردتر از امروز بود.

موارد استفاده روبدوشامبر

به‌طورکلی افراد روبدوشامبر را برای سه هدف می‌پوشند:

  • گرم نگه داشتن بدن؛
  • راحتی و حفظ حجب و حیا؛
  • خوش‌تیپی و داشتن استایلی شیک.

پارچه‌ای که روبدوشامبر از آن دوخته شده است، عاملی است که نوع آن را مشخص می‌کند.

پارچه‌های مناسب برای روبدوشامبر

پارچه‌های بسیار زیادی هستند که برای دوخت روبدوشامبر مناسب‌اند. به‌طورکلی، آنهایی که معمولا برای گرم‌نگه‌داشتن هستند، از پارچه‌های پنبه‌ای یا پشمی ضخیم تهیه می‌شوند. آنهایی که برای راحتی و حجب‌وحیا استفاده می‌شود باید از پارچه‌های نازک‌تر تهیه شوند و آنهایی که برای مد طراحی می‌شود باید از جنس ابریشم، ساتن و… باشند.

۱. پشمی

انتخاب و خرید روبدوشامبر - روبدوشامبر پشمی

این پارچه گرمای مطلوبی را فراهم می‌کند. کمی سنگین است ولی ترکیب آن با پارچه‌هایی مانند پلی‌استر می‌تواند کمی آن را سبک‌تر کند.

۲. فلانل

انتخاب و خرید روبدوشامبر - روبدوشامبر فلانل

فلانل هم برای گرم نگه داشتن عالی است. شاید این پارچه قدیمی باشد؛ اما سبکی کلاسیک به روبدوشامبر می‌دهد. فلانل قبلا فقط از پشم تهیه می‌شد اما امروز آن را با پنبه مخلوط می‌کنند که باعث می‌شود سبک و نرم باشد.

۳. وافل پنبه‌ای

انتخاب و خرید روبدوشامبر - روبدوشامبر وافل پنبه‌ای

این پارچه مانند وافل از الگوهای مربعی یا الماسی تشکیل شده است. نوع نخی آن واقعا عالی است و ۱۰۰% پنبه است. شستن آنها مهارت می‌خواهد؛ زیرا تمایل به جمع‌شدن دارند.

این پارچه به اندازه بقیه پارچه‌ها نرم نیست، اما قیمت مناسب آن باعث محبوبیت آن شده است.

۴. پنبه حوله‌ای

پنبه مصری و ترکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین گزینه‌ها برای روبدوشامبر و حوله حمام است. آنها خیلی خوب آب را جذب می‌کنند.

به همین دلیل این روبدوشامبرها بعد از جذب آب کمی سنگین و ضخیم می‌شوند. همچنین ترکیب پنبه باعث می‌شود کمی جمع شوند. البته قبل از دوخت کارهای لازم را برای جلوگیری از این امر انجام می‌دهند. با این حال این پارچه از بهترین گزینه‌هایی است که بعد از دوش‌گرفتن می‌توانید بپوشید.

۵. نمد پنبه‌ای

این پارچه خیلی شبیه مخمل است و پارچه‌ای است که آن را روی هم جمع کرده‌اند. پارچه نرم ولی ضخیم است و از جمله پارچه‌های مناسب برای روبدوشامبر است. حداقل 80% پنبه در آن به کار رفته است.

تنها عیب این پارچه این است که حجیم و کمی گران است. بااین‌حال در سرمای زمستان شما را کاملا گرم نگه می‌دارد.

۶. ساتن و ابریشم

انتخاب و خرید روبدوشامبر - روبدوشامبر ساتن

این روبدوشامبرها صاف و نرم هستند و بیشتر برای زیبایی کاربرد دارند. اگر دوست دارید در ساحل، تعطیلات یا ماه عسل با خودتان روبدوشامبر ببرید، همین نوع ساتن یا ابریشم را انتخاب کنید.

برخلاف پنبه این پارچه‌ها آب کمی جذب می‌کنند؛ با این حال خیلی نرم و لغزنده‌اند و چون وزن زیادی ندارند، برای استراحت عالی هستند.

این روبدوشامبرها برای استفاده روزانه مناسب نیستند؛ زیرا خیلی ظریف‌اند و باید حسابی مراقب‌شان باشید.

ربدوشامبرهای جذاب زنانه اینجاست

۷. کشمیر

انتخاب و خرید روبدوشامبر - روبدوشامبر کشمیر
این پارچه از گران‌ترین پارچه‌های موجود در بازار است. به همین دلیل بیشتر افرادی از آن استفاده می‌کنند که در سالن‌های ماساژ و برای استراحت در روزهای سرد آن را می‌پوشند. کشمیر از خز یا الیاف موی حیوانات تهیه می‌شود. چرا گران است؟ چون فقط آنها را در فصول خاصی که موهای این حیوانات ریزش می‌کند، جمع‌آوری می‌کنند.

این پارچه هم به‌خوبی آب را جذب نمی‌کند؛ اما سبک است و به‌سادگی خیس نمی‌شود.

برای شستن روبدوشامبر کشمیر، آن را به خشکشویی بسپارید. بسیار گران هستند و شستن آنها به مهارت نیاز دارد.

۸. شانل یا شنیل

این پارچه که از پلی‌استر خالص ساخته می‌شود محبوبیت زیادی در سال‌های اخیر پیدا کرده است. حالت عایق دارد و سبک است. از لمس آن حس خوبی به شما دست خواهد داد.

شانل هم خیلی کم آب جذب می‌کند. ممکن است هنگام شست‌وشو کمی شکل‌شان تغییر کند؛ بنابراین سعی کنید نوع باکیفیت آن را بخرید.

۹. میکروفیبر

انتخاب و خرید روبدوشامبر - روبدوشامبر میکروفیبر

به‌لطف پیشرفت فناوری در زمینه تولید پارچه، پارچه‌های میکروفیبر که به اندازه یک‌ششم موی انسان هستند و حتی از ابریشم ظریف‌تر و سبک‌ترند تولید شده‌اند. این پارچه از هر الیاف مصنوعی و طبیعی دیگری قابل‌تنفس‌تر است.

گاهی پارچه میکروفیبر را مانند جیر می‌بافند و در پرداخت نهایی کاری می‌کنند درست مانند ساتن و ابریشم ظاهری نرم و مجلل پیدا کند. می‌توان این پارچه را با میلیون‌ها حلقه کوچک درست کرد، به‌طوری که آب زیادی جذب کند و علاوه بر آن نرم‌تر و سبک‌تر باشد.

این پارچه کمی گران است اما ارزشش را دارد. نسبتا جدید است و شاید به‌راحتی پیدا نشود.

۱۰. اکریلیک

انتخاب و خرید روبدوشامبر - روبدوشامبر اکریلیک

این پارچه برای کسانی مناسب است که پوست‌شان به پارچه‌هایی مانند پشم و کشمیر حساسیت دارد؛ ولی روبدوشامبری می‌خواهند که با آن گرم بمانند. اکریلیک را می‌توانید در ماشین لباسشویی بشویید بدون اینکه مشکلی پیدا کند.

نکاتی برای انتخاب و خرید روبدوشامبر

در این بخش درباره نکاتی که باید هنگام انتخاب و خرید روبدوشامبر در نظر بگیرید صحبت می‌کنیم.

اندازه و سبک آن را در نظر بگیرید

روبدوشامبر لباسی کاملا گشاد است، بنابراین باید در آن احساس راحتی کنید. طول آن را می‌توانید تا زانو، کمی کوتاه‌تر از آن یا میدی (تا ساق پا) انتخاب کنید. معمولا کسی روبدوشامبر کاملا بلند تا مچ پا نمی‌پوشد؛ اما اگر با آن راحت هستید مشکلی ندارد.

یقه‌های روبدوشامبر انواع مختلفی دارند. در اصل روبدوشامبر بدون یقه است؛ اما اگر یقه داشته باشد، شال یا آرشال متداول‌تر است.

ازآنجاکه روبدوشامبر از خاورمیانه نشئت گرفته است، شبیه رداست و معمولا یقه ندارد. بااین‌حال روبدوشامبرهایی هستند که یقه مردانه یا انگلیسی دارند ولی رایج نیستند. یقه آرشال از همه رایج‌تر است.

مدل جیب‌ها و محل قرارگیری آنها را بررسی کنید

انتخاب و خرید روبدوشامبر - جای جیب را بررسی کنید

بیشتر روبدوشامبرها دو جیب بزرگ رویه در ناحیه پایین‌تر از کمر دارند. بااین‌حال مدل‌هایی هستند که یک جیب هم روی سینه دارند که زیاد معمول نیست. روبدوشامبر را بپوشید و جای جیب‌ها را امتحان کنید. جیب‌ها باید جایی قرار داشته باشند که دست‌تان راحت در آنها قرار بگیرد.

مدل جیب‌ها مربعی است و دور آنها را با قیطان یا مغزی‌های رنگارنگ و تزیینی یا شیک می‌دوزند.

جای کمربند را امتحان کنید

همه روبدوشامبرها بند بلندی دارند که از پارچه خود روبدوشامبر دوخته می‌شود. وقتی آن را پوشیدید دو لبه روبدوشامبر را به صورت ضربدری روی هم می‌گذارید و بند آن را می‌بندید.

معمولا دو بندینک یا حلقه روی روبدوشامبر قرار می‌دهند که درست در سطح کمر و کمی بالاتر از آن و در پهلوها قرار دارد.

روبدوشامبر را بپوشید، کمربند آن باید درست روی کمر قرار بگیرد.

بندینک‌ها ممکن است از خود پارچه تهیه شده باشند یا اینکه نوارهایی باشند که رنگ و طرح آنها با قیطان یا مغزی دور جیب‌ها جور است.

هدف‌تان را مشخص کنید

اگر روبدوشامبر را برای گرما می‌خواهید، پارچه‌های ضخیم‌تر و حجیم‌تر مانند پشم و کشمیر مناسب‌اند.

اگر راحت‌بودن آن برایتان مهم است و می‌خواهید از آن برای پوشاندن خودتان استفاده کنید، هر پارچه‌ای می‌تواند مناسب باشد.

اما اگر به‌دنبال استایل و مد هستید، ساتن، ابریشم، مخمل و… مناسب‌ترند.

بودجه‌تان را تعیین کنید

قیمت روبدوشامبر قبل از هرچیز به پارچه به‌کاررفته در دوخت آن بستگی دارد. روبدوشامبرهای تهیه‌شده از کشمیر و ابریشم معمولا گران‌تر هستند. از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه می‌توان به روبدوشامبرهای پشمی، پنبه‌ای و ابریشم‌های معمولی اشاره کرد.

رنگ موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید

روبدوشامبر در هر رنگی پیدا می‌شود؛ اما آبی، قرمز، خاکستری، قهوه‌ای و مشکی بیشتر در روبدوشامبرهای کلاسیک معمول بوده‌اند. ازآنجاکه رنگ سفید بیشتر مختص حوله حمام روبدوشامبری است، سعی کنید روبدوشامبر را سفید انتخاب نکنید که با حوله اشتباه نشود.

روبدوشامبر با حوله روبدوشامبری متفاوت است

انتخاب و خرید روبدوشامبر - روبدوشامبر با حوله حمام روبدوشامبری متفاوت است

هنگام خرید روبدوشامبر مراقب باشید حوله نخرید. حوله حمام از پارچه‌های جاذب آب تهیه می‌شود و معمولا رنگ‌های محدودی دارد. حوله را فقط باید بعد از دوش‌گرفتن و شنا بپوشید و به‌محض خشک‌شدن باید آن را از تن درآورید؛ زیرا برای مدت طولانی مناسب نیستند. در حالی که روبدوشامبر را می‌توانید کل روز بپوشید.

تفاوت دیگر آنها این است که برخلاف حوله، روبدوشامبر را روی لباس‌هایتان می‌پوشید؛ بنابراین هنگام خرید به فروشنده اطلاع دهید که حوله روبدوشامبری می‌خواهید یا روبدوشامبر.

مدل‌های رب‌دوشامبر مردانه

طرز نگهداری روبدوشامبر

به‌طور کلی، نگهداری روبدوشامبرهای کشمیر، ابریشم و ساتن بسیار دشوار است. هم به‌راحتی نخ‌کش می‌شوند، هم شستشوی آنها سخت است. نگهداری از روبدوشامبرهای پشمی، پنبه‌ای و سایر الیاف خیلی راحت‌تر است. با این حال تصمیم با شماست. اگر مشکلی با بردن روبدوشامبرتان به خشک‌شویی ندارید، آن را از پارچه‌های ظریف و حساس انتخاب کنید.

جمع‌بندی

روبدوشامبر لباسی راحت است که آن را روی لباس‌های دیگرتان می‌پوشید. مدل‌های مختلفی دارد و آن را از پارچه‌های طرح‌دار یا ساده از هر رنگی که فکرش را بکنید می‌دوزند. با این حال، شکل اصلی همه روبدوشامبرها یکی است. همه آنها گشاد هستند، حداقل دو جیب رویه دارند و در آنها دکمه، قلاب یا سگک به کار نمی‌رود؛ بنابراین فقط باید آنها را با کمربند ببندید. در گذشته بیشتر برای حفظ حجب‌وحیا و گرم‌نگه‌داشتن بدن کاربرد داشت؛‌ اما امروزه بیشتر برای خوش‌تیپی آن را می‌پوشند.


در ادامه بخوانید: بهترین روش‌های نگهداری و شست‌و‌شوی شلوار جین
منبع throughouthistory robemart t2conline
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.