گفت‌وگو با مینا اکبری؛ طراح و سازنده زیورآلات دستساز «مینا»

مینا اکبری طراح و سازنده زیورهای دستساز و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است. ۸ سال است که در حال طراحی، ساخت و اجرای ایده‌هایش در قالب زیور برای برند «مینا» است. سابفه برپایی چند نمایشگاه مشترک داشته و در اینستاگرام به نمایش و فروش محصولات برند مینا می‌پردازد. امروز در منومد به سراغ این طراح جوان و خوش‌ذوق رفتیم و گپی با او زدیم.


خانم اکبری عزیز، تو قدم اول دوست داریم بدونیم؛ علاقه شما به طراحی جواهر و اکسسوری از کجا و چطور آغاز شد؟

دستبند برند مینا اکبری

قبل از هر چیزی به‌عنوان یک مصرف‌کننده همیشه دنیای زیورها برام جذاب بود. در کنارش همیشه زنان کار آفرین رو دوست داشتم. مصاحبه‌های مختلفی از هنرمندان حوزه ساخت زیور رو می‌خواندم. مخصوصا خانم‌هایی که در ایران کار ساخت زیور را انجام می‌دادند. و این دلیل علاقه من به این کار بود و همیشه خلق کردن رو دوست داشتم.

 برای ورود به صنعت مد و فشن و طراحی جواهر از کجا و کی باید شروع کرد؟ برای ورود به این تخصص اولین قدم‌ها چیست؟

اگر امکانی برایتان وجود دارد به کارگاه‌های شخصی بروید و روند کار رو از نزدیک ببینید. این موقعیت باعث می‌شود  متوجه شوید دقیقا دوست دارید ذر کدام یک از شاخه‌های زیور کار کنید در کنار همه  این‌ها صحبت کردن با یک متخصص می‌تواند خیلی راهنمایی خوبی باشد.

 آیا در ایران با طراحی جواهر و اکسسوری می‌توان مسیر شغلی و وضعیت مالی مناسبی داشت؟ چه عواملی شانس موفقیت را در این شغل افزایش می‌دهد؟

مسیر طولانی و سختی برای افراد وجود دارد تا استعداد خودشان را در این تخصص شکوفا کنند و زمان زیادی لازمه تا مخاطبان خودشان را پیدا کنند.
اما هیچ چیزی محال نیست! اگر استعداد و پشتکار لازم رو داشته باشند این امکان حتما وجود دارد.

بزرگترین چالش‌هایی که در تخصصتان در ایران داشتید از طراحی تا تولید چه مواردی بوده است و راهکار شما برای مقابله با آنها چه بوده؟

به عنوان فردی که از طراحی تا ساخت و مخراج‌کاری سنگ‌ها را خودم انجام می‌دهم همیشه چالش‌هایی وجود داشته از ابتدای کار چالش‌ها باعث ایجاد خلاقیت برایم می‌شدند، برای همین با چالش‌ها مقابله نمی‌کردم. فکر می‌کنم با وجود آموزشگاه‌های خوب و متخصصان زیادی که در این حوزه وجود دارند در این نقطه زمانی چالش عجیبی برای علاقه‌مندان وجود نداشته باشه.

برای بهبود خلاقیت و پرورش ذهن از چه تکنیک‌ها و منابع الهامی استفاده می‌کنید؟ آیا سبک‌زندگی خاصی برای بهبود این موضوع دارید؟

گوشواره برند مینا اکبری

باید جسور بود و همه چیز را امتحان کرد. همیشه به ایده‌های خامی که در ذهنم شکل می‌گیرد پر و بال می‌دهم در کنار همه این‌ها خوب دیدن خیلی مهم است.
در طول روز کارهای زیادی را نگاه می‌کنم.
همچنین قبل از طراحی هر کالکشن مدت زیادی به آن ایده فکر و  درباره آن داستان‌سرایی می‌کنم.

 کدام کار خودتان را بیشتر از همه دوست دارید؟ چرا؟

باید بگم همه کارهایم رو به یک اندازه دوست دارم. دستبند «همسا» از کالکشن همسا برای خودم دوست‌داشتنی ترین زیوری هست که ساختم
روند ساخت لذت‌بخشی داشت و پیام زیبایی را به مخاطب منتقل می‌کرد و وقتی ساخت کار تموم شد احساس رضایت داشتم.

 آیا محصولی وجود داشته که خودتان صددرصد دوست نداشته باشید اما با استقبال زیادی مواجه شود؟ داستان آن را تعریف کنید.

 

خیر از آنجایی که قبل از ساخت کار روی طراحیش تمرکز زیادی می‌کنم و تا زمانی که طرح رو دوست نداشته باشم ساختش رو انجام نمی‌دهم، تابه حال چنین تجربه‌ای نداشتم.

از چه برندها یا طراحانی بیشتر خوشتان می‌آیند چه ایرانی و چه خارجی؟ چرا؟

بیشتر برندهای ایرانی رو دنبال می‌کنم. کارهای خانم «غزاله ناصری» و برند «پرشین گاردن» را خیلی دوست دارم. در واقع این دو برند باعث شدن که جسارت ورود به این حوزه را پیدا کنم.

چه سبک‌های طراحی در کار خودتان استفاده می‌کنید و آیا در انتخاب طرح‌ها و رنگ‌ها روش خاصی دارید یا صددرصد به خلاقیت خودتان متکی هستید؟

هیچوقت خودم را محدود به طراحی در یک سبک خاص نکردم. گرچه طراحی کردن در یک قالب و سبک مشخص و استفاده کردن از یک سری المان‌های مشخص باعث شکل‌گیری هویت بصری اون برند می‌شه. اما در حال حاضر از خلاقیت در طراحی و ساخت کارهام لذت می‌برم.

اگر محصول و برند خود را در چند جمله بخواهید توصیف کنید چه می‌گویید؟

دستبند برند مینا اکبری

برند مینا داستان خلق ایده‌های من از دل آتش و فلز و سنگ‌هاست.

به نظر شما در چند سال آینده سلیقه مردم و سبک طراحی بیشتر به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ و تعریف شیک بودن و زیبایی آیا تغییری خواهد کرد؟ هر نقطه نظر و نقدی دارید بفرمایید.

به عنوان طراح هیچوقت به این جریان توجه نمی‌کنم. کارهای من در کارگاه شخصی خودم طراحی و ساخته میشه و همیشه دوست دارم خارج از اون چیزی که امروز عموم مردم میپسندن و دنبال می‌کنن کارهام رو بر اساس خلاقیت و علایق خودم طراحی کنم.

و سوال آخر اینکه: انسان الهام‌بخش زندگی شما چه کسیه؟

همه خانم‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنن برای من الهام‌بخش هستن اگر بخوام یک نفر رو بگم خانم میترا تمجیدی یکی از افرادی هست که همیشه دیدن آثارشون و پشتکار و تخصصشون برای من الهام بخش بوده.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.