همه چیز درباره پارچه ژرژت؛ چطور بهترین نوع را تشخیص دهیم؟

پارچه ژرژت یکی از زیباترین پارچه‌های حریرمانند است. افت زیبای این پارچه باعث می‌شود لباسی که از آن تهیه کرده‌اید در تن‌تان حرکتی رقص‌مانند داشته باشد. در این مطلب درباره این پارچه زیبا صحبت خواهیم کرد.

ژرژت؛ پارچه‌ای نرم و ابریشمی

ژرژت نوعی کرپ نازک است که به‌طورمعمول آن را از ابریشم خالص تهیه می‌کنند اما می‌توان آن را از الیاف مصنوعی مانند ریون، ویسکوز و پلی‌استر هم تولید کرد. اولین بار این پارچه را مادام ژرژت دلا پلانته (Georgette de la Plante)، خیاط فرانسوی، در اوایل قرن بیستم معرفی کرد. مادام پلانته مانند هر طراح مد فرانسوی دیگری، فردی خلاق بود که در همه لباس‌های مجلسی و لباس عروسی که تولید می‌کرد تور یا حریر را به‌عنوان پارچه نهایی به کار می‌برد. در سال ۱۹۱۵ بود که استفاده از ژرژت به اوج خودش رسید.

ژرژت؛ رقیبی قدرتمند برای شیفون

پارچه ژرژت - تفاوت ژرژت و شیفون

ژرژت ظریف و سبک است و رنگی مات دارد. ازآنجاکه زیاد شفاف نیست بدن را کاملا نمایان نمی‌کند و به همین دلیل خیلی‌ها از آن استقبال می‌کنند. شکل ظاهری آن کمی چروکیده به نظر می‌رسد که دلیل آن نحوه تولید این پارچه از نخ‌های محکم تابیده‌شده است. ژرژت ابریشمی شباهت زیادی به شیفون ابریشمی دارد. با این تفاوت که شیفون نازک‌تر و شفاف‌تر از ژرژت است و بافت ژرژت محکم‌تر است.

معمولا پارچه‌های ژرژت تک‌رنگ و ساده هستند، اما برخی از انواع آن طرح‌دار است و با گل‌های رنگی نقش می‌شود.

محبوب‌ترین طرح‌های پارچه ژرژت را ببینید

نحوه تولید پارچه ژرژت

ژرژت به‌طورمعمول پارچه‌ای با بافت ساده و خشن است و در بافت آن از نخ‌های پیچ‌خورده محکم به‌شکل s و z (جهت‌های مختلف تاب نخ) استفاده شده است. این پیچ‌خوردگی‌ها چروک‌های جزئی در سطح پارچه ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود ژرژت تا حد بسیار کمی مچاله‌شده به نظر برسد.

البته در تهیه ژرژت از دو نوع بافت دیگر هم استفاده می‌کنند. یکی بافت ساتن و دیگری بافت ژاکارد که به ژرژت تولیدشده به ترتیب، ژرژت ساتن و ژرژت ژاکارد می‌گویند.

 ویژگی‌های مهم پارچه ژرژت

پارچه ژرژت - ویژگیهای پارچه ژرژت

ژرژت ۶ ویژگی مهم دارد که آن را به پارچه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل می‌کنند:

سبک و قابل‌تنفس است

ژرژت پارچه‌ای سبک و افت‌دار است و اگر از الیاف طبیعی درست شده باشد، نسبتا قابل‌تنفس است. ژرژت تهیه‌شده از الیاف مصنوعی نسبت به آنهایی که از ابریشم تهیه می‌شوند قابلیت تنفس کمتری دارد.

کمی چروک است

ژرژت به‌دلیل ظاهر نسبتا چروکی که دارد مشهور است. البته این چروکیدگی بسیار خفیف است و به‌دلیل استفاده از نخ‌های پیچ‌خورده محکمی که در بافت آن به کار رفته است ایجاد می‌شود.

ظریف ولی نیم‌شفاف است

ژرژت پارچه‌ای نازک و ظریف است ولی کاملا شفاف نیست. بنابراین اگر آن را روی پوست‌تان بگذارید می‌بینید که فقط سایه‌ای از آن را نشان می‌دهد. در مقابل، شیفون شفاف‌تر است و بیشتر به تور می‌ماند.

افت زیبایی دارد

ژرژت پارچه‌ای افت‌دار است و ساختار زیبایی دارد، مخصوصا برای پیراهن‌ها و دامن‌ها که مثل آبشار می‌ریزد. ژرژت را می‌توان به‌عنوان لایه رویی روی پارچه‌های محکم مانند ساتن یا تافته کار کرد که به آن بُعد بدهد و جلوه‌ای زیبا ایجاد کند.

به‌خوبی رنگ می‌پذیرد

ژرژت را می‌توان به هر رنگی درآورد و چه رنگ‌های زیبایی! رنگ سفید طبیعی ابریشم می‌تواند طیف مختلفی از رنگ‌ها و نقش‌ها را به خود بگیرد.

کمی کش می‌آید

ژرژت به‌مقدار بسیار جزئی کش می‌آید و این به‌خاطر بافت و پیچش محکم نخ‌های آن است.

۵ نوع مختلف ژرژت که خوب است آنها را بشناسید

پارچه ژرژت انواع مختلفی دارد که هر یک ویژگی‌های خاص خودشان را دارند:

۱. ژرژت دوبل؛ ضخیم‌ترین است

پارچه ژرژت - ژرژت دوبل

ژرژت دوبل ابریشمی نوع ضخیم‌تر ژرژت است که افت خوبی دارد و با وجود ضخیم‌تر بودن تا حدودی شفاف است.

۲. ژرژت کشی؛ انعطاف‌پذیر است

پارچه ژرژت - ژرژت کشی

در ساختار این ژرژت، اسپندکس (لاکرا) یا سایر ترکیبات الاستیک را به کار برده‌اند که در بافت آن خاصیت کشسانی بیشتری ایجاد شود.


حتما بخوانید: همه چیز درباره پارچه لینن؛ این خنکِ محبوبِ تابستان

۳. ژرژت ساتن؛ براق است

پارچه ژرژت - ژرژت ساتن

در این نوع ژرژت از بافت مخصوص ساتن استفاده می‌شود و به آن جلا و درخشندگی می‌بخشد و پارچه براق‌تری ایجاد می‌کند.

۴. ژرژت ژاکارد؛ استحکام بالایی دارد

پارچه ژرژت - ژرژت ژاکارد

این پارچه روی دستگاه بافندگی ژاکارد بافته می‌شود و علاوه بر آنکه به پارچه استحکام بیشتری می‌بخشد، طرح ژاکارد را هم روی ژرژت پیاده می‌کند.

۵. پلی استر ژرژت؛ سبک و نرم

پارچه ژرژت - پلی ژرژت

این پارچه که پلی‌ژرژت هم نامیده می‌شود، ژرژت تهیه‌شده از الیاف پلی استر است. نرم و سبک وزن است، بنابراین برای لباس‌هایی با مقدار پارچه زیاد مناسب است.

کاربردهای ژرژت؛ از ساری هندی تا دکوراسیون منزل

پارچه ژرژت هم در طراحی مد و هم در طراحی دکوراسیون منزل کاربرد دارد. با اینکه شیفون جلوه‌ای زیبا به لباس می‌دهد و افت خوبی دارد، بسیاری از طراحان مد به‌جای آن از ژرژت استفاده می‌کنند؛ مخصوصا افراد محافظه‌کار که پارچه‌های مات را ترجیح می‌دهند. در صنعت پوشاک از ژرژت برای دوخت بلوز، پیراهن، ساری (لباس سنتی هندی‌ها)، دامن، لباس عروس، لباس شب و نظایر آن کاربرد دارد.

البته بسیاری از طراحان مد به‌دلیل ماهیت جذاب ژرژت از آن برای تزئین لباس هم استفاده می‌کنند. رشته‌های نواری، کمربند، روسری و حجاب برخی از کاربردهای ژرژت هستند.

در دکوراسیون از ژرژت برای مواردی مانند پرده، رومیزی، روکش بالش و کوسن استفاده می‌کنند.

لباس‌های ژرژت؛ چه سبک لباس‌هایی را می‌توان با ژرژت دوخت؟

گفتیم که با ژرژت می‌توان انواع لباس‌ها را دوخت، اما چه سبک لباس‌هایی؟

لباس‌های افت‌دار

پارچه ژرژت - لباس افت دار
ژرژت برای دوخت لباس‌های افت‌دار مناسب است

 

ازآنجاکه ژرژت ابریشم به‌اندازه شیفون شفاف نیست، برای پیراهن پارچه‌ای فوق‌العاده به شمار می‌رود. لباس تهیه‌شده از ژرژت افت بسیار زیبایی دارد. ژرژت اغلب برای لباس شب، لباس عروس، لباس‌های A-line، پیلی‌دار، پلیسه، پرچین و دراپه کاربرد دارد. برای لباس‌های میدی و ماکسی و نیز با آستین بلند و کوتاه مناسب است.

لباس‌های هندی

پارچه ژرژت - ساری هندی
هندی‌ها به وفور از ژرژت برای دوختن ساری استفاده می‌کنند

 

ساری‌هایی که خانم‌های هندی می‌پوشند، اغلب از پارچه ژرژت ابریشم تهیه می‌شود؛ این پارچه مانند لایه زیبایی روی لباس می‌آید و افت زیبایی دارد که به خانم‌ها کمک می‌کند آن را به‌راحتی دور خودشان بپیچند و دنباله آن را روی شانه بیندازند.

اگر به‌دنبال لباسی هستید که افت داشته باشد، ژرژت واقعا جزو بهترین پارچه‌هاست. بافت کرپ‌مانند و استحکام فوق‌العاده‌اش در مقایسه با نمونه‌های مشابهی که دارد، باعث شده است به طور گسترده برای دوخت لباس عروس و پیراهن‌های زنانه کاربرد داشته باشد. این پارچه برای خانم‌هایی که لباس‌های با ظاهر نرم و ابریشمی و درعین‌حال راحت را دوست دارند عالی است.

ژرژت به‌دلیل بافت نازک، سبک هم هست و به‌راحتی می‌توان آن را کنترل کرد. به همین دلیل این پارچه به‌عنوان لایه‌ای روی پارچه‌های اصلی لباس به کار می‌رود بدون اینکه وزنی به آن اضافه کند. در دهه ۱۹۳۰ این پارچه در بین خانم‌هایی که دوست داشتند لباس شب‌شان حالت فنری و آبشاری داشته باشد بسیار محبوب بود.

نکات جالب درباره پارچه ژرژت

  • پارچه ژرژت خالص در مقایسه با همه انواع این پارچه گران‌تر است.
  • لباس‌های تهیه‌شده از پارچه ژرژت را به‌طور سنتی فقط خانواده‌های سلطنتی می‌پوشیدند، زیرا خیلی گران و زیبا بودند. پارچه ژرژت نشان‌دهنده طبقه فردی بود که آن را می‌پوشید و از این رو بیشتر این لباس‌ها در طول سال‌ها از این نسل به بعدی منتقل می‌شدند.
  • این‌طور نیست که همه پارچه‌های ژرژت یکسان باشند. نوعی از آن هست که به پارچه ژرژت مصنوعی معروف است. این پارچه‌ها را می‌توان با زبری آنها تشخیص داد. پارچه ژرژت خالص زبری نرم‌تری دارد اما پارچه ژرژت مصنوعی نسبت به آن خشن‌تر است.
  • از روی قیمت هم می‌توانید پارچه ژرژت خالص را از نوع مصنوعی آن تشخیص دهید. پارچه ژرژت مصنوعی حداقل ۵ برابر ارزان‌تر از پارچه ژرژت خالص است.

چطور از آن مراقبت کنیم؟

ژرژت پارچه بسیار حساسی است و باید با آن به‌ملایمت رفتار کنید. فراموش نکنید این پارچه با وجود محکم‌بودن ظریف است و در برابر اشیای نوک‌تیز نخ‌کش می‌شود.

ژرژت را یا با دست بشویید یا به خشکشویی بفرستید. شستشو در ماشین به این پارچه زیبا به‌شدت آسیب می‌زند. برای شستن دستی ژرژت به این شیوه عمل کنید:

  • یک شوینده ملایم را در آب سرد بریزید؛
  • لباس یا هر چیز دیگر را که از ژرژت است در آن خیس کنید و به اطراف حرکت دهید تا شوینده به‌شکل مساوی به همه جای آن برسد؛
  • لباس را فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود؛
  • برای جلوگیری از کش‌آمدن پارچه، لباس را نچلانید؛
  • آن را در جایی صاف قرار دهید تا خشک شود؛
  • آن را مستقیم در آفتاب قرار ندهید زیرا رنگش را از بین می‌برد.

سخن آخر

ژرژت از آن دست پارچه‌هایی است که ویژگی‌های خاص آن باعث شده است در بسیاری از لباس‌ها کاربرد داشته باشد و به‌سختی می‌توان برای دوخت برخی لباس‌ها مخصوصا لباس‌هایی که باید افت داشته باشند از آن گذشت. مخصوصا دامن‌های شل و شومیزهای یقه‌کراواتی واقعا با ژرژت زیبا می‌شوند.

آیا تا حالا پارچه ژرژت را امتحان کرده‌اید؟ به‌نظر شما ژرژت را با کدام پارچه‌ها می‌توان جایگزین کرد که به همان زیبایی بتواند لباس را نشان دهد؟


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره پارچه کرپ؛ انواع، کاربردها و نحوه مراقبت
منبع masterclass
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.