راهنمای انتخاب لباس شب برای خانم‌ها؛ کدام مدل لباس شب برای شما مناسب‌تر است؟

اگر شما هم مانند بسیاری از خانم‌های دیگر که در انتخاب لباس شب مشکل دارند با جمله معروف «چی باید بپوشم؟» آشنا هستید، این راهنمای انتخاب لباس شب برای خانم‌ها را بخوانید تا دفعه بعدی که در مهمانی شرکت می‌کنید، مانند جواهری در لباس شب‌تان بدرخشید.

لباس شب یا لباس مجلسی اصطلاحی است که برای نوع خاصی از لباس زنانه به کار می‌برند. این لباس مخصوص مهمانی‌های رسمی و نیمه‌رسمی است که با جشن‌های کوچک صمیمانه تفاوت دارد. لباس شب باید با نوع مهمانی و ویژگی‌های شخصیتی و اندامی شما متناسب باشد و درعین‌حال شما را جذاب و باوقار نشان دهد.

در ایران، افرادی که در مجالس و مهمانی‌ها شرکت می‌کنند، چند دسته هستند:

  • افرادی که معمولا لباس شب نمی‌پوشند، چون با مانتو یا چادر راحت‌اند؛
  • افرادی که هرچه مد روز باشد می‌پوشند و اهمیتی نمی‌دهند که به آنها می‌آید یا نه؛
  • افرادی که در هر مجلس یا مهمانی، کت‌ودامن یا کت‌وشلوار ساده و رسمی می‌پوشند؛
  • افرادی که لباس شب مناسب خودشان را پیدا می‌کنند، اما با هزار دردسر و امتحان‌کردن صد مدل و پرسیدن نظرات دیگران.

روی صحبت ما در این مقاله با افرادی است که دوست دارند لباس شب بپوشند، اما با هزار دنگ‌وفنگ آن را انتخاب می‌کنند. این مطلب به شما کمک می‌کند برای خرید لباس شب این همه دردسر نکشید.

مرحله اول: برنامه‌ریزی کنید و تصمیم بگیرید

تمام کاری که برای انتخاب لباس شب باید انجام دهید برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری است. وقتی این کار به پایان رسید، فقط باید بروید و آن را خریداری کنید یا اینکه بدهید برایتان بدوزند.

نوع مهمانی و جایگاه شما به‌عنوان مهمان یا برگزارکننده مهمانی بسیار مهم است. هرچه نقش مهم‌تری در مهمانی داشته باشید باید زمان و دقت بیشتری برای برنامه‌ریزی در نظر بگیرید. مثلا اگر جشن عروسی است و شما خواهر، مادر یا دوست صمیمی عروس یا داماد هستید، باید حداقل از چهار تا شش هفته قبل از جشن برنامه‌ریزی کنید. اگر خودتان صاحب مجلس هستید مثلا سالگرد ازدواج‌تان است، همین‌قدر زمان نیاز دارید. اما اگر فقط مهمان هستید یا نسبت دوری با برگزارکننده دارید، به خودتان بستگی دارد که چقدر به لباس‌تان اهمیت می‌دهید. در این صورت باز هم بهتر است زمان کافی اختصاص دهید.

اینکه می‌گوییم چند هفته قبل، به این دلیل است که با خیال راحت پارچه تهیه کنید و برای دوخت آن وقت بگیرید. اگر لباس نمی‌دوزید و می‌خواهید آماده بخرید، باز هم باید زمان کافی در نظر بگیرید، زیرا ممکن است لباسی که می‌خرید نیاز به تغییرات کوچکی داشته باشد. برای خرید لباس آماده، بیشترین بخش زمان درنظرگرفته شده باید صرف انتخاب و تصمیم‌گیری شود و خرید لباس باید به آخرین روزها موکول شود. زیرا هرچه مهمانی مهم‌تر باشد، استرس بیشتر است و ممکن است کمی وزن یا سایزتان تغییر کند. حتی شرایط جسمی مانند پریود هم روی سایز بدنتان تأثیر می‌گذارد. بنابراین لباس را خیلی زود تهیه نکنید.

مرحله دوم: مدل لباس را انتخاب کنید

قبل از هر چیز باید درباره مدل لباس ایده بگیرید. از اینترنت، مجلات مد (که به روز باشند)، لباس‌های افراد مشهور و نظایر آنها الهام بگیرید. شاید فکر کنید ظاهرتان هرگز شبیه آنها نمی‌شود. درست است، ولی ما هم که نمی‌خواهیم شبیه سلبریتی‌ها یا مانکن‌ها شویم. فقط می‌خواهیم از لباس‌هایی که می‌پوشند ایده بگیریم. پس خودتان را ناراحت نکنید، چون چیزی که در عکس‌ها می‌بینید با واقعیت مطابقت ندارند!

این مرحله مهم‌ترین مرحله در انتخاب لباس شب است. وقتی دارید مدل‌ها را نگاه می‌کنید، باید عواملی مانند شکل کلی صورت و بدنتان را در نظر بگیرید. به این ترتیب دقیقا می‌دانید کدام لباس‌ها برایتان مناسب هستند و وقتتان را روی لباس‌های دیگر تلف نمی‌کنید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره پارچه دانتل؛ تفاوت آن با گیپور و ایده‌هایی جذاب برای دوخت

لباس شب باید با شکل صورت متناسب باشد

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها -شکل‌های مختلف صورت

شکل صورت همه افراد را می‌توان در چهار دسته اصلی مربعی، گرد، مثلثی و بیضی جای داد. البته فرم‌های دیگری هم هستند که یکی از همین چهار شکل پایه آنهاست. برای مثال با کمی تغییرات می‌توان شکل قلبی را در دسته مثلثی قرار داد.

وقتی می‌گوییم لباس شب باید متناسب با فرم صورت‌تان باشد، منظور فقط قسمت بالای آن است که به اصطلاح یقه لباس یا خط گردن گفته می‌شود. انواع یقه در شکل زیر نشان داده شده‌اند:

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها -انواع یقه یا خط گردن لباس شب

اگر صورتتان بیضی‌شکل یا تخم‌مرغی است

ویژگی‌های ظاهری: پیشانی از چانه کمی پهن‌تر است، استخوان‌های گونه کمی برجسته است و فرم صورت با ظرافت در قسمت چانه باریک می‌شود.

اگر صورت بیضی‌شکل دارید، می‌توانید بدون محدودیت هر یقه‌ای که دوست دارید انتخاب کنید.

اگر صورتتان گرد است

ویژگی‌های ظاهری: عرض همه جای صورت تقریبا یکسان است، اما پیشانی و چانه کمی باریک‌تر است.

اگر صورتتان گرد است، لباسی را انتخاب کنید که صورت را کشیده و بیضی‌شکل نشان دهد. یقه هفت، یقه اسکوپی و یقه دلبری برای صورت گرد مناسب هستند.

اگر صورت مثلثی‌شکل دارید

ویژگی‌های ظاهری: خط فک پهن است، اما پیشانی باریک است.

اگر صورت مثلثی دارید به‌دنبال یقه‌هایی باشید که شکل عمودی‌تری داشته باشند. یقه اسکوپی، دلبری و یقه‌شل برای شما مناسب هستند.

اگر صورتتان شکل قلب است

ویژگی‌های ظاهری: چانه تیز و بیضی‌شکل است، استخوان گونه کمی برجسته و پیشانی پهن است.

اگر صورتتان شکل قلبی دارد، باید یقه را طوری انتخاب کنید که فک را پهن‌تر نشان دهد. یقه‌های افقی مانند یقه قایقی مناسب هستند.

اگر صورتتان فرم چهارگوش یا مربعی دارد

ویژگی‌های ظاهری: خط فک مربعی است، عرض پیشانی، استخوان گونه و فک یکسان است.

اگر صورت چهارگوش دارید، لباس مجلسی شما باید دارای یقه‌های عمودی باشد. یقه اسکوپی، سابرینا، دلبری و یقه‌شل برای شما انتخاب بهتری هستند. از پوشیدن لباس با یقه‌های مربعی مانند یقه خشتی خودداری کنید.

اگر صورتتان مستطیلی است

ویژگی‌های ظاهری: چانه برجسته است، پیشانی، استخوان گونه و خط فک دارای عرض یکسانی هستند.

اگر صورت مستطیلی دارید، لباسی را انتخاب کنید که کمی صورتتان را بیضی‌شکل نشان دهد. یقه گرد، سابرینا و یقه‌شل می‌توانند مناسب باشند، اما یقه هفت را فراموش کنید، زیرا زاویه تیز دارد.

لباس شب باید با شکل بدن متناسب باشد

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها -شکل‌های مختلف اندام

لباس مجلسی باید شما را زیبا نشان دهد و متناسب با اندام و فرم کلی بدنتان باشد. لباس باید نواقصی را که همه ما در بدن داریم (چون مانکن نیستیم! ما انسان‌های معمولی هستیم) بپوشاند. بنابراین با مهارت لباس مجلسی‌تان را انتخاب کنید. آیا فرم بدنتان را می‌شناسید؟

اگر اندام‌تان شبیه ساعت‌شنی است

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها -لباس شب برای اندام به شکل ساعت شنی
لباس شب مدل ماهی یا پری دریایی – عکس برگرفته از سایت luulla

ویژگی‌های ظاهری: کمر باریک است، اما سینه و باسن هم‌عرض هستند.

لبا‌س‌هایی باید بپوشید که کمر را به‌همان شکل زیبایش نشان دهند ولی بین بالا و پایین لباس تعادل برقرار کنند. تعادل یعنی اینکه اگر بالاتنه آستین‌بلند دارد، دامن باید بلند باشد. اگر بالای لباس چسبان است، دامن هم روی ران و باسن تنگ باشد.

لباس‌های شبیه ترومپت یا مدل ماهی با دامن شل دنباله‌دار را امتحان کنید. یقه آن را متناسب با صورتتان در نظر بگیرید.

اگر اندام‌تان مستطیلی‌شکل است

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها -لباس شب برای اندام به شکل مستطیل
مدل A-line – عکس برگرفته از سایت luulla

ویژگی‌های ظاهری: عرض کمر، شانه‌ها، سینه و باسن، همه یکسان هستند.

باید لباسی بپوشید که کمی به کمرتان گودی اضافه کند. برای این کار باید لباسی بپوشید که حجم سینه‌ها و باسن را بیشتر نشان دهد. مدل دراپه، مدل امپایر که زیر سینه برش دارد، مدل A-line و هر لباس دیگری که دامن و بالاتنه آن چین یا پیلی داشته باشد می‌تواند گودی کمرتان را مشخص کند. بنابراین برایتان مناسب هستند.

اگر اندام‌تان شبیه مثلث معکوس است

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها -لباس شب برای اندام به شکل مثلث معکوس
ترکیبی از مدل A-line و امپایر – عکس برگرفته از سایت luulla

ویژگی‌های ظاهری: کمر باریک است، شانه‌ها و سینه بزرگ‌تر از باسن هستند.

با این اندام باید لباسی بپوشید که به باسن حجم بیشتری بدهد تا با شانه‌ها و سینه تعادل برقرار کند. مدل امپایر، A-line، مدل چپ‌وراستی، دامن‌های بلند با جزئیاتی مانند چین یا پیلی که روی باسن قرار گیرد، می‌تواند فرم بدنتان را به ساعت‌شنی نزدیک کند. بسته به نوع مهمانی، می‌توانید مدل‌های پرنسسی یا پفی هم بپوشید.

اگر اندام‌تان به‌شکل گلابی است

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها -لباس شب برای اندام گلابی شکل
مدل A-line – عکس برگرفته از سایت luulla

ویژگی‌های ظاهری: سینه و بالاتنه کوچک‌تر از باسن هستند.

برای اینکه اندام‌تان را به‌شکل ایده‌آل ساعت‌شنی نزدیک کنید، باید لباسی بپوشید که روی سینه و بالاتنه را که کوچک‌تر است کمی حجیم‌تر نشان دهد و تعادل بین بالاتنه و پایین‌تنه برقرار کند. مدل A-line چه کوتاه و چه بلند برایتان مناسب است، زیرا باسن را می‌پوشاند. بالاتنه روی سینه و کمر بهتر است چین، پیلی یا تزئیناتی داشته باشد.

اگر اندام‌تان به‌شکل سیب است

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها -لباس شب برای اندام سیب شکل
مدل امپایر – عکس برگرفته از سایت luulla

ویژگی‌های ظاهری: کمر نامشخص است، بالاتنه و سینه کاملا بزرگ‌تر از باسن هستند.

باید لباس‌هایی بپوشید که کمر را باریک‌تر نشان دهد و تعادل بین قسمت بالاتنه و پایین‌تنه را حفظ کند. مدل امپایر و A-line با بالاتنه ساده مناسب‌تر هستند. می‌توانید لباس پفی هم امتحان کنید که به باسن حجم بدهد، اما باید کمر لباس مشخص باشد.

مدل‌های نامتقارن مانند دامن‌های یک‌طرفه و بالاتنه رومی را هم امتحان کنید.

تصاویر انواع لباس شب جذاب را ببینید

مرحله سوم: پارچه لباس را انتخاب کنید

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها - پارچه لباس را انتخاب کنید
عکس برگرفته از سایت aliexpress

وقتی مدل لباس را انتخاب کردید، باید ببینید که آیا این مدل لباس فقط با آن پارچه که از آن دوخته شده است خوب درمی‌آید یا می‌توانید از پارچه دیگری برای دوخت آن مدل استفاده کنید یا نه. مثلا یقه‌های شل یا گره‌ها با ریون خوب درمی‌آیند اما با پارچه‌های خشک مانند تافته جالب نمی‌شوند. اگر شک دارید با خیاط مشورت کنید.

ازجمله پارچه‌های مجلسی محبوب می‌توان به ساتن، دانتل، ابریشم، تور، مخمل، کرپ، حریر، لمه و ارگانزا اشاره کرد. پارچه‌های مجلسی برای لباس شب کمی گران‌تر و زیباتر از پارچه‌های معمولی هستند. بنابراین قبل از خرید حتما مدل را به خیاط نشان دهید تا شما را راهنمایی کند که چه پارچه‌هایی و از هر کدام چند متر لازم دارید. هرگز، هرگز درباره متراژ پارچه از پارچه‌فروش‌ها سؤال نکنید. آنها شاید درباره جنس پارچه اطلاعات و تجربه زیادی داشته باشند، درباره متراژ پارچه برای لباس‌های شب یا مجلسی مخصوصا درباره گیپور یا دانتل حاشیه‌دار نمی‌توانند کمکتان کنند.

مرحله چهارم: رنگ پارچه یا لباس را انتخاب کنید

انتخاب لباس شب برای خانم‌ها -رنگ پارچه یا لباس را انتخاب کنید
عکس برگرفته از سایت aliexpress

هنگام خرید پارچه یا لباس باید به رنگ آن هم فکر کنید. رنگ‌ها می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی شما را نشان دهند. بنابراین انتخاب رنگ بستگی به این دارد که می‌خواهید چه تصویر یا خلق‌وخویی از خودتان در مهمانی به نمایش بگذارید. برای مثال، رنگ قرمز روشن به دیگران القا می‌کند که شما فردی جسور و در مرکز توجه هستید. رنگ مشکی می‌تواند شخصیت شما را پیچیده نشان دهد. با لباس آبی بااعتمادبه‌نفس به نظر خواهید رسید و رنگ صورتی می‌تواند شما را شیرین و جذاب جلوه دهد. بنفش می‌تواند شما را فردی سرزنده و شاداب نشان دهد. بااین‌حال این تمام ماجرا نیست.

هنگام انتخاب رنگ باید به این هم فکر کنید که آیا این رنگ با ویژگی‌های ظاهری شما هم‌خوانی دارد؟ برای مثال، اگر موهایتان قهوه‌ای بلند است و چشمتان هم قهوه‌ای است، شاید بهتر باشد زرد نپوشید. اگر پوست‌تان رنگ‌پریده است، رنگ‌های خنثی صورتتان را بی‌روح نشان خواهد داد. رنگ‌های براق و روشن برای افرادی که دوست دارند کمی لاغرتر به نظر برسند مناسب نیست. همه این موارد را در نظر بگیرید.

رنگ‌های سیاه و سفید کلاسیک هستند. با مشکی زیبا و شیک به نظر خواهید رسید و با سفید، رمانتیک و پری‌وار. فقط یادتان باشد که سفید کمی محدودیت دارد، مثلا اگر به جشن عروسی دعوت شده‌اید، لباس سفید مناسب به نظر نمی‌رسد، زیرا این رنگ بهتر است مختص عروس باشد و او را در جمع متمایز کند.

نکته یک: هرچه پارچه درخشان‌تر و براق‌تر باشد، بیشتر نقص‌های اندام را نشان می‌دهد درحالی‌که پارچه‌های مات ویژگی‌های نامطلوب را پنهان می‌کنند.

نکته دو: اگر لباس رنگ روشن می‌پوشید، چند رنگ روشن را با هم ترکیب نکنید. سعی کنید ترکیبی از تیره و روشن ایجاد کنید. حتی می‌توانید لباس را از رنگ خنثی یا تیره انتخاب کنید و درعوض کیف یا کفشتان روشن باشد.

مرحله پنجم: از قبل فکر بودجه‌تان را بکنید و پس‌انداز کنید

به یاد داشته باشید هر لباس شب خرج‌های اضافی مانند اکسسوری، جوراب شلواری، آرایشگاه، کیف و کفش هم دارد. اگر زیباترین لباس را هم بخرید اما با کفش مناسبی آن را نپوشید، انتظار نداشته باشید جلوه خاصی به شما بدهد. اگر واقعا این مهمانی برایتان مهم است، از قبل پول پس‌انداز کنید تا برای خرید لباس شب موردعلاقه‌تان به مشکل برنخورید. البته در هر صورت یادتان باشد که باید متناسب با بودجه‌تان و توان مالی که دارید برای لباس هزینه کنید.

لیست قیمت انواع لباس شب را ببینید

نکاتی کوتاه درباره انتخاب لباس شب برای خانم‌ها

  • لباس را خیلی زود یا خیلی دیر خریداری نکنید.
  • اگر اندامی لاغر اما متناسب دارید، لباس ساده و راسته اندامی بدون درز در کمر (sheath-style)، برازنده شماست.
  • اگر تپل هستید و قدتان بلند نیست، لباس‌های تا زیر زانو یا میدی که پیراهن کوکتل نامیده می‌شوند مناسب‌ترند.
  • اگر لباس بلند می‌خواهید همیشه لباسی را بخرید که با توجه به اندام و قد خودتان بلند باشد، نه اینکه بلندترینِ آنها را انتخاب کنید.
  • سعی کنید انتخابتان را به سبک، رنگ یا مدل خاصی محدود کنید. با این کار راحت‌تر لباس پیدا می‌کنید.
  • کفش باید همرنگ یا متناسب با رنگ لباس باشد. برای مثال، کفش نقره‌ای با رنگ‌های جیغ پاستلی کاملا اشتباه است.
  • از جواهرات کمتری استفاده کنید. پوشیدن تعداد زیادی طلا و جواهر ظاهر لباستان را شلوغ و به‌هم‌ریخته نشان خواهد داد.

آیا شما هنگام خرید لباس شب یا دوختن آن به این نکات دقت می‌کردید؟ فکر می‌کنید بعد از مطالعه این مطلب، انتخاب این دست لباس‌ها برایتان راحت‌تر خواهد بود؟ لطفا بازخوردهایتان را با ما درمیان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره پارچه ساتن؛ این کلاسیک ماندنی را بشناسید
منبع wikihow jovani blog.ever-pretty
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.