مناسب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های پاییزی کدامند؟

اگر پارچه مناسب برای دوخت لباس پاییزی را بشناسید، با داشتن یک خیاط ماهر می‌توانید لباس‌های شیک و باب سلیقه خودتان بدوزید. فصل عوض شده و دیگر باید با لباس‌های نخی و خنک خداحافظی کنید. «من‌ومد» از پارچه مناسب برای دوخت لباس پاییزی برای‌تان نوشته.

لباس آماده معمولا قیمت بالایی دارد. ضمن این‌که از کیفیت پارچه آن مطمئن نیستید. اگر پارچه مناسب برای دوخت لباس پاییزی تهیه کنید، خیال‌تان از کیفیت کار راحت می‌شود. در بعضی موارد هزینه نهایی هم کمتر خواهد بود.

مهم این است که در روزهای پاییز از هوایی که رو به سردی می‌رود، لذت ببرید. «من و مد» این بار ۹ مدل پارچه را به شما پیشنهاد می‌کند که برای دوخت لباس در فصل برگ‌ریزان مناسبند.

۱- پارچه پشمی؛ گرم و نرم و کاربردیخرید پارچه

به هوای سرد که فکر می‌کنیم، به نظرمان می‌رسد پارچه پشمی (Wool) حسابی ما را گرم نگه می‌دارد. پشم یکی از بهترین پارچه‌های طبیعی‌ برای گرم ماندن است. پشم گوسفند از مولکول‌های پروتئین به‌نام کراتین تشکیل شده. به همین دلیل مانع جریان هوا و رطوبت می‌شود.

پشم، سبک و البته بادوام است. لباس پشمی برای یک یا دو ماه استفاده نیست. همه پاییز و زمستان کنارمان می‌ماند. برای پاییز سال بعد هم رویش حساب باز می‌کنیم.

پارچه پشمی باکیفیت لایه نازکی از چربی در بافتش دارد. به همین دلیل ضدباکتری و میکروب به‌شمار می‌رود. پس می‌توانیم بگوییم ضدآلرژی‌ست.

اگر احترام به محیط‌زیست برای‌مان مهم باشد، خیال‌مان آسوده است که پارچه پشمی کاملا قابل تجزیه و برگشت‌پذیر است. از قشنگی‌اش بگوییم که هر چه با آن بدوزیم، شیک و دلربا از آب درمی‌آید.

این پارچه مناسب پاییز، هم برای مناسبت‌های رسمی کاربرد دارد و هم برای روزمره. چراکه چروک نمی‌شود و تن‌خورش عالی‌ است.

۲- جیر؛ بادوام و چشمگیرپارچه مناسب دوخت لباس پاییزی

جیر (Suede) از پوست حیوانات تهیه می‌شود و جان می‌دهد برای روزهای نیمه‌سرد پاییزی. از جیر می‌توانیم مانتو، پالتو یا کت بدوزیم. دامن جیر کاملا مناسب فصل پاییز است. اگر کفش‌مان هم جیر باشد، حسابی شیک می‌شویم.

جیر رنگ‌بندی متنوعی دارد. بعضی از انواع آن دورو هستند. این پارچه ممکن است ساده یا طرح‌دار باشد. خوبی جیر این است که با پوشیدنش احساس سنگینی نمی‌کنیم.

دوام آن هم زیاد است. می‌توانیم چند سال نگهش داریم. فقط بهتر است در هوای بارانی جیر نپوشیم. این پارچه از باران و برف لکه می‌شود.

۳- توییت؛ قشنگ و روی مدپارچه مناسب دوخت لباس پاییزی

پارچه تویید (Tweed) که بیشتر به توییت معروف است، نوعی پشم طبیعی به‌حساب می‌آید و از انواع پارچه پشمی ا‌ست. توییت معمولا با چند رنگ نخ بافته می‌شود و همین تنوع جذابش کرده. اما بیشترین رنگی که در تولید این پارچه به‌کار می‌رود، خاکستری‌ است.

جنس این پارچه نرم نیست. به‌دلیل زبری‌اش، بیشتر در لباس رو کاربرد دارد، مثل پالتو، کت و دامن یا کت بلیزر. اگر بخواهیم از این پارچه پیراهن پاییزی بدوزیم، باید آستر داشته باشد تا با پوست تماس پیدا نکند.

اغلب رنگ‌های آن ترکیبی از خاکستری تیره و روشن، سفید، قرمز و دودی هستند. آب باران به‌سختی ممکن است از این پارچه رد شود. گرمای دلچسبی دارد و در خیلی از مجموعه‌های مد پاییز می‌توانیم آن را ببینیم.

۴- فلانل؛ رسمی و کلاسیکخرید پارچه پاییزی

فلانل (Flannel) پارچه مناسب برای دوخت لباس پاییزی به‌حساب می‌آید. جنس آن اغلب از پشم است. اما نوع پنبه‌ای یا الیاف مصنوعی هم دارد.

در پاییز هوا متغیر است و بهتر است چند لایه لباس بپوشیم. فلانل گزینه خوبی برای یکی از لایه‌های لباس است.  گرمای این پارچه در حد متوسط است.

بیشترین کاربرد پارچه فلانل در دوخت پیراهن مردانه است. لباس‌های دیگر هم می‌توانیم با آن بدوزیم، مثل پیراهن زنانه، بلوز زنانه یا کت و شلوار مردانه. فلانلی که خیلی نرم باشد و هر دو طرف آن برس خورده باشد، برای دوخت لباس بچه به‌کار می‌رود.

۵- مخمل؛ شیک و رویاییپارچه مناسب دوخت لباس پاییزی

اگر در فکر پارچه مناسب برای دوخت لباس پاییزی باشید، از مخمل (Velvet) نمی‌توانید بگذرید. یکی از شیک‌ترین پارچه‌ها برای فصل سرماست. گرم، نرم و باشکوه، چه چیزی بهتر از مخمل؟

این را هم بگوییم که در بیشتر مجموعه‌های مد پاییز و زمستان ۲۰۲۰ پارچه مخمل به‌چشم می‌خورد. ژاکت، دامن، شلوار و پیراهن مخمل گزینه‌های خوبی برای روز و شب‌های پاییز هستند.


حتما بخوانید: همه نکات درباره پارچه مخمل؛ این پارچه فاخر و شیک را بیشتر بشناسید

۶- کبریتی؛ نوستالژیک و نرمپارچه مناسب دوخت لباس پاییزی

پارچه کبریتی (Corduroy) ضخیم، گرم و بادوام است. پوست در آن نفس می‌کشد و تبادل هوا دارد. پارچه کبریتی می‌تواند مخمل یا پنبه‌ای باشد. این پارچه مناسب دوخت لباس پاییزی‌ است. چراکه هوای پاییز سرمای ملایم‌تری دارد.

سرهمی و شلوار مخمل کبریتی برای بچه‌ها و نوجوان‌ها انتخابی عالی‌ست. بعضی آقایان شلوار کبریتی را برای پاییز می‌پسندند. خانم‌ها می‌توانند سرهمی، ژاکت، کت یا شلوار کبریتی برای خودشان بدوزند.

۷- دنیم؛ پارچه مناسب پاییزپارچه مناسب دوخت لباس پاییزی

دنیم (Denim) یا جین پارچه‌ای برای همه فصل‌هاست. در روزهای پاییزی که هوا چندان سوز و سرما ندارد، می‌توانیم لباس جین به تن کنیم. سرهمی، شلوار، شومیز، بلوز مردانه و لباس‌های جین بچگانه مناسب پاییز هستند.

بازار مانتوی دنیم هم در پاییز داغ می‌شود. پیدا کردن پارچه دنیم ساده‌ است. به‌غیر از آبی تیره و روشن، در رنگ‌های دیگر مثل دودی یا سبز تیره تولید می‌شود.

۸- گاباردین؛ مناسب لباس رسمیخرید پارچه مناسب پاییز

گاباردین (Gabardine) پارچه مقاومی ا‌ست که مناسب دوخت لباس پاییز به‌نظر می‌رسد. گاباردین سنگین نیست، بنابراین برای دوخت مانتوی پاییزی گزینه خوبی ا‌ست.

برند لوکس بربری از پارچه گاباردین برای دوخت مانتو و پالتوی پاییزی بهره می‌برد.

۹- چرم؛ شیک و خوشگلپارچه مناسب دوخت لباس پاییزی

لباس‌های چرمی (Leather) برای فصل پاییز که سرمای ملایمی دارد، انتخاب هوشمندانه‌ای هستند. کت، بارانی، مانتو، دستکش، کاپشن، و البته دامن چرم برای استفاده روزمره و مهمانی مناسب است.

چرم می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. برندهای چرم معروف در بیشتر شهرها شعبه دارند. این برندها ادعا می‌کنند از چرم طبیعی مثل چرم گاو بهره می‌برند.

شما معمولا لباس می‌دوزید یا لباس آماده می‌خرید؟ برای دوخت لباس سراغ چه نوع پارچه‌ای می‌روید؟ برای ما تعریف کنید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره پارچه ژاکارد؛ محبوب، پرکاربرد و چشم‌نواز
منبع whowhatwear.com gentlemanwithin.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.