طلای سفید چیست؟ نحوه مراقبت و روش‌هایی جذاب برای ست کردن

طلای سفید یکی از فلزات رایج در جواهرسازی و انتخابی عالی برای افرادی است که رنگ زرد طلا را نمی‌پسندند. اگر دوست دارید بدانید طلای سفید چیست و آیا واقعا طلاست یا نه، این مطلب را بخوانید.

طلای سفید چیست؟

طلای سفید چیست؟ - طلای سفید چطور ساخته می‌شود
انواع طلای سفید با روکش‌های رودیوم و آلیاژ پالادیوم

بسیاری از افراد در هنگام خرید طلای سفید دچار تردید می‌شوند؛ به این دلیل که نمی‌دانند طلای سفید چیست و آیا واقعا به اندازه طلا ارزش دارد یا نه.

حقیقت این است که طلای سفید در واقع همان طلای زردی است که همه ما می‌شناسیم و به همان اندازه ارزشمند است. تفاوت آنها در این است که برای ایجاد رنگ سفید طلا، طلای زرد را با فلزات دیگری نظیر نقره، نیکل و پالادیوم مخلوط می‌کنند. این فلزات برخلاف طلا که رنگ آن به‌شکل طبیعی زرد است، ته‌رنگی از خاکستری دارند. بعد از اینکه طلا با آنها مخلوط می‌شود، آلیاژی که به دست می‌آید رنگ خاکستری روشن پیدا می‌کند و البته کمی هم به زردی می‌زند. بنابراین هنوز کاملا سفید نیست.

آبکاری رودیوم

حالا برای اینکه آلیاژ خاکستری مایل به زرد به‌طور کامل سفید شود، از روش آبکاری رودیوم استفاده می‌کنند. رودیوم از خانواده پلاتین است و به طلا درخشش زیبایی می‌دهد. طلایی که در این مرحله داریم همان طلای سفید است که در بازار موجود است.

نکته: شرکت جواهرسازی W.R. Cobb and Company نوعی طلای سفید موسوم به طلای سفید پریسایز (Precise White Gold) تولید می‌کند که به ادعای خودش، به آبکاری رودیوم نیاز ندارد و حاوی نیکل هم نیست. آن‌طور که این شرکت می‌گوید این طلا هرگز رنگ و درخشش اصلی خود را از دست نمی‌دهد.

تاریخچه طلای سفید

طلای سفید برای اولین بار در حدود سال ۱۹۱۲ به بازار آمد؛ اما محبوبیت واقعی آن در سال ۱۹۲۰ اتفاق افتاد. در آن زمان پلاتین به‌شدت محبوب بود اما بسیار گران‌قیمت بود و خیلی‌ها قدرت خرید آن را نداشتند. به همین دلیل، طلای سفید به‌عنوان جایگزینی مقرون‌به‌صرفه برای پلاتین معرفی شد. طلای سفید شباهت بسیار زیادی به پلاتین داشت و تشخیص تفاوت آنها دشوار بود.

به این ترتیب، جواهرات طلای سفید محبوبیت زیادی در صنعت مد پیدا کردند. در دهه ۱۹۹۰ حلقه‌های نامزدی از طلای سفید بازار را قبضه کردند، به‌طوری که طلای سفید به گزینه اول انتخاب برای انگشتر نامزدی تبدیل شد. هنوز هم طلای سفید برای جواهرات نامزدی و عروسی انتخابی کلاسیک به شمار می‌رود.

آیا طلای سفید طلای واقعی است؟

طلای سفید چیست؟ - آیا طلای واقعی است؟
طلای سفید طلای واقعی است. اینها انگشترهایی از طلای سفید هستند که روی آنها الماس‌های متعددی به کار رفته است

همان‌طور که گفتیم، طلای سفید عمدتاً حاوی ترکیب طلای زرد با فلزات دیگر است که به آن رنگی سفید می‌بخشند. برای مثال، طلای سفید ۱۸عیار، دارای ۷۵درصد طلای خالص و ۲۵درصد سایر فلزات است. این آلیاژها به دوام و استحکام طلای خالص که فلزی کاملا نرم است کمک می‌کنند. بنابراین طلای سفید هم طلای واقعی است.

تفاوت انواع طلای سفید با عیارهای مختلف

طلای سفید دارای درجات خلوص متفاوتی است و به همین دلیل چند نوع طلای سفید داریم. محدوده خلوص به‌طورمعمول قیراط نامیده می‌شود و آن را با حرف K روی جواهرات حک می‌کنند.

برای نمونه، اگر روی طلای سفید 9K درج کرده‌اند، یعنی دارای ۳۷.۵ درصد طلای زرد خالص است؛ درحالی‌که 18K دارای ۷۵درصد طلای خالص است. هرچه عیار طلا بالاتر باشد، طلای بیشتری در آن وجود دارد و منطقی است که گران‌تر هم باشد. بنابراین اگر طلای سفیدی می‌خواهید که هم باکیفیت باشد و هم هزینه خیلی زیادی نداشته باشد، می‌توانید طلای سفید ۱۴عیار بخرید که حاوی ۵۸.۳ درصد طلاست. هرچند بیشتر مردم طلای ۱۸عیار را ترجیح می‌دهند.

مقایسه طلای سفید با پلاتین و نقره

اگر جواهرات سفید را ترجیح می‌دهید و بودجه خرید پلاتین را ندارید و از طرفی می‌خواهید جواهرتان ارزش زیادی داشته باشد، می‌توانید طلای سفید را انتخاب کنید. قیمت طلای سفید ارزان‌تر از پلاتین و گران‌تر از نقره است. تفاوت‌های دیگری هم بین طلای سفید با پلاتین و نقره وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت پلاتین با طلای سفید چیست؟

طلای سفید چیست؟ - تفاوت طلای سفید با پلاتین
پلاتین سفید روشن است ولی طلای سفید کمی خاکستری‌تر به نظر می‌رسد

قیمت: طلای سفید به‌طور کلی ارزان‌تر از پلاتین است و گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر از آن به حساب می‌آید. زیرا پلاتین با نرخ ۱ به ۱۰ در برابر طلا استخراج می‌شود. بنابراین طبیعی است که گران‌تر باشد.

انعطاف‌پذیری: طلای سفید نسبت‌به پلاتین انعطاف‌پذیرتر است. برخلاف پلاتین، به‌راحتی می‌توان طلای سفید را به‌شکل‌های پیچیده و ظریف قالب‌گیری کرد یا از شیوه‌های مختلف بافت برای ایجاد جواهرات توری استفاده کرد.

آلرژی: پلاتین به‌خودی خود ضد حساسیت است؛ اما طلای سفید ممکن است حاوی نیکل باشد که برای افراد دارای آلرژی مناسب نیست. دلیلش این است که پلاتین رنگ سفید روشن طبیعی دارد ولی طلای سفید را با آلیاژ به رنگ خاکستری روشن و سپس با رودیوم سفید می‌کنند.

دوام: دوام پلاتین از طلای سفید بیشتر است. رودیوم در درازمدت می‌تواند از عیار طلای سفید کم کند.

وزن: پلاتین متراکم‌تر و سنگین‌تر از طلای سفید است. فراموش نکنید منظور از وزن در اینجا چگالی فلز است و این ارتباطی به وزن گرمی آنها ندارد.

درخشش: از نظر درخشندگی تقریبا تفاوتی با هم ندارند؛ فقط طلای سفید ممکن است کمی صیقلی‌تر از پلاتین به نظر برسد. پلاتین با یک پولیش ساده درخشندگی‌اش را حفظ می‌کند، اما درخشش طلای سفید بعد از مدتی کم‌رنگ می‌شود و باید دوباره با آبکاری آن را درخشان کرد.

تفاوت‌های نقره با طلای سفید چیست؟

طلای سفید چیست؟ - تفاوت طلای سفید با نقره
طلای سفید به‌وضوح براق‌تر و درخشنده‌تر از نقره است

قیمت: طلای سفید به‌شکل قابل‌توجهی از نقره گران‌تر و ارزشمندتر است.

آلرژی: نقره در برخی افراد حساسیت‌هایی ایجاد می‌کند ولی حساسیت به نیکل که در طلای سفید به کار می‌رود معمولا جدی‌تر است.

دوام: طلای سفید دوام بیشتری نسبت‌به نقره دارد و به‌سادگی رنگ و زیبایی خود را از دست نمی‌دهد.

وزن: طلای سفید چگالی بیشتری از نقره دارد و بنابراین سنگین‌تر است.

درخشش: طلای سفید به‌دلیل آبکاری رودیوم بسیار براق‌تر از نقره است. کدرشدن طلای سفید بسیار دیر اتفاق می‌افتد و آن‌هم به‌دلیل از بین رفتن پوشش رودیوم در طول زمان است.

آیا طلای سفید ارزشمندتر از طلای زرد است؟

قیمت طلای سفید معمولا با طلای زرد برابر است؛ اما ازآنجاکه برای دوام و استحکام طلای سفید معمولا به فرایندهای بیشتری نسبت‌به طلای زرد نیاز است، ممکن است کمی گران‌تر باشد.

ازآنجاکه برای ساخت طلای سفید باید آلیاژهایی را به‌منظور سفیدکردن طلای سفید به آن اضافه کنند، طلای سفید در مقایسه با طلای زرد استحکام بیشتری دارد و درنتیجه احتمال شکستن یا آسیب‌دیدن آن بسیار کمتر است.

چند مدل زنجیر طلای مردانه ببینید

سبک‌های محبوب جواهرات با طلای سفید چیست؟

طلای سفید چیست؟ - انواع جواهرات با طلای سفید
طلای سفید در ساخت هرنوع جواهر کاربرد دارد.

جواهراتی که با طلای سفید می‌سازند تنوع زیادی دارند؛ زیرا همان‌طور که گفتیم قابلیت انعطاف‌پذیری طلای سفید زیاد است. با این حال برخی از محبوب‌ترین جواهراتی که با طلای سفید ساخته می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • انگشترهای نامزدی تک‌نگین؛
  • ست حلقه ازدواج با نگین‌های کانالی؛
  • انگشترهای نامزدی کلاسیک با نگین برش‌پرنسسی؛
  • گردنبندهای رشته‌ای با سنگ‌های قیمتی و استیتمنت؛
  • گوشواره‌های میخی ساده.

حتما بخوانید: گردنبند استیتمنت چیست؟ چطور آن را به‌ زیبایی ست کنیم؟

چطور طلای سفید اصل را تشخیص دهیم؟

طلای سفید چیست؟ - نحوه تشخیص طلای سفید اصل
یکی از بارزترین نشانه‌های اصل‌بودن طلای سفید مشخصاتی است که روی آن حک شده‌اند.

طلای سفید درست مانند طلا دارای مشخصاتی است که روی آن حک می‌شود. معمولا هر طلایی که بیشتر از یک گرم داشته باشد، حتما باید علامت مشخصه داشته باشد. مقدار عیار طلا که روی آن حک شده است بارزترین نشانه اصل‌بودن طلای سفید است.

انگشترهای نفیس زنانه طلای سفید

چرا طلای سفید زرد می‌شود؟

شاید تا حالا برایتان پیش آمده باشد که طلای سفیدتان زرد شده باشد و این شما را نگران کند؛ اما دلیل زردشدن طلای سفید چیست؟

طلای سفید در اصل همان طلای زرد طبیعی است که با فلزات دیگر مخلوط شده و یک پوشش رودیوم روی آن قرار گرفته است. بنابراین طبیعی است که وقتی این پوشش با گذشت زمان ساییده شود، رنگ زرد طلای خالص خودش را نشان دهد. ساییدگی پوشش رودیوم به‌دلیل محیط، سطح pH پوست و مواد شیمیایی که در معرض آن قرار می‌گیرد اتفاق می‌افتد. بنابراین هیچ جای نگرانی نیست و برای بازگرداندن درخشش طلای سفید خود کافی است آن را پیش جواهرساز ببرید و رودیوم روی آن را تجدید کنید. معمولا هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک‌بار بهتر است آبکاری طلای سفید را انجام دهید.

چه روش‌هایی برای مراقبت از طلای سفید وجود دارد؟

طلای سفید مانند هر جواهر دیگری ارزشمند است و باید از آن مراقبت کنید. تمیزکردن جواهرات باید به‌دقت انجام شود.

۱. برای تمیزکردن جواهرات طلای سفید از چیزهایی که روی آن چسبیده‌اند یا موادشیمیایی و کثیفی‌هایی که روی آن جمع شده‌اند، هرگز از پاک‌کننده‌های ساینده یا موادشیمیایی خشن استفاده نکنید. به‌جای این کار، کافی است هر چند وقت یک‌بار به‌آرامی آن را با پارچه نخی یا میکروفیبر پاک کنید تا چیزی به‌مدت طولانی روی آن نماند. اگر چیزی روی آن چسبیده است خیساندن آن در آب و صابون ملایم کافی است. می‌گویند آب مقطر بهتر است؛ زیرا موادمعدنی و کلر ندارد.

۲. برای تمیزکردن شکاف‌های ریز از گلوله‌های پنبه‌ای آغشته به مخلوط آب‌وصابون استفاده کنید.

۳. طلای سفید را در جعبه جواهرات نگهداری کنید و جعبه را در جای خشک قرار دهید.

۴. قبل از قراردادن طلای سفید در جعبه، ابتدا آنها را پاک کنید؛ ممکن است هنگام استفاده، به عطر یا لوسیون یا کرم‌های آرایشی شما آغشته شده باشند.

۵. اگر ممکن است در مجاورت سایر جواهرات خراشیده شوند آنها را در پارچه‌ای نرم و خشک بپیچید.

۶. هنگام شناکردن مخصوصا در آب استخر که حاوی کلر و موادمعدنی است، از طلاهای سفیدتان استفاده نکنید.

آیا طلای سفید آلرژی ایجاد می‌کند؟

در ساختار طلای سفید معمولا از نیکل استفاده می‌کنند. نیکل در افرادی که به آن آلرژی دارند، بثورات پوستی ایجاد می‌کند. بنابراین اگر آلرژی دارید طلای سفید بدون نیکل بخرید. آلرژی به نیکل به‌حدی جدی است که در کشورهای اروپایی مقدار آن در جواهرات را محدود کرده‌اند. به همین دلیل بسیاری از جواهرسازان از پالادیوم به‌جای نیکل در طلای سفید استفاده می‌کنند. گاهی جواهرفروشی‌ها به مشتریان اطلاع می‌دهند که طلای سفید دارای نیکل هست یا نه. برخی هم ممکن است به این موضوع توجه نکنند.

پوشش رودیوم می‌تواند تا حدی از بروز حساسیت پوستی جلوگیری کند. بااین‌حال این تا زمانی است که با گذشت زمان از بین نرفته باشد. دقت کنید هروقت روکش رودیوم ساییده شد، آن را برای آبکاری نزد طلاساز ببرید.

طلای سفید برای کدام رنگ پوست مناسب است؟

طلای سفید چیست؟ - طلای سفید با توجه به ‌ته‌رنگ پوست
طلای سفید برای افرادی با پوست سرد مناسب‌تر است

اگر ته‌رنگ پوست‌تان سرد است، طلای سفید برای شما مناسب‌تر است. همچنین جواهراتی که از ترکیب طلای سفید با سنگ‌های قیمتی دارای رنگ سرد مانند آمیتیست، یاقوت کبود آبی و گارنت ساخته شده‌اند با رنگ پوست سرد شما به‌خوبی هماهنگ می‌شوند و ظاهر جذابی برایتان به ارمغان می‌آورند.

اگر نمی‌دانید پوست‌تان سرد است یا گرم یا خنثا، از این روش‌ها استفاده کنید:

۱. به رگ‌های مچ دسنت خود نگاه کنید. اگر رگ‌هایتان مایل به سبز هستند، پوست‌تان گرم است. اگر آبی یا بنفش هستند رنگ پوست‌تان سرد است و اگر کم‌رنگ به نظر می‌آیند، رنگ پوست‌تان خنثاست.

۲. لباس کرم و سفید را در مقابل صورت خود قرار دهید. اگر رنگ کرم به شما می‌آید، پوست‌تان گرم است. اگر سفید برایتان بهتر است، رنگ پوست‌تان سرد است.

چطور طلای سفید را ست کنیم؟

برای اینکه بهترین ظاهر را با طلای سفید داشته باشید، نکاتی هستند که هنگام ست‌کردن آنها با لباس‌هایتان باید رعایت کنید. در زیر به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم.

لباس‌هایتان را از رنگ تیره خنثا انتخاب کنید

طلای سفید چیست؟ - چطور طلای سفید را ست کنیم
گردنبند استیتمنت از طلای سفید و الماس که روی پیراهن مشکی ساده به‌خوبی خودشان را نشان می‌دهند

اگر می‌خواهید جواهراتی که از طلای سفید انتخاب کرده‌اید بدرخشند، از لباس‌هایی با رنگ تیره و خنثا استفاده کنید. رنگ‌های مشکی، خاکستری تیره و نظایر آن می‌توانند با طلای سفید تضاد ایجاد کنند و آن را به‌زیبایی درمعرض دید قرار دهند.

اکسسوری‌های کمتری استفاده کنید

جواهراتی که از طلای سفید ساخته شده‌اند بسیار مجلل هستند، بنابراین نیازی به زیاده‌روی ندارید. یک یا دو جواهر استیتمنت مانند گوشواره و انگشتر یا انگشتر و گردنبند از طلای سفید کافی است. بهتر است هر سه را با هم استفاده نکنید.

از امتحان‌کردن ست‌های مختلف نترسید

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید همه جواهرات‌تان را باید از یک نوع فلز استفاده کنید. برای مثال اگر انگشترتان از طلای سفید است، گوشواره یا گردنبند را از طلای زرد انتخاب کنید. البته انتخاب آنها کمی دشوار است؛ باید ترکیب زیبایی از آنها ایجاد کنید. اگر حس کردید نامناسب به نظر می‌رسد، عاقلانه است که ترکیب‌های دیگری را امتحان کنید.

به ترکیب کلی استایلتان رنگ اضافه کنید

طلای سفید ظاهری خنثا دارد و به همین دلیل با جواهرات رنگی عالی به نظر می‌رسد. برخی رنگ‌ها مانند فیروزه‌ای، شرابی و بنفش سلطنتی جذاب، جسورانه و پیچیده به نظر می‌رسند. با رنگ‌ها بازی کنید؛ اما طوری که ترکیب مناسبی ایجاد شود. برای مثال، یک دامن به‌رنگ خنثا با یک تاپ پررنگ برای ست‌کردن با طلای سفید عالی است. رنگ تند تاپ می‌تواند به رنگ خنثای دامن و طلای سفید کمی طراوت ببخشد. به همین شیوه می‌توانید ترکیب‌های مختلف را با هم آزمایش کنید. دقت کنید استایلتان را زیاد رنگارنگ نکنید، زیرا زیبایی طلای سفیدتان را محو خواهد کرد.

سرویس‌های زیبای طلای سفید زنانه

سخن پایانی

در این مطلب درباره طلای سفید، انواع آن و شیوه ساخت آن صحبت کردیم. همچنین آن را با جواهرات دیگری مانند پلاتین و نقره مقایسه کردیم و درباره تفاوت‌های آنها گفتیم. همان‌طور که دیدیم، طلای سفید درست مانند طلای زرد ارزشمند است و حتی می‌تواند گران‌تر از آن باشد. به همین دلیل مراقبت از طلای سفید و تمیزکردن آن اهمیت زیادی دارد.

نظر شما درباره استفاده از طلای سفید چیست؟ اگر طلای سفید را به جواهرات دیگر ترجیح می‌دهید لطفا از دلایل خود برایمان بگویید.


در ادامه بخوانید: اصول انتخاب گوشواره براساس مدل لباس و رنگ پوست
منبع trulyexperiences jamesallen lovetoknow
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.