اصول نگهداری از لباس‌های بافتنی؛ چند اصل مهم که باید بدانید

لباس‌های بافتنی خوش‌رنگ، زیبا و متنوع‌اند. زمستان و پاییز که می‌رسد، تیپمان را دیدنی‌تر می‌کنند و البته گرمای خوبشان هم در محبوبیتشان بی‌اثر نیست. اما اگر اصول نگهداری از لباس‌های بافتنی را ندانیم، خیلی زود خراب می‌شوند و جلوه‌شان را از دست می‌دهند. در این مقاله می‌خواهیم به شما از روش‌های نگهداری بافت‌ها بگوییم.

نگهداری از لباس‌های بافتنی نگهداری از لباس‌های بافتنی

دیگر روزهایی رسیده که نمی‌توان سردی هوا را کتمان کرد. حتی اگر از آن آدم‌های به‌شدت گرمایی هم باشید، باز باید حواستان باشد که لباس مناسب فصل بپوشید.

لباس‌های بافتنی یارویاور همیشگی آدم‌ها در فصول سردند و کاملا آماده‌اند که هم استایل خوبی به شما بدهند و هم گرمتان کنند. شما هم در مقابل این همه سخاوت باید مراقب وضع‌وحال آنها باشید. برای مثال، اصول نگهداری از لباس‌های بافت را بدانید تا مدت طولانی‌تری باکیفیت و پرجَلا بمانند.

چطور لباس‌های بافتنی را بشویید؟

شست‌وشوی درست لباس‌های بافتنی باعث می‌شود که جلوه و ماندگاری آنها بیشتر شود. اگر بدانید که راه درست نظافت لباس‌های بافت چیست، با صحنه‌های دلخراش گشادشدن یا آب‌رفتن لباس‌ها بعد از خروج از ماشین لباسشویی یا تشت شست‌وشو روبه‌رو نخواهید شد.

نکته

  • هر لباسی برچسبی دارد که درباره شیوه شست‌وشو توضیحاتی می‌دهد. سعی کنید به این برچسب دقت داشته باشید و ببینید که لباس را باید با دست بشویید یا ماشین. البته این موضوع مخصوص لباس‌های آماده است و اگر کار بافت با خودتان باشد، دیگر می‌دانید که جنسش از چیست و چطور باید شسته شود.

شست‌وشوی بافتنی‌ها با دست

نگهداری از لباس‌های بافتنی

برای شستن لباس‌های بافتنی با دست باید تَشتی را پر از آب سرد کنید و با اضافه‌کردن مقداری پودر یا مایع شوینده ملایم، لباس‌ها را به‌آرامی بشویید. از چنگ‌زدن شدید و زیاد لباس بافت خودداری کنید.  لباس بافت را در آب غوطه‌ور کنید و به‌نرمی آن را با حرکات چرخشی در آبِ توأم با کف بشویید. بعد هم آن را با آب تمیز آبکشی کنید.

شست‌وشوی بافتنی‌ها با ماشین لباسشویی

شست‌وشوی بافتنی‌ با ماشین لباسشویی
عکس از:
Melissa Ross

برای شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی هم باید به ایجاد چرخه‌ای آرام برای شستن و آب‌کشیدن لباس‌ها دقت کنید. پس شست‌وشو با آب سرد را در ماشین انتخاب کنید و درجه آن را هم روی ملایم بگذارید. ماشین‌ها گزینه‌های متنوعی دارند که یکی از آنها شستن لباس‌های پشمی است؛ حواستان به انتخاب این گزینه باشد.

نگذارید که لباس‌ها در ماشین لباسشویی زیاد و تند بچرخند. اگر لباس‌های بافتنی را داخل کیسه‌های مخصوص لباسی بگذارید که برای ماشین لباسشویی‌ها طراحی شده‌اند، بافت‌هایتان کمتر آسیب خواهند دید.

کیسه‌هایی در بازار هستند که لباس یا بعضی کفش‌ها را در آن می‌گذارید و بعد وارد ماشین لباسشویی می‌کنید. این کار مانع از خراب‌شدن بافت‌ها می‌شود و دوامشان را بیشتر می‌کند.

زمان شست‌وشوی لباس‌های بافتنی

یکی از اصول نگهداری از لباس‌های بافتنی این است که بدانید هر چند وقت نیاز به شست‌وشو دارند. اگر لباستان بوی عرق نمی‌دهد و کثیف نشده، زیاد به فکر شست‌وشوی آن نباشید. اما اگر کثیف شده و لکی رویش نشسته، حتما سریع‌تر شست‌وشو را انجام بدهید تا لباس جلوه‌اش را از دست ندهد و دوباره تمیز و زیبا شود.

چطور باید لباس‌های بافتنی را خشک کرد؟

نگهداری از لباس‌های بافتنی

در اصول نگهداری از لباس‌های بافتنی باید به خشک‌کردن آنها هم دقت کنید. اگر لباس‌ها درست خشک نشوند، ظاهرشان به‌شدت از حالت آراسته و مناسب خارج می‌شود. بعد از اینکه لباس‌ها را شستید، برای خارج‌کردن آب اضافه‌شان، آنها را نچلانید.

به‌جای چلاندن، به‌آرامی سعی کنید که لباس‌ را بفشارید و آب اضافی را از بافتش خارج کنید. بعد هم آن را روی یک حوله پهن کنید. در این مرحله، لازم است که حوله و لباس را که روی هم قرار گرفته‌اند، لوله کنید و برای تخلیه آب بافت، حوله و لباس لوله‌شده را فشار بدهید.

پس از اینکه آب کاملا تخلیه شد، لباس بافتنی را روی بند لباس‌هایتان پهن کنید. البته منظور بندهای طنابی نیست که از سویی به سوی دیگر کشیده شده‌اند. منظور همان بندهای آپارتمانی است؛ لباس را روی سطح بند پهن کنید. لباس‌های بافتنی نباید برای خشک‌شدن آویزان شوند. همیشه آنها را روی سطحی صاف پهن کنید.

برای خشک‌کردن هرگز دست‌به‌دامان بخاری و وسایل گرمایشی نشوید چون این‌ها هم باعث آب‌رفتن بافتنی‌ها می‌شوند و هم بافتشان را تخریب می‌کنند.

اصول نگهداری از لباس‌های بافتنی در کمد چیست؟

اصول نگهداری از لباس‌های بافتنی در کمد
عکس از:
Bogdan Sonjachnyj

برای حفظ جلوه لباس‌های بافتنی باید در نگهداری از آنها در کمد هم دقت کنید. برای اینکه بافتنی‌ها را سال‌های سال نگه دارید، بهتر است که آنها را در کشو یا قفسه بگذارید؛ در واقع، از آویزان‌کردنشان در کمد خودداری کنید.

نکته مهم دیگر این است که لباس‌های بافتنی را در جایی خشک، تاریک و خنک بگذارید. بافت لباس‌های این جنسی در مجاورت نور و گرما آسیب می‌بیند. رطوبت هم که بوی نامطبوعی در آنها ایجاد و از جلوه‌شان کم می‌کند.

لباس‌های بافتنی را در کمدی پُر و مملو از لباس نگذارید و اجازه ندهید که به آنها فشار بیاید. این دست از لباس‌ها باید بدون گلوله‌شدن و قرارگرفتن تحت فشار لباس‌های دیگر در کمد نگه داشته شوند.

چطور مانع از بیدزدگی لباس‌های بافتنی شوید؟

بیدها عاشق لباس‌های بافتنی هستند. اگر لباسی از این جنس در دسترسشان قرار بگیرد، انگار پای سفره‌ای شاهانه نشسته‌اند. بید بافتنی را می‌خورد و آن را تخریب می‌کند. بافت‌هایی از جنس پشم طبیعی هم که عشق درجه‌یک بیدها هستند.

برای جلوگیری از خورده‌شدن بافتنی‌ها از سوی بیدهای موذی راه‌کارهایی وجود دارد:

  • نگذارید که لباس بافت در میان انبوه لباس‌های دیگر فشرده شود و همیشه اطرافش را باز بگذارید تا هوا جریان پیدا کند.
  • به‌محض کثیف و عرق‌آلودشدن لباس بافتنی،‌ آن را تمیز کنید و بشویید. حتی کوچک‌ترین مقدار از لک غذا و شیرینی می‌تواند باعث جذب بیدها شود.
  • تراشه‌هایی از چوب درخت سدر را در کمد لباس‌هایتان بگذارید تا بیدها را دفع کنند.

چطور جلوی پرز دادن لباس‌های بافتنی را بگیرید؟

پرز دادن لباس‌های بافتنی

بافتنی‌هایی از پشم مصنوعی بیشتر در معرض پرز دادن هستند اما بافت‌هایی از پشم واقعی هم در معرض این خطر قرار دارند. برای جلوگیری از این مشکل چه باید کرد؟‌ پشم‌های طبیعی مانند پشم کشمیر یا مرینوس کمتر از انواع دیگر پرز می‌دهند. پشم‌هایی از جنس الیاف الاستیک هم به‌ندرت با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستند.

اگر می‌خواهید جلوی پرز دادن لباس‌های بافتنی را بگیرید، نیاز است که از ایجاد اصطکاک میان آنها و لباس‌های دیگر جلوگیری کنید. برای مثال، در هنگام آویزان‌کردن لباس‌ها در کمد، حواستان باشد که اطراف بافت چیزی قرار نگیرد. یا زمانی که لباس را به تن می‌کنید، نگذارید که کیف و کمربندتان در اصطکاک و تماس مداوم با لباس بافتنی‌تان قرار بگیرد.

یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری از لباس‌های بافتنی این است که در هنگام شستن، آنها را پشت‌ورو کنید. وسایلی مانند پرزگیر هم هستند که با کشیدنشان روی سطح بافت، امکان زدودن پرز زدگی‌ها به‌وجود می‌آید. اما این را هم در نظر بگیرید که پرز بافتنی‌ها بخشی از ویژگی‌شان است و چندان زشت و نامناسب به‌شمار نمی‌رود.

بافت‌های جذاب زنانه اینجاست

توصیه‌های نهایی درباره نگهداری از لباس‌های بافتنی چیست؟

  • همیشه به دستور شست‌وشوی لباس‌های بافتنی روی برچسب آنها دقت کنید.
  • اگر لباس تمیز است، مدام آن را نشویید.
  • در شستن لباس با دست یا ماشین باید از آب سرد و شوینده ملایم استفاده کنید.
  • لباس‌ها را بااحتیاط در کمد بچینید و آنها را آویزان نکنید.
  • لباس‌ها را برای خشک‌شدن نچلانید و بیش از حد فشار ندهید.

نکته و نقطه‌نظر دیگری درباره نگهداری از لباس‌های بافتنی دارید؟ اگر چیزی می‌دانید حتما ما را هم در جریان بگذارید.


در ادامه بخوانید: روش‌های از بین بردن لکه از روی لباس؛ از لکه خون و سس تا مواد لبنی و روغن
منبع calibre.com.au
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.