راهنمای ست کردن کراوات با کت و شلوار و پیراهن؛ نکاتی که حتما باید بدانید

 دنیای کراوات‌ها رنگارنگ و پر از نکاتی است که می‌توانند استایلتان را از این رو به آن رو کنند. پس با ما همراه شوید که در این مطلب برایتان از نکات مهمی درباره راهنمای ست کردن کراوات نوشته‌ایم.

 راهنمای ست کردن کراوات را دوره کنید

راهنمای ست کردن کراوات
ست کردن کراوات با پیراهن و کت‌وشلوار

هرکدام از ما درباره مدولباس سلیقه‌ای داریم. بعضی‌هایمان از رنگ‌های شاد برای انتخاب کراوات و بخش‌های مختلف لباسمان بهره می‌بریم، بعضی‌هایمان هم باور داریم که مشکی رنگ عشق است و تمام؛ همه کمدهایمان پر از رنگ‌های تیره است.

همه این‌ها نظراتمان است و استایل شخصی‌مان را می‌سازد و هیچ عیبی هم ندارد اما اگر درباره موضوعاتی مانند «نظریه رنگ‌ها» یا «قواعد ست‌کردن» بدانیم، در طراحی و انتخاب استایل‌هایی زیباتر و متوازن‌تر موفق‌تر خواهیم بود. الهام گرفتن از نظرات کارشناسی در دنیای مدوفشن ما را شیک‌تر، خوش‌استایل‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

اصولی مانند در نظرگرفتن ترکیب رنگ‌های درست در انتخاب و خواندن راهنمای ست کردن کراوات به ما کمک می‌کند که تیپمان را ارتقا بدهیم. نخستین نتیجه داشتن استایل خوب، لبخند شیرینی است که خودمان به خودمان در آینه تقدیم می‌کنیم. چه چیزی بهتر از این؟

سه راه کلی برای ست‌کردن کراوات و باقی بخش‌های استایل وجود دارد:

  • نظریه رنگ؛
  • ترکیب الگوهای مختلف؛
  • توجه به طیف‌های رنگی.

در این مقاله می‌خواهیم از سه روش مهمی صحبت کنیم که باید در هنگام ست کردن کراوات با کت‌و‌شلوار و پیراهن خود به آنها توجه کنیم. برای خوش‌تیپ‌ترشدن آماده‌اید؟

۱. نظریه رنگ؛ رنگ کراوات را با پیراهن و کت‌وشلوار ست کنید

راهنمای ست کردن کراوات
چرخه رنگ‌ها

نخستین نکته مهم در ست کردن کراوات با لباس و پیراهن، انتخاب رنگ درست است. چرخه رنگها برای انتخاب بهتر رنگ به کار می‌آید و  پایه خوبی برای درک رنگ‌هاست. این چرخه به دو بخش رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد تقسیم شده است.

رنگ‌های گرم شامل:

  • قرمز، نارنجی و زرد است؛ این رنگ‌ها نشاط و شادی به‌همراه می‌آورند.

رنگ‌های سرد شامل:

  • آبی، سبز و بنفش است؛ این رنگ‌ها نماد و نشانه‌ای از آرامش‌اند.

همانطور که در ادامه راهنمای ست کردن کراوات خواهیم دید،در کنار هم قرارگرفتن رنگ‌های سرد و گرم باعث خلق تضادی شیرین و جذاب در استایل می‌شود. در این میان، چرخه رنگ‌ها به ما امکان ایجاد هماهنگی و هارمونی در انتخاب رنگ‌ها را می‌دهد.

در ادامه فهرستی از بهترین طرح‌ها و ترکیب‌های رنگی را می‌بینید:

طرح رنگی مونوکروم

راهنمای ست کردن کراوات
استایل مونوکروم؛ کراوات و باقی اجزای استایل در یک تم رنگی‌اند

این طرح رنگی، ساده‌ترین راه برای شروع آزمایش ترکیب رنگ‌ها در کنار یکدیگر است. استایل مونوکروم امن‌وامان است و انتخابش با چالش‌های پیچیده‌ای روبه‌رو نیست.  در این طرح تمام بخش‌های استایل از یک طیف رنگی انتخاب می‌شوند؛‌ یا همه تیپتان یک‌سره و یک‌تنه از رنگ‌های روشن انتخاب می‌شود یا از رنگ‌های تیره.

تفاوت رنگ‌های موجود در استایل فقط در میزان روشن یا تیره بودنشان است. برای نمونه، کت‌وشلوارتان بژ تیره است و پیراهنتان بژ روشن. کرواتتان بژ مایل به قهوه‌ای است و پوشِت داخل جیبتان (همان دستمال جیبی) بژ مایل به نارنجی. طرح رنگ مونوکروماتیک به شما این امکان را می‌دهد که بدون خروج از منطقه امنتان، پیچیده، شیک و جذاب به نظر برسید.

از نمونه‌های چنین طرحی در استایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب کراواتی به‌رنگ قرمز بورگاندی با پیراهنی به‌رنگ صورتی.
  • انتخاب کراواتی به‌رنگ سورمه‌ای با پیراهنی به‌رنگ آبی کم‌رنگ.

طرح تک رنگ یا همان مونوکروماتیک، شیوه‌ای آسان برای جلوه بهتر لباس است و می‌تواند در هر محیطی مانند محل کار، سخنرانی‌ها، جلسات و مراسم رسمی مانند عروسی استفاده شود.

طرح رنگی آنالوگ

راهنمای ست کردن کراوات
ست کردن آنالوگ؛ انتخاب رنگ آبی پیراهن با زیتونی کراوات

گام بعدی برای آقایان شیک‌پوش و مشتاق به یادگیری اصولِ ست کردن کراوات با کت و شلوار، انتخاب یک طرح مشابه با طرح رنگی مونوکروماتیک است. این طرح آنالوگ نام دارد.

این ترکیب رنگی شامل انتخاب انواع رنگ‌های مجاور روی چرخه رنگ است. بنابراین در آن می‌توان از کراوات‌هایی با رنگ‌های سرد و گرم استفاده کرد و رنگ لباس و کت و شلوار را از رنگ‌های مجاور رنگ کراوات انتخاب کرد. چنین استایلی نشان می‌دهد که برای تیپتان وقت می‌گذارید و در عین‌حال ساده و شیک هستید.

از نمونه طرح‌های رنگی آنالوگ رایج می‌توان به بستن کراوات بنفش با پیراهن آبی، یا کراوات سبز زیتونی با پیراهن آبی اشاره کرد. طرح‌های رنگی آنالوگ چشم‌نوازند و می‌توانید در محل کار یا در محیط‌های اجتماعی مختلف از آنها استفاده کنید.

طرح‌های رنگی سه‌گانه

راهنمای ست کردن کراوات
کنار هم قرارگرفتن رنگ‌های مثلث سه‌گانه

طرح رنگ سه‌گانه شامل انتخاب رنگ‌هایی است که در چرخه رنگ‌ها در کنار یکدیگر قرار دارند و تشکیل یک مثلث می‌دهند. در این روش، توازن و تعادل به استایلتان وارد می‌شود. طرح‌های رنگی سه‌گانه شامل چه مواردی هستند؟

راهنمای ست کردن کراوات
رنگ‌های سه‌گانه که تشکیل مثلث می‌دهند
  •  سه‌گانه آبی،قرمز و زرد؛
  • سبز، نارنجی و بنفش.

نکته جالب در این طرح رنگ این است: با وجودی که هم از رنگ سرد هم رنگ گرم استفاده شده اما تضاد رنگی در آن به‌اندازه زمانی نیست که رنگ‌های مکمل در کنار هم قرار می‌گیرند. طرح رنگی سه‌گانه آرام و ملایم  اما بسیار جذاب است و راهی عالی برای ورود رنگ به کمد لباس شماست.

تقریبا برای همه مردان، رنگ‌های سه‌گانه همان چیزی است که همیشه در گذشته هم در استایلشان به‌کار گرفته‌اند؛ برای مثال، کراوات قرمز در مقابل پیراهن آبی. این طرح پرطرفدار واقعا چشم‌نواز است.

طرح رنگ سه‌گانه یک طرح کاملا حرفه‌ای و در عین حال مناسب موقعیت‌های مختلف است. بنابراین می‌تواند در محل کار، در محیط‌های حرفه‌ای مانند جلسات و سخنرانی‌ها و برای رویدادهای رسمی مانند عروسی استفاده شود.

راهنمای ست کردن کراوات
جوکر دشمن بتمن در لباسی با رنگ‌بندی سه‌گانه

نکته مهم دیگری هم وجود دارد: قرارگرفتن رنگ‌های سه‌گانه‌ای که گفته شد، به معنای این نیست که این رنگ‌ها را در پررنگ‌ترین و غلیظ‌ترین حالت کنار هم بچینید. طیف‌های این رنگ‌ها را در نظر بگیرید و برای انتخاب لباس‌هایتان از رنگ‌های گفته‌شده به طیف‌های روشن و تیره هر رنگ در کنار هم فکر کنید.

در غیر این صورت، استایلی اغراق‌شده خواهید داشت. برای مثال، سبز، نارنجی و بنفش بسیار پررنگ در کنار هم زیاد جالب نمی‌شود و یادآور شخصیت معروفی خواهد بود. توانستید حدس بزنید؟ بله جوکر دشمن بتمن!

راهنمای ست کردن کراوات
کراوات با زمینه آبی و رده‌های قرمز که با پیراهن آبی ست شده
  • نکته مهم: برای اینکه ظاهری مثال‌زدنی و سبکی خاص داشته باشید، بهتر است یکی از این رنگ‌های سه‌گانه را به‌عنوان رنگ غالب موجود در کراوات انتخاب کنید و رنگ پیراهنتان هم رنگی باشد که در زمینه کراوات وجود دارد. برای نمونه، کراواتی انتخاب کنید که دارای زمینه‌ای آبی است و در آن خطوط قرمز وجود دارد. حالا، پیراهنتان را هم‌رنگ زمینه کراوات یعنی آبی انتخاب کنید.

طرح‌های رنگی مکمل

راهنمای ست کردن کراوات
پیراهن آبی و کراوات نارنجی

رنگ‌های مکمل، متضادترین رنگ‌ها هستند و در چرخه رنگ در مقابل یکدیگر قرار دارند. داستان چگونه است؟

  • آبی و نارنجی متضاد یکدیگرند.
  • قرمز و سبز متضاد یکدیگرند.
  • زرد و بنفش متضاد یکدیگرند.

رنگ‌های مکمل قوی‌ترین تضاد رنگی را ایجاد می‌کنند؛ در کنار هم گذاشتن آنها، باید به مفهوم سردی‌وگرمی هم دقت داشته باشید.

در این سبک از انتخاب رنگ، رنگ‌های گرم و سردی در کنار هم قرار می‌گیرند که قوی‌ترین تضاد ظاهری را ایجاد می‌کنند، پس باید از این ست در استایل خیابانی یا موقعیت‌های نه‌چندان رسمی استفاده کنید. چرا؟ چون جسارت و تضاد موجود در آنها می‌تواند برای محل کار یا جلسات حرفه‌ای نامناسب به نظر برسد.

۲. ترکیب الگوهای مختلف؛ طرح کراوات را با کت‌وپیراهن ست کنید

راهنمای ست کردن کراوات
استفاده از الگوها و طرح‌های مختلف برای ست کردن

در این الگو و راهنمای ست کردن کراوات هم می‌خواهیم میان طرح کراوات با کت‌وشلوار و پیراهن تضاد ایجاد کنیم. به‌عنوان قانونی سرانگشتی و کلی، از ست‌کردن سه طرح مختلف با هم به‌طور جدی خودداری کنید. این کار ریسک بالایی دارد؛ به‌ویژه اگر خودتان هم نتیجه‌ای نهایی در ذهن نداشته باشید و ندانید که در دنیای ست‌کردن به چه سمت‌وسویی می‌روید.

در ست‌کردن طرح‌های مختلف با هم انتخاب‌های مختلفی پیش رویتان است. برای نمونه می‌توانید طرحی خالخالی را با راه‌راه ست کنید. اما این تنها گزینه پیش رویتان نیست.

برای مثال، می‌توانید به‌سراغ طرح‌هایی مشترک بروید. منظور چیست؟ کراواتی خالخالی را با پیراهنی با همین طرح هماهنگ کنید و بپوشید. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، این است که می‌توانید طرح مشترک پیراهن و کراوات را مشابه اما با تفاوت‌هایی انتخاب کنید؛ مثلا خال‌های کراواتتان درشت‌تر و بزرگ‌تر از خال‌های پیراهنتان باشد.

دقت کنید اگر طرح‌ لباس‌هایتان به هم شبیه باشد و اندازه‌ای یکسان هم داشته باشند، توازن و چشم‌نوازی از استایلتان به‌شدت دور می‌شود. شما که چنین چیزی نمی‌خواهید؟ می‌خواهید؟

طرح یکسان با اندازه مختلف

راهنمای ست کردن کراوات
راه‌راه‌های کراوات و پیراهن با قطرهای مختلف ست‌شده

اگر کت و شلوار خاکستری رنگ ساده با پیراهن آبی با راه‌راه باریک پوشیده‌اید، یک کراوات با راه‌راه پهن‌تر انتخاب خوبی خواهد بود. در انتخاب رنگ راه‌راه‌ها می‌توانید از نظریه رنگ‌ها هم استفاده کنید؛ پیش‌تر درباره‌اش توضیح دادیم.

دو الگو و طرح متفاوت

راهنمای ست کردن کراوات
ست‌کردن دو طرح مختلف از کراوات با پیراهن

در راهنمای ست کردن کراوات به راهکار دیگری هم می‌رسید: دو طرح مختلف را در کنار هم قرار بدهید. برای مثال، کراواتی راه‌راه را با پیراهنی خالخالی بپوشید. گزینه‌های دیگری هم پیش رویتان است. مثل چی؟ پیراهنی گلدار با کراواتی چهارخانه یا بالعکس.

در زمان استفاده از دو طرح مختلف هم به اندازه‌های طرح‌ها نسبت به هم دقت کنید. برای نمونه، دقت کنید که گل‌های طرح گلدار پیراهنتان هم‌قد و اندازه خال‌های کراواتتان یا چهارخانه‌های آن نباشد.

 کت یا پیراهن طرح‌دار و کراوات ساده

راهنمای ست کردن کراوات
کراوات ساده و پیراهن طرح‌دار

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با آن کراواتتان را به‌درستی با پیراهن ست کنید، استفاده از کراواتی ساده و پیراهنی طرح‌دار است. این روش هم امن‌وامان است و کسانی دوستش دارند که در ترتیب‌دادن تیپ و استایل بسیار محافظه‌کار عمل می‌کنند.  این روش شرقی برای ست‌کردن هم زیباست و در ضمنِ سادگی، شما را بی‌دردسر شیک می‌کند.

پیراهن ساده و کراوات طرح‌دار

راهنمای ست کردن کراوات
پیراهن ساده و کراوات طرح‌دار

اگر پیراهن شما ساده است، کراواتی انتخاب کنید که پس‌زمینه‌اش رنگی مشابه پیراهنتان دارد. چنین ترکیبی به کت‌وشلوار و استایلتان جلوه بهتری می‌دهد. بهتر است از بستن کراوات طرح‌دار در مقابل پیراهن طرح‌دار خودداری کنید. کراوات طرح‌دار تنوع را به استایلتان می‌آورد و ترکیبش با کت و شلوار و پیراهن ساده شما را آراسته‌تر نشان می‌دهد.

برای مثال، پیراهنی به‌رنگ آبی ساده و روشن انتخاب کنید و برای ست‌کردن کراوات به سراغ موردی بروید که زمینه‌ای به همین رنگ دارد و راه‌راه‌هایش رنگی دیگر دارند.


حتما بخوانید: ۱۰ عطر مردانه جذاب و خوشبو با قیمت مناسب

پیراهن با نقش‌ونگار کوچک و کراواتی با نقوشی بزرگ

راهنمای ست کردن کراوات
کراوات با طرح بزرگ و پیراهن با طرح ریز

اگر پیراهن شما نقش‌ونگاری با اندازه کوچک دارد‌، می‌توانید یک کراوات با نقش‌های بزرگ و طرح‌دار بپوشید. در این استایل، جلب‌توجه روی دوش کراوات خواهد بود. تضادی که میان اندازه نقوش پیراهن و کراوات به‌وجود می‌آید، به‌خوبی به ایجاد توازن در استایل کمک می‌کند.

کراوات با نقش‌ونگار کوچک و پیراهن با نقوشی بزرگ

راهنمای ست کردن کراوات
پیراهن با طرح‌های بزرگ و زیاد و کراوات با نقوش کمتر

اگر کراواتتان نقش‌ونگاری با اندازه کوچک دارد‌، می‌توانید یک پیراهن با نقش‌های بزرگ و طرح‌دار بپوشید. در این استایل، جلب‌توجه روی دوش پیراهن خواهد بود. تضادی که میان اندازه نقوش پیراهن و کراوات به‌وجود می‌آید، به‌خوبی به ایجاد توازن در استایل کمک می‌کند.

۳. توجه به طیف‌های رنگی؛ طیف رنگ‌ها را برای ست‌کردن کراوات و باقی استایل درک کنید

راهنمای ست کردن کراوات
استفاده از طیف‌های رنگی در ست‌کردن

تا اینجا درباره طرح و رنگ کراوات و باقی استایل برایتان گفتیم. حالا نوبت به درک دقیق طیف‌های رنگی رسیده است. منظور از توجه به طیف‌های رنگی چیست؟ منظور از توجه به این موضوع یعنی بدانید که تضاد میان کراوات و پیراهن موضوع بسیار مهمی است. اما منظورمان به‌طور دقیق و عمیق چیست؟ اجازه بدهید که برایتان بگوییم.

پیراهن با تضاد رنگی کم به پیراهنی گفته می‌شود که از لحاظ ظاهری ساده و بدون جلب‌توجه به نظر می‌رسد. در چنین پیراهنی  دو رنگ به‌کار می‌رود که یکی غالب و چشمگیر است و دیگری زیاد حضوری پررنگ و محسوسی ندارد.

در چنین شرایطی می‌توانید برای انتخاب رنگ کراوات به‌سراغ موردی بروید که به همان رنگ نامحسوس موجود در پارچه پیراهن است. کراواتی به آن رنگ انتخاب کنید. دقت داشته باشید که آن رنگ در کراوات پررنگ‌ و واضح باشد.

برای نمونه، اگر پیراهنی با پارچه آبی‌کم‌رنگ دارید که راه‌راه‌هایی نامحسوس به‌رنگ سورمه‌ای دارد، کراواتی به‌رنگ آن راه‌راه‌ها یعنی سورمه‌ای انتخاب کنید. چنین تلفیقی دارای تضادی است که به چشم خوش می‌آید.

عکس حالت بالا هم وجود دارد؛ یعنی می‌توانید پیراهنی با رنگی مشخص و پرجلوه بپوشید و کراوات را از رنگی روشن‌تر و نامحسوس‌تر از رنگ پیراهن انتخاب کنید. دقت داشته باشید که در این حالت، پیراهن معمولا بیشتر از کراوات خودنمایی می‌کند.

با پارچه‌های مختلف برای کراوات هم آشنا شوید

راهنمای ست کردن کراوات

در بخش آخر می‌خواهیم به‌سراغ پارچه‌هایی برویم که برای دوخت کراوات استفاده می‌شوند. در انتخاب جنس کراوات دستتان باز است. کراوات‌ها از جنس‌های مختلفی طراحی، تولید و عرضه می‌شوند.

کراوات‌های ابریشمی بسیار معروف و محبوبند اما موارد مختلف دیگری هم هستند که بنا به جنس باقی بخش‌های استایل، فصل و… می‌توانند گزینه منتخبتان باشند.

کراوات ابریشمی چاپی

راهنمای ست کردن کراوات
کراواتی ابریشمی و طرحدار

گرچه کراوات‌های ابریشمی بافته شده رایج‌ترین نوع کراوات هستند اما  کراوات‌های ابریشمی چاپی هم گزینه‌هایی عالی برای جایگزینی آنها هستند؛ به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان. این کراوات‌ها براق‌اند، دوام بالایی دارند و ایست خوبی در حوالی گردن و روی یقه دارند.

کراوات‌های ابریشمی طرح‌دار بافت ظریفی هم دارند و نقوش براق و متنوعشان باعث می‌شود که انتخاب خوبی برای استایل‌های مختلف باشند و در فصل‌های گرم‌تر گزینه مناسب‌تری نسبت به همتایان خود باشند.

راهنمای ست کردن کراوات
کراوات با طرح حیوان

ابریشمی‌های طرح‌دار با نقش‌ونگارهایی الهام‌گرفته از طبیعت برای فصل‌های گرم عالی و درجه‌یک به‌نظر می‌رسند. طرح‌هایی مانند اقیانوس، حیوانات مختلف، گل‌وگیاه و… از طرح‌های جذابی هستند که روی پارچه کراوات‌های طرح‌دار ابریشمی می‌نشینند و به شما استایلی ماجراجو و جوان‌پسند می‌دهند.

برای پوشیدن چنین طرح‌هایی از کراوات، بهتر است که به‌سراغ پیراهن‌هایی ساده و بدون نقش بروید. کراوات‌های طرح‌دار پُر از رنگ و نقش‌اند. پس اگر پیراهنتان هم پررنگ و شلوغ باشد، آرامش و توازن از استایلتان می‌گریزد.

کراوات‌های نخ و پنبه

راهنمای ست کردن کراوات
کراوات نخ‌پنبه

کراوات‌هایی از جنس نخ‌ و پنبه هم سبک‌اند و بافتشان ظریف است. رنگ این نوع از کراوات‌ها هم معمولا پاستلی است و برای همین، انتخاب‌هایی مناسب برای فصول گرم سال هستند.

نخ‌پنبه‌ای‌ها خیلی زود و بی‌تعارف چروک می‌شوند. این عیب بزرگی است اما اگر کراوات به‌خوبی آسترکشی شده باشد، احتمال اینکه خیلی سریع و زود دچار چروک‌های کج‌ومعوج شود، پایین می‌آید.

کراوات‌های پشمی

راهنمای ست کردن کراوات
کراوات پشمی

کراوات‌های سبک‌تر معمولا برای ماه‌های گرم‌تر مناسب هستند و کراوات‌هایی با وزن بیشتر و طرح‌ورنگ‌های کمتر برای ماه‌های سرد مناسب‌ترند. پشمی‌ها معمولا به‌رنگ‌های ساده و خنثی‌تری مانند زیتونی، خردلی، طوسی و خاکستری هستند و اکسسوری‌هایی مناسب برای استایل پاییزی و زمستانه به‌شمار می‌روند.

بافت محکم کراوات‌های پشمی باعث می‌شود که تیپ و استایلتان رسمی و اتوکشیده‌ باشد. گره‌ کراوات‌هایی با این جنس سفت‌ و آراسته است و اگر بنای حضور در جلسه یا موقعیتی رسمی دارید، حتما انتخاب مناسبی خواهند بود.

کراوات‌های بافتنی

راهنمای ست کردن کراوات
کراوات بافت

کراوات‌های بافتنی در انتهای طیف کراوات‌های رسمی قرار دارند و می‌توان از آنها برای پوشیدن با لباس غیر رسمی استفاده کرد. میزان سفت‌بودن و اتوکشیدگی ظاهری چنین کراوات‌هایی کمتر از موارد دیگر است.

کراوات‌های بافتنی را می‌توانید با کت‌وشلوارها یا پولیورها و جلیقه‌ها سِت و هماهنگ کنید. اگرچه کراوات‌های بافتنی ابریشمی را می‌توان در تمام سال پوشید اما کراوات‌های بافتنی پشمی سنگین را باید فقط‌وفقط برای فصل‌های سرد کنار بگذارید.

جدیدترین انواع کراوات را ببینید

در آخر

در راهنمای ست کردن کراوات از لزوم تناسب میان طرح‌ها، رنگ‌ها و طیف‌های رنگی گفتیم. دیگر بهانه‌ای ندارید. بعد از خواندن این مقاله باید بتوانید تیپ و استایلی درجه‌یک برای خودتان ترتیب بدهید. انتخابتان چیست؟‌ برایمان بگویید که اگر بخواهید استایلی ایدئال با کراوات برای خود طراحی کنید، چه می‌کنید؟ چه رنگ و طرحی برای کراواتتان انتخاب می‌کنید؟‌ چه طرح و رنگی برای پیراهنتان در نظر می‌گیرید؟


در ادامه بخوانید: کت و شلوار تاکسیدو چیست؟ همه نکات درباره این استایل رسمی را بدانید
منبع thedarkknot.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.