همه چیز درباره مبل چسترفیلد؛ زیبایِ کلاسیک و اصیل

در این مطلب برایتان نکاتی جذاب درباره مبل چسترفیلد گفته‌ایم. اینکه چطور اینقدر معروف و محبوب شده و راز ماندگاری این مبلمان زیبا و اصیل چیست.

مروری بر تاریخچه یکی از اصیل‌ترین مبل‌های بریتانیایی

مبل چسترفیلد از آن مبل‌هایی است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. جذابیت این طرح از مبل در این است که کاربردهای متعددی دارد. هم در لابی هتل‌ها و دفترها دیده می‌شود و هم در سالن‌های پذیرایی شیک. اینجاست که پرسشی به‌وجود می‌آید: چرا و چطور یک وسیله از اسباب‌واثاثیه این‌قدر محبوب و پرکاربرد می‌شود؟

برای پاسخ‌دادن به این پرسش باید سری به تاریخچه چسترفیلد بزنیم. دوست دارید بدانید؟ پس شروع می‌کنیم.

اختراع مبل چسترفیلد

مبل چسترفیلد
مبل چسترفیلد در سال‌های نخست اختراع در منازل اشراف بریتانیایی

اصطلاح چسترفیلد ابتدا در دهه ۱۸۰۰ میلادی مطرح شد اما برای بررسی تاریخ این مبل باید به پیش‌ترها برویم. منابع نه‌چندان رسمی می‌گویند که این مبل به سفارش ارل چهارم چسترفیلد از مقامات انگلیسی ساخته شده است؛ یعنی در تاریخی در حوالی سال‌های ۱۶۹۴ تا ۱۷۷۳ میلادی.

ارل چهارم یا لرد فیلیپ استنهوپ (Lord Philip Stanhope) از مردان متمول و مشهور دوران خود بود و گفته می‌شود که سفارش او به یک نجار باعث خلق مبل چسترفیلد شده است. او از نجار خواسته بود که مبلی طراحی کند که هنگام نشست‌وبرخاست مانع از چروک‌شدن لباس‌ها شود. نتیجه هم چیزی نبوده جز همین مبل‌های چسترفیلد.

استقبال استنهوپ از مبل چسترفیلد باعث شد که این مبل به خانه طبقه اشراف بریتانیایی هم راه پیدا کند و کم‌کم به مدلی مشهور از مبلمان بدل شود. جالب است بدانید که در قرن ۱۹ میلادی، همیشه ظاهر اسباب و اثاثیه مهم‌تر از میزان راحتی‌شان بوده است. اما در عصر ویکتوریا این اولویت‌بندی عوض شد.

چسترفیلدها در مسیر راحتی بیشتر

مبل چسترفیلد
چسترفیلد در کلوب‌های معروف و لوکس بریتانیا

در دوران ویکتوریایی بود که مبل‌های چسترفیلد هم با کمی تغییر و راحت‌ترشدن در مسیر شهرت بیشتر قرار گرفتند. ساختار چسترفیلدها از همان ابتدا متنوع نبود و مدل‌هایی که ساخته می‌شد هم چندان برای نشستن راحت نبودند. گفته می‌شود که وجود دکمه در سطح پشتی و تشک‌های مبل چسترفیلد ابتکار استنهوپ بوده است. چرا؟ او می‌خواسته که مهمان‌های ناخوانده مبلی گرم‌ونرم نداشته باشند و زود رفع زحمت کنند.

چسترفیلدهای متنوع و راحت امروزی در اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی به بازار آمدند. راحتی آن‌ها هم مدیون همان تغییراتی است که در عصر ویکتوریایی انجام شد. مبل چسترفیلد به جز پذیرش زیاد از سوی اشراف در باشگاه‌های اشرافی هم استفاده می‌شد. باشگاه‌هایی که برای غذاخوردن و معاشرت ثروتمندان ساخته شده بود.

فروید و شهرت مبل چسترفیلد

مبل چسترفیلد
تصویری ساختگی از فروید و مبل چسترفیلد معروفش

یکی از مهم‌ترین کاربردهای مبل چسترفیلد استفاده فروید یعنی روانشناس معروف از آن در دفتر خود است. فروید پدر علم روانکاوی است. او از نخستین کسانی بود که با صحبت‌ و گفت‌وگو با مراجعانش و نشاندن آن‌ها روی مبل معروف دفترش، مسیر درمان و روانکاوی را پیش می‌برد.

حتما شما هم با این صحنه در فیلم‌ها یا شاید واقعیت روبه‌رو شده‌اید که مراجعی روی مبلی چسترفیلدمانند دراز کشیده و در حال بازگویی از احوالات خود برای روانکاوش است. فروید متوجه شده بود که درازکشیدن مُراجع روی مبلی نرم و راحت مانند چسترفیلد می‌تواند به او برای آزادکردن افکار و احساساتش در جلسات روانکاوی کمک کند.

مبل چسترفیلد
اثری از نوه فروید به نام بلا و استر (Bella and Esther)

کم‌کم، وجود مبل چسترفیلد در دفتر فروید به یکی از شاخصه‌های جلسات روانکاوی‌اش بدل شد. همین موضوع به شهرت بیشتر چسترفیلدها هم کمک شایانی کرد. بعدها نوه فروید هم که نقاشی هنرمند بود در آثارش از مبل چسترفیلد بهره برد.

او همیشه طرحی از این مبل را در آثارش رسم می‌کرد و انگار مبل معروف خانواده فروید به بخشی از هویتشان بدل شده بود. نقاشی بلا و استر او را با حضور دو دختر در قاب و البته مبل چسترفیلد در تصویر بالا می‌بینید.

استیلای بریتانیا و صدور مد و استایل مخصوص خود به دنیا

مبل چسترفیلد
مبل چسترفیلد سنتی و کلاسیک

در اواخر قرن ۱۶  تا قرن ۱۸ میلادی، کشورگشایی‌های انگلستان در دنیا شدت زیادی گرفته بود. همین باعث می‌شد که رواج فرهنگ و سبک زندگی این کشور به نقاط مختلف دنیا هم افزایش پیدا کند.

مبل چسترفیلد هم از ساخته‌ها و تولیدات بریتانیایی به‌شمار می‌رفت که پایش را به کشورهایی مانند کانادا، هند، استرالیا و… باز کرده بود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در اوایل رواج مبلمان در کشور کانادا به هر نوع مبلی چسترفیلد می‌گفته‌اند. مانند ما ایرانی‌ها که نام برندهای معروف را برای برخی از محصولات مانند پودر لباسشویی (تاید) استفاده می‌کنیم.


حتما بخوانید: انواع دکوراسیون منزل؛ سبک‌های دکوراسیون داخلی را به زبان ساده بشناسید

جنگ جهانی دوم و سرنوشت مبل چسترفیلد

مبل چسترفیلد
مبل چسترفیلد در مسیر تغییر در تاریخ

بعد از جنگ جهانی دوم، کم‌کم استیلای بریتانیا در نقاط مختلف دنیا کاهش پیدا کرد و بسیاری از مستعمره‌ها و فتوحاتش استقلال پیدا کردند. با این حال، میراث این کشور در نقاط مختلف دنیا باقی ماند. یکی از این میراث، مبل چسترفیلد بود که از شهرت و محبوبیتش کم نمی‌شد.

رواج استفاده از مبل چسترفیلد در کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و… بیشتر شد. استفاده از این مبلمان در مکان‌هایی موردتوجه قرار می‌گرفت که هدفشان شیک‌کردن و لوکس‌کردن فضا بود.

چسترفیلدهای دنیای معاصر

مبل چسترفیلد
چسترفیلدهای مدرن

یکی از جذابیت‌های مبل چسترفیلد در این است که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد. در همه سبک‌ها و استایل‌های طراحی هم می‌توان از انواع و مدل‌های مختلفش استفاده کرد. در دنیای پرتنوع امروز، دیگر چسترفیلدها متعلق به فضاهای لوکس نیستند و طراحان خلاق از آن‌ها در سبک‌وسیاق‌های مختلف چیدمان بهره می‌برند.

حالا دیگر دستتان در انتخاب مدل‌های مختلف چسترفیلد باز است. روکش این مبل‌ها هم از حالت چرمی تا نخی در دسترس‌اند. ترکیب اسکلت مبل‌های چسترفیلد هم متنوع شده‌اند و شما می‌توانید متناسب با فضای تحت‌اختیارتان اقدام به سفارش ساخت یا خرید این مبل کنید.

دلیل محبوبیت مبل‌های چسترفیلد

مبل چسترفیلد
چسترفیلد ؛ کاربردی و همه‌پسند

اما چرا مبل‌های چسترفیلد سالیان دراز موردتوجه قرار داشته‌اند؟‌ حتما پای دلایلی به‌میان است، نه؟‌ از دلایل این محبوبیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راحتی و طراحی مناسب

مبل چسترفیلد ساختار راحتی دارد. البته اگر مانند روزهای نخست ورودش به دنیای مبلمان ساخته شود، چندان راحت نخواهد بود. اما اگر درون تشک‌ها و پشتی‌اش با فوم و مواد نرم پر شود، ساختار مبل بسیار راحت خواهد بود. چسترفیلدها به شما اجازه می‌دهند که راحت لم بدهید و استراحت کنید.

کاربردی و مناسب هر فضا

چسترفیلدها می‌توانند در هر ساختاری از طراحی بگنجند. اگر خانه‌ای کلاسیک دارید، انتخاب چنین مبلی درست است. اگر هم خانه‌تان ساختار مدرن دارد، باز هم می‌توانید روی چسترفیلدها حساب کنید.

این مبل‌ها کاربردی هم هستند. یعنی هم می‌توانید از آن‌ها برای استفاده در هال و تماشای تلویزیون بهره ببرید و هم برای قراردادن در فضای پذیرایی‌تان. بنابراین، با مبلی روبه‌رو هستیم که همه‌فن‌حریف است و برای همین سال‌های طولانی در میان محبوب‌ها خودش را جای داده است.

بادوام و مقرون‌به‌صرفه

خرید بعضی چیزها به شما کمک می‌کند که در طی سالیان طولانی، نیازی به صرف هزینه مجدد نداشته باشید. مبل چسترفیلد هم همین‌طور است. ساختار و جنس بیشتر چسترفیلدها به شما کمک می‌کند که سالیان متمادی از آن‌ها استفاده کنید و در نتیجه هزینه مبل به شما تحمیل نشود.

مروری بر چند نمونه از مبل چسترفیلد برای طراحی داخلی

چسترفیلدها در گذر تاریخ تغییرات زیادی کرده‌اند. دیگر فقط ساختاری سفت با روکش‌هایی چرمی ندارند و در نقش‌ها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. در ادامه مقاله، می‌خواهیم چند نمونه متنوع و مختلف از این مبل‌های پرطرفدار را به شما معرفی کنیم.

چسترفیلد مدرن با رگه‌هایی از کلاسیسم

مبل چسترفیلد
طرحی هم کلاسیک و هم مدرن

این مبل چسترفیلد هم مدرن است و هم با وجود داشتن ویژگی‌های طرح‌های کلاسیک در ساختارهای سنتی می‌گنجد. یعنی فرقی نمی‌کند که دوست دارید دکوراسیونتان چطور باشد؛ در هر حال، این مبل خودش را با سلیقه و خواسته‌تان تطبیق می‌دهد.

پایه‌های فلزی مبل، آن را مدرن می‌کند و رنگش هم از رنگ‌های خنثی امروزی برای دکوراسیون به‌حساب می‌آید. اما چرم مصنوعی و دکمه‌هایش همان چسترفیلد سنتی است که سالیان دراز در طراحی داخلی استفاده می‌شده است.

کوچک و مناسب فضاهای محدود

مبل چسترفیلد
چسترفیلد مناسب فضاهای کوچک

اگر فضایتان اندک است و فکر می‌کنید که مبل چسترفیلد باشکوه‌تر از آن است که مناسب اتاقتان باشد، اشتباه می‌کنید. چسترفیلدها در طرح‌ها و اندازه‌های متنوعی ساخته می‌شوند. شما هم می‌توانید نمونه جمع‌وجور آن را برای اتاقتان با محدودیت فضا تهیه کنید.

اگر فضای محدودی دارید، حتما باید حواستان باشد که مبل منتخبتان هم به‌اندازه کافی راحت باشد و هم به‌اندازه کافی مناسب پذیرایی و شکیل. مبلی که در تصویر بالا می‌بینید دارای فوم و فنر است و همین ترکیب باعث شده که دو ویژگی را داشته باشد: هم راحت است و هم شیک.

مبل چسترفیلد مقرون‌به‌صرفه پارچه‌ای

مبل چسترفیلد
چسترفیلد پارچه‌ای

دیگر از زمان‌های استیلای بریتانیا بر کشورهای مستعمره گذشته است و فقط این اشراف نیستند که می‌توانند صاحب مبل‌ چسترفیلد باشند. حالا شما با در نظرداشتن این مدل از مبل و انتخاب مواد و مصالح ارزان‌تر می‌توانید مبلی شیک اما مقرون‌به‌صرفه داشته باشید.

برای مثال، تصویر بالا را نگاه کنید. این مبل طرح چسترفیلد دارد اما پارچه‌اش، مخملی مقرون‌به‌صرفه است. بنابراین، قیمت تمام‌شده‌اش می‌تواند مطابق بودجه‌ای نه‌چندان زیاد باشد.

چسترفیلد با طراحی مدرن و حتی پست‌مدرن

مبل چسترفیلد
چسترفیلد با ساختاری مدرن

این‌روزها، دست طراحان در ابراز خلاقیت بسیار باز است. حالا دیگر هیچ‌کس محدود به چارچوب و قاعده‌های دست‌وپاگیر نیست. برای مثال، طراحان می‌توانند در انتخاب رنگ یا مدل مبل‌هایی به کلاسیک‌بودن چسترفیلدها هم آزاد باشند. یعنی دستشان باز است که چسترفیلدهایی جدید طراحی و خلق کنند که مولفه‌های نمونه اصیل را دارد اما متفاوت و مدرن است.

در تصویر بالا، نمونه‌ای از مبل چسترفیلد را می‌بینید که طراحی پایه‌ها و تشک‌هایش حالتی مدرن و حتی اندکی پست‌مدرن دارند. اگر دوست دارید که مبل خانه‌تان خاص باشد، می‌توانید از چنین طرح‌هایی الهام بگیرید.

چسترفیلد چرمی برای دفاتر کار

مبل چسترفیلد
چسترفیلد چرمی برای دفتر کار

فروید به‌جز انبوهی از ایده‌های علمی که برای روانکاوان بعد از خود به یادگار گذاشت، استفاده از مبل چسترفیلد را هم برای روانشناسان میراثی ماندگار کرد. هنوز هم تعداد زیادی از روانکاوان برای طراحی دفترشان از مبل‌های چسترفیلد استفاده می‌کنند.

چسترفیلدهای چرمی گزینه‌های جذابی برای طراحی دفاتر کاری، رستوران‌ها و فضاهای عمومی هستند. اگر در انتخاب مبل برای چنین مکان‌هایی سردرگم هستید، حتما به چسترفیلدها نگاهی داشته باشید. چرم‌ این مبل‌ها می‌توانند واقعی یا مصنوعی باشند. نظافت و نگهداری از چرم مصنوعی بسیار ساده‌تر است.

شیک‌ترین مبل‌های چسترفیلد را ببینید

در آخر

تمام چیزهای ماندگار و دوست‌داشتنی به‌واسطه اصالت و ریشه‌هایشان با ما همراه می‌شوند و نمی‌توانیم به‌سادگی، آن‌ها را کنار بگذاریم. مبل‌های چسترفیلد هم از مبلمان اصیلی هستند که در گذر تاریخ، راحتی و زیبایی‌شان فراموش‌نشدنی شده است.

شما از این طرح از مبل خوشتان می‌آید؟ اگر قرار باشد که نمونه‌ای از چسترفیلدها خریداری کنید، کدام مدل را بیشتر می‌پسندید؟ دوست دارید که مبلتان را در دکوراسیونی کلاسیک به‌کار بگیرید یا کلاسیک؟


در ادامه بخوانید: ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون پذیرایی کوچک
منبع timelesschesterfields.com darlingsofchelsea.co.uk forbes.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.