روش‌های نگهداری از زیورآلات نقره در خانه؛ اصول مهمی که باید بدانید

بلد بودن روش‌های نگهداری زیورآلات و اکسسوری‌های نقره یکی از راه‌های اطمینان از ماندگاری نقره در طول زمان است. اما نقره را کجا نگه داریم که سیاه و کدر نشود؟ در این مقاله روش‌های نگهداری و مراقبت از زیورآلات نقره را به شما آموزش می‌دهیم.

چطور از زیورآلات نقره نگهداری کنیم؟

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید زیورآلات و اکسسوری‌ها نقره‌ خود را از اکسید شدن و سیاه شدن در امان نگه دارید و از تغییر رنگ آن‌ها جلوگیری کند.

مناطق خاصی از خانه و اشیاء مختلف مثل آهنربا برای کدر شدن، خوردگی و اکسید شدن نقره کفایت می‌کنند. دلیلش هم این است که کدر شدن نقره نتیجه یک واکنش شیمیایی است. زمانی که عناصر موجود در نقره خالص و نقره استرلینگ در معرض گازهای حاوی گوگرد در هوا همراه با فلزات دیگر قرار می گیرند دچار کدری و فرایند اکسید شدن می‌شوند. خوشبختانه، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید زیورآلات و اکسسوری‌ها نقره‌ خود را از اکسید شدن و سیاه شدن در امان نگه دارید و از تغییر رنگ آن‌ها، و البته از گره خوردن و حتی شکستن آن‌ها نیز جلوگیری کنید. در ادامه به شما می‌گوییم:

زیورآلات نقره خود را کجا نگهداری کنید؟

بایدها و نبایدهای نگهداری نقره شامل چه مواردی هستند.

نحوه نگهداری نقره برای جلوگیری از کدر شدن آن.

بهترین ابزارها برای جلوگیری از کدر شدن زیورآلات نقره.

بهترین روش‌ها برای نگهداری نقره.

زیورآلات نقره را کجا نگهداری کنیم؟

چند روش وجود نگهداری زیورآلات و اکسسوری‌های نقره را به شما آموزش می‌دهیم تا از آسیب دیدن یا تیره شدن آنها محافظت کنید.

بیشتر زیورآلات و اکسسوری‌های نقره که امروزه مردم استفاده می‌کنند، نقره مرغوب یا نقره استرلینگ است (نقره استرلینگ یا همان Sterling Silver آلیاژی از نقره است که از اضافه کردن مس به نقره خالص یا Pure Silver به دست می‌آید. به‌طور‌معمول خلوص نقره استرلینگ 92.5 درصد است. به این معنی که 92.5 درصد آن از نقره خالص تشکیل شده و 7.5 درصد آن از آلیاژ مس یا فلزات دیگر مانند روی یا نیکل ساخته شده است) گزینه گران‌تر از این دو، جواهرات نقره‌ای خالص، یعنی نقره در خالص‌ترین شکل آن است. نقره خالص حاوی حدود 99.9٪ نقره است. نقره خالص بسیار نرم‌تر و ظریف‌تر از نقره استرلینگ است. از طرف دیگر نقره استرلینگ به خاطر وجود فلزات دیگر مثل مس و روی معمولاً مقرون‌به‌صرفه‌تر و بادوام‌تر از نقره خالص است.

جواهرات نقره ای استرلینگ به دلیل قیمت پایین‌تر و ماندگاری و دوام بیشتر، در بازار خرید و فروش زیورآلات و اکسسوری‌های نقره پرطرفدارتر و پرفروش‌تر هستند. دلیل این مسئله هم ترکیبات شیمیایی متفاوت و نحوه نگهداری جواهرات نقره خالص و استرلینگ با توجه به واکنش آنها هنگام قرار دادن در محیط‌های خاص و واکنش متفاوت آن‌ها در برابر مواد شیمیایی است. بد نیست بدانید رنگ نقره استرلینگ با روکش طلا، زمانی که لایه طلا از فلز پایه نقره ساییده شود هم نهایتا بعد از ۲ سال تغییر می‌کند.

پس از این مدت، اولین نشانه‌های پوسته‌پوسته شدن را خواهید دید و جواهرات طلاکاری شده شما درخشندگی خود را از دست داده است. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید جواهرات نقره خود را کجا نگهداری کنید و چرا ممکن است نحوه نگهداری برخی زیورآلات نقره با بعضی دیگر متفاوت باشد. در اینجا چند روش وجود نگهداری زیورآلات و اکسسوری‌های نقره را به شما آموزش می‌دهیم تا از آسیب دیدن یا تیره شدن آنها محافظت کنید.

۱. زیورآلات نقره را در کیسه زیپ کیپ نگهداری کنید

کیسه‌های زیپ‌دار با دور نگه داشتن زیورآلات نقره از معرض هوا و جلوگیری از تماس آن‌ها با رطوبت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری نقره‌جات هستند.

کیسه‌های زیپ‌ کیپ پلاستیکی نه تنها یک راه عالی برای تازه نگه داشتن ناهار و تنقلات بلکه یک جای امن برای نگهداری جواهرات طلا و نقره شما هم هستند. کدر شدن زیورآلات نقره زمانی رخ می‌دهد که در معرض گازهای حاوی گوگرد در هوا و همچنین رطوبت قرار گیرند. کیسه‌های زیپ‌دار با دور نگه داشتن زیورآلات نقره از معرض هوا و جلوگیری از تماس آن‌ها با رطوبت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری نقره‌جات هستند.

اگر برای نگهداری نقره از کیسه زیپ کیپ استفاده می‌کنید، قسمت کوچکی از مهر و موم کیسه را باز کنید و مطمئن شوید که هوای باقی مانده از کیسه خارج می‌شود، سپس کیسه را کیپ کنید. همچنین باید متریال زیپ کیپ را بررسی کنید، زیرا برخی از متریال به کار رفته در زیپ کیپ‌ها می‌تواند روی برخی از نقره‌های ظریف‌تر تا حدی ساینده باشد و باعث خراشیدگی و حتی صدمه به نقره شود.

از کیف‌های ضدتیرگی و ضدکدری برای نگهداری نقره‌جات استفاده کنید

شاید به ذهن‌تان رسیده باشد که برای نگهداری زیورآلات نقره از کیسه فریزر استفاده کنید. اما باید بدانید که این راهش نیست. پیشنهاد ما این است که اگر مقدار زیادی زیورآلات نقره دارید، باید روی «کیف‌های ضدتیرگی» سرمایه‌گذاری کنید. این کیف‌های ضدتیرگی یا کیسه‌های ضد‌لکه معمولا از مواد میکروفیبر نرم مانند پلی‌اتیلن با چگالی کم 100% (LDPE)، فلانل پنبه‌ای یا پلاستیک ساخته می‌شوند که به طور ویژه برای جلوگیری از کدر شدن، خوردگی و تغییر رنگ فلزاتی مثل نقره طراحی و ساخته شده‌اند.

این کیسه‌ها معمولاً از کیسه‌های پلاستیکی و زیپ‌دار یکبار مصرف بادوام‌تر و سازگار با محیط‌ زیست هستند. درواقع اکثر کیسه‌های ضد‌لکه برای محافظت از مواد جواهرات شما فرموله شده‌اند. برخی از کیسه‌های ضد‌لکه حتی زمانی که زمان تعویض آنها فرا می‌رسد تغییر رنگ داده و با این ویژگی به شما هشدار می‌دهند که زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است. با این حال، یکی از نکاتی که باید هنگام نگهداری جواهرات خود در کیسه‌های ضد‌لکه به خاطر داشته باشید این است که حتی در این کیسه‌ها همیشه نقره استرلینگ خود را جدا از سایر جواهرات طلا و مروارید خود نگهداری کنید.

زیورآلات نقره را دور از تابش نور خورشید، گرما و چوب نگهداری کنید

هنگام نگهداری جواهرات نقره خود، همیشه باید از گذاشتن آن‌ها در مناطقی از خانه که در معرض نور زیاد خورشید و گرما هستند، خودداری کنید.

همه ما می‌دانیم که خورشید و پرتوهای فرابنفش آن چقدر می‌توانند قدرتمند و البته در برخی موارد مضر باشند. از سوی دیگر دمای بالا هم یک عامل مهم در اکسید شدن نقره است. بنابراین طبیعی است که نور بیش از حد خورشید و گرما جواهرات نقره‌ای شما را کدر، بدرنگ و اکسیده کند.

هنگام نگهداری جواهرات نقره خود، همیشه باید از گذاشتن آن‌ها در مناطقی از خانه که در معرض نور زیاد خورشید و گرما هستند، خودداری کنید. این موارد شامل مناطقی مانند مقابل پنجره‌، اتاق‌های آفتابگیر، اتاق‌هایی با نورگیر یا پنجره‌های بزرگ و مهم‌تر از همه، نگهداری نقره‌جات در خودرو است. در همین راستا بهترین مکان نگهداری زیورآلات نقره در خانه شما مکانی با دمای کلی ثابت است. هر چه نوسانات دما کمتر باشد، بهتر است. جعبه های جواهرات را در یک کمد تاریک و خنک نگه دارید. همچنین می‌توانید یک قفسه جواهرات را در داخل درب کمد آویزان کنید.

علاوه‌بر‌این باید از نگهداری جواهرات نقره خود در مناطقی که در معرض چوب است خودداری کنید. اقلام چوبی جامد از جمله مبلمان، مهر و موم پنجره‌های چوبی و برخی جعبه‌های جواهرات اغلب با مواد شیمیایی مانند آزول مس، بورات‌ها، بتائین پلیمری و غیره آغشته می‌شوند تا از خوردگی و خراب شدن آن‌ها جلوگیری شود. متأسفانه، این مواد شیمیایی می‌توانند با زیورآلات نقره شما واکنش نشان دهند و در نتیجه نقره‌جات تیره و کدر شوند. قاعده کلی در هنگام نگهداری زیورآلات نقره این است که آنها را در قسمتی تاریک از خانه که نور خورشید زیاد نباشد، ترجیحا در جعبه جواهرات پارچه‌ای یا آستردار نگهداری کنید.

شنا و ظرف شستن با نقره هم ممنوع!

برای جلوگیری از آسیب، زیورآلات نقره نباید در معرض مواد شیمیایی مانند مایع ظرفشویی، انواع پودر رختشویی و پاک‌کننده‌های سطوح یا کلر استخر قرار گیرند. به همین دلیل، هنگام خانه‌تکانی، ظرف و لباس شستن و شنا کردن یا انجام سایر فعالیت‌هایی که ممکن است به نقره آسیب برساند، مهم است که زیورآلات نقره‌ خود را بردارید.

مهم‌تر از همه زیورآلات و اکسسوری‌های نقره خود را در همه جا رها نکنید!

همه ما یکی از این روزها را داشته‌ایم که بعد از آمدن از مهمانی یا محل کار تنها کاری که دوست داریم انجام دهیم این است که به خانه برسیم و روی کاناپه ولو شویم. به حدی که عملاً کفش‌ها، لوازم جانبی و زیورآلات خود را حتی قبل از رسیدن به اتاق خواب درآورده‌ایم. رها کردن زیورآلات نقره در گوشه و کنار خانه و بدون در نظر گرفتن شرایط نگهداری نقره، نه تنها باعث می‌شود که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، چوب و/یا حتی رطوبت، کدر و سیاه شوند، بلکه در معرض خطر قرار گرفتن در دست یا دهان کودکان و حیوانات خانگی هم قرار می‌گیرند.

کودکان و حیوانات خانگی مثل آهنربایی برای وسایل بالقوه ارزشمندی هستند که به راحتی شکسته می‌شوند. ناگفته نماند، زیورآلات و اکسسوری‌های نقره اگر کوچک باشند یا دارای اقلامی مانند سنگ و مهره یا آویز باشند که به‌راحتی از جای خود خارج می‌شوند، خطر خفگی بالقوه برای بچه‌های کوچک و حیوانات خانگی دارند.

بایدها و نبایدها در نگهداری از زیورآلات نقره

همانطور که در بالا ذکر شد، ترکیبات فلز در زیورآلات نقره استرلینگ و زیورآلات نقره خالص یکسان نیست. بنابراین، مهم است که بدانید چگونه از زیورآلات نقره براساس نوع آن نگهداری کنید. به‌خصوص این‌که مراقبت از  نقره خالص حساس‌تر از نگهداری از نقره استرلینگ است. نگهداری اشتباه از زیورآلات نقره شما نه تنها می‌تواند به شدت بر طول عمر آن‌ها تأثیر بگذارد و آن‌ها را مستعد تیره و کدر شدن کند، بلکه می‌تواند زیورآلات نقره را مستعد سرقت توسط دزدان فرصت‌طلب، انگشتان چسبنده کودکان خردسال یا آرواره‌های کنجکاو حیوانات خانگی نیز کند. در ادامه بایدها و نبایدهای نگهداری از جواهرات نقره را با هم مرور می‌کنیم.

زیورآلات نقره خود را در ظروف دارای چسب نگهداری نکنید

به غیر از ظروف چوبی، اکثر ظروف نگهداری معمولاً ایمن هستند. با این حال، برخی از ظروف حاوی چسب هستند تا به چسبیدن قسمت‌های مختلف ظرف کمک کنند. چسب ها اغلب مملو از رطوبت و گوگرد هستند که دو عامل اصلی کدر شدن جواهرات به‌خصوص زیورآلات و اکسسوری‌های نقره هستند. بنابراین هنگامی که یک روش نگهداری برای جواهرات از جمله زیورآلات نقره خود انتخاب می‌کنید، قبل از خرید آن را از نظر دارا بودن چسب بررسی کنید.

در جعبه نگهداری نقره سیلیکاژل یا گچ بگذارید

شما می‌توانید زیورآلات نقره خود را در تاریک‌ترین و عمیق‌ترین نقطه خانه نگه دارید، اما متأسفانه، عواملی مانند رطوبت اجتناب‌ناپذیر است. چه مقداری عطر باشد، چه مقداری از عرق بدن و چه نگران کننده‌تر از همه نشت آب، بنابراین برخی عوامل خارج از کنترل شما هستند. خوشبختانه راه‌هایی برای کنترل این مورد وجود دارد. یکی از راه‌های کنترل رطوبت اضافه کردن یک رطوبت‌گیر به جعبه یا هر محفظه دیگری است که نقره را در آن نگهداری می‌کنید تا رطوبت را به خود جذب کند. پیشنهاد ما برای این مورد یک تکه گچ، سیلیکاژل یا زغال فعال است. اما ژل سیلیکا چیست؟

احتمالاً در هنگام خرید برخی اجناس مثل اکسسوری‌های چرم یا لوازم آرایشی و حتی دارو با کیسه‌های کوچک و سفیدی که روی آن نوشته شده «مصرف نکن» و پر از دانه‌های ریز و شفاف هستند، روبرو شده‌اید. این دانه‌های شفاف کوچک «سیلیکاژل» هستند و برای کمک به تازگی و حفظ اجناس حین نگهداری در برخی از انبارها و همچنین پروسه حمل و نقل طولانی طراحی شده‌اند.

اما به‌جای اینکه این بسته‌های کوچک را مستقیماً در سطل زباله بیندازید، هنگام خرید کفش یا لباس بعدی، آنها را نگه دارید و یک یا دو بسته را کنار جواهرات خود به‌خصوص نقره‌جات قرار دهید، تا رطوبت محل نگهداری نقره را به خود جذب کند. همه این موارد به یک‌اندازه در جلوگیری از نشت و نفوذ رطوبت در جعبه جواهرات موثر هستند. گزینه دیگر استفاده از نمد برای کف جعبه جواهرات است. بهتر است برای کف و دیواره‌های جعبه جواهرات خود یک پارچه نمد تعبیه کنید.

زیورآلات نقره خود را خیلی نزدیک به هم نگهداری نکنید

اگر زیورآلات زیادی از جنس‌های مختلف دارید، یک جعبه جواهرات بزرگ با چند بخش تهیه کنید تا جواهرات خود را دسته‌بندی کنید.

یکی دیگر از قوانین طلایی برای نگهداری طلا و جواهرات از جمله زیورآلات نقره این است که از قرار دادن آنها در نزدیکی جواهرات دیگری که از مواد مختلف ساخته شده‌اند خودداری کنید. زیورآلات نقره خالص به‌ویژه زمانی که در این موقعیت قرار می گیرند آسیب‌پذیر هستند، زیرا کاملا نرم، چکش‌خوار و مستعد کدر شدن هستند.

اگر زیورآلات زیادی از جنس‌های مختلف دارید، یک جعبه جواهرات بزرگ با چند بخش تهیه کنید تا جواهرات خود را دسته‌بندی کنید. فلزات مختلف از جمله نقره خالص، نقره استرلینگ، طلای زرد، رزگلد، مس، نیکل، برنز، استیل، تیتانیوم و پلاتین همگی از ترکیبات بسیار متفاوتی ساخته شده‌اند و بنابراین می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته و منجر به کدر شدن یکدیگر شوند. یکی دیگر از روش‌های موثر، تهیه یک «استند درختی زیورآلات» است که می‌توانید تمام جواهرات خود را بدون تماس با قطعات دیگر به‌طور مساوی روی آن آویزان کنید. اگر هم این استند را در دسترس ندارید، همیشه می‌توانید یک بشقاب غیرچوبی یا یک سینی (که چسب یا فلز نداشته باشد) پیدا کنید و از آن برای ردیف کردن جواهرات خود بر‌اساس نوع و جنس آن‌ها استفاده کنید.

جواهرات خود را به صورت جداگانه در یک کیسه پارچه‌ای یا کیسه ضدلک بپیچید

قرار دادن زیورآلات طلا، نقره و جواهرات در زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید نه‌تنها برای جلوگیری از خراشیدگی، تغییر رنگ یا شکستن آن‌ها ایده بسیار عالی است، بلکه روشی عالی برای جلوگیری از کدر شدن آنهاست. در‌حالی‌که می‌توانید از کیسه‌های زیپ‌ کیپ و دستمال کاغذی برای کمک به دور نگه داشتن هوا و رطوبت از نقره استفاده کنید، بهترین راه برای نگهداری زیورآلات نقره این است که آن‌ها را به‌صورت جداگانه در یک پارچه یا کیسه ضدتیرگی (ضدلکه) قرار دهید. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم این ابزارهای ضدلکه حاوی مواد شیمیایی هستند که برای جلوگیری از کدر شدن زیورآلات فرموله شده‌اند و به همین دلیل کمی مقاوم‌تر هستند. ناگفته نماند، این کیسه‌ها برای نگهداری جواهرات و زیورآلات شما در سفر عالی هستند.

نحوه نگهداری زیورآلات و اکسسوری‌های نقره برای جلوگیری از کدر شدن آن‌ها

جواهرات نقره در هنگام نگهداری در حمام به دلیل محیط طبیعی مرطوب در برابر کدر شدن آسیب پذیرتر هستند.

وقتی نوبت به نگهداری زیورآلات نقره می‌رسد، هدف شماره یک شما جلوگیری از کدر شدن آنهاست. تا اینجا متوجه شدیم که جواهرات نقره نسبت به محیط‌های خاص و مواد شیمیایی بسیار حساس هستند. یکی از نمونه‌های بارز این محیط‌های خاص حمام است. جواهرات نقره در هنگام نگهداری در حمام به‌دلیل محیط طبیعی مرطوب در برابر کدر شدن آسیب پذیرتر هستند. در اینجا چند نکته برای نحوه نگهداری نقره برای جلوگیری از کدر شدن را به شما می‌گوییم.

۱. زیورآلات نقره خود را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید

قرار دادن جواهرات به خصوص زیورآلات نقره در مکانی خنک و خشک یک نکته مهم در مورد نگهداری جواهرات طلا و نقره است. نگهداری زیورآلات نقره در یک قسمت تاریک و خشک از خانه مانند کمد، کشو یا اتاقی که نور چندانی ندارد، نه تنها آن را از نور خورشید دور نگه می دارد، بلکه از رطوبت نیز دور می کند. این نکته در مورد ظرف و ظروف نقره هم صدق می‌کند.

هیچ‌وقت زیورآلات نقره را در حمام نگهداری نکنید. حمام به دلیل تعداد محدود پنجره و فضای باز اغلب یکی از مکان‌های تاریک و مرطوب خانه و یک مکان خطرناک برای نگهداری نقره‌جات است، زیرا رطوبت در این مکان به دلیل بخار دوش و شیر آب اجتناب‌ناپذیر است. در حالت ایده‌آل، همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم بهترین مکان برای نگهداری جواهرات و نقره‌جات یک جعبه جواهرات درب‌بسته و بدون نفوذ هوا با مشخصاتی که ذکر کردیم است.

۲. زیورآلات نقره را کنار عطر و لوازم آرایشی نگذارید

از نکات نگهداری زیورآلات نقره  این است که  از نگهداری آن‌ها در نزدیکی عطر و سایر محصولات زیبایی و آرایشی خودداری کنید. بسیاری از مردم دوست دارند جواهرات و زیورآلات طلا و نقره خود را روی میز آرایش یا در کمد لباس خود نگهداری کنند، که فکر بدی هم نیست. با این حال، میز آرایش و کمد لباس جایی است که مردم معمولا محصولات زیبایی خود از جمله لوازم آرایش، دئودورانت، اسپری مو و عطر را در آن نگهداری کنند. این محصولات به دلیل مواد شیمیایی که دارند می‌توانند به زیورآلات شما آسیب بزنند. به‌همین‌دلیل، هنگام استفاده از زیورآلات نقره (و حتی طلا و جواهر، چون به مرور زمان طلا و جواهر هم بدرنگ می‌شوند) مراقب باشید لوازم آرایش و عطر، ادکلن، تافت مو و … را به آن‌ها نمالید و اسپری نکنید. بهترین روش این است که بعد از لباس پوشیدن و البته بعد از اتمام آرایش و پس از اسپری کردن عطر، ادکلن و تافت مو چند لحظه صبر کنید تا کاملا خشک شوند و سپس زیورآلات را بپوشید.

۳. از کاغذ ضد‌لک استفاده کنید

مانند کیسه‌های ضد‌لک، کاغذ ضد‌لک نیز به طور خاص با مواد شیمیایی خاص برای کمک به‌جلوگیری از کدر شدن نقره و سایر زیورآلات فرموله شده است. پس از هر بار استفاده، زیورآلات نقره خود را در یک کاغذ ضد‌لک بپیچید. با این کار نه تنها از کدر شدن نقره‌جات جلوگیری می‌کنید، بلکه به حفظ درخشش زیورآلات نقره و حتی طلا و جواهر خود نیز کمک می‌کنید.

۴. پارچه پولیش آغشته به نقره

پیشگیری از کدر شدن جواهرات شما باید قبل از اینکه این اتفاق بیفتد شروع شود. به‌همین‌دلیل است که یک پارچه پولیش آغشته به نقره ممکن است ابزاری مناسب برای جلوگیری از کدر شدن و تمیز نگه داشتن زیورآلات شما باشد. این پارچه‌های میکروفیبر کوچک آغشته به موادی هستند که به‌طور‌ویژه برای کمک به جلا دادن نقره تولید شده است. این پارچه‌ها ملایم، غیر‌ساینده و به‌طور‌کلی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند که آن‌ها را برای تمیز کردن جواهرات شما در خانه به یک وسیله عالی تبدیل می‌کند.

برای استفاده از یکی از این پارچه‌های پولیش، پارچه را به‌آرامی و با حرکات دایره‌ای به زیورآلت نقره ای خود بمالید تا زمانی که هرگونه کدری پاک شده و نقره شما به وضوح براق شود. برای اطمینان از ماندگاری زیورآلات و اکسسوری‌های نقره شما در شرایط عالی، باید بعد از هر بار استفاده و قبل از قرار دادن در محفظه نگهداری، آن را با یکی از این پارچه‌ها جلا دهید، به‌خصوص اگر هر روز از این زیورآلات استفاده می‌کنید. اگر این پارچه را در دسترس ندارید هر‌چند‌وقت یک‌بار زیورآلات نقره خود را برای سفیدکاری به یک نقره‌فروشی معتبر بسپارید.

آیا می‌توان نقره را در کیسه‌های پلاستیکی نگهداری کرد؟

بسیاری از کیسه‌های پلاستیکی حاوی گوگرد هستند که می‌تواند مستقیماً منجر به کدر شدن زیورآلات نقره شود. بهتر است برای نگهداری نقره از پلاستیک زیپ کیپ استفاده کنید.

بسیاری از کیسه‌های پلاستیکی حاوی گوگرد هستند که می‌تواند مستقیماً منجر به کدر شدن زیورآلات نقره شود. دلیل دیگری که باید از نگهداری زیورآلات نقره خود در کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنید این است که آنها اغلب در هوا و رطوبت، دو عنصر دیگر که منجر به کدر شدن می شوند، به دام می افتند و توانایی مراقبت از نقره در برابر این دو عنصر را ندارند. کیسه‌های زیپ کیپ از این قاعده مستثنی هستند زیرا می‌توانید هوای باقی‌مانده را قبل از کیپ کردن درب کیسه به‌طور کامل خارج کنید.

سخن آخر

در‌حالی‌که تمام روش‌های ذکر شده در بالا جزو راه‌های عالی برای نگهداری زیورآلات نقره شما هستند، بهترین راه برای نگهداری نقره و کمک به حفظ کیفیت آن برای سال‌های طولاتی، ترکیبی از موارد ذکر شده در بالا است:

  • دور از هرگونه رطوبت و چوب
  • در یک نقطه خنک، خشک و تاریک
  • دور از هرگونه نور خورشید
  • حتما نقره را قبل از گذاشتن در جعبه یا پوشش محافظ با یک پارچه نرم خشک کنید.

همچنین باید یک استند جواهرات یا جعبه جواهرات چند قسمتی تهیه کنید که به شما امکان می‌دهد زیورآلات خود را براساس نوع فلز جدا کنید و بنابراین نقره خود را از واکنش شیمیایی با سایر جواهرات و فلزات موجود در جعبه جواهرات خود دور نگه دارید. یک روش دیگر این است که یک جعبه جواهرات ساده غیرچوبی پیدا کنید و هر تکه نقره را به‌صورت جداگانه در یک کیسه زیپ کیپ، کیسه ضد‌لکه یا پیچیده شده در کاغذ ضد‌لکه قرار دهید. با قرار دادن اقلامی مانند گچ، ژل سیلیکا یا زغال چوب در کنار زیورآلات نقره خود هم احتیاطات لازم برای به حداقل رساندن جذب رطوبت را انجام دهید.

 

منبع
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.