ایده‌هایی جذاب و دیدنی برای تزیین خانه با آینه

آینه‌ها علاوه‌بر اینکه می‌توانند به ما در مرتب بودن ظاهرمان کمک کنند، وسیله‌ای عالی برای تزیین کردن، روشن و بزرگ نشان دادن اتاق‌های خانه است. در این مقاله از «منومد» با ما همراه باشید تا از ایده‌های عالی برای تزیین خانه با آینه با شما صحبت کنیم.

روش‌های استفاده از آینه در دکوراسیون خانه

آینه وسیله‌ای ضروری در هر خانه است و به افراد کمک می‌کند که صبح‌ها قبل از اینکه از خانه بیرون بروند، ظاهرشان را مرتب کنند. اما این وسیله که در شکل و اندازه‌های بسیار متنوع وجود دارد، در دکوراسیون خانه نقش ارزشمندی بازی می‌کند.

از زمان‌های قدیم تا به امروز، به‌کارگیری آینه در دکوراسیون خانه، یکی از بهترین روش‌های تاثیرگذاری در هر اتاق از خانه بوده است. با کمک آینه می‌توان فضای اتاق را روشن‌تر، بزرگتر و از نظر بصری زیباتر کرد. یک آینه زیبا در دکوراسیون خانه همچون یک قطعه هنری است.

در ادامه ایده‌هایی برای تزیین خانه با آینه ارائه شده است که می‌توانید از آنها الهام گرفته و فضای خانه‌تان را زیبا کنید.

زیباسازی فضای خانه

این روزها آینه‌های مختلف در شکل و اندازه و سبک‌های مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان با استفاده از آنها به دکوراسیون خانه سبک زیبایی بدهید و فضای خانه‌تان را چشم‌نواز کنید.

آینه‌های برجسته

می‌توانید روی دیوار یکی از اتاق‌هایتان، مانند اتاق پذیرایی، از آینه‌های برجسته استفاده کنید و در عین زیبا کردن فضای اتاق، هنر را به خانه بیاورید. منظور از آینه‌های برجسته، آینه‌هایی است که شکل و سبک زیبایی دارند و توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند.

مثلا، می‌توانید روی دیوار اتاق و مقابل در ورودی، آینه‌ای با طرح زیبای خورشید قرار دهید. با این کار جلوه زیبایی به اتاق می‌دهید.

ایجاد تعادل

تزیین خانه با آینه، گرد

این روزها بیش از هر زمان دیگر توجه مردم به آینه‌های گرد جلب شده است. این دایره‌های دوست‌داشتنی نه‌تنها چشم‌نواز و آرامش‌بخش هستند، بلکه می‌توانند در اتاقی که پر از اجسام با اشکال هندسی گوناگون است تعادل ایجاد کنند. بنابراین در اتاق‌های نسبتا شلوغ می‌توانید با استفاده از آینه‌های گرد، کمی تعادل ایجاد کرده، در نتیجه آرامش به‌ اتاق بیاورید.

آینه‌های هندسی

تزیین خانه با آینه، هندسی

به غیر از آینه‌های گرد، آینه‌هایی که اشکال هندسی دیگر دارند، مثل آینه‌های شش یا هشت ضلعی، هم می‌توانند فضای اتاق را بسیار زیبا کنند. بنابراین با استفاده از این نوع آینه‌ها روی دیوار بالای میز یا شومینه اتاق، جلوه خوبی به اتاق بدهید. علاوه بر این بسیار چشم‌گیرند.

آینه‌های دکوراتیو

تزیین خانه با آینه، دکوراتیو

این آینه‌ها مخصوص دکوراسیون و تزئینات داخلی ساختمان‌ها تولید می‌شوند و انواع متفاوتی دارند. آینه‌های دکوراتیو مانند آینه‌های برجسته مخصوص زیباسازی فضای اتاق‌ها هستند و می‌توانید از میان بیشمار مدلی که در بازار وجود دارد، نوع دلخواه خود را انتخاب کرده و روی دیوار اتاق‌تان نصب کنید.

آینه‌های رنگی

تزیین خانه با آینه، آکریلیک

 

رنگ‌های شاد می‌توانند به اتاق حس و حال خوبی بدهند. بنابراین بهتر است از آینه‌های رنگی در دکوراسیون خانه استفاده کنید. البته خرید تعداد زیادی آینه ممکن است برایتان گران تمام شود. می‌توانید به‌جای آن از آینه‌های آکریلیک استفاده کنید. این آینه‌ها را می‌توانید به‌راحتی برش دهید و به طرح و سبک دلخواه‌تان درآورید. در ضمن آینه‌های آکریلیک در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و می‌توان با توجه به فضای اتاق‌، رنگ دلخواه خود را انتخاب کرد.

آینه‌های پتینه‌کاری‌شده

تزیین خانه با آینه، پتینه

 

پتینه‌کاری، هنر کهنه کردن اجسام و کارهای هنری است به‌طوری‌که آنها به نظر کهنه و فرسوده یا اکسیده‌شده به‌ نظر بیایند. در این هنر، به‌وسیله رنگ‌های روشن، تیره و مات‌کننده و همچنین رنگ‌های پوشاننده، به اشیا حالتی فرسوده و کهنه داده می‌شود. اگر دوست دارید فضای اتاق کلاسیک و قدیمی داشته باشید و از آرامش آن لذت ببرید، می‌توانید در اتاقی که آن را با سبک کلاسیک تزیین کرده‌اید، از آینه‌های پتنیه‌کاری‌شده استفاده کنید. این آینه‌ها طوری به نظر می آیند که گویی سال‌ها از عمرشان می‌گذرد.

مبلمان آینه‌ای

تزیین خانه با آینه، مبلمان

می‌توانید هنگام استفاده از مبلمان و دیگر اثاثیه منزل، نوع آینه‌دار آنها را به‌کار برید. با این کار به‌راحتی می‌توانید فضای خانه را زیبا و در عین حال به دلیل انعکاس نور از روی آنها روشن نشان دهید.

اگر هم برایتان تهیه مبلمان آینه‌ای مشکل است، می‌توانید از برخی وسایل آینه‌دار، مانند سینی‌های آینه‌دار استفاده کنید. مثلا، قرار دادن این نوع سینی روی میز غذاخوری اتاق ناهارخوری، میز را زیباتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

البته اگر در اتاق وسایل زیاد دارید، استفاده از این نوع مبلمان، اتاق را شلوغ‌تر نشان می‌دهد. در واقع این نوع مبلمان بیشتر مناسب سالن پذیرایی است.

روشن‌تر کردن فضای اتاق

فضای داخلی برخی از خانه‌ها، حتی در روزهای آفتابی، به‌دلیل نداشتن یا کم بودن پنجره‌ها، تاریک به‌ نظر می‌رسد. بیشتر مواقع نمی‌توان پنجره‌ای به اتاق‌ها اضافه کرد. اما با استفاده از آینه می‌توان نور خورشید را به‌ درون خانه هدایت کرد.

آینه‌ها می‌توانند فضای تاریک خانه را روشن‌تر و البته جادارتر نشان دهند. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در محل مناسبی آینه‌ها را قرار داده باشید. با چند روش زیر می‌توانید به‌راحتی به این هدف برسید:

قرار دادن آینه مقابل پنجره

تزیین خانه با آینه، کنار پنجره

یکی از بهترین روش استفاده از آینه برای افزایش نور خورشید در اتاق، قرار دادن یک آینه روی دیوار روبه‌روی پنجره اتاق است. مثلا، اگر اتاق‌تان فقط یک پنجره کوچک دارد و اندکی نور خورشید از آن عبور می‌کند، با قرار دادن یک آینه درست روی دیوار روبه‌روی آن می‌توانید این نور را به‌دلیل انعکاس از روی آینه، دو برابر کنید.

البته اگر هم روبه‌روی آینه دیوار ندارید، آینه را روی دیوار کنار آینه، طوری بگذارید که تصویر پنجره روی آن منعکس شود. این روش هم باعث می‌شود نور بیشتری به درون اتاق منعکس شود. در ضمن اگر دو پنجره در اتاق دارید، می‌توانید یک آینه تمام قد مابین آن دو بگذارید تا بدین ترتیب اتاق پرنورتر شود.

همچنین زمان‌هایی در طول روز پیش می‌آید که بعضی از قسمت‌های خانه تاریک می‌شوند. برای برطرف کردن این تاریکی، آینه‌ای کنار پنجره طوری بگذارید تا نور خورشید که از پنجره وارد می‌شود به آینه برخورد کرده و نقطه تاریک مورد نظرتان در خانه روشن شود.

برای این کار بهتر است از آینه‌های قدی که معمولا در اتاق تعویض لباس یا اتاق خواب قرار داده می‌شود، استفاده کنید. آینه را در زاویه‌ای از پنجره قرار دهید که بتواند پرتوهای نور خورشید را گرفته و به نقطه تاریک خانه‌تان، آنطوری که تنظیم کرده‌اید، منعکس کند.

در برخی از خانه‌های قدیمی یک راهرو وجود دارد که بعضی از اتاق‌ها یا سرویس بهداشتی خانه به طرف آن راه دارند. نصب چند آینه‌ بزرگ یا تمام‌قد در چنین راهرویی باعث می‌شود نور خورشید از در ورودی دریافت و منعکس به راهرو و اتاق‌ها منعکس شود و بدین ترتیب فضای داخل خانه روشن می‌شود.

آینه روی سطوح روشن

تزیین خانه با آینه، سطوح روشن

اگر دوست ندارید از چندین آینه بزرگ برای روشن کردن فضای اتاق‌تان استفاده کنید، می‌توانید یکی از دیوارهای اتاق‌تان را به رنگ نقره‌ای یا خاکستری روشن درآورید و یک آینه بزرگ زیبا روی آن نصب کنید. البته می‌توانید به‌جای یک آینه بزرگ، چند آینه کوچک با قاب‌های زیبا و متنوع روی دیوار نصب کنید. سطح روشن دیوار روی آینه منعکس می‌شود و اتاق به نظر روشن‌تر می‌رسد.

اتاق‌های بدون پنجره

تزیین خانه با آینه، روشنایی آینه

اگر اتاق‌تان بزرگ است و در عین حال پنجره ندارد و نمی‌توانید از آفتاب استفاده کنید، می‌توانید آینه را در کنار منابع روشنایی مانند لامپ به‌کار برید. مثلا، می‌توانید نوعی روشنایی روی طاقچه یا یک میز، مانند آباژور، بگذارید و پشت آن یک آینه بزرگ قرار دهید. با این کار روشنایی آباژور، دو برابر می‌شود و اتاق روشن‌تر به‌ نظر می‌رسد.

استفاده از آینه‌های سقفی

تزیین خانه با آینه، سقفی

این نوع آینه‌ها را معمولا روی سقف نصب می‌کنند و روشنایی محیط را افزایش می‌دهند. اگر آینه‌های سقفی کنار پنجره‌های اتاق‌ قرار بگیرند، نور بیرون را به‌راحتی به درون اتاق منعکس می‌کنند. البته آینه سقفی در اتاق‌های بدون پنجره می‌توانند نور لامپ‌های لوستر را منعکس کرده و روشنایی آنها را چند برابر کنند.

روشن کردن آشپزخانه تاریک

تزیین خانه با آینه، آینه‌کاری

برای اینکه آشپزخانه‌های کوچک و تاریک را کمی نورانی و دلباز کنید، می‌توانید دیوارهای آنها یا بخشی از آشپزخانه را آینه‌کاری کنید. در واقع در این حالت از آینه به جای کاشی استفاده می‌شود. آینه‌ها می‌توانند هر نوری را منعکس و فضای تاریک آشپزخانه را روشن کنند.

بزرگ نشان دادن فضاهای کوچک

استفاده از آینه برای بزرگ نشان دادن فضاهای کوچک، ترفندی است که بیشتر طراحان دکوراسیون آن را به‌کار می‌برند. اگر اتاق‌تان کوچک است می‌توانید با به‌کار بردن آینه به‌ روش‌های زیر، فضای اتاق را بزرگ جلوه دهید:

آینه دیواری

تزیین خانه با آینه، آینه دیواری

معمولا اتاق‌هایی که پنجره ندارند، کوچک و کسل‌کننده به‌ نظر می‌رسند. اما استفاده از آینه باعث می‌شود احساس کنید در اتاق پنجره‌ای وجود دارد. برای این کار روی یکی از دیوارهای اتاق آینه قرار دهید. گذاشتن یک آینه بزرگ یا تمام‌قد روی دیوار، به ابعاد هر فضایی می‌افزاید و آن را بزرگتر از آنچه که هست، نشان می‌دهد.

در ضمن با قرار دادن یک آینه به‌صورت افقی روی یکی از دیوارهای آشپزخانه، مثلا پایین کابینت، می‌توان آشپزخانه را بزرگ نشان داد. یا می‌توان روی دیوار پشت شیر ظرفشویی هم آینه کار گذاشت. بدین ترتیب آشپزخانه بزرگتر به نظر می‌رسد. تمیز کردن آینه‌های آشپزخانه هم راحت و بی‌دردسر است.

البته مراقب باشید، آشپزخانه را پر از آینه نکنید که این کار نتیجه عکس می‌دهد و فضای آشپزخانه را شلوغ و درهم‌برهم نشان می‌دهد. مثلا، اگر روی دیوار آینه دارید، دیگر نیازی به نصب آینه بیشتر نیست.


حتما بخوانید: ۸ روش ساده برای نظم دادن به کمد لباس‌ها

نصب آینه بالای تختخواب

تزیین خانه با آینه، اتاق خواب

اگر کوچکی اتاق خواب‌تان شما را اذیت می‌کند، بهترین راه‌حل نصب یک آینه بالای تختخواب‌تان است. این آینه وجود عمق را تداعی می‌کند و باعث می‌شود احساس کنید، اتاق‌تان بزرگتر است. البته آینه را روی دیوار بالای تخت‌تان نصب کنید، نه روی سقف. آینه روی سقف اگرچه برای روشنایی بهتر اتاق، ایده‌آل است اما برای اتاق خواب مناسب نیست.

آینه کنار آثار هنری

تزیین خانه با آینه، آثار هنری

اگر به نگهداشتن انواع مختلف آثار هنری‌ و تابلوها علاقه‌مند هستید، ممکن است اتاق‌تان نامنظم و در عین حال کوچک به نظر آید. اما با گذاشتن آینه‌های کوچک در کنار آثار هنری می‌توانید کمی به ظاهر اتاق سروسامان بدهید به‌طوری‌که فضای آن دیگر کوچک و آشفته به نظر نیاید.

مثلا، اگر یک اثر هنری روی طاقچه، میز یا شومینه دارید، می‌توانید یک آینه زیبا پشت سر آن قرار دهید. یا اگر تابلوی نقاشی روی دیوار نصب کرده‌اید، یک آینه هم کنار آن نصب کنید.

نصب آینه ‌روی در کمد

تزیین خانه با آینه، در کمد

کمد‌ها معمولا بخشی از فضای اتاق را اشغال می‌کنند و آن را کوچکتر از آنچه که هست نشان می‌دهند. بنابراین برای بهبود ظاهر اتاق بهتر است روی در کمد، آینه‌ای به اندازه کمد نصب کنید. بدین ترتیب اتاق بزرگ به نظر می‌رسد.

اگر هم از نظر مالی توان خرید آینه‌های قدی را ندارید، می‌توانید چند آینه کوچک از فروشگاه‌ خریده و روی در کمد نصب کنید.

باید و نبایدهای استفاده از آینه

اگر از آینه‌ها به‌درستی استفاده نشود، نه‌تنها جذابیت‌شان را از دست می‌دهند، بلکه آزاردهنده هم می‌شوند. بنابراین راهنمایی‌های زیر را در دکوراسیون خانه با آینه در نظر بگیرید:

باید‌ها

تزیین خانه با آینه، آینه‌های بزرگ

۱. از آینه‌های بزرگ در اتاق‌های کوچک استفاده کنید

آینه‌های بزرگ به فضای اطراف خود تصوری از عمق می‌دهند. بنابراین از به‌کارگیری آینه‌های بزرگ نترسید. می‌توانید آینه‌ای بزرگ روی دیوار و بالای میز غذاخوری قرار دهید تا در عین حال که اتاق بزرگ‌تر دیده شود، اگر شمعدانی یا گلدانی زیبا روی میز دارید، تصاویر آنها هم روی آینه منعکس و زیبایی میز و فضای ناهارخوری دوچندان شود.

۲. نقطه کانونی به‌وجود آورید

نقطه کانونی در دکوراسیون خانه، بخشی است که به‌سرعت توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. طوری از آینه‌ها استفاده کنید که نوعی نقطه کانونی در فضایی که هستند ایجاد کنند. آینه را در نقطه‌ای از خانه قرار دهید که بتواند توجه‌ها را بهتر به خود جلب کند. مثلا اگر آینه را روی دیواری از اتاق نصب کنید که روبه‌روی در قرار دارد یا رنگ آن دیوار تیره‌تر و روشن‌تر از دیوارهای دیگر اتاق است، می‌تواند به‌راحتی توجه‌ها را به زیبایی خود جلب کند.

۳. از قوانین فنگ‌شویی تبعیت کنید

برخی از متخصصان دکوراسیون داخلی که قوانین فنگ‌شویی را در کارهای خود به‌کار می‌برند می‌گویند، استفاده از آینه در اتاق خواب بر اساس قوانین فنگ‌شویی مناسب نیست زیرا آنها می‌توانند انرژی تولید کنند و آرامش را از وجودتان بربایند. بنابراین برای داشتن خوابی راحت در اتاق خواب، از قرار دادن آینه در اتاق پرهیز کنید. پس هنگام دکوراسیون خانه با آینه، به قوانین فنگ‌شویی توجه کنید.

اگر هم دوست دارید که حتما آینه‌ای در اتاق خواب داشته باشید، یک عدد آینه کفایت می‌کند و البته آن را در جایی نصب کنید که موقع خواب تصویر خودتان را در آن نبینید.

۴. در راهرو و پلکان از آینه استفاده کنید

آینه‌های کوچک افقی، بهترین گزینه برای راهرو یا پلکان هستند. این آینه‌ها فضا را بزرگتر نشان داده و موجب جریان نور از اتاقی به اتاق دیگر هستند.

نباید‌ها

تزیین خانه با آینه، نبایدها

۱. آینه‌ها را بی‌هدف در اتاق‌ها نگذارید

گاهی‌اوقات می‌خواهیم با نصب آینه روی یک دیوار خالی، آن را از سادگی دربیاوریم. اما هنگام نصب آینه روی دیوار باید مراقب باشید، تصویری که منعکس می‌کند، ارزش منعکس‌شدن را داشته باشد. بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید، قرار دادن آینه در جایی است که تصویر هر جسمی را بدون اینکه هدفی پشت آن باشد، منعکس کند. بهتر است آینه را جایی نصب کنید که یا نور بیشتری را به اتاق منعکس کند یا تصویر گلدانی را که در اتاق دارید، به شما نشان دهد.

۲. در آشپزخانه و اتاق خواب بیش از حد آینه به‌کار نبرید

همانطور که گفته شد، نباید بیش از حد در اتاق خواب، از آینه استفاده کرد. در ضمن استفاده بسیار از آینه در آشپزخانه، آن را شلوغ و درهم‌‌برهم نشان می‌دهد.

۳. روی سقف آینه‌کاری نکنید

آینه‌کاری روی سقف، اگرچه گزینه‌ای خوب برای روشن‌تر کردن اتاق یا بزرگتر نشان دادن آن است، اما امروزه دیگر مد روز نیست. در واقع این نوع آینه‌کاری در دهه ۱۹۷۰ مد بود و اکنون این نوع دکوراسیون را بیشتر در مسافرخانه‌های ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند.

کلام آخر

با استفاده از آینه می‌توانید تغییرات بسیار خوبی در دکوراسیون خانه ایجاد کنید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: راهنمای انتخاب و چیدمان کوسن در خانه؛ ایده‌هایی چشم‌نواز که باید دید
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.