در مصاحبه کاری چه بپوشیم؟ مخصوص خانم‌ها

پیدا کردن شغل خوب کار ساده‌ای نیست. ما تلاش می‌کنیم همه‌ توانایی‌هامان را در روز مصاحبه نشان دهیم. اما از یک نکته مهم نباید غافل شویم. این که در مصاحبه کاری چه بپوشیم، اثر زیادی بر موفقیت ما دارد.

قبل از گفتن اولین جمله، مصاحبه‌کننده ظاهر و لباس‌مان را می‌بیند. پس این فکر را که فقط با تجربه و سابقه‌ کار خوب شغل را به‌دست می‌آوریم، دور بریزید. «من‌ومد» در این مطلب بررسی می‌کند که در مصاحبه کاری چه بپوشیم. با ما همراه باشید.

 اول با سبک لباس آن شرکت آشنا شویددر مصاحبه کاری چه بپوشیم

به کدهای لباس شرکت موردنظرتان بی‌تفاوت نمانید. از قبل تحقیق کنید کارکنان آن‌جا چه سبکی لباس به‌تن می‌کنند. می‌توانید سری به سایت یا شبکه‌های اجتماعی‌شان بزنید. گاهی عکس‌های محیط کار در آن پیدا می‌شود.

یک راه دیگر این است که پیش از مصاحبه، با بخش نیروی انسانی تماس بگیرید و درمورد سبک لباس موردنظرشان بپرسید.

خودتان هم تا حدی می‌توانید حدس بزنید. بعضی از شرکت‌ها فرم رسمی مانتوی جلوبسته و مقنعه را می‌پسندند. بعضی دیگر مثل استارت‌آپ‌ها و بخش هنری و تبلیغات، معیارهای امروزی‌تری دارند و کمی کژوال لباس به‌تن می‌کنند.

اما در هر حال شما خیلی اسپورت و راحت لباس نپوشید. هر چه باشد برای مصاحبه کاری می‌روید. باید ظاهرتان به‌ترتیبی باشد که روی شما حساب باز کنند.

در مصاحبه کاری چه بپوشیم که جذاب و حرفه‌ای به‌نظر برسیم؟

محافظه‌کار باشید. ساده و شیک بپوشید. مانتوی راسته گزینه‌ خوبی به‌نظر می‌رسد. شلوار کتان یا پارچه‌ای انتخاب کنید. خیلی از مجموعه‌ها شلوار جین را مناسب محیط کاری نمی‌دانند.

اگر از خارج ایران خواننده‌ ما هستید، به شومیز و دامن، کت بلیزر زنانه یا پیراهن سر زانو فکر کنید. به‌هر حال فکر تی‌شرت را از سرتان بیرون کنید که هیچ مناسب فضای شغلی نیست.


حتما بخوانید: رنگ‌های نود در آرایش و استایل؛ جذاب، شیک و بروز باشید

برای مصاحبه کاری چه رنگ لباسی بپوشیم؟در مصاحبه کاری چه بپوشیم

رنگ‌های خنثا بهترین گزینه هستند. پیشنهاد ما رنگ‌های سرمه‌ای و طوسی هستند. چراکه بیشتر شرکت‌ها این رنگ‌ها را برای کارکنان و مدیران‌شان می‌پسندند.

اما بیایید با جزییات بیشتر درباره‌ رنگ‌ها بدانیم.

مشکی: انتخاب کت یا بلوز مشکی شاید همه‌جا انتخاب خیلی خوبی نباشد. اما باتوجه به کاربرد زیاد مانتوی مشکی، انتخاب کم‌ریسکی به‌نظر می‌رسد. مشکی می‌تواند بگوید من را جدی بگیرید. من میل به پیشرفت دارم.

برندی مثل شانل از مشکی استفاده می‌کند تا رهبر بودن خودش را در صنعت مد نشان دهد. خوب است مشکی را با رنگ‌های خنثای دیگری مثل سفید و طوسی ترکیب کنید.

آبی و سرمه‌ای: یکی از بهترین رنگ‌ها هستند. وقتی فکر می‌کنیم در مصاحبه‌ کاری چه بپوشم، بهتر است اول سرمه‌ای را درنظر بگیریم.

سرمه‌ای رنگ خوبی برای مانتو، بلوز جلو دکمه‌دار یا کت بلیزر به‌حساب می‌آید. حس اطمینان به مخاطب می‌دهد. بیشتر مدیران ترجیح می‌دهند رنگ‌های آبی و سرمه‌ای را تن کارکنان‌شان ببینند.

خاکستری: ترکیب خاکستری با سفید، مشکی یا سرمه‌ای، شما را آراسته و خوش‌تیپ نشان می‌دهد. طوسی یکی از رنگ‌های خنثا و پرطرفدار است.

انتخاب مانتوی طوسی، شلوار مشکی، شال طوسی و سفید حرفه‌ای‌ست. خاکستری فرد منطقی و تحلیل‌گر را تداعی می‌کند.

می‌توانید به رنگ‌های خاکی، بژ و سفید هم فکر کنید. در ساختن استایل از این رنگ‌ها کمک بگیرید و با رنگ‌های بالا ترکیب کنید.

برای مصاحبه کاری چه کفشی بپوشیم؟در مصاحبه کاری چه بپوشیم

کفش ساده و نیمه‌رسمی گزینه‌ خوبی‌ است. کفش چرمی به‌ رنگ تیره، با پاشنه کوتاه و بی‌صدا خیلی مناسب است. بهتر است سراغ کفش‌های ورزشی نروید. البته اگر مربی ورزش هستید، اوضاع فرق می‌کند.

اما مهم‌تر از این‌ها تمیزی و نظافت کفش‌هاست. ما که می‌گوییم هر روز کفش‌تان را دستمال بکشید. اما روز مصاحبه دیگر حسابی زمان بگذارید. کفش‌هایتان را خوب تمیز کنید. این تمیزی نشان از فردی منظم و مسئولیت‌پذیر دارد.

چه کیفی برای مصاحبه کاری مناسب‌تر است؟در مصاحبه کاری چه بپوشیم

کیف چرم هماهنگ با کفش، شما را آراسته و منظم نشان می‌دهد. کیف ساده و بدون تزیین جلب‌توجه نمی‌کند.

بهتر است رنگ آن مشکی یا متناسب با کفش‌تان باشد. اگر کیف اداری در کمد دارید، گزینه خوبی‌ست.

دیگر نکته‌های کلیدی کدامند؟در مصاحبه کاری چه بپوشیم

  • برای شغلی که می‌خواهید لباس بپوشید، نه شغلی که هم‌اکنون دارید.
  • اگر مصاحبه‌ آنلاین دارید، همه مواد اصولی را در لباس پوشیدن رعایت کنید. لطفا حتی فکر این‌که با شلوار راحتی و دمپایی جلوی لپ‌تاپ بنشینید، به ذهن‌تان نرسد.
  • انتخاب لباس را به همان روز مصاحبه موکول نکنید. شاید لباسی نیاز به شست‌وشو و اتو داشته باشد.
  • دست‌تان را پر از انگشتر و دستبند نکنید. یک انگشتر و ساعت برای محیط کار کافی‌ است. بقیه را برای مهمانی نگه دارید.
  • آرایش زیاد و سنگین شما را زیباتر جلوه نمی‌دهد. بلکه ظاهر غیرحرفه‌ای به شما می‌بخشد. میک‌آپ سبک و محو شما را حرفه‌ای و جدی نشان می‌دهد.
  • رنگ‌های تند، لباس‌های شلوغ و پر از طرح و نقش، کیف‌هایی با طراحی اسپورت یا شلوغ، هیچ‌کدام مناسب روز مصاحبه نیستند. درعوض، پارچه‌های با طرح ساده، و لباسی با طراحی شیک و ساده انتخاب کنید.
  • فکر پوشیدن دمپایی لاانگشتی یا صندل را به‌ذهن‌تان راه ندهید که ظاهر بسیار غیرحرفه‌ای دارند.
  • پوشیدن جین و تی‌شرت به بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌هان تبدیل می‌شود. این لباس‌های راحت را برای وقت‌های دیگر بگذارید.
  • لباس خیلی تنگ و جذب، یقه‌ خیلی باز و قد خیلی کوتاه لباس، اثر بدی بر مصاحبه‌کننده دارند.
  • به اکسسوری‌های ارزان و دم‌دستی فکر هم نکنید.
  • عطر تند انتخاب خوبی برای محیط کار نیست. اما در عطر ملایم هم نباید زیاده‌روی کنید. شما سلیقه مدیر یا فرد مصاحبه‌کننده را نمی‌دانید. پس احتیاط کنید.
  • تمیز بودن، اتو داشتن، هماهنگی و آراستی ظاهر شما، خیلی بیشتر از برند لباس یا قیمت آن اثر می‌گذارد.
  • لباسی انتخاب کنید که حس راحتی در آن دارید. مهم این است که حس خوبی داشته باشید؛ احساس اعتماد به‌نفس کنید؛ و حواس‌تان پرت لباس‌تان نشود.

شما چه تجربه‌ای از انتخاب لباس برای یک مصاحبه کاری مهم دارید؟ ممنون می‌شویم در این باره برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: استایل سرمه‌‌ای را چطور حرفه‌ای ست کنیم؟
منبع .indeed.com zety.com businessinsider.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.