کمد کپسولی چیست؟ راه‌های داشتن استایل‌های متنوع با کمترین خرید ممکن

نام کپسول که می‌آید، یاد دوا و درمان می‌افتیم اما باید بگوییم که کمد کپسولی واقعا چیز جالبی است و اصلا هم به بیماری و این موضوعات ربطی ندارد. حدستان درباره آن چیست؟ ما را همراهی کنید تا با یکی از کاربردی‌ترین نکات و ابزارها برای سروسامان‌دادن کمدهای لباستان آشنا شوید.

کمد کپسولی چیست؟

شما هم دچار این مشکل هستید که گاهی نمی‌دانید باید چه بپوشید و چطور لباس‌هایتان را با هم ست کنید؟ بعضی‌ها تعداد محدودی لباس دارند و بعضی‌ها هم کمدشان مالامال از لباس‌های مختلف است. هر دو گروه با آشنایی با کمد کپسولی در تصمیم‌گیری برای پوشیدن لباس راحت‌تر عمل خواهند کرد.

حتما می‌پرسید، چطور؟ مگر این کمد کپسولی چیست. این کمد به شما کمک می‌کند که لباس‌هایتان را طوری بچینید و با هم ست کنید که امکان ایجاد ترکیب‌های مناسب و حتی متنوع راحت‌تر پیش بیاید. کافی است به‌جای خرید لباس‌هایی که هماهنگی‌شان در استایل‌های مختلف دشوار است به سراغ گزینه‌های کلاسیکی بروید که هیچ‌گاه از مُد نمی‌افتند و در ضمن در ترکیب با لباس‌های مختلف همچنان مناسب و دیدنی باقی می‌مانند.

لباس‌های کلاسیک و به رنگ خنثی دستتان را در انتخاب باز می‌گذارند و شما را محدود نمی‌کنند. برای همین است که باید با این کمدهای جذاب آشنا شوید. بله! منظور کمدهای کپسولی است. کمد کپسولی کمدی است که در آن لباس‌هایی ساده وجود دارد که از نظر رنگ و طرح امکان ست‌شدن در استایل‌های مختلف را دارند.

تاریخچه کمدهای کپسولی چیست؟

کمد کپسولی
کمد کپسولی

در سال‌های اخیر، مفهوم کمد کپسولی در شبکه‌های اجتماعی با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. اما باید بدانید که چنین چیزی متعلق به دهه‌های گذشته است. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، سوییس فو (Susie Faux) شخصی بود که در لندن بوتیکی به نام واردروب (Wardrobe) راه‌اندازی کرد. واردروب به معنای کمد لباس است.

او در بوتیکش لباس‌هایی می‌فروخت که ظاهری مینیمالیستی داشتند؛ یعنی نوعی سادگی در آنها به چشم می‌خورد و پُر از طرح‌ها، رنگ‌ها و عناصری مانند زیپ، دکمه و… نبودند. در واقع، عناصر کلاسیک به شکلی مدرن در لباس‌های بوتیک واردروب به کار می‌رفتند.

این لباس‌ها به‌سادگی در استایل‌های مختلف قرار می‌گرفتند و در کنار انبوهی از لباس‌های متنوع دیگر استایلی جذاب برای صاحبان خود می‌ساختند. کاربردهای متنوعِ لباس‌های مینیمالِ بوتیک خانم فو جذابیت زیادی داشت.

هدف سوییس فو این بود که به زنان اعتمادبه‌نفس بیشتری برای انتخاب لباس‌ها و استایلشان بدهد. این مفهوم در آمریکا در حوالی سال ۱۹۸۵ میلادی رواج پیدا کرد. دونا کاران (Donna Karan) طراحی آمریکایی بود که با الهام از ایده کمد کپسولی خط تولید سون‌ایزی‌پیس (Seven Easy Pieces) یعنی هفت تکه لباس آسان ست‌شو را برای خود راه انداخت.

مدل‌هایی که این لباس‌ها را تبلیغ می‌کردند، استایل‌های متنوعی را با تعداد محدودی لباس به مخاطبان نشان می‌دادند. شاید به نظرتان چنین چیزی دستاورد مهمی نباشد. اما باید بگوییم که کمد کپسولی و چنین ایده‌هایی راهی برای ساده‌کردن زندگی هستند.

دوری از تجملات بیهوده و مصرف‌گرایی از جمله دستاوردهای چنین طرحی است. البته اگر از نظر مدوفشن هم به قضیه نگاه کنیم، داشتن لباس‌هایی با قابلیت پوشیده‌شدن در ست‌های مختلف، دستمان را در داشتن استایل‌های متنوعی که بی‌دردسر فراهم شده‌اند، کاملا باز می‌گذارد. در هزینه خرید پوشاک هم صرفه‌جویی می‌شود.

چرا باید کمد کپسولی داشته باشیم؟

کمد کپسولی
لباس‌های مناسب برای کمد کپسولی

دلایل بسیاری وجود دارد که ما را به داشتن کمد کپسولی تشویق می‌کند. اجازه بدهید که تعدادی از این مزایا را برایتان بگوییم:

کم‌شدن خستگی تصمیم‌گیری

این جمله معروف: حالا چه بپوشم؟ با وجود کمدهای کپسولی به‌خوبی به پاسخ مناسب خود می‌رسد. مغزمان در طول روز باید تصمیم‌های متعددی بگیرد. صرف زمان برای اینکه چه بپوشیم، خستگی تصمیم‌گیری را زیادتر هم می‌کند. پس اگر کمدی داشته باشیم که در آن لباس‌هایی چندکاره و سازگار با استایل‌های مختلف وجود داشته باشد، دیگر لازم نیست که خود را برای تصمیم‌گرفتن درباره پوششمان خسته کنیم.

ایجاد نظم و زمان بیشتر

با داشتن کمدی با لباس‌های چندکاره، نظم خوبی به کمدمان داده می‌شود. برای خریدکردن هم تکلیفمان با خودمان مشخص‌تر خواهد بود. برای مثال، زمانی که راهی فروشگاه‌ها می‌شویم، دیگر سردرگم نمی‌شویم و وقتمان تلف نمی‌شود. چرا؟‌ چون می‌دانیم که در کمدمان چه داریم و چه گزینه‌هایی با چه ویژگی‌هایی باید به آنها اضافه شوند.

پایداری بیشتر لباس‌ها

داشتن کمد کپسولی مانع از آن می‌شود که مدام برای ترتیب‌دادن استایل‌های مختلف روی به خرید بیاوریم. خرید لباس کمتر به محیط‌زیست هم کمک می‌کند. چنین روندی یعنی گام‌برداشتن در مسیر پایداری محیط‌زیست. فست فشن یا مد سریع از جمله عوامل مهم تخریب محیط‌زیست و بروز مشکلاتی نظیر تولید زباله‌ها و گرمایش زمین است. با انتخاب ساده و آگاهانه دیگر آتش به هیزم تولید بی‌مبالات لباس در دنیا نمی‌ریزیم.


حتما بخوانید: همه چیز درباره مد سریع یا فست فشن؛ کوهی از لباس‌های ارزان اما بی‌کیفیت

ذخیره پول

با چند لباس مناسب، تیپ‌های مختلفی طراحی کنید. در این صورت هم شیک و متنوع ظاهر می‌شوید و هم نیاز نیست که مدام خرید کنید. این یعنی صرفه‌جویی در پول و هزینه‌هایی که پای استایلتان می‌ریزید. چه چیزی از این بهتر؟

چطور می‌توانیم کمد کپسولی بچینیم؟

کمد کپسولی
چیدمان کمد کپسولی

نخستین گامی که باید بردارید، این است که نگاهی به دارایی‌های فعلی‌تان بیاندازید و ببینید که چه چیزهایی در کمدتان دارید. ببینید که لباس‌های محبوب و پرکاربردتان چه مواردی هستند و کدام‌ها را سال‌هاست که نپوشیده‌اید و میلی هم به پوشیدنشان ندارید.

اگر لباسی را نمی‌پوشید، آن را کنار بگذارید چون چنین چیزی جایی در کمدهای کپسولی ندارد. به این دقت کنید که چه لباس‌هایی متناسب با شغل یا فعالیت‌های روزانه‌تان است. برای نمونه، پوشش فردی خانه‌دار با کسی که شغلی اداری دارد، معمولا متفاوت است. چرا؟ چون نیازهای متفاوتی در طراحی استایلشان دارند. با بررسی این موضوعات، لباس‌های پرکاربرد و مناسب برای فعالیت‌هایتان را برای ورود به پانتئون کپسولی آماده کنید و کنار بگذارید.

برنامه‌ریزی برای کمد

هیچ قانون خاصی در طراحی و برنامه‌ریزی کمدتان وجود ندارد. این شما هستید که باید ببینید چه لباس‌هایی بیشتر به دردتان می‌خورد، در آنها احساس بهتری دارید و راحت‌تر روی تنتان می‌نشینند. با انتخاب آنهاست که می‌توانید اقدام به طراحی کمدتان کنید.

از میان لباس‌های پرکاربردی که دوستشان هم دارید، گزینه‌هایی با طرح کلاسیک و رنگ خنثی در اولویت ورود به کمد کپسولی قرار می‌گیرند. البته قرار نیست که کمدتان پر از لباس‌های بی‌حال و به رنگ‌های خنثی باشد، در کنار این‌ها باید چند مورد رنگی که به شما می‌آید و دوستش هم دارید به گروه اضافه کنید.

جنس لباس‌ها هم مهم است. جنس‌هایی مانند کتان و نخ می‌توانند در ترکیب‌های مختلفی از استایل در کنار لباس‌های دیگر بنشینند. ضمن اینکه امکان استفاده از آنها در فصول مختلف هم مقدور است.

یادتان باشد که برای ساخت کمد کپسولی لازم نیست که هر چه دارید، دور بریزید. بلکه باید در درجه اول به این فکر کنید که لباس‌های مناسب کپسولی‌کردن در کمدتان کدام‌ها هستند.

مثال‌هایی از لباس‌های مناسب برای قرارگرفتن در کمد کپسولی چیست؟

کمد کپسولی
کاربرد چندگانه لباس‌های کمد کپسولی

شاید برایتان سؤال باشد که منظور از لباس‌های مناسب برای کمدهای کپسولی دقیقا شامل چه مواردی می‌شود. هرچند که در انتخاب لباس برای این کمدها خبری از احکام کلی نیست اما پیشنهاداتی برایتان داریم تا مسیر برایتان روشن‌تر شود:

  • تی‌شرت‌های ساده به رنگ‌های خنثی مانند طوسی یا سفید؛
  • تی‌شرت‌هایی با طرحی خنثی مانند راه‌راه سفیدمشکی؛
  • تاپ‌هایی برای پوشیدن زیر لباس‌های مختلف یا استفاده به‌طور مستقل؛
  • شومیزها که در استایل‌های مختلف می‌درخشند و کاربرد دارند؛
  • ژاکت یا سویشرت‌هایی با رنگ‌های خنثی؛
  • شلوارک و دامن کوتاه یا میدی (طرح اندامتان را در نظر بگیرید)؛
  • شلوارها و شلوارک‌های جین؛
  • پیراهن‌های میدی به رنگ خنثی یا مشکی؛
  • سه جفت کفش: کفش اسپورت، کفش مهمانی و بوت/نیم‌بوت؛
  • کیف‌های دستی کاربردی؛
  • یک عدد شال گردن، عینک آفتابی و کلاه و شال بیرون؛
  • اکسسوری‌های ساده مانند گردن‌بند یا گوشواره‌هایی ظریف.

 

 مدل‌های شومیز سفید را ببینید

انواع پیراهن ساده مردانه

در آخر

با کمد کپسولی آشنا شدید؟ از مفهوم و ایده‌اش خوشتان آمد؟ قبول دارید که مزایای داشتن چنین کمدی بسیار زیاد است. اگر خوشتان آمده، برایمان بگویید که به نظرتان چه لباس‌های دیگری باید به چنین کمدی راه پیدا کنند؟ برداشتتان از مفهوم کپسولی‌کردن کمد چیست؟


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره مد پایدار؛ از کمک به حفظ زمین برای آیندگان تا کاهش فرهنگ مصرف‌گرایی
منبع sustainably-chic.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.