همه نکات درباره انتخاب اورکت مردانه

اورکت مردانه یکی از شیک‌ترین پوشاکی است که آقایان می‌پوشند. در این مطلب درباره  انتخاب اورکت مردانه و انواع اورکت‌های موجود در بازار صحبت می‌کنیم.

اورکت لباسی است که می‌تواند شما را شیک‌تر، جدی‌تر و رسمی‌تر نشان دهد. به‌همین‌دلیل نه‌تنها برای بیرون‌رفتن عادی، بلکه برای محیط کار و مخصوصا برای قرارهای کاری بسیار مناسب است. درحالی‌که لباس‌های راحتی که آنها را برای بیرون رفتن می‌پوشید، برای محیط کار یا در یک قرار کاری مهم ممکن است مناسب نباشد و شما را فردی غیرحرفه‌ای نشان دهد.

به‌طورکلی اصطلاحات زیادی برای توصیف بالاپوش بلند، گرم و ضخیم مردانه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پالتو، بارانی، اولستر، اورکت آمریکایی و نظایر آنها اشاره کرد. بااین‌حال همه این اسامی یک اصطلاح کلی دارند و نام آن اورکت است. البته جالب اینجاست که در ایران خیلی کم اصطلاح اورکت را به کار می‌برند و به همه این انواع این پوشاک پالتو می‌گویند!

به چه لباسی اورکت می‌گویند؟

اورکت اصطلاحی کلی برای تمام کت‌های بلند آستین‌دار است که آن را روی لباس‌های دیگر ازجمله کت‌وشلوار می‌پوشند. تفاوت همه اورکت‌ها به وزن، سبک و تاریخچه آنها برمی‌گردد.

فرق اورکت و پالتو چیست؟

اورکت لباسی از جنس پشم (انواع پشم) است که آن را روی کت‌وشلوار یا حتی ژاکتتان می‌توانید به تن کنید. اما پالتو صرفا یک نوع اورکت است که درادامه مقاله ویژگی‌های آن را برایتان گفته‌ایم.

معیارهای انتخاب اورکت مردانه باکیفیت چیست؟

دقت کنید که در انتخاب اورکت مردانه ، این اورکت باید گرم باشد، قالب تنتان باشد و شما را شیک و جذاب جلوه دهد. برای انتخاب اورکت مردانه این موارد را در نظر داشته باشید.

اورکت را از چه پارچه‌هایی تهیه می‌کنند؟

بهترین و بادوام‌ترین اورکت‌ها از پارچه ۱۰۰% پشم تهیه شده‌اند. هرچند اورکت‌های کشمیر بسیار زیبا و گرم و نرم هستند، اما معمولا روی سرآستین و یقه آن زود ساییده می‌شود. بید هم عاشق کشمیر است. به‌علاوه، با اینکه از نظر زیبایی و دوام تفاوت چندانی بین کشمیر و پشم وجود ندارد، قیمت کشمیر دوبرابر است. البته شکی نیست که کشمیر نرم و لطیف‌تر از پشم است. به‌همین‌دلیل اورکت‌های تهیه شده از مخلوطی از پشم و کشمیر که حدود ۱۰% آن از کشمیر باشد، عالی است.

آستین اورکت چگونه است؟

انتخاب اورکت مردانه - آستین اورکت باید بلند باشد

در انتخاب اورکت مردانه دقت کنید که آستین‌های اورکت باید روی آستین‌های لباس‌های زیری و حتی دکمه آنها را بپوشاند و پایین‌تر از آن قرار گیرد. به این ترتیب وقتی دستکش می‌پوشید مچ دستتان سرد نمی‌شود.

بلندی اورکت بهتر است تا کجا باشد؟

به‌شکل سنتی همه اورکت‌ها پوشاکی بودند که تا مچ پا می‌رسیدند، اما اورکت‌های تمام‌قد برای افرادی که کوتاه‌قد هستند زیاد مناسب نیست. به‌همین‌دلیل امروزه اورکت‌های تا روی زانو هم به بازار عرضه می‌شوند.

انتخاب اورکت مردانه از نظر بلندی به سلیقه و فیزیک بدن شما بستگی دارد، بااین‌حال بهترین بلندی برای اورکت کمی پایین‌تر از زانو و وسط ساق پاست. البته جوان‌ترها ترجیح می‌دهند اورکت‌های تا زانو یا کمی بالاتر از آن روی ران را انتخاب کنند. مخصوصا اگر مجبور باشند در روز چندبار از ماشین پیاده شوند و دوباره سوار شوند.

اورکت تمام‌قد در هوایی که کمی گرم‌تر باشد، گرمتان می‌کند و اگر تا زانو باشد، در هوای خیلی سرد شما را به‌خوبی نمی‌پوشاند. اگر اورکتی می‌خواهید که در هر هوایی بتوانید آن را بپوشید، بلندی آن را تا کمی زیر زانو انتخاب کنید.

اورکت باید تنگ باشد یا گشاد؟

اورکت باید قالب تن باشد، نه زیاد تنگ و نه زیاد گشاد. ازآنجاکه اورکت را روی کت‌وشلوار یا روی لباس‌های دیگر می‌پوشید، بهتر است هنگام خرید حتما پیراهن و کت و شلوارتان را بپوشید و اورکت را روی آنها امتحان کنید. درغیراین‌صورت بعدا برایتان تنگ خواهد شد.

برخی از آقایان دوست دارند اورکت کمی آزادتر باشد. بااین‌حال جوان‌ترها اورکت‌های اندامی‌تر را ترجیح می‌دهند. یادتان باشد که اورکت نباید به تنتان زار بزند. از سوی دیگر، اگر دکمه‌های اورکت را بستید و روی آن چین و چروک به‌شکل ضربدری مشاهده کردید یعنی زیادی تنگ است.

سبک اورکت را چطور انتخاب کنیم؟

انتخاب سبک اورکت به سلیقه شخصی خودتان بستگی دارد. بااین‌حال چه کلاسیک بپوشید چه مدرن، خود اورکت یادآور سبک کلاسیک است و تغییرات چندانی در آن صورت نگرفته است. یعنی مدرن‌ترین اورکت‌ها هم حالت کلاسیک دارند. بااین‌حال سبک چهاردکمه رسمی‌تر و سنتی‌تر است ولی اورکت‌هایی که دکمه در وسط جلو دارند برای بیشتر موقعیت‌ها مناسب‌اند.

در ساختار اورکت چه چیزهایی به کار می‌برند؟

انتخاب اورکت مردانه - لایه کرباس دوختنی

در اورکت‌ها و کت‌های مردانه بین پارچه اصلی و آستر، یک لایه پارچه کرباسی وجود دارد که هم نوع دوختنی آن هست و هم نوع چسبی آن. این لایه لباس را شیک نگه می‌دارد. در کت‌های گرانقیمت معمولا کل کت را با این لایه و از نوع دوختنی آن می‌پوشانند. در کت‌های کمی ارزان‌تر لایه از نوع چسبی است. لایه چسبی بعد از چند سال از بین می‌رود و لباس از ریخت می‌افتد. به‌همین‌دلیل اگر اورکتی بخرید که لایه دوختنی داشته باشد بادوام‌تر است. البته ازآنجاکه اورکت را معمولا زیاد و به اندازه کت نمی‌پوشید اشکالی ندارد که در آن لایه چسبی به کار برده باشند.

انواع اورکت را بشناسید

حالا بیایید ببینیم اورکت چه انواعی دارد. این اورکت‌ها هرگز از مد نمی‌روند و فقط در طول زمان تغییراتی جزئی در آنها صورت گرفته است. مشخصات هر کدام از اورکت‌ها را در هر بخش آورده‌ایم.

۱. چسترفیلد؛ ساده و شیک

انتخاب اورکت مردانه - کت چسترفیلد

این کت در اواسط قرن نوزدهم ابداع شد و نام آن را از نام ارلِ چسترفیلد گرفته بودند. در طول زمان فقط تغییراتی ناچیز روی آن صورت گرفته است و همیشه مد است. کت چسترفیلد مشخصات زیر را دارد:

  • در قسمت کمر درز ندارد؛
  • دکمه‌های آن در وسط جلو و یک ردیف هستند؛
  • یقه آن کوتاه است و برگردان یقه شکاف‌دار است (یقه ناچ)؛
  • خود یقه از مخمل است (این مورد اختیاری است)؛
  • جیب‌ها صاف هستند. البته می‌تواند جیب رویه با نقاب یا جیب دو فیلتاپی (با نقاب یا بی‌نقاب) داشته باشد؛
  • دکمه سردست ندارد؛
  • پشت آن یا یک چاک دارد یا کاملا ساده است.

به‌طورکلی بلندی کت چسترفیلد تا روی زانو است، رنگ پارچه آن خاکستری یا ذغالی است و بیشتر برای محیط کسب‌وکار مناسب است. اگر یقه آن مخملی باشد برای قرارهای کاری مناسب‌تر است.

۲. کت کاورت؛ عالی برای قدم‌زدن در خیابان

انتخاب اورکت مردانه - کت کاورت

این اورکت هم شبیه چسترفیلد است با این تفاوت که بیشتر برای شکار و بیرون‌رفتن طراحی شده بود تا محل کار یا مهمانی‌های رسمی. پارچه آن محکم بود (در اصطلاح به این پارچه کاورت می‌گویند که در ایران به همان پارچه پالتویی یا پارچه جناغی معروف است) و برای مناسبت‌های شکار و محافظت از فرد در گل‌ولای و شاخ‌وبرگ بوته‌ها مناسب بود. به‌همین‌دلیل بسیار سنگین، محکم و بادوام بود. همیشه هم رنگ سبز قهوه‌ای داشت تا لکه و آلودگی روی آن مشخص نشود. امروزه دیگر این پارچه خیلی سنگین نیست و بیشتر از نوعی تویید برای تهیه کت کاورت استفاده می‌کنند. ویژگی‌های این اورکت به شرح زیر است:

  • دکمه‌های آن در وسط جلو هستند؛
  • برگردان یقه شکاف‌دار است؛
  • پارچه آن کاورت است و رنگ سبزقهوه‌ای دارد؛
  • چهار و گاهی پنج ردیف کوک در لبه سرآستین، سجاف و روی جیب سینه (اختیاری) دوخته شده است؛
  • دو جیب با نقاب دارد و می‌تواند یک جیب بلیطی هم به‌صورت اختیاری داشته باشد؛
  • یقه آن می‌تواند از مخمل باشد؛
  • یک جیب داخلی بزرگ دارد که قبلا روزنامه در آن می‌گذاشتند و حالا می‌توانید در آن آیپد قرار دهید؛

این کت ممکن است برای محیط کار چندان جالب نباشد.

۳. بارانی؛ مناسب برای هوای بارانی و سرد

انتخاب اورکت مردانه - بارانی

این اورکت از پارچه ضدآب است و هرگز از مد نمی‌رود. در جنگ جهانی اول کاربردی‌ترین لباس برای سربازان و افسران بود و بعدها تغییرات زیادی در آن داده شد. بااین‌حال امروزه برای روزهای سرد و بارانی، انتخاب بارانی مردانه بسیار مناسب‌تر است، زیرا آب در آن نفوذ نمی‌کند.

۴. پالتو؛ گرم و ضخیم

انتخاب اورکت مردانه - پالتو

پالتو (paletot) اسمی فرانسوی است و معمولا برای توصیف اورکتی که نسبتا قالب تن بود و زیاد بلند نبود از آن استفاده می‌کردند. پالتو در اصل چهاردکمه بود ولی در مدل‌های مدرن‌تر آن از مدل دکمه در وسط جلو هم استفاده می‌کردند. پالتو می‌تواند جیب داشته باشد یا نداشته باشد. در ایران به همه انواع اورکت پالتو می‌گویند.

پالتوی سنتی ویژگی‌های زیر را داشت:

  • معمولا آرایش دکمه‌های آن ۶×۲ است؛
  • دکمه‌های بالایی از هم فاصله دارند و فقط دکمه‌نما هستند، هر چند در مدل‌های امروزی ممکن است آرایش دکمه‌ها کاملا متفاوت باشد؛
  • برگردان یقه آن حتما باید تیز باشد؛
  • پشت آن صاف است و کمربند ندارد.

اگر پالتو را از رنگ تیره انتخاب کنید، تقریبا همه جا می‌توانید آن را بپوشید. کلا اگر قرار است فقط یک دست اورکت بخرید و از آن همه‌جا استفاده کنید، بهتر است پالتو بخرید.

۵. اولستر؛ بادوام و مقاوم در برابر لک‌شدن

انتخاب اورکت مردانه - کت اولستر

این نام از استان اولستر در ایرلند گرفته شده است. اولستر نوعی اورکت تویید خاص بود که بین مردم این استان محبوبیت زیادی داشت. اولستر کلاسیک ویژگی‌های زیر را دارد:

  • معمولا بلند است؛
  • زیاد قالب تن نیست؛
  • چهاردکمه است و می‌تواند ۶ یا ۸ دکمه داشته باشد؛
  • روچرخ درزهای آن با رنگ متضاد دوخته شده‌اند؛
  • از تویید دانگل سنگین و بادوام تهیه می‌شود؛
  • در پشت آن نیم‌کمربند قابل‌تنظیم قرار می‌دهند.

اگر زمان زیادی را بیرون می‌گذرانید این نوع اورکت برایتان بهترین است. معمولا لکه‌هایی که روی تویید می‌افتند به‌راحتی پاک می‌شوند یا اصلا مشخص نمی‌شوند.

۶. کت پولو؛ برای متمایز بودن در جمع افراد

انتخاب اورکت مردانه - کت پولو

پولو یک اورکت آمریکایی کلاسیک است که در اصل منشأ آن انگلستان بوده است. در هنگام بازی پولو، بازیکنان اورکت طلایی- برنزی پتومانندی می‌پوشیدند تا گرم بمانند. بعدها به آن کمربند با دکمه هم اضافه کردند و ازآنجاکه این بازیکنان بعد از بازی هم آنها را می‌پوشیدند، کم‌کم جای خود را در بین مردم باز کرد. تاجایی‌که در پایان دهه ۱۹۲۰، این کت به یکی از محبوب‌ترین کت‌ها تبدیل شد. چند سال بعد دیگر هیچ مرد خوش‌لباسی در آمریکا وجود نداشت که یک دست کت پولو نداشته باشد. مشخصات اورکت آمریکایی به‌صورت زیر است:

  • پارچه آن از موهای طلایی، برنزی شتر یا مخلوط ۵۰ – ۵۰ آن با پشم تهیه می‌شود؛
  • کمربند کامل یا نیمه دارد؛
  • دارای ۶ یا ۸ دکمه است؛
  • جیب‌های آن از نوع رویه است؛
  • برگردان یقه تیز است اما برخی مدل‌های آن به اولستر شباهت دارد.

به‌طورکلی اورکت پولو و یا اورکت آمریکایی به اورکت اولستر شبیه است، با این تفاوت که پارچه پولو از موی شتر است و رنگ طلایی مایل به قرمز دارد. رنگ روشن و خاص این اورکت در بین جمعی از افراد، شما را کاملا متمایز نشان خواهد داد.

به نظر شما چرا پوشیدن اورکت در محیط کار می‌تواند ظاهر فرد را حرفه‌ای‌تر نشان دهد؟ لطفا دیدگاه‌تان را درباره این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه نکات برای انتخاب پالتو مردانه؛ این استایل کلاسیک و همیشه شیک
منبع artofmanliness
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.