ضروری‌ترین نکات برای انتخاب کت و شلوار دامادی که باید بدانید

هیچ‌چیز مانند کت‌وشلواری خوش‌دوخت و مناسب نمی‌تواند قدوقامت آقای داماد را در روز عروسی جذاب و دوست‌داشتنی کند. اما ماجرا از این قرار است که کت‌وشلوار مناسب دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله از نکات لازم برای خرید کت و شلوار دامادی می‌خوانید تا بدانید که وقتی از مناسب‌بودن حرف می‌زنیم، منظورمان چیست.

نکات پیش از انتخاب کت و شلوار دامادی

انتخاب کت و شلوار دامادی

تحقیق‌کردن و دانستن نکاتی درباره خرید لباس دامادی کارتان را راحت می‌کند و باعث می‌شود هزینه‌ای که می‌پردازید به هدر نرود و در نهایت هم از استایل و تیپ‌تان راضی باشید. اگر از قبل بدانید که چه می‌خواهید در هنگام خرید گیج و سردرگم نمی‌شوید، اشتباه نمی‌کنید و در نهایت راضی خواهید بود.

بهتر است، قبل از اقدام برای خرید با طرف مقابل‌تان هم حتما مشورت و گفت‌وگو کنید. بعضی‌ها لباس عروس و داماد را به همسر آینده‌شان نشان نمی‌دهند و می‌خواهند او را غافلگیر کنند. اما از ما می‌شنوید، خوب است که با هم در هماهنگی و ارتباط باشید و دست‌کم درباره کلیت لباس‌تان، سبک و استایلش صحبت کنید. در غیر این صورت، امکان دارد که این غافلگیری چندان خوشایند از آب درنیاید. در هنگام خرید به نکات زیر دقت کنید:

 به فصل مراسم حتما توجه کنید

انتخاب کت و شلوار دامادی
انتخاب لباس دامادی متناسب با فصل

اینکه از یک مدل از کت‌وشلوار خوش‌تان می‌آید کافی نیست. باید به فصل برگزاری مراسم دقت کنید و جنس پارچه لباس‌تان مناسب فصل باشد. مثلا اگر در تابستان کت‌وشلواری ضخیم به تن کنید، در نهایت مجبور می‌شوید کت را دربیاورید و استایل‌تان در طول مراسم به‌هم می‌خورد. بهترین انتخاب برای فصل‌های سرد، پارچه‌ای پشمی یا فاستونی است. برای فصل‌های گرم هم می‌توانید از پارچه‌های کتان و نخی استفاده کنید.

خرید یا اجاره کت‌وشلوار دامادی؛ مساله این است

انتخاب کت و شلوار دامادی
اجاره کت و شلوار دامادی

اینکه کت‌وشلوار دامادی را بخرید یا اجاره کنید به خیلی چیزها بستگی دارد. همه‌چیز به تصمیم خودتان وابسته است. شاید بودجه کافی ندارید و در این‌صورت، خرید انتخاب مناسبی نخواهید بود.

شاید کت‌وشلوارپوش نیستید و ایده و طرزفکرتان این است که نباید برای لباسی که فقط یک شب استفاده دارد، هزینه زیادی کنید. پس به سمت اجاره می‌روید. با خودتان سبک‌وسنگین کنید و ببینید که خرید برایتان مناسب‌تر است یا اجاره و بعد وارد مراحل دیگر انتخاب کت و شلوار دامادی شوید.

 با برندهای کت‌وشلوار آشنا شوید

انتخاب کت و شلوار دامادی
امیرحسین آرمان در تبلیغات برند ال‌سی‌من

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب کت و شلوار دامادی آشنایی با برندهای مختلف است. باید ببینید که چه برندهایی در این زمینه فعالیت می‌کنند و بعد با رصد و بررسی دوخت و قیمت‌های‌شان دید بازتری نسبت به خرید کسب کنید. اگر قبل از خرید با برندهای برتر آشنا شوید، در روز خرید به فروشگاه‌های‌شان مراجعه می‌کنید و انتخابی راحت‌تر و مطلوب‌تر خواهید داشت.

برندهای معروف کت‌وشلوار ایرانی

  • هاکوپیان؛ برند خوش‌نامی که سال‌هاست در زمینه پوشاک فعالیت می‌کند. این برند از الیاف طبیعی هم بهره می‌برد و سفارشی‌دوزی دارد.
  • خانه مد راد؛ این برند هم با حضور چهره‌های معروفی مانند هنرپیشه‌ها برای تبلیغاتش حسابی شناخته شده است. سفارشی‌دوزی و خلاقیت در طرح‌های کت‌وشلوارهای خانه مد راد، دامادهای خاص‌پسند را راضی خواهد کرد.
  • ال‌سی‌من؛ این برند هم طراحی‌های تمیز و ایرانی‌پسندی دارد و برای کسانی که دنبال کت‌وشلواری خوش‌دوخت برای دامادی‌شان هستند، گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد.
  • گراد؛ گراد هم برند مطرحی است و سفارشی‌دوزی و تنوع بسیار بالایی که در طرح‌ها و مدل‌هایش ارائه می‌کند از آن نامی معتبر در عرصه پوشاک داخلی ساخته است.
  • موکارلو؛ موکارلو از آن برندهایی است که با بهره‌گیری از نیروهای حرفه‌ای خارجی سعی دارد در بازارهای بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. پس آقادامادهای خوش‌پوش می‌توانند به این برند هم نیم‌نگاهی داشته باشند.

جذاب‌ترین کت‌وشلوارهای این برندها را ببینید

تعیین بودجه را انجام دهید

انتخاب کت و شلوار دامادی

قیمت کت‌وشلوار دوخته با موردی که فقط برای شما به شکل سفارشی دوخته می‌شود، کاملا فرق دارد. عوامل متعددی هم روی قیمت کت‌وشلوار اثر دارند. مثلا جنس پارچه، استفاده از وسایل جانبی با کیفیت‌های مختلف نظیر دکمه و… . پس قبل از خرید باید بودجه خود را برای خرید تعیین کنید و بدانید که قرار است از میان چه طیفی از کت‌وشلوارها به خرید مشغول شوید. تعیین قیمت، فیلتر مناسبی برای رسیدن به انتخاب‌های درست است و کارتان را در انتخاب کت و شلوار دامادی راحت‌تر می‌کند.

شناخت اندازه و سایز خود

انتخاب کت و شلوار دامادی
کت و شلوار متناسب با سایز

حتی اگر بهترین خیاط دنیا هم کت‌وشلوارتان را دوخته باشد، فقط در صورتی بر قامت‌تان زیبا می‌نشیند که اندازه و سایزتان باشد. پس به اندازه‌ها در هنگام خرید کاملا دقت کنید. یادتان باشد که هیچ اغماضی در کار نیست. اگر شلوار یا کت کمی تنگ یا گشاد باشد، هم ظاهرتان مخدوش می‌شود و هم در طول مراسم ناراحت خواهید بود و آزادی عمل نخواهید داشت.

پس اگر کت‌وشلوار آماده می‌خرید به ابعاد و اندازه‌ها دقت کنید. اگر هم کت‌وشلواری را اجاره می‌کنید به اندازه‌ها دقت داشته باشید. بیشتر مراکز فروش یا اجاره کت‌وشلوار دامادی خیاط‌هایی دارند که لباس را به تن مشتری کاملا اندازه می‌کنند. اگر هم که کت‌وشلوارتان را می‌دوزید، دیگر حتما حواس خیاط به مناسب‌بودن اندازه‌ها خواهد بود.

یادتان باشد که اگر کت‌وشلواری در ویترین فروشگاه جذاب به نظر می‌رسد، لزوما روی تن شما هم خوش نمی‌نشیند. پس اولویت نخست را در انتخاب کت و شلوار دامادی تناسب لباس با شکل بدن‌تان در نظر بگیرید.

 به استایل لباس عروس توجه کنید

انتخاب کت و شلوار دامادی
تناسب میان استایل عروس و داماد

عروس و داماد قرار است در روز عروسی در کنار هم قرار بگیرند. پس باید لباس‌های‌شان هم با یکدیگر متناسب باشد. نمی‌شود که عروس‌خانم لباسی مجلل و باشکوه بپوشد و داماد کت‌وشلواری اسپورت و ساده به تن داشته باشد. پس دقت کنید و استایل و جنس و البته طیف رنگی لباس‌های عروس و داماد را با هم هماهنگ کنید.

رنگ سفید هم دارای تناژهای مختلفی است. ببینید که کدام توناژ رنگی در لباس عروس وجود دارد و متناسب با آن دست به انتخاب رنگ کت‌وشلوار داماد بزنید. بعضی از عناصر استایل مانند اکسسوری‌های عروس و بخش‌هایی از لباس داماد مانند کراوات و دستمال جیبش هم می‌توانند هم‌رنگ و متناسب انتخاب شوند.

به استایل خودتان توجه کنید

انتخاب کت و شلوار دامادی
انتخاب کت و شلواری مطابق با استایل شخصی

استایلتان چیست؟ رسمی‌پوش هستید؟ اسپرت‌پسندید؟ در چه سبک از پوشش و لباس احساس بهتری دارید؟ قبل از خرید و انتخاب کت و شلوار دامادی حتما به این نکات فکر کنید. استایل‌های مختلف برای انتخاب کت‌وشلوار به شرح زیر هستند:

  • کلاسیک؛ کلاسیک یعنی جلیقه، کت، شلوار و جزئیاتی مانند دکمه سردست و کراوات و… . اگر این تیپ و سبک را می‌پسندید باید به جزئیات به‌اندازه کلیات استایل اهمیت بدهید و با انتخاب رنگ موردعلاقه‌تان، کت‌وشلواری همه‌پسند و بی‌دردسر برای روز عروسی‌تان داشته باشید. تیپ‌های کلاسیک معمولا با انتخاب کت‌وشلواری از طیف‌ آبی معنا پیدا می‌کند.
  • معاصر؛ اگر دوست دارید که از حس‌وحال رسمی کمی فاصله بگیرید، به‌سراغ رنگ‌های روشن‌تر بروید. مثلا بِژ، خاکستری روشن، آبی کم‌رنگ. جنس لباستان هم باید نخی، ترکیب پشم و ابریشم یا به‌طور کلی، پارچه‌هایی نازک‌تر و لخت‌تر باشد. البته دقت کنید که اگر شما می‌خواهید از رسمی‌بودن فاصله بگیرید، عروس هم باید حال‌وهوایی مشابه را برای استایلش پیگیری کند.

 به کاربردهای مختلف کت‌وشلوار دامادی دقت کنید

انتخاب کت و شلوار دامادی

دقت کنید که می‌خواهید، کت‌وشلوار دامادی‌تان خاص باشد و بعد از مراسم به‌عنوان یادگاری نگهداری شود یا خیر. اگر این‌طور است که فقط باید به روز عروسی فکر کنید اما اگر این فکر و ایده را نمی‌پسندید و معتقدید که اگر کت‌وشلوار را فقط یک‌شب بپوشید، اسراف کرده‌اید، بهتر است که در انتخاب کت و شلوار دامادی به‌فکر خرید گزینه‌ای باشید که بعدها هم برایتان کاربرد دارد و می‌توانید آن را در مجالس و مراسم مختلف به‌تن کنید.

انتخاب جلیقه مهم است

انتخاب کت و شلوار دامادی
جلیقه دامادی

دامادها معمولا استایلی کلاسیک انتخاب می‌کنند. این استایل، با شکوه عروس‌ها هماهنگ‌تر است. البته منظورمان عروس‌هایی است که لباس‌هایی بزرگ و حجیم می‌پوشند و استایلی با جزئیات دارند. اگر می‌خواهید که دامادی کلاسیک باشید، لازم است که جلیقه هم بپوشید.

به انتخاب رنگ مناسب کت و شلوار دامادی دقت کنید

انتخاب کت و شلوار دامادی
کت و شلوار آبی‌رنگ؛ انتخابی همه‌پسند

آبی از پرطرفدارترین رنگ‌ها برای انتخاب کت‌وشلوار است. طیف‌های مختلفی از رنگ آبی وجود دارد و با انواع رنگ پوست در هماهنگی است. این رنگ می‌تواند جلوه‌ای رسمی به تیپتان بدهد و در ضمن، دستتان را برای سِت‌کردن رنگ‌های مختلف در استایل باز می‌گذارد. منظور چیست؟ یعنی اگر بخواهید می‌توانید دستمال داخل جیب کت، کراوات، جلیقه و… را از رنگ‌های متنوع انتخاب کنید و نگران هماهنگ‌نشدن آنها با رنگ آبی کت‌وشلوار نباشید.

انتخاب کت و شلوار دامادی
کت و شلوار دامادی با تِم رنگی طوسی

رنگ دیگری که برای انتخاب کت و شلوار دامادی می‌توانید در نظر بگیرید، رنگ ذغالی و طوسی است. طیف‌های این دو رنگ هم بسیارند و البته ضمن اینکه با رنگ پوست‌های مختلف هماهنگ هستند، دستتان را در انتخاب رنگ باقی بخش‌های استایل باز می‌گذارند.

انتخاب کت و شلوار دامادی
رنگ مشکی برای لباس داماد؛ رسمیتی غیرضروری

رنگ‌های دیگری هم وجود دارد. برای نمونه، برخی به‌دنبال خرید کت‌وشلواری مشکی می‌روند. یادتان نرود که انتخاب این رنگ باید در اولویت‌های سوم و چهارمتان باشد. چرا؟ چون درجه رسمیت آن به‌شدت بالاست و برای مراسم کاری و حرفه‌ای بهتر است. مراسم عروسی جشنی شاد است که به میزان رسمی‌بودن رنگ مشکی نیاز چندانی ندارد.

رنگ‌های مختلف و متنوع دیگری هم برای انتخاب کت و شلوار دامادی وجود دارد. باید ببینید که سلیقه‌تان چیست و چه رنگ‌هایی را می‌پسندید. همه‌چیز به شادی و رضایت شما وابسته است. البته نظر عروس‌خانم هم همیشه شرط است.

پیراهن مناسب برای زیر کت را بشناسید

انتخاب کت و شلوار دامادی
پیراهن سفید برای زیر کت داماد

رنگ، اندازه و جنس پارچه پیراهن زیر کت مهم‌اند. باید حواستان به همه این موارد باشد. لباس که باید کاملا اندازه‌تان باشد و خوش روی تنتان بنشیند از سوی دیگر جنسش هم متناسب با جنس کت‌وشلوار باشد. درباره رنگ هم باید بگوییم که سفید مناسب‌ترین است. چرا؟ چون همیشه باعث می‌شود که جلوه رنگ کت بیشتر شود و جلوه‌ای تمیز و آراسته پیدا کنید.

انتخاب کفش چگونه باشد؟

انتخاب کت و شلوار دامادی
کفش مشکی؛ مناسب دامادی

در خرید کفش به جنس و ترکیب توجه ویژه‌ای داشته باشید. کفش چرم بهتر از موارد دیگر است. جلوه زیبایی که این کفش به استایلتان می‌دهد، تعریف‌ناشدنی است. کفش مشکی می‌تواند گزینه بهتری نسبت به رنگ‌های دیگر باشد. این رنگ با طیف‌های رنگی مختلف هماهنگ است و آراستگی خوبی به ظاهرتان می‌دهد.

نمونه کفش‌های مناسب دامادی را ببینید

انتخاب اکسسوری‌ها مهم است

انتخاب کت و شلوار دامادی
اکسسوری‌های داماد

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تزریق استایل و سبک شخصی‌تان به کت‌وشلوار دامادی استفاده از اکسسوری‌هاست. به کمک اضافه‌کردن آنها به کت‌وشلوار می‌توانید خاص‌تر شوید. مثلا دنیای جلیقه‌ها را دست‌کم نگیرید. با انتخاب جلیقه‌ای رنگی یا با رنگی متفاوت از کت‌وشلوار می‌توانید تیپ‌تان را خاص‌تر کنید.

شاید هم دوست داشته باشید که جلیقه هم شبیه باقی بخش‌های کت‌وشلوارتان باشد. دکمه سردست، کراوات یا پاپیون، پوشِت یا همان دستمال داخل جیب کت و البته جوراب هم باید بادقت و ظرافت انتخاب شوند. پس علاوه بر کت‌وشلوار حواس‌تان به جزئیات استایل هم باشد.

درباره کمربند هم برایتان می‌گوییم. بهتر است که از این اکسسوری در تیپ دامادی‌تان استفاده نکنید. پوشیدن کمربند در کت‌وشلوار دامادی این حس را منتقل می‌کند که لباستان کاملا اندازه نیست. دامادهایی با اضافه وزن هم می‌توانند از ساسپندرها یا همان بندهایی استفاده کنند که به شلوار متصل می‌شود.

به انتخاب کراوات مناسب توجه کنید

انتخاب کت و شلوار دامادی
کراوات دامادی

در انتخاب کراوات و پاپیون دستتان به‌طور کامل باز است. اما بهترین رنگ‌های کراوات برای استایل داماد معمولا آبی، کرم و استخوانی هستند. جنس مناسب برای کراوات هم ابریشم است. پاپیون هم گزینه دیگری است که برای دامادهایی با استایل بسیار رسمی (مثلا کسانی که تاکسیدو می‌پوشند) در رنگ مشکی خوب از کار درمی‌آید.


حتما بخوانید: کت و شلوار تاکسیدو چیست؟ همه نکات درباره این استایل رسمی را بدانید

نکات جزئی‌تر برای خرید و انتخاب کت و شلوار دامادی

انتخاب کت و شلوار دامادیب

در ادامه می‌خواهیم از ریزه‌کاری‌های خرید لباس داماد برای‌تان بگوییم. به این موارد هم دقت کنید تا خرید بهتری داشته باشید:

  • بهترین زمان برای خرید لباس دامادی صبحی از روزهای داخل هفته است. در این زمان‌ها، فروشگاه‌ها خلوت هستند و فروشنده برای‌تان وقت و حوصله بیشتری خرج خواهد کرد. در نتیجه خرید بهتری خواهید داشت.
  • پوشیدن لباس و بررسی کامل آن در هر بار امتحان‌کردن، حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت از شما زمان می‌گیرد. پس بهتر است با در نظرداشتن این نکته برای زمان خریدتان برنامه‌ریزی کنید.
  • برای خرید لباس در همان فصلی اقدام کنید که مراسم برگزار می‌شود. اگر زودتر و در فصلی دیگر خرید کنید، تنوع لباسِ متناسب با زمان برگزاری مراسم کمتر خواهد بود و انتخاب‌های‌تان محدود می‌شود. ضمن اینکه شاید اندازه‌ها و ابعاد بدن‌تان تغییر کند و دیگر در زمان برگزاری عروسی لباس به تن‌تان ننشیند.
  • به تنهایی خرید نروید. کسی را با خود به همراه داشته باشید که از جنس و استایل سر درمی‌آورد و به‌اندازه کافی هم صادق است. اگر همراه‌تان در خرید ناشی باشد یا تعارف کند و نظر واقعی‌اش را نگوید، گزینه خوبی برای همراهی در خرید نیست.

در آخر

انتخاب کت و شلوار دامادی

انتخاب کت و شلوار دامادی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های خرید عروسی است. با در نظرگرفتن نکاتی که گفته شد، حتما و قطعا خرید خوبی را تجربه خواهید کرد. یادتان باشد که با خلق‌وخوی خوش تمام مراحل برگزاری مراسم از جمله خرید را از سر بگذرانید چون خاطره این روز همیشه با شما خواهد بود. پس بهتر است که آن را به خوشی و شیرینی در ذهن خود و اطرافیان‌تان ثبت کنید. نظر شما درباره نکاتی که گفته شد، چیست؟ چیز دیگری هست که به مقاله اضافه کنید؟ ممنون می‌شویم برای‌مان بگویید.


در ادامه بخوانید: اشتباهات رایج در انتخاب لباس دامادی و راه‌های اجتناب از آنها
منبع onefabday.com platinumbanquet.com lanieri.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.